Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Earth schreef:Eenmaal in de relatie is het zeker hard werken, maar ik was meer op zoek naar ervaringen in het begin.
Dat bijvoorbeeld appen naar elkaar vanzelf gaat, dat je het liefst de hele tijd bij elkaar wil zijn en tijd vrij maakt.
Dropveter101 schreef:Kleine aanvulling op wat ik eerder schreef: ik denk dat dit ook afhankelijk is van hoe je hechtingsstijl is en hoe je daar dan vervolgens weer mee om gaat.
Als je heel onveilig gehecht bent zal het altijd harder werken zijn dan als je veilig gehecht bent, ook als je ondersteuning krijgt (of hebt gehad) van een therapeut. Het voorbeeld wat je noemt Earth, dat appen vanzelf gaat en je altijd met liefde tijd voor elkaar vrij maakt is op papier heel mooi, maar voor mensen met een verleden van onveilige hechting soms echt knokken. Daar kan je op tegen therapeuten maar echt helemaal weg gaat dat vaak niet.
Hiermee zeg ik niet dat hechtingsproblemen een vrijbrief zijn voor toxisch gedrag, absoluut niet, maar het is wel een voorbeeld dat het (in ieder geval voor 1 kant) niet altijd vanzelf hoeft te gaan en ook in het begin hard werken kan zijn.
Dropveter101 schreef:Kleine aanvulling op wat ik eerder schreef: ik denk dat dit ook afhankelijk is van hoe je hechtingsstijl is en hoe je daar dan vervolgens weer mee om gaat.
Als je heel onveilig gehecht bent zal het altijd harder werken zijn dan als je veilig gehecht bent, ook als je ondersteuning krijgt (of hebt gehad) van een therapeut. Het voorbeeld wat je noemt Earth, dat appen vanzelf gaat en je altijd met liefde tijd voor elkaar vrij maakt is op papier heel mooi, maar voor mensen met een verleden van onveilige hechting soms echt knokken. Daar kan je op tegen therapeuten maar echt helemaal weg gaat dat vaak niet.
Hiermee zeg ik niet dat hechtingsproblemen een vrijbrief zijn voor toxisch gedrag, absoluut niet, maar het is wel een voorbeeld dat het (in ieder geval voor 1 kant) niet altijd vanzelf hoeft te gaan en ook in het begin hard werken kan zijn.
ivy_power89 schreef:Toch vind ik het wel heftig om te lezen dat 41% van de huwelijken eindigt in een scheiding...
Is dat omdat men tegenwoordig steviger in eigen schoenen staat? Of omdat men vroeger er echt harder aan werkte?
Friesfanaat schreef:ivy_power89 schreef:Toch vind ik het wel heftig om te lezen dat 41% van de huwelijken eindigt in een scheiding...
Is dat omdat men tegenwoordig steviger in eigen schoenen staat? Of omdat men vroeger er echt harder aan werkte?
Ik denk dat dat deels ook is vanwege het feit dat scheiden vanuit de kerk echt not done was. Tegenwoordig is het aandeel (streng)gelovigen veel kleiner en scheiden dus minder taboe-gevoelig.
Ibbel schreef:Als liefde altijd zo was, waarom is er dan een scheidingspercentage van ondertussen bijna 40% in Nederland?
ivy_power89 schreef:Toch vind ik het wel heftig om te lezen dat 41% van de huwelijken eindigt in een scheiding...
Niniane schreef:Ik denk zeker niet dat je het altijd meteen en zelf geloof ik niet zo in liefde op het eerste gezicht. Wel in lust op het eerste gezicht,
Mijn vriend en ik zijn inmiddels 5 jaar samen en gaan in februari trouwen. Bij ons geen blikseminslag, maar vanaf date 1 wel het gevoel van: ownee dit kan het wel is zijn... En dat was ook zo.
We zijn niet begonnen als vrienden, maar ik denk dat dit bij ons wel de basis is. Als in, we kunnen het gewoon echt heel goed met elkaar vinden en niks voelt aan als werken. Dat gevoel dat sommige hebben dat je relatie hard werken is, dat herken ik dus echt niet.
Ik heb wel is ooit ergens gelezen/gehoord dat relaties die meteen beginnen met seks, niet de beste start geven tot een gezonde relatie en vind dat altijd wel interessant. Zo heb ik het ook ervaren met scharrels, maar van mensen waarvan ik weet dat zij hun relaties begonnen als one night stand o.i.d., zijn uiteindelijk ook gestrand.
StalNollie schreef:Maar wat is verliefdheid en snel. Hier alles binnen 2 jaar huisje boompje beestje en kinderen alles zeer bewust
Qimm schreef:StalNollie schreef:Maar wat is verliefdheid en snel. Hier alles binnen 2 jaar huisje boompje beestje en kinderen alles zeer bewust
Het kan ook gewoon goed gaan natuurlijk.
Maar soms zie je huwelijksaanzoeken na een half jaar daten bij 20-somethings en dan denk ik. Laat het nou gewoon ff uitkristalliseren ofzo. Maar misschien ben ik ook gewoon cynisch hoor
Qimm schreef:Het gaat me meer om de roze bril (gebrek aan realistische manier van kijken. Liefde is mooi en goed en belangrijk, maar niet genoeg) dan de leeftijd. Maar ook leeftijd.
Hoewel je je hele leven blijft ontwikkelen zie je in de overgang naar adulting. Klaar met school, beginnen met jezelf financieel te ondersteunen, op eigem benen gaan staan, gerichter bezig met je langetermijn toekomst ipv dat festival over 3 maanden oid.
Als je dat alles ook nog wil combineren met een duurzame, serieuze relatie. Das wel een beetje veel tegelijk.
En ik zeg daarmee dus niet dat het sowieso niet goed gaat. Maar het maakt het duidelijk moeilijker.
Dus waarom zo'n haast met trouwen?