Ongewone angsten, heb jij ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:29

Ik heb er ook eentje waar vaak om gelachen wordt, en dat kan ik goed hebben hoor! Kikkers en padden... Zie ik er eentje zitten, dan verstijf ik gewoon. Laatst nog: zit er eentje midden op het paadje naar mijn fietsenschuur. Dan wordt het dus echt een staredown wie er plaats maakt voor de ander. Meestal wint dan toch de amfibie...

Zam_Cas

Re: Ongewone angsten, heb jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:38

En nog één, ik kan er echt niet tegen als er een handdoek of gelijkende stof over mijn nagels wrijft.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:47

Ik heb de angst dat er iets in het water zit dat me achtervolgt/pakt.
Dat wordt nog erger wanneer er een afbeelding op de bodem van het zwembad o.i.d. is. Als kind zijnde bijna verzopen omdat er in het zwembad een afbeelding van een dolfijn op de bodem te zien was... Oprechte doodsangst.

En eentje die ik niet goed uit kan leggen... Ik kan het wel illustreren met een voorbeeld.
In Thermen Berendonck heb je een enorme waterlelie aan het plafond hangen waar koud water uitstroomt om af te koelen na een sauna. Ik word daar echt niet goed van... Heeft niets met het koude water te maken, want afkoelen na de sauna met koud water is heerlijk, maar dat ding.... Brrr... Kan het ook niet verklaren, maar de angst is er wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:51

Ik heb niet echt een ongewone angst, maar de proportie van de angst, vind ik soms wel bizar.
Verdrinken. Dat is natuurlijk niemands favoriete bezigheid, maar ik krijg er echt zo een enorm naar en paniekerig gevoel van. Films waar verdrinkingsscènes in voorkomen, moet ik vaak even de kamer uit. Als kind heb ik lang gedacht dat de Titanic een horrorfilm was. Op een zinkend schip zou ik in het uiterste geval van nood mijzelf nog liever op een andere manier ... dan dat ik onder water ga.

En dit dan gecombineerd met absoluut geen angst voor water zelf. Boottochten, zwembaden, zwemmen in de zee, dingen onderwater, duiken, ... allemaal geen problemen mee.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:17

Ik ben als de dood in water met plantjes, ookal zijn de plantjes maar 10cm hoogte en lig ik op een luchtbed ik weet niet hoe snel ik terug moet naar een stuk zonder plantjes. Diepte waarbij ik de bodem niet zie doet me dan weer niks maar zodra ik plantjes zie raak ik in paniek.

Mijn broer heeft toen ik jong was gezegd dat die plantjes je aan de benen trekken en verdrinken. En op zo'n moment zagen wij op vakantie een man (overleden) uit t water gehaald worden waar duidelijk planten te zien waren. (Ik was toen een jaar of 6) Inmiddels 33 en nogsteeds bang.

Ook ben ik enorm bang voor dronken mensen en mensen die een rol aannemen (ehbo examen, straatartiesten etc)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:32

Ik ben een tijdje heel bang geweest van zombies. Heel chill on daar tijdens halloween in movieworld achter te komen :+ :7 gelukkig nog in de wachtrij van betreffende spookhuis, en niet pas binnen _/-\o_

Was ook precies in periode dat walking dead heel populair was }:0

Dat bleek uiteindelijk een trigger te zijn van een restje niet(voldoende) behandeld trauma. 2 emdr behandelingen verder en geen last meer van nu :D

Nog een gekke angst: ik heb absoluut geen hoogtevrees, kijk van een toren rustig naar beneden, naar vraag me niet om dan via z'n honingraat open metalen trap naar beneden te gaan. Naar boven is geen probleem, maar beneden, nope, dan breekt het zweet me uit 8)7

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:33

De zonnebank, komt door een scene uit de film final destination. Gelukkig helemaal geen beperking, want normaal gesproken wil ik ook helemaal niet onder de zonnebank. Alleen voor mijn bruiloft ging ik onder de zonnebank omdat ik een gelijk gebruinde rug wilde hebben. Toen wel een aantal keer eronder geweest, maar ik vond het doodeng, bleef de hele tijd checken of ik er nog wel onder uit kon.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:44

Hier ook een angst voor kikkers en padden :+ wij hadden vroeger toen ik klein was een vijver in de tuin en elk jaar maakten ze dan wekenlang megaherrie met het paren. Nachten wakker van gelegen, brrrrr!

