Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Hannanas schreef:Zo te lezen is niet zijn winterdepressie de angel in jullie relatie. Een depressie is heel naar maar gaat niet hand in hand met zulke giftige onaardige asociale egoïstische gedragingen.
Ik zou met een coach jezelf gaan bekijken, wie jij bent en hoe jij in het leven staat en hoe gelukkig jij bent. Dan kun je daarna meer in balans naar je situatie kijken en daar naar handelen.
Ik herken dit echt niet.
In mijn (postnatale) depressie kon ik tegen iedereen uitvliegen om niks en liep mijn man echt wel heel erg op zijn tenen. Ik was echt een mega heks, niemand kon iets goed doen.
Wel ben ik direct hulp gaan zoeken.
Schaduwbokt schreef:Winged schreef:TS, Heel zwart wit gezegd: Hij ziet geen probleem. Dus heeft geen hulpvraag.
De vraag is meer: hoe ga jij hiermee om en hoe kun je voor jezelf die 3 maanden aangenamer maken?
Exact dát is een deel van mijn vraag. Hoe gaan anderen die zo'n partner hebben hiermee om?
Hannanas schreef:Ik zou met een coach jezelf gaan bekijken, wie jij bent en hoe jij in het leven staat en hoe gelukkig jij bent. Dan kun je daarna meer in balans naar je situatie kijken en daar naar handelen.
rien10 schreef:"Niet bespreekbaar" is ook niet te begrijpen Bloodymary.
Little_Gift schreef:Wat ik me ook nog afvroeg... Als je hem confronteert in de goede periode met het probleem in de winter... Dan zou het dus over en klaar zijn?
Je beseft dat dát niks met de depressie van doen heeft?
Dat is puur machtsspel om jou het zwijgen op te leggen en te doen indimmen naar zijn wensen.
Men noemt dat manipulatie...
troi schreef:Je had 2 woonplekken op 1 terrein en jullie hebben toen ge-LAT. Wat houd je tegen om dat opnieuw te doen in de donkere tijd van het jaar?
Laat hem lekker een eikel zijn en in zijn sop gaarkoken. In de zomer gooi je het in de verhuur en woon je weer bij je dan wel leuke vent.
Probleem opgelost?
GDG schreef:troi schreef:Je had 2 woonplekken op 1 terrein en jullie hebben toen ge-LAT. Wat houd je tegen om dat opnieuw te doen in de donkere tijd van het jaar?
Laat hem lekker een eikel zijn en in zijn sop gaarkoken. In de zomer gooi je het in de verhuur en woon je weer bij je dan wel leuke vent.
Probleem opgelost?
Dat klinkt dan meer als ge-KAT. Lijkt mij inderdaad een heel stuk beter om daarnaar terug te gaan, plus financiën scheiden zodat ie lekker op zichzelf kan gaan lopen zeiken als er op ZIJN paypalaccount niet genoeg staat.
Winged schreef:rien10 schreef:"Niet bespreekbaar" is ook niet te begrijpen Bloodymary.
In een relatie hoort alles bespreekbaar te zijn. Is soms lastig, maar als het goed is wil je dat beiden gelukkig zijn in de relatie. natuurlijk ben je niet altijd dikke vriendjes met elkaar en je mag het ook gigantisch met elkaar oneens zijn. Je bent namelijk niet 'de relatie' je bent 'je eigen persoon'. Incluis meningen en wensen. En als het oneens zijn een iniminiedeel van je relatie is dan zit je goed.
NadjaNadja schreef:Ik vind dat iedereen hier heel rationeel reageert. En ik ben het eens met die rationele redenaties, maar ik kan me ook goed voorstellen dat het TS niet zo goed lukt om het zo rationeel te bekijken. Dat lukt mij namelijk ook echt niet altijd, ook al kan ik dat prima als het om een situatie buiten mij gaat. Emoties spelen daarbij ook gewoon een (grote) rol. Daarnaast is die rationele route vaak ook behoorlijk confronterend.
