Mungbean schreef:Mijn schoonmoeder heeft door drinkvoeding en maaltijdsoepen (blender) een jaar extra cadeau gekregen. Die kon ook al lang niet meer echt eten maar bleef daarmee keurig op gewicht.
Uiteindelijk was het lichaam op en de eetlust weg en toen was het in enkele weken ook voorbij.
Het is echter natuurlijk ook iedere goed recht om te bepalen of je liever „waardig“ eerder sterft of toch nog aanpassingen wilt doen waardoor je je hulpelozer voelt.
Echter is dat loslaten van zo‘n keuze voor de omstanders natuurlijk hartstikke zwaar want je wilt hasr niet verliezen.
Ik denk inderdaad dat een goed open gesprek plaats moet vinden waarin helder is wat de consequenties zijn van niet eten en of dit een bewuste keuze is of niet.
Ik heb ooit al eens aan haar gevraagd hoe ze er over denkt om een gesprek met de huisarts te hebben voor als het niet meer gaat, omdat je niet wilt lijden. Voor mij maakt het niet uit of ze die keuze doet en voor andere familieleden geldt dat net zo, weet ik. Natuurlijk, het blijft je moeder, maar dit is echt geen leven. Met een kat kun je ook naar de dierenarts als het echt niet meer gaat, dus waarom zou je als mens jezelf martelen door zo door te gaan. Zelf zou ik absoluut de keuze maken voor vroegtijdig hulp van de huisarts als ik in haar schoenen had gestaan, maar dat komt ook omdat ik niemand tot last wil zijn. Zij heeft altijd gezegd dat ze daar niet voor openstaat, hoewel ze vorig jaar wel een keer liet vallen dat ze het leven zo niet leuk meer vindt. Inmiddels heeft ze ook dat weer geaccepteerd, maar het gaat nu wel heel erg snel. Wat je in je eerste regel schrijft, ben ik het mee eens.

jiehaaa schreef:Shenavallie schreef:Ik heb het proefpakket van Gloup ontvangen, zodat mijn broer die binnenkort (die komt hier regelmatig en speelt soms voor koerier) mee naar mijn moeder kan nemen. Ik heb haar hier vandaag over gesproken, gaat ze beweren dat ze helemaal geen moeite heeft met medicijnen slikken. Terwijl mijn vader mij gisteren belde om te zeggen dat het hard achteruit holt en aangaf wat er sinds vorig weekend allemaal al niet meer lukt.
Fijn dat het er is, en dan hebben jullie het in elk geval bij de hand als er behoefte aan is. Wat een moeilijke situatie voor jullie allemaal. Sterkte!!
Nogmaals bedankt voor de tip!