(Onbekende) blessure na hardlopen, wie heeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:07

Hutcherson schreef:
Kan je fysio een echo maken? Hebben ze echo materiaal?
Want als het zo is dat je talus (je sprongbeen) scheef staat sinds je fractuur is je klacht heel simpel op te lossen door een decoaptatie manipulatie door een manueel therapeut, chiropractor of osteopaat. Dan staat ie weer recht en heb je waarschijnlijk veel minder last van blessures.

Zooltjes ben ik echt geen fan van. Je gaat dan compenseren van buitenaf en soms werkt dat (tijdelijk) maar los gewoon hrt probleem op. Waar is die mindset gebleven binnen de gezondheidszorg? Common!

Mee eens, zooltjes zouden weleens symtoombestrijding kunnen zijn. En met een beetje pech verhelp je het probleem niet, maar vererger je het alleen maar.
Eerst goede diagnostiek, bij voorkeur dan de oorzaak aanpakken. Pas als dat niet mogelijk is, zou je symptoombestrijding moeten overwegen.

Wat betreft 3x per week 6,5 kilometer hardlopen in de opbouwfase... tja, daar krijgt hardlopen dus zijn slechte naam van. Hardlopen is nu eenmaal een flinke belasting voor je lichaam, dat moet je zorgvuldig opbouwen. Zelf ben ik 13 jaar geleden ooit ook begonnen met een dergelijk schema, maar inderdaad zoals de anderen ook al schrijven: je gaat te hard als je onderweg niet meer kunt praten.
Zelf ben ik nagenoeg altijd blessurevrij gebleven, maar in die jaren heb ik veel mensen voorbij zien komen die dolenthousiast begonnen, vervolgens in de blessures terecht kwamen en veel gedoe kregen. Het is echt aan te bevelen om te doseren, goede schoenen te laten aanmeten en iemand (met een trainersopleiding!) mee te laten kijken naar je techniek.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 22:51

De fysio praktijk waar ik ben kan echo's maken. Maar ik had niet het idee dat ze dat nu allemaal uit de kast gingen halen. Ik zal voorlopig veel geduld moeten hebben denk ik.

Klachten gaan helaas nog niet beter. Wel zelf wat getaped aan de hand van het filmpje.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 01:07

germie schreef:
Hutcherson, als er wat scheef staat. Dat weet je niet. En het moet dan ook nog weer recht te zetten zijn. Dat is ook niet altijd het geval. Vergeet niet dat de 3 paten of peuten die jij noemt onder het altnernatieve circuit vallen, dus volgens sommigen onder de kwakzalverij. Ik wil daarmee niet zeggen dat ze niets doen, maar ik heb geen goede ervaringen met een osteopaat, de chiropractor lostte wel mijn rugpijn op, maar bleef aandringen op meer behandelingen (dus meer geld verdienen, het was nooit goed zeg maar terwijl ik allang klachtenvrij was), en een manueel therapeut geen ervaring mee.

Zonder zooltjes is bij mij die hielspoor meteen terug en dat is dan al terug als ik slechts 10km ga hardlopen. Dus ik loop absoluut niet hard zonder mijn zooltjes van loopvisie (op maat gemaakt, zelf de afdrukken van de voeten gemaakt). Er wordt niets gecorrigeerd van buitenaf hoor.

Als ik de TS was zou ik zeker wel een afspraak maken bij een podoloog voor zooltjes. En zorgen voor goede hardloopschoenen natuurlijk.

Je beseft dat die 'alternatieve geneeskunde' al dubbel zolang bestaat dan de 'reguliere geneeskunde' dat pas 50 jaar actief is en vooral gefocust is op verhelpen met symptomen toch?
Dat realiseer je je toch?
De anatomie van de osteopathie en de denkwijze is al 100 jaar geleden beschreven. Het label 'alternatief' wil niet zeggen dat het zweverig is oid maar dat het een andere insteek heeft dan pleisters plakken op symptomen (met medicatie).

Welke arts gaat nadenken over de neurologische aansturing naar de darm als er sprake is van tekorten in vitamine D bijvoorbeeld. Geen 1, maar wel wordt een hoge dosis vitamibe D voorgeschreven die precies dezelfde route doorloopt als voedsel waar die vitamine D uberhaupt niet goed uit wordt opgenomen. Maar een vitamine D pil dan ineens wel? :+ best vreemd toch? Wie is hier dan de kwakzalver.

Talus staat bij veel mensen scheef. Soms met klachten (zoals hielspoor, enkel blessures of knieblessures) en soms zonder klachten. Kun je van buitenaf compenseren met zooltjes waardoor je lijf ergens anders simpelweg klachten gaat geven, vroeg of laat, of je corrigeert de stand van de talus. Keisimpele techniek, duurt 3 seconden en je weet direct of het effectief was of niet.
Stuk goedkoper dan die zooltjes.