SLAP laesie (gescheurde aanhechting pees bicep) ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parmezaan

Re: SLAP laesie (gescheurde aanhechting pees bicep) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:58

Dank voor je update November108! Fijn dat je iets aan het opknappen bent en je wat beter voelt. Bij mij is ook verdenking op labrum letsel naast afgescheurde supraspinatus pees en aangedane bicepspees. Heb jij ook morfine gehad na de operatie? Ik kan niet tegen NSAID's en ga geen oxycodon krijgen. Ik heb mijn blessure begin november opgelopen maar heb toen nog 3 weken hiermee doorgelopen voordat deze werd geconstateerd. Je noemt dat je nog wat praktische tips voor me hebt qua voorbereiding, die hoor ik graag :-)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 23:20

Oef nee ik heb alleen oxycodon gehad, en heb gewoon doorgebikkeld toen ik er maar van bleef overgeven dus weet niet hoe morfine zal zijn :+! Ah dan ben je in ieder geval al met al nog snel aan de beurt, voor mij is het na de kerst precies 6 maanden na m'n trap-ongelukje. Maar hopelijk bellen ze je toch zsm!

Ja, wat ik heb gedaan was vooraf shoppen voor kleding. Daarbij heb ik getest in het pashokje wat ik met 1 arm aan zou kunnen trekken en wat niet. Dus wat simpele bh's en hempjes die je van onder aan kan trekken en die goed blijven zitten om 1 arm, truien waar mijn arm incl sling in zijn geheel in paste, en een hoop broeken die super elastisch zijn zodat ik die ook aan en uit kon trekken. Knoopjes en gulpen zijn echt onhaalbaar. En de eerste dagen wilde ik echt niet mijn arm door een trui hoeven steken, dus truien van een maat groter kwamen goed van pas. Inmiddels weet ik dat als ik mijn arm voor dood laat hangen als ik een beetje voorover buig, dat ik er een trui omheen kan doen, dus ik kan net iets charmanter naar het kerstdiner hahaha.

Wellicht een stom ding, maar een week vooraf mocht ik me niet meer scheren om en nabij de operatieplek, dus mijn oksel. Ik wist mijn operatie iets te kort van tevoren, dus ik kon mijn oksel niet meer scheren en dat vind ik nu dus best vervelend met al dat gezweet van mijn koorts :P dus fijn om dat zo kort mogelijk van tevoren nog te doen.

Mijn man is de eerste paar dagen thuis geweest na mijn operatie, dinsdag geopereerd en woensdag tm zondag was hij thuis. Maandag kwam mijn moeder. En dat was echt mega fijn, ik zou zeker zorgen dat je de eerste week niet alleen bent. Ik had niet voor mezelf de moeite genomen op te staan om eten te maken in ieder geval, alles deed nog zo veel zeer. Dus als er iemand voor je kan zorgen, neem het ervan haha! Ik had gewild dat ik vooraf hem had uitgelegd hoe hij mn haar op een knot kon doen of een klem in kon steken, dus dat is misschien ook nog een tip :'). De eerste 24 uur mag je sowieso niet alleen zijn.

Verzamel vast een hoop kussens om je heen, zowel op de bank voor overdag als op bed, zodat je een soort loungestoel voor jezelf kan maken waarin je arm wordt ondersteund. Mijn nek is best zeer gaan doen van de sling en dan helpt het ook als je net een kussentje ter ondersteuning kan gebruiken. En zorg dat je voldoende paracetamols en wellicht ook maagbeschermers extra in huis hebt. Toen ik door die van het ziekenhuis heen was (ik weet even niet meer wat de naam daarvan was) ben ik overgegaan naar omeprazol gewoon van de drogist en die hielp me wel bij de misselijkheid.

Verder kom ik mijn tijd het liefste door met lezen maar boeken zijn niet haalbaar qua vasthouden. Dus mijn e-reader is mijn beste vriend, en ik heb een tablethouder met zwanenhals bij mijn favo comfy stoel in huis aan de vensterbank gemaakt. Voor de bediening heb ik een soort klikkertje die werkt op een afstandbediening. Zo kan ik super comfy lezen zonder dat ik daarvoor mijn lichaam hoef te bewegen!

