ruim 2 weken aanhoudend misselijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:01

Dat is niet afwijkend idd.

En hoe is je eetpatroon? Bv zwarte koffie, zure vruchten/pittig?

Al denk ik dat het nooit verkeerd is om je door te laten verwijzen bij vage klachten die spontaan komen en niet logisch te verklaren zijn

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:56

Koekie73 schreef:
@anna ja ontlasting is normaal

@anoniem 100% zeker
Ik ben al jaren bekend met een trage schildklier. Waarden onlangs weer geprikt en zijn ok.
Diabetes nooit op getest. Zou ik dan ook niet een hoop andere klachten moeten hebben?

Zo begon mijn diabetes ook.
De ene keer zat ik te laag(tussen 3 en 4) en vaak ook te hoog.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:36

Even een weetje. In Nederland testen ze niet standaard alle waarden van de schildklier.
Zo heb ik jaren zitten kwakkelen… slechte eetlust. Hele koude handen en voeten. Enorme kloven op de voeten. Geen zwangerschap. Etc etc

Bij de HA maar blijven vragen naar onderzoek naar de schildklier. Omdat ik wist dat er iets mee was.
Maar bloedonderzoek bleek telkens goed te zijn. Waardes opgevraagd en ja hoor.

Ben ik zelf uitgeweken naar Duitsland
In twee bezoekjes vastgesteld Hashimoto.
Bleek dat ze antistoffen helemaal niet standaard testen in NL. dus met dat briefje weer terug naar mijn HA die op zijn beurt graag een nieuw onderzoek wou..:

En idd Hashimoto. Op basis van 1 buisje bloedprikken.
Eerder onderzoek schildklier van huisarts wees dat niet uit.

En waarom niet? Dat is gewoon niet de standaard om op te testen. Ze testen T3, T4 en vrije T3/4.. en tsh. Maar niet de antistoffen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 13:04

Ik doe hier ook maar even een update, handig naslagwerk voor mezelf ook.

Onlangs heb ik dus een groot sportmedisch onderzoek laten doen.
Tijdens de fietstest is de test na een minuut of 7 al afgebroken omdat mijn bloeddruk 300/nogwat was en daarna niet meer meetbaar op het apparaat :(

Ook zag ze wat afwijkends op mijn ecg in rust; nl omgekeerde P-toppen, voor degenen die het wat zegt. Niet perse gevaarlijk vertelde ze, maar wel afwijkend. Het lijkt iets te zeggen over waar je pacemaker-prikkel vandaan komt. Normaal vanuit de sinuusknoop. Bij mij lijkt het ecg te zeggen dat ik een zgn atriaal ritme heb. Wat de oorzaak is en of het verder iets betekent? Geen idee.

De sportarts adviseerde mij me te laten verwijzen naar een internist en in de tussentijd niet teveel in te spannen. Ik mag wel sporten maar moet in zone 2 blijven (lage hartslag)
Dat sporten durf ik nu niet, want ik heb dus klachten (soort rare tintelingen op mijn borst zodra mijn hartslag hoger wordt). Die klachten kwamen overeen met het moment dat de bloeddruk zo gevaarlijk hoog werd tijdens de test.

2 Dagen later zat ik bij de huisarts en vond hij het wijzer mij naar de cardioloog te sturen. Hier kan ik gelukkig al 2 januari terecht.

Mijn gevoel dat de misselijkheid met bovenstaande te maken heeft, lijkt me niet heel onrealistisch.

Nog even afwachten tot donderdag. Ze gaan een hartfilmpje in rust maken en daarna de afspraak bij de cardioloog. Toch best een beetje spannend.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:15

Koekie73 schreef:
Ik doe hier ook maar even een update, handig naslagwerk voor mezelf ook.

Onlangs heb ik dus een groot sportmedisch onderzoek laten doen.
Tijdens de fietstest is de test na een minuut of 7 al afgebroken omdat mijn bloeddruk 300/nogwat was en daarna niet meer meetbaar op het apparaat :(

Ook zag ze wat afwijkends op mijn ecg in rust; nl omgekeerde P-toppen, voor degenen die het wat zegt. Niet perse gevaarlijk vertelde ze, maar wel afwijkend. Het lijkt iets te zeggen over waar je pacemaker-prikkel vandaan komt. Normaal vanuit de sinuusknoop. Bij mij lijkt het ecg te zeggen dat ik een zgn atriaal ritme heb. Wat de oorzaak is en of het verder iets betekent? Geen idee.

De sportarts adviseerde mij me te laten verwijzen naar een internist en in de tussentijd niet teveel in te spannen. Ik mag wel sporten maar moet in zone 2 blijven (lage hartslag)
Dat sporten durf ik nu niet, want ik heb dus klachten (soort rare tintelingen op mijn borst zodra mijn hartslag hoger wordt). Die klachten kwamen overeen met het moment dat de bloeddruk zo gevaarlijk hoog werd tijdens de test.