Verder de laatste jaren ook een angst gekregen om mijn ouders te verliezen. Ze worden een dagje ouder en de gedachte dat ik ze ooit verlies kan ik ook echt wakker van liggen.

Verder nog wat standaard angsten zoals hoogtevrees en vliegangst :') die laatste is pas gekomen toen ik op 1 vlucht zown heftige turbulentie kreeg dat de eetkarretjes door het vliegtuig vlogen. Toen dacht ik echt dat het het einde was.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:45

Warboel schreef:
Putjes in het zwembad :') Echt heel erg ook, als ik er te dicht bij in de buurt kom raak ik zo erg in paniek dat ik mezelf zowat verzuip. Ik zwem dus ook eigenlijk nooit :')

Omg ik dacht echt dat ik hier gewoon heel raar in was :') Ik raak tegenwoordig niet meer in paniek, maar zwem er nog steeds liever omheen. Maar eigenlijk heb ik sowieso een hekel aan zwemmen.

Mijn vreemdste angst is denk ik ogen. Alles wat ermee te maken heeft, maar vooral als er iets mis mee is. Ik kreeg vorig jaar ergens een takje in mijn oog en ben daarna nokkie gegaan, gewoon omdat ik misselijk werd van het idee dat iets in mijn oog had geprikt :') Ooit ook een paniekaanval gehad toen ik moest kijken of ik ergens een stukje lens op de oog van mijn ex zag zitten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:56

Gini schreef:
Ik heb niet echt een ongewone angst, maar de proportie van de angst, vind ik soms wel bizar.
Verdrinken. Dat is natuurlijk niemands favoriete bezigheid, maar ik krijg er echt zo een enorm naar en paniekerig gevoel van. Films waar verdrinkingsscènes in voorkomen, moet ik vaak even de kamer uit. Als kind heb ik lang gedacht dat de Titanic een horrorfilm was. Op een zinkend schip zou ik in het uiterste geval van nood mijzelf nog liever op een andere manier ... dan dat ik onder water ga.

En dit dan gecombineerd met absoluut geen angst voor water zelf. Boottochten, zwembaden, zwemmen in de zee, dingen onderwater, duiken, ... allemaal geen problemen mee.

Ik heb dat ook. Maar dat komt omdat ik als kind 2 keer bijna ben verdronken. Maar als ik mensen zie duiken op tv dan krijg ik al een onregelmatige ademhaling. Laatst zag ik een programma dat ze een test gingen doen met een auto te water, omg mijn grootste paniek ooit. Daarom rijd ik zelfs om hier om niet langs het kanaal te hoeven rijden :=
En vroeger was ik echt als de dood om het zwembad in te springen waar mijn moeder werkte. En dan het diepe deel, dat was 4 meter diep en ik had echt de verbeelding dat daar haaien zwommen :') Dus dan sprong ik van de duikplank en dan in een soort paniekzwemmen weer naar de kant :')

Ik ben een keer bijna verdronken onder zo'n drijfding van 1x2 meter ofzo. Een jongetje vond het een goed idee om me daar onder te drukken. Gelukkig greep mijn nichtje toen in.
En toen ik 10 was wilde ik het zwembad uit, dus naar de kant en ik wilde afzetten op de grond, glijd ik met mijn voet tussen de verstelbare bodem vast. Ik kon nog net de kant grijpen en met mijn hoofd boven water blijven. Maar dat was niet zo prettig :=

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:57

Hoewel ik op een melkveehouderij woon en er ook ben opgegroeid, ben ik echt doodsbang voor koeien (en kalveren). Mensen zijn altijd echt in shock als ik het ze vertel.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:57

JudithGigi schreef:
Warboel schreef:
Putjes in het zwembad :') Echt heel erg ook, als ik er te dicht bij in de buurt kom raak ik zo erg in paniek dat ik mezelf zowat verzuip. Ik zwem dus ook eigenlijk nooit :')

Omg ik dacht echt dat ik hier gewoon heel raar in was :') Ik raak tegenwoordig niet meer in paniek, maar zwem er nog steeds liever omheen. Maar eigenlijk heb ik sowieso een hekel aan zwemmen.

Mijn vreemdste angst is denk ik ogen. Alles wat ermee te maken heeft, maar vooral als er iets mis mee is. Ik kreeg vorig jaar ergens een takje in mijn oog en ben daarna nokkie gegaan, gewoon omdat ik misselijk werd van het idee dat iets in mijn oog had geprikt :') Ooit ook een paniekaanval gehad toen ik moest kijken of ik ergens een stukje lens op de oog van mijn ex zag zitten.

Oooh van "iets met ogen" kan ik ook naar worden haha.
No way dat ik oogdruppels gebruik - succes met die in mijn ogen te krijgen :')

En ellebogen. Bah.
Pakweg anderhalf jaar geleden hebben mijn vriend en zijn collega's getest of je daar effectief een nietje door kunt schieten zonder dat te voelen. Blijkbaar kan dat dus echt, en ik weet nog steeds niet waarom ze mij dat filmpje hebben laten zien, want ik krijg er nog steeds de kriebels van :') Sindsdien mag niemand mijn ellebogen meer aanraken en wil ik ook zelf geen ellebogen meer aanraken. Ook niet die van mezelf. Dat vel voelt zo raar haha. Gisteren per ongeluk mijn vriend zijn elleboog aangeraakt, bah :')

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:11

Ik heb er trouwens nog een waar ik echt van gruwel / panisch van raak

Het idee van een papiersnee krijgen, en dan nog erger: het idee van een papiersnee krijgen in dat velletje
tussen je vingers

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:14

Dahlia85 schreef:
Ik heb er trouwens nog een waar ik echt van gruwel / panisch van raak

Het idee van een papiersnee krijgen, en dan nog erger: het idee van een papiersnee krijgen in dat velletje
tussen je vingers

Ik cringede fysiek van deze reactie :')
Sowieso, papier :r

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:15

Ik vind wasstraten eng, vooral diegene waarin je moet blijven zitten en je auto op zo'n band staat. Vind het benauwend om dan in de auto te blijven en ik krijg ook al lichte paniek omdat ik niet weet wat ik moet doen. Wel of geen handrem, in z'n 1, in z'n vrij?? Overal anders.

De wasstraten waar je uitstapt en dan een code intikt vind ik ook spannend. Ik ga het liefst naar eentje waar ik weet wat en hoe ik moet inrijden en zo. Al moet ik daar dan voor omrijden. Maar dat gaat wel steeds beter, ik spreek mezelf streng toe als ik wil omrijden voor de wasstraat terwijl er ook eentje (die dan nog onbekend is) om de hoek zit. Die zijn overal hetzelfde, oprijden tot er stop staat, auto uit, handrem erop en eruit en de code intikken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:20

Mensen met lange losse haren in achtbanen. Doodeng! Dat wappert dan zo vlak langs allerlei dingen waar het aan vast kan blijven hangen. Ik snap het gewoon niet, wil je levend gescalpeerd worden ofzo? :') Ik ga niet in een achtbaan (of überhaupt attractie) zonder mn haar in een strakke knot of vlecht te doen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:26

Autorijden. Brrr.
Als het écht niet anders kan dan met ogen dicht en koptelefoon op achterin. Maar laat mij maar lekker fietsen of met de trein/tram/metro. De bus is nog enigszins acceptabel.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:31

Lau07 schreef:
Over zwembaden: vastzitten in de glijbaan of glijbanen die dan halverwege dicht/niet toegankelijk blijken te zijn en je daardoor dus vast komt te zitten.

Heb ik dit ooit meegemaakt? Nee. Maar de angst is er :))

Heel herkenbaar haha. Terwijl er volgens mij nooit iets geks gebeurd is(bij mij dan).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:33

bamisalami schreef:
Ik vind wasstraten eng, vooral diegene waarin je moet blijven zitten en je auto op zo'n band staat. Vind het benauwend om dan in de auto te blijven en ik krijg ook al lichte paniek omdat ik niet weet wat ik moet doen. Wel of geen handrem, in z'n 1, in z'n vrij?? Overal anders.