Als ik nog wat bedenk zal ik het nog even laten weten :D

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 15:43

Dank je wel voor al je bruikbare tips! Ik had al joggingroeken gekocht en heb vesten ingeslagen, gelukkig heb ik een hoop paardrijdhoody' s met een rits. Vandaag aan manlief gevraagd om een knot te maken, het liefst bovenop mijn hoofd zodat ik nergens last heb. Nou dat is nog even een punt zeg maar :D Blijven oefenen dus...was niet van plan om mijn haar af te knippen.

Ik begreep van iemand dat zij een sta-op-stoel had die haar zo goed beviel. Nu wil ik die niet gaan gebruiken, maar wat ik me afvroeg is waarom je arm zoveel ondersteuning en kussens nodig heeft. Hij hangt bij zitten en op je rug liggen toch in de sling?

Wist je dat je via de online bibliotheek ook luisterboeken kan downloaden? En op mijn telefoon kan ik tekst inspreken qua whatsapp en mail dus dat is ook super handig.

Hoe is het nu met jou?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 16:48

parmezaan schreef:
Dank je wel voor al je bruikbare tips! Ik had al joggingroeken gekocht en heb vesten ingeslagen, gelukkig heb ik een hoop paardrijdhoody' s met een rits. Vandaag aan manlief gevraagd om een knot te maken, het liefst bovenop mijn hoofd zodat ik nergens last heb. Nou dat is nog even een punt zeg maar :D Blijven oefenen dus...was niet van plan om mijn haar af te knippen.

Ik begreep van iemand dat zij een sta-op-stoel had die haar zo goed beviel. Nu wil ik die niet gaan gebruiken, maar wat ik me afvroeg is waarom je arm zoveel ondersteuning en kussens nodig heeft. Hij hangt bij zitten en op je rug liggen toch in de sling?

Wist je dat je via de online bibliotheek ook luisterboeken kan downloaden? En op mijn telefoon kan ik tekst inspreken qua whatsapp en mail dus dat is ook super handig.

Hoe is het nu met jou?

Bij mij was het zo dat de kleinste beweging en dan met name naar achteren, dus plat op de rug ontzettend pijnlijk was. Ook het overeind komen was lastig. Ik heb veel gehad aan een sta-op stoel die ook hele brede leuningen had waar mijn arm fijn op kon rusten. Ik ben geopereerd aan kalk waarbij de pees opnieuw gehecht moest worden, slijmbeurs verwijderd en gedeeltelijke neerplastiek.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:17

Dankjewel Anna79 voor de toelichting op de sta-op stoel {:} Hoe lang heeft jouw revalidatie in totaal geduurd? Heb jij nog tips of wat juist niet te doen *\%/*

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 22:12

parmezaan schreef:
Dankjewel Anna79 voor de toelichting op de sta-op stoel {:} Hoe lang heeft jouw revalidatie in totaal geduurd? Heb jij nog tips of wat juist niet te doen *\%/*

Ik kon na ongeveer 3 maanden weer een beetje werken en nu na 12 maanden is het echt bijna helemaal goed. Ik heb wel een fysieke baan (trimmer) dus dat verschilt natuurlijk per persoon wat je werk is. De pijn was in rust al heel snel verdwenen. Wel heb ik een frozen shoulder gekregen, ik begreep dat dit vaak gebeurt bij mijn operatie. De frozen shoulder was overigens niet pijnlijk, behalve als ik probeerde om verder te reiken dan kon zeg maar.
Qua tips is er al heel veel voorbij gekomen een goede voorbereiding qua kleding ed is het halve werk en je wordt gauw handig hoor! Ik kon op een gegeven moment zelfs de was ophangen met 1 hand :D

Een rol of zijslaapkussen is ook handig, verder kun je even kijken bij de thuiszorgwinkel wat je handig lijkt. Ik vond een douchekrukje heel handig, had een doosje in bed met lippenbalsem en een bidon voor als ik 's nachts wat wilde drinken omdat ik me niet kon omdraaien. Arm goed strak tegen je aan trekken bij het overeind komen.
Het klinkt allemaal wat heftig, maar het is me uiteindelijk meegevallen en nu het steeds nog beter wordt ben ik ontzettend blij dat ik het gedaan heb want was zo goed als arbeidsongeschikt vorig jaar.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 11:50

Ik heb juist meer aan hoodies zonder rits, omdat ik de beweging niet kan maken om een rits vast te maken! Dus misschien handig om dat even uit te proberen. En handig dat je toch die knot op tijd hebt geprobeerd, mijn man wil het nog altijd niet lukken :')

De sling gaat natuurlijk om je nek naar net voor je elleboog en naar je pols toe. Dat is leuk als je staat, maar als je wat meer achterover zit of in bed ligt, gaat je schouder idd naar achter en dat doet voor mij ook goed zeer. Nu gaat het bij mij natuurlijk om een andere pees dan bij de meeste hier, maar dat is helaas erg herkenbaar haha. Opstaan is idd ook lastig, juist omdat je normaal gesproken vaak een beetje je schouders naar voren 'duwt' met opstaan. En dat is echt rottig. Inmiddels heb ik daar een prima manier voor maar vooral de eerste dagen met de ergste pijn heb ik wel eens mijn man wakker gemaakt of hij mij kon helpen opstaan omdat ik 'snachts moest plassen.

Inmiddels gaat het hier wel oké. De pijn is te doen, vooral overdag, maar 's nachts nog elke keer veel kramp in mijn bicep en toch weer steken in mijn schouder. Ik kan gewoon geen goede houding in bed vinden. Maar vergeleken met wat het was is het echt al veel verbeterd hoor! Merk ook dat de oefeningen elke keer wat beter gaan. De hechtingen zijn er ook uit en de wonden zijn goed dicht. Met de feestdagen erg veel hele dagen rechtop gezeten (uitgebreid eten, spelletjes etc.) met weinig ondersteuning waar ik vooral nu heel erg mijn nek door voel :'). Ik moet nog steeds even kijken naar een nieuwe zorgverzekering met heeeel veel fysio, dan laat ik ook wel mijn nek even masseren tussendoor hahaha!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:43

Fijn dat je al minder pijn hebt! En ja het blijft nog een poos ongemakkelijk maar als er maar een stijgende lijn in zit. Ik heb nu na een jaar nog steeds dat mijn hand vaak ineens steenkoud wordt, schijnt er ook bij te horen.

Wat betreft de fysio krijg je als het goed is een chronische code. Dan wordt je hele revalidatie traject vergoed. Bij mij was het 12 maanden, in het begin 2x per week en later 1x per week.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:47

@Anna79 dank voor je reactie. Wat deed je zoal om de dagen door te komen en vanaf wanneer kon je weer een beetje op de laptop werken? En met de paarden, hoe lang heeft dat geduurd voor je weer naar je paard toe kon of paardrijden? Hoe ben je van de frozen shoulder af gekomen en heb je nog tips hoe je deze kon voorkomen?

Wat maakte dat je voor je operatie haast arbeidsongeschikt was?

Heleboel vragen, kijk maar hoor of je ze allemaal wil beantwoorden *D *D *D

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:01

@November108 wat fijn dat het al wat beter met je gaat! Inderdaad wat Anna79 ook zegt, je kan gekoppeld aan je operatie fysio krijgen gedurende de revalidatie tijd. Ik krijg die verwijzing voor langdurige fysio vanuit het ziekenhuis mee ná mijn operatie. Maar daarnaast zorg ik ook hoor dat ik genoeg fysiobehandelingen heb vanuit mijn aanvullende pakket, voor jeweetmaarnooit..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:29

parmezaan schreef:
@Anna79 dank voor je reactie. Wat deed je zoal om de dagen door te komen en vanaf wanneer kon je weer een beetje op de laptop werken? En met de paarden, hoe lang heeft dat geduurd voor je weer naar je paard toe kon of paardrijden? Hoe ben je van de frozen shoulder af gekomen en heb je nog tips hoe je deze kon voorkomen?

Wat maakte dat je voor je operatie haast arbeidsongeschikt was?

Heleboel vragen, kijk maar hoor of je ze allemaal wil beantwoorden *D *D *D

Euhm alles duurt lang, douchen aankleden was ik al een uur mee kwijt als ik het alleen deed. Verder kleine klusjes, vaatwasser uitruimen bijvoorbeeld en hond uitlaten deed ik veel, maar heb me ook vreselijk verveeld. Geestelijk vond ik het pittiger dan lichamelijk.
Laptop weet ik zo even niet, maar dingen onderhands gaat op een gegeven moment wel weer. Ik moest 6 weken een mitella dragen waarvan de eerste week ook vast om de buik. Ik ben bij Bergman geopereerd en daar hebben ze een zeer voorzichtig revalidatie traject, dat verschilt echt per ziekenhuis.
Paardrijden doe ik al een aantal jaren niet meer maar dat heeft niet met de schouder te maken.
De frozen shoulder is geluk of pech hebben, 80 procent krijgt het zeiden ze tegen mij. De fysio heeft het volgens een schema van Bergman langzamerhand in verschillende richtingen gemobiliseerd en ik had oefeningen. Verder ontdooit een frozen shoulder in de loop van ongeveer een jaar en dat klopt in mijn geval ook wel. Ik heb het ook niet als heel erg ervaren meer ongemakkelijk omdat je in het begin bijvoorbeeld je vork niet naar je mond krijgt en met haar wassen etc. maar het deed geen pijn.

