xDenies schreef:Ik heb ook op maat gemaakt van Schoonenberg, rond de €100;. Tijdens het maken hoorde ik niets, maar met de oordopjes hoor ik gewoon nog teveel. Was voor mij bedoeld tegen snurken van mijn ex, maar die hoorde ik nog gewoon. Daarnaast zitten ze niet fijn en kan ik niet op mijn zij slapen.
Logisch dat je tijdens het maken niks hoorde, dan spuiten ze een schuim in je oor wat compleet afsluit. Dat schuim wordt niet je dopje, dat schuim dient uiteindelijk als mal om de dopjes op precies in de goede vorm te maken en daar gaat een filter in om het gewenste dempingsniveau te creëren.
Volledig afsluiten doen ze met dergelijke otoplastieken idd niet er zit altijd een gat in, waar een geluidfilter in gaat.
Daarnaast hoort er wel gecontroleerd te worden, of ze goed aansluiten en goed passen.
Ik heb otoplastieken van een ander merk dan van Schooneberg (voor mijn werk) en daar wordt gewoon gecontroleerd bij het afleveren of ze luchtdicht aansluiten en als dat zo is, gaat de filter erin en krijg ik ze mee.
En bij die van mijn werk zit een contract met jaarlijkse controle of ze nog steeds passen, want je gehoorgang kan in de loop der tijd veranderen en daarmee kunnen je otoplastieken dus niet meer goed gaan passen.
Nu is dit in mijn geval een PBM voor lawaaierige omstandigheden op de werkvloer en zit onze eigen arbo coördinator er achteraan dat alles goed werkt enzo, maar als je ze als particulier laat aanmeten, hoort er ook wel een goed product afgeleverd te worden.
Ik zou met die van mijn werk ook niet op mijn zij kunnen slapen, maar ik heb 20 jaar geleden ook otoplastieken gehad speciaal voor onder mijn motorhelm en daar kon ik wel prima mee slapen. Wanneer je er mee wil kunnen slapen op je zij, zou ik dat aangeven op het moment van aanmeten. Dan kunnen ze wat doen aan de afwerking, het gedeelte wat in je oorschelp komt, meer of minder ruimte in laten nemen.
Ik ben zelf helaas behept met heel smalle gehoorgangen met een scherpe heel smalle bocht. Het filter van mijn huidige otoplastieken past er nét in, als ze nog smaller waren, was dat een probleem geworden.
Er is geen enkel in-ear oordopje voor muziek dat in mijn oor past, zelf zonder het kleinste pasdopje erop, dus "kaal" zijn ze al te breed voor mijn oren.
Geen enkel standaard schuimdopje, 3M, Alpine, niks krijg ik erin wat blijft zitten en niet pijn gaat doen door de druk, maar dus al wel jarenlang tevreden gebruiker van otoplastieken.
Alleen ik hoef er niet meer mee te slapen, dus daarop heb ik de laatste setjes otoplastieken ook niet getest en ook niet gevraagd of hier rekening mee gehouden kon worden (zou ik ook niet perse doen met iets wat door mijn werkgever verstrekt wordt, dan zou ik die wel zelf aanschaffen).
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 08-01-25 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt