31 jaar en borstkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Re: 31 jaar en borstkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:41

Wat stoer dat je je verhaal zo deelt in een eigen topic. Ook ik kan alleen maar het belang van zelfcontrole onderschrijven. Ook ik ontdekte een knobbel in m’n borst terwijl ik onder de douche stond dus net bekende rijtje….via de huisarts naar het ziekenhuis voor een mammografie. Binnen een uur stond ik weer buiten….met de diagnose borstkanker. Er is in mijn hoofd heel duidelijk een vóór en een na kanker.

Ik volg graag je traject en waar kan wil ik je heel graag een hart onder de riem steken. Denk maar zo…..ook aan de laatste chemo komt een einde :j

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 01:05

Heel veel sterkte. Zelf zit ik nu enigszins in de stress. Woensdagavond onder de douche ook een knobbel ontdekt, donderdag naar de huisarts en maandagochtend moet ik in het ziekenhuis zijn. En ook al ben ik "al" vijftig, ik voel me nog superjong. Maar goed, voorlopig is er "nog niets aan de hand" , het kan enorm meevallen. Maar je gaat wel nadenken. En als ik jouw verhaal zo lees en de reacties van sommige andere bokkers, komt dat wel binnen.
Iedereen het allerbeste!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 01:09

anjali schreef:
SansaS schreef:

Nee daar wordt onderzoek naar gedaan.

Mijn 63-jarige vriendin heeft ook een agressieve vorm van borstkanker. Zij heeft een borstsparende operatie gehad, vervolgens chemo en bestralingen, en toen een soort hormoonblokkers (anti-oestrogenen) omdat deze vorm hormoongevoelig zou zijn. Volgens haar oncoloog komt het door de anticonceptiepil die zij decennia lang is blijven slikken. Ze heeft alle behandelingen goed doorstaan maar met die hormoonblokkers is ze gestopt vanwege de bijwerkingen. Ik wens je veel kracht en beterschap ts, blijf je vooruitgang maar posten, ook leerzaam voor anderen.

Bij mij wilden ze het ook gooien op anti conceptie. Alleen het feit wil dat ik dat nooit heb gebruikt. En toen werd er gezegd dan weten ze het niet.

Hormonen zitten ook in vlees. Groente en alles is ook bewerkt.
We leven in een vervuilde wereld en die vervuiling wordt alleen maar erger. Ik gooi het zelf op zo iets. Maar dat is ook maar omdat ik het anders ook niet weet.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 01:23

Ik ben oncologieverpleegkundige en ken het traject wat je volgt maar al te goed, alleen dan van de andere kant. Heftig om te lezen. Wil je vooral heel veel sterkte wensen!
Fijn wel dat je goed op de kuren reageert

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 09:16

Bedankt allemaal!

Jij sterkte reggeldoos!

Ik voel me gelukkig op moe zijn na natuurlijk nog steeds best goed. Gelukkig maar want ik ben vandaag 32 geworden. *\o/*

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:23

Van harte gefeliciteerd SansaS! Y)(^)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:32

Ach je hebt zelf een topic geopende. Dappere SansaS die ik al via andere topics volg.
Hartelijk gefeliciteerd. Ik vind je een stoer wief en je foto's stralen dat ook uit. Doe je goed en ik sluit me aan bij BeFunny dat ik ook hoop dat jullie nog heel lang mogen leven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:34

Gefeliciteerd met je verjaardag *\o/* :*

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:34

Gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je een extra leuke dag hebt vandaag :) !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:41

Wat heftig Sansa! Je bent nog zo jong, heel veel sterkte in en met dit proces. Goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:44

Gefeliciteerd met je verjaardag!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:45

Van harte gefeliciteerd SansaS. Ik hoop dat je een mooie dag hebt.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:10

Gelukkige verjaardag! Hopelijk valt de vermoeidheid mee en kan je vandaag extra hard genieten van je verjaardag Y)(^)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:15

Gefeliciteerd!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:23

Ik kom nu pas je topic tegen.
Wat heftig, maar wat positief ben je.
En dan steeds meer jonge mensen met BK, wat intens naar zeg.
Ook zoveel hier in het topic.
Sansa,heel veel sterkte, maar ook voor de andere hier een :knuffel:

En uiteraard ook van harte gefeliciteerd met je verjaardag [&] Y)(^)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:41

Of steeds meer jonge mensen borstkanker krijgen weet ik niet. Daar zou ik wel eens cijfers van willen zien. Ik ken namelijk vanuit eigen omgeving (zelfs familie) genoeg vrouwen die toen ik zo jong was, borstkanker hadden (ben zelf 66 jaar en vanaf mijn 6 de was in onze familie borstkanker daar) . Nu zijn er betere behandelingen,maar het was niet zo dat je vroeger geen schijn van kans had.
Ik ken namelijk vrouwen die gewoon oud zijn geworden of zelfs nog leven (Ina heeft al zo lang borstkanker, bijna meer als 30 jaar) en uiteraard ook vrouwen ken ik die te jong zijn overleden.
Nu ik ouder ben ken ik alleen maar mensen van Bokt die jong borstkanker kregen en dan zijn er echt niet meer als toen.