Wat betreft voor mijn operatie, ik had een verkalking op de supraspinatus pees, die was daardoor dik en ontstoken alsmede de slijmbeurs. Vreselijk pijnlijk dus vandaar dat veel niet meer ging.

TS Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je topic een beetje kaap, maar wellicht hebben mensen er wat aan. Als je het vervelend vindt wil ik ook wel via pb Parmezaan beantwoorden hoor!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 12:56

Ik heb toch na jullie berichten maar even mijn zorgverzekering gebeld, en daar werd (helaas) bevestigd wat ik al hoorde van mijn fysio:
Ik heb een chronische indicatie meegekregen dus fysiotherapie valt idd in het basispakket MAAR wel pas vanaf behandeling 21 :+. De eerste 20 zijn (in ieder geval bij mijn verzekering, wil het niet als waarheid verkondigen want dat weet ik niet) voor mezelf of evt. via de aanvullende verzekering. Ik ga dus wel overstappen naar een verzekering die mogelijkheid heeft om 20 a 25 fysio behandelingen aanvullend te verzekeren. Of zoeken naar een verzekering die chronisch vanaf behandeling 1 in het basispakket heeft, maar ik dacht eigenlijk dat de basispakketten gelijk waren?

Ik heb wel gister voor het eerst weer wat met mijn paard gedaan! Het mocht geen naam hebben, heb haar losgegooid in de longeerbak en de zweep vastgehouden in mijn linkerarm en zo heb ik een soort van gelongeerd zonder lijn :'). Maar het was heerlijk om weer even te doen ook al mocht het geen naam hebben. Ik heb gelukkig hele lieve stalgenoten die voor mij de deken op en af hebben gedaan en mijn man had het halster om gedaan, dus het was wel teamwork haha. Maar fijn dat ze dit allemaal voor me willen doen.

En vannacht heb ik 6,5 uur aan 1 stuk geslapen en ik werd met minimale kramp wakker! Ik kan de wereld aan vandaag :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:13

Yes wat fijn voor je TS, wat voel je je dan een stuk beter hè! En lekker even naar je paard is ook fijn!

Wat betreft de fysio, dat klopt wel hoor. Je gebruikt eerst de behandelingen uit je verzekering en daarna wordt het vergoed uit je indicatie. Het kost je dus niks enige nadeel is dat je je fysio niet voor iets anders kunt gebruiken.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 13:16

Ja dat was echt heel fijn weer even!

Over de fysio, als je dus geen aanvullende verzekering hebt betaal je de eerste 20 behandelingen sowieso zelf dan toch? Ik wil idd graag een beetje extra, dat ik 20 behandelingen hiervoor kan gebruiken en mocht het later in het jaar nog nodig zijn dat ik nog wel wat over heb voor iets anders. Maar je schrikt je echt kapot van die bedragen :wow:

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:23

November108 schreef:
Ja dat was echt heel fijn weer even!

Over de fysio, als je dus geen aanvullende verzekering hebt betaal je de eerste 20 behandelingen sowieso zelf dan toch? Ik wil idd graag een beetje extra, dat ik 20 behandelingen hiervoor kan gebruiken en mocht het later in het jaar nog nodig zijn dat ik nog wel wat over heb voor iets anders. Maar je schrikt je echt kapot van die bedragen :wow:

Volgens mij dan vanuit je basisverzekering eerst opmaken en daarna wordt het vergoed.
Ja ik baalde ook erg dat ik de fysio nergens anders voor mocht gebruiken omdat ik ook pittige rugklachten heb momenteel en inderdaad de behandelingen zijn er duur. Nu heeft mijn fysio wel af en toe een oogje dichtgeknepen en mijn rug tussendoor ook wat behandeld maar ik ben blij dat daar volgend jaar volop mee bezig kan. Afspraak staat al :D

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 13:27

Dat is heeeel fijn van je fysio! En ook jammer dat het eigenlijk zo moet he, zo nadenken over de zorg die je nodig hebt omdat het zo duur is. Hopelijk in 2025 snel verbetering van je rug!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:28

Bij chronisch:
* 20 behandelingen via aanvullende verzekering of zelf (als je geen aanvullende verzekering hebt)
* De rest via basisverzekering

Alle basisverzekeringen zijn hetzelfde.

