Puberzoon met te weinig hormonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:57

Eerlijk? Als hij gezond eet, sport en goed in zn vel zit zou ik blij zijn. Geef het een paar jaar en wacht tot hij gaat puberen en kijk hoe dat uitpakt, op die leeftijd al op zijn gewicht gaan zitten focussen kan veel meer kapot maken dan je lief is.

Puberzoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 21:32

Tja, wat vind hij er zelf van? Hij is een enorme introvert, praat moeilijk over zijn gevoel.
Hij is wel gelukkig, heeft veel vrienden en doet het ook goed op school.
Toen ik hem woog vroeg hij wel of het teveel was. Ik zei dat hij wel te zwaar was, en toen zei hij ook dat hij minder wil snoepen. Hij snoept dus nauwelijk hé... Niks in huis, 5 euro zakgeld per week dus hij kan ook niet in de pauze naar de snackbar of de supermarkt.
Ik heb best met hem te doen.

Bowo

Re: Puberzoon met te weinig hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:46

Ik vind het toch wel een beetje merkwaardig hoeveel vertrouwen je hebt in hoeveel hij eet. 5 euro zakgeld kan je prima van snoepen. En hij zegt ook nog eens zelf dat hij minder wel snoepen. Hoe weet je dat hij niet toch dingen haalt? Als zijn vriendjes naar dd supermarkt gaan, gaat hij ongetwijfeld mee.

Misschien dat hij daadwerkelijk niet snoept, maar ik vraag me wel een beetje af waar je dat op baseert

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:50

Wat vervelend dat je je zo'n zorgen maakt om je zoon. Je geeft aan dat hij een binnenvetter is, heb je nav het wegen ook geprobeerd om een gesprek aan te gaan over dat snoepen? En dan niet aan tafel zetten en de info uit hem halen, maar als je eens samen in de auto zit. Dat praat gemakkelijker. Weet je waar zijn zakgeld naartoe gaat? Van 5 euro kun je bijvoorbeeld elke schooldag wel een rol koekjes halen. Of frikandelbroodjes, energiedrank...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:55

Als hij niet teveel van iets eet zou hij geen overgewicht hebben tenzij er iets lichamelijks aan de hand is toch?
Ik denk toch dat hij meer eet dan jij denkt. En zo niet, dan zou ik hem toch een keer meenemen naar de huisarts.

Hoe is je eigen gewicht? Mocht je zelf bijvoorbeeld ook overgewicht hebben dan zou het niet gek zijn om wat in het eetpatroon van het gezin te veranderen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:57

Of energiedrankjes? Dat zijn suikerbommen en ik verschiet ook van wat dat eigenlijk maar kost.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:00

Tieneke schreef:
Of energiedrankjes? Dat zijn suikerbommen en ik verschiet ook van wat dat eigenlijk maar kost.

Dat is idd een goede, of frisdrank of vruchtensapjes etc.

Eet hij daadwerkelijk volkoren producten of voornamelijk witbrood/snelle koolhydraten?

Puberzoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:09

Het zou kunnen dat hij van anderen krijgt. Verder kan ik zelf zien waar hij zijn geld aan uit geeft.
Hij drinkt geen energiedrankjes, dat vindt hij afschuwelijk.
Mijn dochter (11 jaar) en ik hebben beide een stabiel gewicht. Mijn dochter is een sprietje en ik ben iets te zwaar maar al jaren stabiel, evenals mijn ex.

We eten iedere volkoren brood. Hij eet filet american op brood, soms iets van chocopasta, pindakaas of jam. Kaas lust hij ook. In de ochtend maak ik havermout met een theelepel suiker. Vruchtensap koop ik 1 pak per week in het weekend. Hij drink wel graag melk. Verder dus slimpie Ranja. Verder eet hij graag fruit, appels, sinaasappels, banaan enz. Hij eet ook 1 pakje van 3 rijstwafels per dag. Hij mag ook een snoepje pakken. Verder eet hij ook wel eens het ontbijt van zijn zus als hij haast heeft in de ochtend, honeyloops met melk.

Puberzoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:10

In de avonden kook ik, aardappelen of rijst met groenten en vlees. Hij heeft altijd moeite om zijn avondeten op te krijgen. Hij eet dan beduidend minder dan zijn zusje en dan dat ik eet.

Op dinsdag eten we een snelle hap (tosti, soep, kant en klare pannekoek) ivm sport en op vrijdag eten we patat met een kroket.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:17

Ik lees op zich wel veel koolhydraten, allicht is daar toch winst te behalen. Vergis je niet in fruit, ook dat moet met mate omwille van de suikers, en best eerder op de dag.

Edit: maar ik blijf de huisarts de belangrijkste stap vinden. Ook om andere zaken eventueel uit te sluiten.

Puberzoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:46

Dat wordt ook de eerste stap Tieneke.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:18

We zijn toch allemaal 13 geweest. Mijn moeder wist niet van 50% van mijn leven al dacht ze dat wel. Dus zou wel kunnen dat hij iets krijgt van iemand anders? Kan het zijn dat hij geld krijgt van zijn vader zonder dat jij het weet?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:18

Ik zou eerst met huisarts overleggen. Als hij een gezond eetpatroon heeft, is er mogelijk wat anders aan de hand.
Ik kan het filmpje nu niet vinden maar er is onderzoek waaruit duidelijk blijkt dat overgewicht/obesitas is niet altijd direct voedingsgerelateerd.
Een menselijk lichaam is veel meer dan een rekenmachine, zeker van een puber in de groei.
Als ik het filmpje nog vind, post ik het.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:28

Ten eerste wil ik zeggen dat ik wel een beetje schrik van hoe erg er gemonitord wordt... Begrijp mij niet verkeerd , het is goed om begaan te zijn met je kind, maar om op de hoogte te zijn van elk detail van hoe je kind zijn dag indeelt en zijn voedingspatroon vind ik tamelijk extreem.
Maar ontopic, als hij echt overgewicht heeft, terwijl zijn dagelijkse beweging goed lijkt te zitten, is er toch iets in het voedingspatroon wat niet helemaal goed gaat. Daarnaast is het aanbevolen elke dag minimaal jezelf een half uurtje in het zweet te werken. Ik heb er denk ik overheen gelezen welke sport hij doet, maar raakt dat de richtlijnen?
Als je echt wilt weten of hij verder nog snoept en hij hier niet op ingaat, vraag dan aan zijn vrienden of wellicht docenten of zij dit merken. Het is niet aan te bevelen, maar kan wel voor verheldering zorgen.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:30

Dat is mooi gezegd senna21 en ik denk ook een waarheid als een koe. Hoe graag we alles ook willen begrijpen en voorspellen, ieders lichaam reageert anders. Het is geen exacte wetenschap.

Ts, goed dat je naar de ha gaat. Als je het wilt delen ben ik wel benieuwd naar de uitkomst. Ik hoop in ieder geval dat het overgewicht een op zichzelf staand probleem is en geen teken dat er hormonaal iets mis is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 01:36

Ellebel123 schreef:
Ten eerste wil ik zeggen dat ik wel een beetje schrik van hoe erg er gemonitord wordt... Begrijp mij niet verkeerd , het is goed om begaan te zijn met je kind, maar om op de hoogte te zijn van elk detail van hoe je kind zijn dag indeelt en zijn voedingspatroon vind ik tamelijk extreem.
Maar ontopic, als hij echt overgewicht heeft, terwijl zijn dagelijkse beweging goed lijkt te zitten, is er toch iets in het voedingspatroon wat niet helemaal goed gaat. Daarnaast is het aanbevolen elke dag minimaal jezelf een half uurtje in het zweet te werken. Ik heb er denk ik overheen gelezen welke sport hij doet, maar raakt dat de richtlijnen?
Als je echt wilt weten of hij verder nog snoept en hij hier niet op ingaat, vraag dan aan zijn vrienden of wellicht docenten of zij dit merken. Het is niet aan te bevelen, maar kan wel voor verheldering zorgen.

Persoonlijk vind ik zijn vrienden vragen erger dan alles monitoren.