BeFunny heeft iets heel belangrijks geschreven imo. Nl (borst) kanker kan iedereen treffen, ook die mensen die altijd super gezond hebben geleefd.

Als ik kijk in mijn grote familie , waar teveel mensen roken en regelmatig drinken, is diegene die al overleden is de enige die nog nooit gerookt heeft en al lang voor zijn overlijden gestopt was met drinken en ook geen bewerkt voedsel at. Juist ook kanker. Dus het zegt zeker niet alles en dit is geen pleidooi voor een ongezond leven natuurlijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:53

@Pien

volgens de arts van TS wel
Citaat:
Controleer je zelf! Kanker kent geen leeftijdsdiscriminatie en de radioloog in het Antoni van Leeuwenhoek gaf ook aan ze een enorme stijging zien in borstkanker patiënten tussen de 30 en 40 jaar.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 10:54

Klopt maar die cijfers zijn er inmiddels pien :j daar doen ze nu onderzoek naar.

Er is ook wel een filmpje te vinden met Linda Hakeboom en radioloog Odette over borstkanker daar wordt het ook in aangegeven.

Cijfers zijn natuurlijk altijd in het verleden maar die stijging komt daar nu ook in naar voren.

Ik zit uiteraard in lotgenoten groepen en het zijn er echt veel in deze leeftijd met borstkanker helaas..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:30

Ok. Zo verdrietig. Alleen ik weet niet beter als dat het mijn hele leven al een op de zeven vrouwen is die te maken gaat krijgen met borstkanker. En daarmee zeg ik dus niet dat het niet waar is.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 11:33

Ja maar dat klopt ook wel :j

Alleen die 1 op 7 waren met name 50+. Op jonge leeftijd is de kans iets van 0,2% ofzo en die wordt nu hoger en hoger.

Inmiddels is er dus een verschuiving gaande procentueel naar jonge vrouwen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:07

Wat heftig TS!
Ik kan niet anders dan je heel veel sterkte en strijdlust wensen!

Vind het zo erg dat het geen wat ons onderscheid en vrouwlijk maken, onze grootste vijand kan zijn. Onze borsten en bijv baarmoeder, je hoort het de laatste tijd steeds meer en meer. Dat we bijna angstvallig onze borsten moeten voelen, en hopen dat we niets voelen....

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:33

Wat heftig! Ik wil je heel veel sterkte wensen!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:36

Linkje over risico op borstkanker per leeftijd en risico factoren:
https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek-borstkanker/over-borstkanker/kans-op-borstkanker

Borstkanker komt inderdaad onder jonge vrouwen meer voor, vooral de hormoon gevoelige vorm. Dit lijkt toch enigszins gerelateerd te worden aan hormoon gebruik, maar ook het niet of laat krijgen van kinderen en het niet geven van borstvoeding. Deze link met kinderloosheid werd al eerder gelegd, nadat bleek dat nonnen in verhouding wel erg vaak borstkanker kregen.

De ziekte blijft vooral onder jonge vrouw erg gemeen, iedereen die er mee te maken heeft veel sterkte en kracht gewenst om er bovenop te komen! :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:49

SansaS schreef:
Ja maar dat klopt ook wel :j

Alleen die 1 op 7 waren met name 50+. Op jonge leeftijd is de kans iets van 0,2% ofzo en die wordt nu hoger en hoger.

Inmiddels is er dus een verschuiving gaande procentueel naar jonge vrouwen.

Dank je wel Sansa voor deze informatie en ook voor de statistieken van journee. Ik wil echt niet eigenwijs of vervelend doen nl. Maar het is een onderwerp dat me zeer aan het hart gaat en heb het altijd intensief gevolgd en me erin verdiept.
Met name je laatste allinea vind ik een verdrietige en zorgwekkende ontwikkeling en het zou erg fijn zijn om te weten waarom dat is.
Trouwens ik weet van een gesprek met vriendinnen dat die ontwikkeling ook in Frankrijk is. Ik heb die vraag dus hier gesteld.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 12:50

Ik heb wel de pil gebruikt maar daarentegen dus triple negatief die weer totaa, ongevoelig voor hormonen is