Als je overstapt MOET de verzekeraar je accepteren voor de basisverzekering. Let op: hij mag je een gezondheidsverklaring in laten vullen en op basis daarvan MAG hij je weigeren voor de aanvullende verzekering!!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:15

November108 schreef:
Dat is heeeel fijn van je fysio! En ook jammer dat het eigenlijk zo moet he, zo nadenken over de zorg die je nodig hebt omdat het zo duur is. Hopelijk in 2025 snel verbetering van je rug!

Ja hele fijne fysio!
Dankjewel <3
Ben jij al begonnen met fysio?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 15:24

Bedankt voor de info Iris! Ik ben zojuist overgesloten naar een zorgverzekering met 22 fysio behandelingen. We gaan het zien :')

Anna ik begin 8 januari! Mocht eigenlijk vanaf woensdag beginnen, maar mijn fysio is vrij deze week. Ben erg benieuwd naar de oefeningen!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:41

November108 schreef:
Bedankt voor de info Iris! Ik ben zojuist overgesloten naar een zorgverzekering met 22 fysio behandelingen. We gaan het zien :')

Anna ik begin 8 januari! Mocht eigenlijk vanaf woensdag beginnen, maar mijn fysio is vrij deze week. Ben erg benieuwd naar de oefeningen!

Heel veel succes!
Ik heb ongeveer 60 behandelingen gehad := maar ik kreeg dan ook een frozen shoulder, hopelijk blijft dat jou bespaard!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 13:05

60 :wow: oke dat is echt heel veel ja! Mijn fysio heeft een schatting van 25 gegeven, maar vanaf 21 gaat ie natuurlijk uit de basis (of ja, eigen risico :+).

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:19

Hoi November108 en Anna79, dank voor uitwisselen van al jullie ervaringen, dat helpt! Ik heb over twee weken mijn operatie dus dat begint al op te schieten. Ik vind dit wachten heel vervelend, ik kan eigenlijk nauwelijks wat, alleen onderhands met rechts maar dat verzuurt snel en ik kan eigenlijk steeds minder met rechts. Heel bijzonder toen ik de drie weken na mijn val 'doorliep' hiermee kon en deed ik nog aardig wat, maar als ik nu teveel doe - als in mijn bovenarm meer dan 10 cm van mijn lichaam bewegen dan krijg ik echt felle pijnscheuten. :oo Hoe was dit voor jullie voor dat jullie waren geopereerd?

November108 wat fijn dat je weer wat met je paardje hebt kunnen doen, heerlijk!

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:34

Wat vervelend parmezaan dat alles steeds pijnlijker wordt.. gelukkig schiet de operatie al op!

Hier een 'wonderlijke' ontwikkeling. Waar de echo aangaf full thickness supraspinatus ruptuur, gaf de mri toch wat anders aan. Ik vond de mri trouwens goed meevallen. Inspuiten was f vies maar ook zo voorbij.
Ontstoken slijmbeurs, bicepspees die scheef wordt gedrukt en bot verkalking waardoor er een punt onder mijn schouderdakje zit die over de supraspinatuspees loopt en die dus irriteert. Oplossing is ook een operatie.. verleggen biceps en afschrapen verkalking. Al zijn we nu toch eerst met een corticospuit op een nieuwe plek aan de slag..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:43

@parmezaan wat akelig maar goed dat je gauw geholpen gaat worden! Ik kon op laatst ook weinig meer hoor, slapen ging belabberd en heel veel pijn. Je gaat je straks veel beter voelen hoor!

Riviera, dat is inderdaad apart dat er nu iets anders uitkomt. Ook een operatie dus, weet je al wanneer of eerst kijken wat de spuit doet? Bij mij gaven ze aan dat een spuit niet voor een operatie mocht, waarom weet ik niet... of niet erna? Dat zou ook kunnen...

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:10

@anna79 idd eerst afwachten wat de spuit doet. Merk er wel wat van in positieve zin maar mijn doel is echt weer pijnvrij kunnen crossfitten en dat is het zeker nog niet. Maar wil kijken of ik de operatie dan iets kan timen.. Al komt het nooit uit. Volgens de orthopeed ook 3 a 4 maanden niks tot bijna niks doen...