Kijk als je kind fit en gezond in zijn lijf is monitor je zeker minder.
Maar als je kind overgewicht heeft en je maakt je zorgen ga je zeker meer opletten op dingen die je normaal nooit bezig zouden houden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 08:28

Ik vind het niet zo gek dat je weet wat je kind eet. Als je thuis bent dan zie je dit soort dingen toch gewoon?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 08:51

Ik wil alleen meegeven dat dit topic anoniem is aangemaakt, maar als ik de berichten lees van de TS dan zou ik denken dat zoon zich wel zou kunnen herkennen in de berichten. Ik snap dat je wil sparren, maar als ik je zoon zou zijn en dit zou lezen zou ik echt not amused zijn :o .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:41

Of de zussen van zijn vrienden lezen het.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:50

En die lezen standaard een paardenforum wat voortaan uit de tijd is?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:57

Britta31 schreef:
Of de zussen van zijn vrienden lezen het.

Ja, en misschien wel hun buurmeisjes' tantes... :roll:

Wat een gezeik.
Misschien kan men bij het onderwerp blijven.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:08

moonsparkle schreef:
Ik wil alleen meegeven dat dit topic anoniem is aangemaakt, maar als ik de berichten lees van de TS dan zou ik denken dat zoon zich wel zou kunnen herkennen in de berichten. Ik snap dat je wil sparren, maar als ik je zoon zou zijn en dit zou lezen zou ik echt not amused zijn :o .

A nee joh. Er zijn zoveel dikkere jongens van 13 die voetballen en een moeilijke ex man....
Ik zie ts details delen maar dan nog zijn het algemene details

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:24

Wat vervelend TS, ik kan mij voorstellen dat zijn overgewicht ook grotendeels aanleg is. Zoals je zelf ook al aangaf lijkt hij het groeipatroon van je man te volgen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Maar ook dat je hem er zo min mogelijk mee wilt belasten, gezien hij wel lekker in zijn vel zit. Heel goed om eerst zelf het gesprek aan te gaan met de huisarts.

Korte site note: veel bewegen leidt meestal niet tot afvallen, wel heel belangrijk voor je gezondheid! Type voeding en hoeveelheid zijn hierin bepalend. Maar je gaf eerder aan dat hij ook bij een diëtist heeft gelopen?

Veel sterkte!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:33

Ik denk dat je je niet heel erg druk hoeft te maken @ts.
Jongens die wat zwaarder zijn hebben vaak wat borstvorming, en het kan ook zijn dat hij straks een groeispurt in schiet en het opeens allemaal weg is.
Mocht je je toch nog wat ongerust maken, met het wegen gaf je zoon door de vraag of hij te zwaar is ook aan dat hij er wel mee bezig is.
Je kan ook voorstellen om een keer bloed te laten prikken bij de huisarts, om te kijken of alles goed is. Testeron waarden kunnen dan ook meegenomen worden, maar met zijn leeftijd kan het best zijn dat hij nog niet heel hoog er in zit en dat dat later nog komt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:26

belle_boef schreef:
Maar als je zoon nu geen problemen ervaart waarom dan iets willen doen. Hij is 13 jaar en heeft nog tijd genoeg om te gaan rijpen.

Onze zoon is nu 13 en maakt zich ook nergens druk om lekker zo laten. Wij zijn wel erg open en zo af en toe komt er wat ter sprake waar we dan op inspringen. Zo hadden ze laatst bij bio over de bloemetjes en de bijtjes en dan hebben we het daar dus een beetje over. Heel oppervlakkig maar wel open gesprek in de hoop dat hij altijd durft te vragen/praten
En ook weleens een geintje erbij zo vorige week hadden ze bij bio het over de maandelijkse periode van de vrouw... Laat ik nu 4 jongens/mannen in huis hebben daar kunnen we dan lekker over grappen vanuit mijn als vrouw.

Over het overgewicht kan je het qua gezondheid natuurlijk erover hebben en naar zijn eet patroon kijken, hij komt / gaat in de puberteit die krijgen eet buien.
Wat doet hij aan sport/bewegen? Onze zoon haat sporten maar vind wandelen wel weg gezellig