Ik kan me dan ook wel voorstellen dat het verloop van dit topic best wel pittig is voor TS. Ze vraagt om tips hoe hier mee om te gaan en de meeste mensen komen haar vertellen dat ze zich niet op deze manier moet laten behandelen en dat mensen op deze manier niet in een relatie zouden willen zitten. Dat is nogal een boodschap om te ontvangen.
Desondanks denk ik wel dat er een kern van waarheid in die boodschap zit. Iedereen bepaalt natuurlijk zelf wat hij of zij nodig heeft in een relatie, waar de grenzen liggen, voor welke tijdsperiode je iets wel/niet accepteert, etc. Uit je berichten, TS, blijkt echter dat je momenteel over je eigen grenzen gaat en het is in mijn ogen wel belangrijk om daar (tijdig) iets mee te doen. Het zou dan natuurlijk de meest fijne en makkelijke oplossing zijn als je partner in de winter niet meer last heeft van die depressieve gevoelens, maar hij is zelf de enige die dat kan veranderen. Het is heel duidelijk dat hij dat (momenteel) niet wil.
Dan blijft er voor jou eigenlijk niet heel veel meer over dan accepteren dat het in de wintermaanden zo gaat. Hoe harder jij probeert om zijn gedrag te veranderen, hoe frustrerender het is als dat keer op keer niet lukt. Je verliest immers continu de strijd en dat is frustrerend en demotiverend. Je kunt je daarom veel beter focussen op dingen die jij wél kunt veranderen. Als jij de winterperiode in zijn bijzijn wil doormaken, zorg dan dat dit voor jou zo draaglijk mogelijk wordt. Hoe dat eruit ziet, kunnen wij niet voor je bepalen. Dat is echt iets van jezelf. Probeer verschillende dingen, voel wat werkt, vind jouw manier. Zolang je de situatie niet accepteert zoals die is, gaat er niks veranderen. Je zoekt de verandering dan namelijk op de verkeerde plek. En ja, ook dat is een confronterende boodschap waarschijnlijk. Maar vaak raken juist die confronterende boodschappen wel de kern, want anders waren ze immers niet confronterend.
Heel veel sterkte in ieder geval, want het is hoe dan ook een rot-situatie voor jou
Bloodymary schreef:Ik kan me voorstellen dat het in de winter niet bespreekbaar is, als hij er midden in zit. Maar ik bedoelde eigenlijk te vragen waarom het dan in de zomer ook niet bespreekbaar is, als het dan zo'n fijne man is.
En ook eens met NadjaNadja, het zal wel hard zijn om sommige dingen hier te lezen. En natuurlijk wil je er alles voor doen om het beter te maken. Maar dat kan niet zonder dat hij daar zelf ook iets aan doet. Aan zijn gedrag.
GDG schreef:Hannanas schreef:Ik zou met een coach jezelf gaan bekijken, wie jij bent en hoe jij in het leven staat en hoe gelukkig jij bent. Dan kun je daarna meer in balans naar je situatie kijken en daar naar handelen.
Mee eens. TS, ik zou zelf maar eens in therapie gaan want jij blijkt geen idee te hebben van hoe een gezonde en gelijkwaardige relatie eruit ziet. Wat laat jij je allemaal doen zeg en je hebt het zelf niet eens door, echt heel heftig en heel ongezond.
Jij komt op mij over zoals je partner: helemaal niet in willen zien dat je een probleem hebt. Ik vrees dus dat jij net als je partner in ontkenning zult blijven en geen hulp zult zoeken (want jij doet alsof het 'alleen maar' over die 3 maanden gaat). Dan is dit dus wat het is en kun je het maar beter gaan accepteren in plaats van 'oplossingen' zoeken want dat is allemaal zonde van je moeite en energie, het is alleen maar een afleidingsmanoeuvre.