Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karlijnxxx schreef:Ozempic of een zelfde medicatie, je mag mij pb'en voor meer info. Het is geen leuk medicijn want je wordt er goed ziek van iedere week, maar met wat dagelijkse beweging gaat hij zeker wel afvallen, want het zorgt er echt voor dat er minder behoefte is aan eten.
Zeker als je neef zo zwaar is ligt diabetes op de loer en zal hij sneller in aanmerking komen.
Hij zal wel targets moeten halen om in een programma te blijven van de verzekering.
germie schreef:Maar vindt hij zelf dan dat hij een probleem heeft of te zwaar is? Want als hij het niet vindt, dan doe jij er niets aan.
Sowieso vind ik adhd te pas en te onpas als smoes gebruikt worden voor gedrag, terwijl iemand met adhd ook heel normaal in de maatschappij kan functioneren.
Maar het begint met of hij het ook vindt, want misschien is die 140kg wel helemaal niet te zwaar, althans niet in zijn ogen.
Ninx schreef:Dank voor al jullie input... dit geeft stof tot nadenken, heel fijn!
Paar toelichtingen: natuurlijk helpt het niet wanneer hij eventjes komt wandelen en eten... Zoals iemand hier al benoemd is dat meer om te laten weten dat er altijd een plek voor hem is, en soms even te voelen en ervaren hoe het ook kan. En dat hij zijn verhaal kwijt kan.
Ondanks het feit dat ik therapeut ben, of misschien dankzij, weet ik dat we externe hulp nodig hebben.
Hij wil enorm graag zelf, hij haat zichzelf.... walgt van zijn gewicht... dit zijn zijn woorden.
Ronduit verdrietig.
Maar voor iemand met een geringe opvoeding en dus geen basis vaardigheden aangaande het voor jezelf zorgen en ontzettende ADHD is dit topsport. Dus zelf willen is 1 ding, zelf kunnen zal moeten met hulp.
ADHD is onze insteek geweest.
Hij heeft maar liefst 8 maanden op de wachtlijst gestaan om getest te worden. Gisteren was dan eindelijk de test-dag.
Ik moet alle ins and outs nog horen van hem. Maar zij hebben aangegeven dat hij eerst zijn andere problemen moet oplossen (gewicht, oude pijn) voordat hij daar aan de slag kan.
Dit bevreemd me. Het zou juist zo fijn zijn om meer multi disciplinair aan de slag te kunnen gaan. En zoals iemand hier al terecht opmerkt ligt die ADHD als een dikke betonnen muur voor alle andere mogelijke interventies.
Nu hebben ze me gisteren ook gebeld tijdens het vraaggesprek daar, om zaken als familielid toe te lichten. En eerlijk gezegd vroeg ik me gaandeweg dat gesprek al af of ze überhaupt weten wat ADHD inhoudt.
Enfin, daar ga ik dus nog achteraan. En mocht ik bot vangen, dan zoeken we maar particulier.
Wajong is nog niet aan de orde. Hij heeft nu net weer een baan voor 3 dagen, en dat geeft hem veel zelfvertrouwen. Hij heeft dan een heel klein stukje ritme en veel sociale contacten.
Wat zijn gewicht betreft: ik lees dus veel verschillende ervaringen. Een vriend van ons had hetzelfde gewicht, en is nu op gezond gewicht op eigen beweging.
Maar die had een stabiele jeugd gehad, was ondernemer, had dus al meer basis, een heldere kop en meer doorzettingsvermogen. Voor mijn neef zullen we meer uit de kast moeten trekken.
Huisarts is goede eerste stap.
Maar ook daar zullen we, gezien alle wachtlijsten overal, misschien wel naar mogelijkheden moeten zoeken die je zelf moet financieren.
Morganlefay schreef:Het ADHD verhaal loopt ook mee. En begeleid wonen gaat vaak samen met deze indicaties. Kijk of er Bijstand kan worden aangevraagd dit geeft ook rust. Life style intervention werkt ook met deze ingangen.
Want financien niet op orde geeft ook onrust.
Goof schreef:Lau schreef:Wijk team kan in principe zonder diagnose zij zijn er om je te helpen en begeleiden. Dus dat is echt een goede om eens in te duiken.
Oh toch, zie je wel.
Dan zou ik die zeker, naast de huisarts, een benaderen.
c_alsemgeest schreef:Als psycholoog mèt adhd...
Het is geen smoes.
(Sowieso horen mensen met adhd vaak dat ze smoesjes hebben, lui zijn, zich niet willen aanpassen e.d. tel daar de rejection sensitive dysphoria bij op en je begrijpt een beetje hoe dat moet voelen)
Bepaalde voedingsmiddelen zoals zoet en zout geven een grotere korte dopamine boost, mensen met adhd zijn altijd onbewust op zoek naar dopamine boosts omdat de aanmaak gedesreguleerd en vaak te laag of hoog/kort is.
Dus er is zeker een correlatie tussen adhd en voeding, vooral binge-eating komt geregeld voor bij mensen met adhd en add. (Omdat bingen een grotere dopamine boost geeft, dan verdeeld eten).
Zou het dan ook in een totaal stuk zoeken , bv een echt goede lifestyle coach met de benodigde opleidingsachtergrond die het mentale stuk maar ook het praktische voedingsstuk kan begeleiden.
just_kiki schreef:Samen lekker sporten een optie?
In m’n uppie vind ik er ook geen bal aan. Maar met een bekende zou ik het wel (vaker) doen
Ninx schreef:Het heeft even geduurd voordat ik op dit topic terug kwam. Even flink ziek geweest, maar ook alle feestdagen die er tussen lag waarin je niet veel kunt doen.
Inmiddels hebben we niet stilgezeten.
Een relatief korte periode terug heeft de huisarts zijn bloedwaarden gecheckt, dat leek allemaal in orde.
Toch zou ik graag met hem terug gaan, en hier nog iets uitgebreider naar kijken zodat ook duidelijk is wat op dit moment wel/ niet kan qua inspanning.
Ook zou ik met hem de optie tot deelname aan Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) willen bespreken. Een Bokker heeft me hierop gewezen.
Inmiddels loopt er wel een traject mbt de ADHD. Wekelijkse coaching en in het nieuwe jaar 8 intensieve hele dagen waarin hij met een groep kan werken.
Hij geeft zelf aan dat dit wat hem betreft voorrang heeft omdat hij graag meer rust en overzicht in zijn hoofd wil.
Verder komt hij elke week een dag hier.
Hij gaf aan dat hij wil leren koken. Dus elke week mag hij een recept uitzoeken en gaan we boodschappen doen en koken.
Niet omdat ik verwacht dat dat zijn hele leven verandert. Maar omdat hij dan elke week zijn ei kwijt kan, voelt dat hij gesteund wordt, en gewoon op een praktische positieve manier bezig is.
Uiteindelijk wordt het kijken en ervaren wat het beste werkt, wat uiteindelijk voorrang krijgt, etc.... Maar je moet ergens beginnen aan een radertje te draaien, dan draaien er vanzelf andere radertjes mee.....