Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Idifix schreef:Voor alle duidelijkheid mijn kind gaat niet naar de opvang omdat ik wil paardrijden hé, maar omdat ik onderbroken uren werk en je niet ze in de ochtend even gaat brengen, halen en dan weer zult brengen.
SusanH schreef:Natuurlijk is je kind of je kinderen je alles. Maar ik geloof echt dat ik een minder leuke moeder ben zonder uitlaatklep. Paardrijden is voor mij een stukje ontspanning. Ik heb dat echt nodig. Uiteraard helpt hef enorm dat we samen de paarden doen. En dat ik onregelmatig werk is ook fijn. Toen dochter naar de speelzaal ging met 2,5 jaar oud kon ik op die ochtenden mooi naar stal. Redde ik precies in die 3 uurtjes. Je moet wel je eisen bijstellen. Als je gewend was om bijvoorbeeld ook je huis tip top in orde te hebben. Je moet keuzes maken.
Je leven verandert onherroepelijk als je 1 of meer kinderen krijgt. Maar het is zo fijn en zo nodig om iets van jezelf te houden.
996981 schreef:SusanH schreef:Natuurlijk is je kind of je kinderen je alles. Maar ik geloof echt dat ik een minder leuke moeder ben zonder uitlaatklep. Paardrijden is voor mij een stukje ontspanning. Ik heb dat echt nodig. Uiteraard helpt hef enorm dat we samen de paarden doen. En dat ik onregelmatig werk is ook fijn. Toen dochter naar de speelzaal ging met 2,5 jaar oud kon ik op die ochtenden mooi naar stal. Redde ik precies in die 3 uurtjes. Je moet wel je eisen bijstellen. Als je gewend was om bijvoorbeeld ook je huis tip top in orde te hebben. Je moet keuzes maken.
Je leven verandert onherroepelijk als je 1 of meer kinderen krijgt. Maar het is zo fijn en zo nodig om iets van jezelf te houden.
Zeker! Maar die uitlaadklep voor jezelf kun je ook in andere dingen vinden
Idifix schreef:Ik heb nogal vreemde werkuren dus ben over de middag 2x in de week enkele uren vrij. Kleintje zou wel naar kinderopvang gaan door de dag want anders wordt het een warboel met kind enkel uren daar en enkele uren opvang is geen beginnen aan. Dus die zou tot half5, max 17u naar opvang moeten want ik ben terug aan het werk en man heeft gedaan om half5.
Het zou immers wel met 1 blijven hoor aangezien ik al een iets oudere mama zal zijn
xMaritt schreef:Hier moeder van een dochter van bijna 17 maanden, werk 3 dagen in de week en paard op volpension. Ik twijfel al sinds haar geboorte om hem te verkopen, omdat ik constant schuldgevoel heb richting paard, kind en man. Altijd beetje gehaast gevoel. Misschien ook goed om in je achterhoofd te houden dat niet elk kind als ze klein zijn mee kunnen in de kinderwagen. Dat ging met onze dochter echt niet, zodra de wagen stilstond was ze wakker en in een stilstaande wagen staan was gegarandeerd drama. Ook was ze een slechte slaper, viel moeilijk in slaap en sliep altijd max 35-45 min. In die tijd kon ik ook net niks. Huishouden niet echt, maar zelf opladen ook niet. Dus ja, het kan, paard en werk en gezin en sociaal leven, maar het vraagt wel om consessies en het is zeker niet altijd makkelijk.
Simsannah schreef:Ik ben moeder van 2 kinderen, ik heb toen mijn 1e kind geboren werd, nog een poosje doorgelopen met paardrijden en gewoon wat rond hangen haha.
Dat vond ik toen meer dan genoeg,
Tussen beide kinderen een paar keer gestart met verzorgpaarden. Maar daar was de uitdaging toch snel vanaf.
Nu hebben we sinds de zuidlaardermarkt 23, een leuke merrie gekocht, toen een veulen. En ja, met 2 jonge kinderen is dat soms enorm zoeken naar tijd en mogelijkheden.
Ik werk niet fulltime, en ze staat in de opfok. Alles wordt dus uit handen genomen. En dat vind ik helemaal prima
Toch wil ik daar iedere week zijn.
Als ouderschap mij iets geleerd heeft (en ik was vrij jong moeder) is dat ik zelf ook tel. Ja het ouderschap veranderd je, maar je gaat ook inzien dat echt niet alles alleen maar draaide om je kind, jij zelf telt net zo goed. Blije mama = blijer gezin.
Ook als je kind naar de opvang gaat, veel familie en vrienden is etc
Een paard kan je kopen, moeder worden is een heel ander verhaal. Niet iedereen is in de positie om ook maar 1 van de 2 voldaan te krijgen.
Het is soms heel goed plannen en balanceren, en als je de lat niet te hoog legt: (in mijn opzicht) dan kan je als moeder ook prima in deze sport blijven
Ik kies er dan ook voor om straks, als onze pony uit op opfok komt haar op een vol pension te zetten.
Kinderen kunnen mee met slecht weer, zijn toch lekker fris buiten en ik kan mijn gang gaan in de middag/avond uurtjes. Die gedachte levert mij veel rust op en geeft me ook de energie om door te gaan.
Succes met je besluit en de stappen die je wil gaan zetten!
Ben benieuwd wat je idee nu is, nu een aantal bokkers ook hun mening en perspectieven hebben gedeeld.
_Zsazsa_ schreef:Ik heb 6 paarden aan huis met 2 kinderen. Ik doe de paarden 7 dagen in de week zelf, altijd gedaan ook.
De kinderen gingen van jongs af aan mee toen ze nog niet aan huis stonden. (Toen had ik er ook maar 2/3)
Wel ooit hulp gezocht maar daar heb ik helaas nooit op kunnen bouwen. Ik werkte vaak ‘s avonds als mijn man thuis was dus overdag de kinderen en de paarden combineren. Ja het was soms niet leuk, en zwaar en druk maar paarden opgeven is voor mij nooit een optie geweest. Als baby gingen ze mee in de kinderwagen. Later hielpen ze graag mee met kleine bezempjes en kruiwagentjes. Zaten graag in de kantine met tekenspullen of iets anders als ik even op stal iets moest doen. Nu aan huis blijven de kinderen gewoon binnen als ze willen en met beter weer helpen ze graag mee. Ja de rijderij is wat minder met slecht weer want de klussen moeten eerst. Maar dat vind ik niet erg.
Ik ben blij dat ik het altijd heb kunnen combineren met kinderen, werk en huishouden. Echt wel pittig maar zonder paarden ben ik echt heel ongelukkig.
En moeder zijn is niet alleen voor je kinderen zorgen maar ook voor jezelf. Even je hoofd leeg maken en rust is ook fijn.
Sunnda schreef:Pfff als ik dit zo lees ben ik blij nooit aan het ouderschap begonnen te zijn.
Ts: er zijn ook veel succesverhalen; maar dat valt ook veel samen met partners die kunnen en willen helpen met oppassen/eventueel dingen rond de paarden zie ik in mijn omgeving.
Plantje15 schreef:Sunnda schreef:Pfff als ik dit zo lees ben ik blij nooit aan het ouderschap begonnen te zijn.
Ts: er zijn ook veel succesverhalen; maar dat valt ook veel samen met partners die kunnen en willen helpen met oppassen/eventueel dingen rond de paarden zie ik in mijn omgeving.
Hihi, ik zie mijn verhaal ook niet als het omgekeerde van een succesverhaal. Had mij vooraf NOOIT kunnen voorstellen dat het zo zou uitdraaien, maar zou deze periode nooit willen inruilen voor kinderloos zijn met veel rijden en wedstrijden en lesgeven en…
Mijn tijd komt wel weer. Kinderen krijgen kon alleen nu, ik heb daar bewust voor gekozen en kies er ook bewust (en ook instinctief) voor om het « moederen » boven alles te zetten. Paardrijden kan altijd nog, kan ik gerust weer intensief oppakken binnen enkele jaren en zie dit ook in mijn omgeving bij andere oudere mama’s gebeuren.
Tuurlijk is het belangrijk om voldoende me-time te hebben en soms mis ik het serieuze rijden, maar het weegt never nooit op tegen wat ik in de plaats heb gekregen
rien10 schreef:_Zsazsa_ schreef:Ik heb 6 paarden aan huis met 2 kinderen. Ik doe de paarden 7 dagen in de week zelf, altijd gedaan ook.
De kinderen gingen van jongs af aan mee toen ze nog niet aan huis stonden. (Toen had ik er ook maar 2/3)
Wel ooit hulp gezocht maar daar heb ik helaas nooit op kunnen bouwen. Ik werkte vaak ‘s avonds als mijn man thuis was dus overdag de kinderen en de paarden combineren. Ja het was soms niet leuk, en zwaar en druk maar paarden opgeven is voor mij nooit een optie geweest. Als baby gingen ze mee in de kinderwagen. Later hielpen ze graag mee met kleine bezempjes en kruiwagentjes. Zaten graag in de kantine met tekenspullen of iets anders als ik even op stal iets moest doen. Nu aan huis blijven de kinderen gewoon binnen als ze willen en met beter weer helpen ze graag mee. Ja de rijderij is wat minder met slecht weer want de klussen moeten eerst. Maar dat vind ik niet erg.
Ik ben blij dat ik het altijd heb kunnen combineren met kinderen, werk en huishouden. Echt wel pittig maar zonder paarden ben ik echt heel ongelukkig.
En moeder zijn is niet alleen voor je kinderen zorgen maar ook voor jezelf. Even je hoofd leeg maken en rust is ook fijn.
Maar rijd je er dan ook 6 per dag? Zonder kinderen moet ik daar al niet aan denken. Nou kan mijn lijf dat ook niet meer, maar toch.