De wasstraten waar je uitstapt en dan een code intikt vind ik ook spannend. Ik ga het liefst naar eentje waar ik weet wat en hoe ik moet inrijden en zo. Al moet ik daar dan voor omrijden. Maar dat gaat wel steeds beter, ik spreek mezelf streng toe als ik wil omrijden voor de wasstraat terwijl er ook eentje (die dan nog onbekend is) om de hoek zit. Die zijn overal hetzelfde, oprijden tot er stop staat, auto uit, handrem erop en eruit en de code intikken.

Yup hier ook: wasstraten zijn echt doodeng. Ik stap altijd uit en laat man of zoon dat doen, eigenlijk liever zonder dat ik erbij hoef te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:39

Ik kan niet tegen spannende films. We lachen ermaar om maar als er staat leeftijd boven 16 jaar zoals gisteravond dan liggen mijn man en ik dubbel daar ik zeg en niet voor boven de 66 jaar.
Dus heel veel scènes ga ik gewoon weg, want mijn man kijkt wel graag die films. En vaak lees ik en kijk ik alleen naar de gezellige stukjes. Ik slaap er ook slecht van. Zo stom.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:57

bamisalami schreef:

Dit gaat niet toevoegen aan de angst, maar ik heb dus een keer vastgestaan met de auto in een wasstraat en vervolgens ging de deur weer dicht :') Blijkbaar hebben sommige wasstraten geen sensor dat de deur weer opent wanneer je aanrijdt, dus ik stond met de auto in die box en ik kon er niet meer uit. Er zat een noodknop maar ik wist niet of dat ervoor zou zorgen dat de stroom eraf zou slaan (wat ervoor zorgt dat je helemaal vast staat) dus ik heb uiteindelijk het tankstation gebeld vanaf m'n telefoon en aangegeven wat de situatie was. Vervolgens gelukkig bevrijd, lesson learned.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:05

Ben al sinds kinds af aan bang dat er een slang uit de wc komt kruipen :')

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:15

pien_2010 schreef:
Ik kan niet tegen spannende films. We lachen ermaar om maar als er staat leeftijd boven 16 jaar zoals gisteravond dan liggen mijn man en ik dubbel daar ik zeg en niet voor boven de 66 jaar.
Dus heel veel scènes ga ik gewoon weg, want mijn man kijkt wel graag die films. En vaak lees ik en kijk ik alleen naar de gezellige stukjes. Ik slaap er ook slecht van. Zo stom.

Nee hoor niet stom.
Ik kan ook niet tegen dat soort films, slaap oprecht dan niet meer.

"Grappig" dat zoveel mensen toch angst hebben voor water.
Ik vind zelf zwemmen en duiken heerlijk.
Maar ik dobber toch liever niet in de zee aan de oppervlakte, doodeng vind ik dat. Je hebt geen idee wat er onder je kan zwemmen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:24

Captain schreef:
Jep, niet de zee of water an sich. Maar ik heb submechanophobia: ik ben bang voor door mensen gemaakte objecten onder water.

Echt heel random maar dit heb ik al sinds ik een kind ben. Denk bijvoorbeeld aan een boei die op zee drijft en de ketting die de diepte in gaat.. brrrr. Of een vliegtuig wat ze hebben laten zinken om daar omheen te duiken.

Dit zul je me dus echt NOOIT zien doen. _O-

[ Afbeelding ]

Het plaatje van het standbeeld van de haai vind ik het engste ding ooit. Ik wil hem niet eens opzoeken om hier te plaatsen want kan er gewoon niet naar kijken

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:24

Ik hou echt niet van vuur. Gewoon een kaarsje wil wel maar ga daar niet mee spelen. Ik ben ook als de dood dat ons huis afbrand of zelfs al een vlam in de pan.

En ben als de dood voor alleen thuis blijven en dan naar bed moeten. (Vroeger keer ingebroken bij de buren terwijl de kinderen thuis waren)