Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rocamor schreef:Ik vind het "grappig" dat 90% hier kijkt naar hoe je kunt voorkomen om iets te eten. Niet in huis halen. Stukkies wandelen. Voedende voeding.
Het is ook geen lichamelijke trek die gestild moet worden, maar een psychische. En die laat zich niet stillen met groenten en goede eiwitten. Ook niet met een zak chips of een zak M&M's overigens.
x_spekkie_x schreef:Rocamor schreef:Ik vind het "grappig" dat 90% hier kijkt naar hoe je kunt voorkomen om iets te eten. Niet in huis halen. Stukkies wandelen. Voedende voeding.
Het is ook geen lichamelijke trek die gestild moet worden, maar een psychische. En die laat zich niet stillen met groenten en goede eiwitten. Ook niet met een zak chips of een zak M&M's overigens.
Dit!!
Oh, ik kan hier zoveel over meepraten. Eten is slechts één van de coping strategieën. Op het moment dat je door hebt dat je hele omgeving niet is opgevoed met een gezonde emotieregulatie, zie je hoeveel 'verslavingen' (of dus copingmechanismes) mensen hanteren om maar niet te hoeven voelen. Naast eten is ook alcohol daar een van, sigaretten, drugs, series bingen, eindeloos scrollen op je telefoon, overmatig sporten, gamen, seks, ga zo maar door.
De meeste mensen focussen zich op het gedrag, dat zie je hier ook in dit topic. En dat verklaart waarom er 1001 diëten zijn en de wereldbevolking alsmaar dikker wordt. De oplossing ligt niet in de zichtbare laag. Onder de laag van gedrag ligt een laag van gevoel en daaronder liggen jouw kernovertuigingen. Op het moment dat je aanpassingen kunt maken op de laag onder je gedrag, verandert je gedrag automatisch omdat je beter voor jezelf wil zorgen en andere keuzes gaat maken.
Ik kan erover meepraten. Ik ben afgelopen jaar dertig kilo afgevallen. Door psychisch ballast los te laten volgt je lichaam vanzelf. Mensen vragen mij welk dieet ik gevolgd heb en mijn antwoord is therapieVanuit meer liefde voor mezelf ben ik andere keuzes gaan maken. Natuurlijk helpt gezond eten en meer bewegen bij een afvalproces. Maar mijn focus lag daar niet. Die lag elke keer op wat ik nodig had in het moment, waardoor het afvallen zelf moeiteloos ging. Het mentale proces daarachter is de echte uitdaging. Nog steeds.
Omgaan met emoties en lichaamsbewust zijn is in mijn ogen de basis. En ook loslaten van wat niet meer dient (en dus ook letterlijk je gewicht kunnen loslaten). De weg daar naartoe is voor iedereen anders, er zijn zoveel manieren. Wat mij heeft geholpen?
-een holistische gz-psycholoog (in mijn geval via Kick Your Habits)
-verschillende retraites om meer lichaamsbewust te worden (via yoga, meditatie, mindfulness, EFT, hypnose, familieopstellingen, ademwerk, etc)
-verschillende online cursussen over gezond omgaan met eten (zoals eetRUST en BlijDieetVrij)
-andere kijk op ziekte en gezondheid (via oa Vilna van Betten, Richard de Leth, Leefbewust)
Popstra schreef:x_spekkie_x schreef:
Dit!!
Oh, ik kan hier zoveel over meepraten. Eten is slechts één van de coping strategieën. Op het moment dat je door hebt dat je hele omgeving niet is opgevoed met een gezonde emotieregulatie, zie je hoeveel 'verslavingen' (of dus copingmechanismes) mensen hanteren om maar niet te hoeven voelen. Naast eten is ook alcohol daar een van, sigaretten, drugs, series bingen, eindeloos scrollen op je telefoon, overmatig sporten, gamen, seks, ga zo maar door.