2 Dagen later zat ik bij de huisarts en vond hij het wijzer mij naar de cardioloog te sturen. Hier kan ik gelukkig al 2 januari terecht.

Mijn gevoel dat de misselijkheid met bovenstaande te maken heeft, lijkt me niet heel onrealistisch.

Nog even afwachten tot donderdag. Ze gaan een hartfilmpje in rust maken en daarna de afspraak bij de cardioloog. Toch best een beetje spannend.

Heftig TS! Ik hoop dat er toch wat uitkomt bij de cardioloog en dat hij anders als hij er niet uitkomt met de internist gaat overleggen, ipv moeten wachten op weer een nieuwe afspraak. Zo lang aanmodderen lijkt me voor jezelf ook niet fijn.

Petpa

Re: ruim 2 weken aanhoudend misselijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:24

Dit is niet de update waar ik op zat te wachten.
Kan me heel goed voorstellen dat dit een beetje spannend is, maar ook extra spannend!
Succes donderdag en ik duim voor een zo goed mogelijke uitslag.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:40

Jee, dat is spannend. Maar toch heel fijn dat je dit op tijd ontdekt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:52

Jemig, dat is best een heftige update, maar wat goed dat het nu waarschijnlijk is ontdek waar je misselijkheid vandaan komt!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 19:21

@Kairos nee dat gevoel van aanmodderen terwijl je voelt dat er iets niet ok is, is niet fijn.
De woorden van mijn huisarts, toen ik om de verwijzing kwam vragen: 'je bent een heel eind gekomen met zelf diagnose' |o
Bijna alsof hij trots op me is :? :)

@Petpa ik ga er vanuit dat ze iig mijn bloeddruk grondig gaan onderzoeken. Heel raar dat mijn bloeddruk zo door het dak kan gaan, terwijl ik 2 verschillende bloeddruk verlagers neem. Ik vermoed dat de ecg niet echt iets bijzonders is, maar hoe dan ook fijn dat er nu iemand meekijkt die er echt verstand van heeft.

@manubres en @cayenne ja ik ben blij dat ik mijn eigen gevoel en gezond verstand heb gevolgd. Ik zal laten weten hoe het donderdag is gegaan.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 06:30

Hoe was je afspraak?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 10:17

Hoi MissBambi,

ja ik moest het even laten bezinken maar het was iig een heel fijne, kordate arts.
Hij vertelde meteen dat het ecg wel afwijkend is, maar niets iets belangrijks om me nu druk over te maken. Dat was opluchting nummer 1.

Verder heeft hij me in alles wat ik vermoedde klopt; mijn klachten komen allemaal door een levensgevaarlijk hoge bloeddruk. Zeker bij inspanning. Hij was overduidelijk 'not amused' over het feit dat mijn huisarts (zoals ik al talloze keren bij de praktijkondersteuner en de huisarts zelf heb aangegeven) gewoon de bloeddruk niet goed behandeld heeft.
Ik had nooit zo lang hiermee rond mogen lopen. Dat is ook exact de reden dat ik het sportmedisch onderzoek heb laten doen.

Ik had nog aan de ha gevraagd of de misselijkheid niet met de bloeddruk te maken kon hebben maar dat kon echt niet. Nu bevestigt de cardioloog dat het dus wel zo is. En ook mijn inspanningsklachten op de borst,komen doordat mijn bloeddruk echt gevaarlijk hoog wordt.

Hij heeft meteen mijn medicatie opgeschroefd. Heeft aangeven dat hij een echo wil doen van het hart, omdat zo lang met onbehandelde hoge bloeddruk rondlopen voor schade kan zorgen.
Daar ben ik wel iets bang voor omdat ik het zo opvallend vind dat mijn onderdruk vooral zo hoog blijft.

Voor nu dus dagelijks thuis bloeddruk meten. 24-1 de echo en dan begon maart opnieuw een ecg en afspraak bij de cardioloog.
Ik ging met een opgelucht gevoel naar huis. Deels omdat ik me eindelijk serieus genomen voel en deels omdat hij meteen iets kon doen (medicatie omhoog)

Vanmorgen zag ik dat mijn bovendruk al wat gezakt is maar mijn bovendruk niet. Ik wacht het maar rustig even af nu er iig iets gebeurd.

Ik heb overgewicht dus dat benadrukte hij wel, dat ik echt meer af moet vallen. Daar was ik al goed mee bezig (7 kg kwijt) maar zonder werkende schildklier en net in de overgang is dat best uitdagend. Helemaal als je dan niet intensiever mag sporten met deze bloeddruk.

Maar goed, samengevat: de afspraak was prettig en er is iig een plan!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 15:04

@tiggs maar even hier om het looptopic niet te vervuilen; ja ik ga zeker het gesprek met mijn huisarts aan.