De meeste mensen focussen zich op het gedrag, dat zie je hier ook in dit topic. En dat verklaart waarom er 1001 diëten zijn en de wereldbevolking alsmaar dikker wordt. De oplossing ligt niet in de zichtbare laag. Onder de laag van gedrag ligt een laag van gevoel en daaronder liggen jouw kernovertuigingen. Op het moment dat je aanpassingen kunt maken op de laag onder je gedrag, verandert je gedrag automatisch omdat je beter voor jezelf wil zorgen en andere keuzes gaat maken.
Ik kan erover meepraten. Ik ben afgelopen jaar dertig kilo afgevallen. Door psychisch ballast los te laten volgt je lichaam vanzelf. Mensen vragen mij welk dieet ik gevolgd heb en mijn antwoord is therapieVanuit meer liefde voor mezelf ben ik andere keuzes gaan maken. Natuurlijk helpt gezond eten en meer bewegen bij een afvalproces. Maar mijn focus lag daar niet. Die lag elke keer op wat ik nodig had in het moment, waardoor het afvallen zelf moeiteloos ging. Het mentale proces daarachter is de echte uitdaging. Nog steeds.
Omgaan met emoties en lichaamsbewust zijn is in mijn ogen de basis. En ook loslaten van wat niet meer dient (en dus ook letterlijk je gewicht kunnen loslaten). De weg daar naartoe is voor iedereen anders, er zijn zoveel manieren. Wat mij heeft geholpen?
-een holistische gz-psycholoog (in mijn geval via Kick Your Habits)
-verschillende retraites om meer lichaamsbewust te worden (via yoga, meditatie, mindfulness, EFT, hypnose, familieopstellingen, ademwerk, etc)
-verschillende online cursussen over gezond omgaan met eten (zoals eetRUST en BlijDieetVrij)
-andere kijk op ziekte en gezondheid (via oa Vilna van Betten, Richard de Leth, Leefbewust)
Maar dat zelf bewust worden van je lichaam enz gebeurd ook als je dagelijks 5km gaat wandelen. En dat is nog eens heel goed voor je mind ook.
Regelmaat is key
Daar heb je geen paat voor nodig om je dat te vertellen.
Popstra schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat het mee kan helpen.
Sporten idem. Doelen stellen..discipline.
x_spekkie_x schreef:De meeste mensen focussen zich op het gedrag, dat zie je hier ook in dit topic. En dat verklaart waarom er 1001 diëten zijn en de wereldbevolking alsmaar dikker wordt. De oplossing ligt niet in de zichtbare laag. Onder de laag van gedrag ligt een laag van gevoel en daaronder liggen jouw kernovertuigingen. Op het moment dat je aanpassingen kunt maken op de laag onder je gedrag, verandert je gedrag automatisch omdat je beter voor jezelf wil zorgen en andere keuzes gaat maken.
Popstra schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat het mee kan helpen.
Sherivey schreef:Popstra schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat het mee kan helpen.
Ja, die discipline kan een heel handige hulp zijn.
Maar als het in je hoofd niet oke is, dan gaat het je niet helpen om het probleem op te lossen.
Ja, voor een enkeling met een bepaald probleem misschien.
Sherivey schreef:Nee precies.
Ik heb bvb hardlopen echt wel als een soort lifeline. Zolang ik daar dr discipline voor houd, kan ik min of meer overleven.
Maar om ook echt weer te gaan leven, heb ik wel degelijk hulp van een psych nodig gehad.
Love_myhorse schreef:Hoe is het TS heb je de HA gesproken?
gaucho schreef:Was het ook maar zo simpel. Ff 5 km wandelen en al je problemen die je al jaren wegstopt en mee dealt door emotie eten zijn opgelost.
leeslampje schreef:Och TS ik snap je helemaal. Jaren geleden kwam ik er vanaf, maar het blijft onderhoud vragen om er niet weer in terug te vallen.
Leestip: Geneen Roth - Breaking free from emotional eating. Ik vond het een enorme eye opener. Gun jezelf dat boek, als nieuwjaarscadeau