Overigens denk ik niet perse dat hij er iets mee gaat doen, maar voor mezelf vind ik het wel belangrijk. Ik denk erover om hetzelfde te doen met de praktijkondersteuner. Zij heeft de hoge onderdruk elke keer afgewimpeld en me maar weer terug laten komen. Uiteindelijk is de huisarts eindverantwoordelijk (zij stemt alles met hem af) maar ik vind het voor andere patiënten wel goed, dat ze zich bewust is van het feit dat ze in sommige gevallen wellicht duidelijker moet zijn naar de huisarts.

Helaas is overstappen geen optie. In mijn woonplaats is nergens ruimte. Honderden mensen die momenteel überhaupt geen vaste huisarts hebben.
Mijn huisarts is bijna op pensioenleeftijd en zijn dochter neemt al 3 dagen deel in zijn praktijk (ik heb telkens pech dat ze niet werk op dagen dat ik kom) Ik ga voortaan zorgen dat ik bij haar terecht kom en hopelijk is zij iets meer doortastend.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:29

Stille Meelezer hier, jeetje TS wat goed dat je nu toch bij een kordate arts gekomen bent!
Ik zou dit zeker terugkoppelen naar een huisarts, ook omdat jij je terecht niet gehoord voelt.
Misschien ook iets om nog met de nu behandelend arts te bespreken?(of misschien doet deze ook al een terugkoppeling naar de huisarts met bevindingen? )

Ik hoop dat er bij de Echo geen schade gevonden kan worden en dat je snel op de juiste medicatie goed ingesteld bent!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:07

Zo dat is niet niks. En ik zou het zeker terug koppelen bij die huisarts van je.
Ik ben op een gegeven moment wel over gestapt van huisarts.
Bij deze arts werd ik tenminste serieus genomen.
Ik had erge hoest klachten die absoluut niet over gingen. Drie antibioticakuren en een hoop gedoe verder toch maar eens een longfoto maken.
Bleken de longen goed maar is mijn hart vergroot.
Na alle onderzoeken gehad te hebben blijk ik een stil hart infarct te hebben gehad. Iets wat bij vrouwen vaker voorkomt en zeer onderschat wordt.
Nu ben ik dus hartpatient en inmiddels ingesteld op een vracht medicijnen........
Maar ik voel me een stuk beter.
En Koekie 73 ik ben blij voor je dan t je eindelijk doorgestuurd bent en dat er nu wat aan gedaan kan worden. Hoop dat je je snel weer beter gaat voelen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:26

Thanks voor je reactie (hier) Koekie. Ik snap dat je de dochter dan nog een kans geeft en denk sowieso dat er veel verschil is tussen iemand die de afgelopen (ongeveer) 15 jaar is afgestudeerd en iemand die al bijna met pensioen gaat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:17

Jeetje. Hopelijk kan de echo je nog meer geruststelling geven en doet de medicatie het nodige, zodat je weer verder kan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 16:12

Inmiddels ben ik weer bij de cardioloog geweest. De echo liet zien dat ik licht verminderde pompkracht heb en iets dat heet diastolische dysfunctie maar met drukvulling. Mijn hartspier lijkt de moeite te hebben met ontspannen maar de linkerkamer vult wel goed met bloed.
Ook is mijn waarde voor hartfalen wat verhoogd. Dat is toen via de huisarts op mijn verzoek aangevraagd. De ha heeft aangegeven dat deze waarde helemaal prima is (ondanks boven de referentie waarde) maar de cardioloog geeft aan dat de waarde echt te hoog is.

De uitslag bevestigt eigenlijk wat ik voel en wat ik zelf bij elkaar had gepuzzeld.
De bloeddruk is al veel beter met de veranderde medicatie. Maar kan nog net iet beter. Alleen zit ik nog met mijn klachten tijdens het hardlopen/sporten.
Ik mag eind maart dus weer de fietstest doen, nu in het ziekenhuis. Daarna ook meteen de afspraak met de cardioloog om dit te bespreken.

Dat is nl wel wat me bezighoudt; waarom gaat mijn bloeddruk zo door het dak ondanks medicatie. Hopelijk is er dan te zien dat mijn bloeddruk zich beter houdt, nu ik andere medicatie heb.
Tijdens hardlopen, als ik teveel gas geef, heb ik nog steeds die klachten > kortademig en tintelingen/lichte druk op de borst. Ik probeer dat uiteraard te voorkomen maar als het er toch onverwacht is, ga ik wandelen en trekt het ook weer weg.

Heel benieuwd wat er te zien is tijdens de fietstest.
De misselijkheid is iig bijna niet meer aanwezig. Ik ben ook minder moe en ik lijk ook weer iets conditie op te bouwen. Ik heb dus echt al wel winst behaald door de verandering in medicatie.
De cardioloog is een toparts, die echt alle tijd neemt, mij serieus neemt en me betrekt bij de behandeling.