Diddykong schreef:Mensen kunnen bijna echt lijkende epileptische aanvallen hebben, zonder dat het echt epilepsie is. Een neuroloog kan hier onderscheid in maken. Om een ander voorbeeld te noemen, had ik in het ziekenhuis laatst een patient met een halfzijdige verlamming. Beroerte denk je dan. Kon het been en arm niet meer bewegen. En toch was ook dat een conversie beeld op basis van stress. Dan zit de stress wel dieper dan een simpele examenstress of noem maar op. Er zijn ook
revalidatie centra speciaal gericht op de behandeling hiervan.
Nu zeg ik niet dat TS dat heeft, daarvoor moet ze echt naar een arts. Maar meer om te zeggen dat psychische klachten op een heel rare manier ook lichamelijk kunnen uiten.
NAH zou ik ook niet uitsluiten. Daarbij past ook het gevoelig zijn voor prikkels bijv.
Ik denk dat je best van de huisarts mag verwachten dat hij je klachten serieus gaat nemen en dan zou ik beginnen bij de neuroloog. En dan zou mijn tip voor het gesprek met de huisarts zijn dat je de komende 2 weken precies bij houdt wat er gebeurt en wat je klachten zijn. Maak een mooi dagboekje. En geef dan bij de huisarts aan dat je verder onderzoek wilt naar de oorzaak van je klachten zodat er een behandelplan kan volgen. En duidelijk zijn ik wil een doorverwijzing naar een ziekenhuis/neuroloog. Gooit je huisarts het op stress of je ptss oid, dan kun je zeggen dat dat ook een gok is, maar geen diagnose en dat je er aan toe bent dat er duidelijkheid komt. Of het nu psychisch is, lichamelijk of beide, zonder duidelijke diagnose kan er ook geen behandelplan komen.
Ik wil eigenlijk niet de discussie aangaan….
Echter klopt het niet wat je schrijft omdat het verouderde kennis is en FNS al niet meer in de DSM valt.
Conversie is een verouderde term, het heet FNS. Het is lichamelijk en aan te tonen met fMRI.
Conversie ofwel FNS: 2/3 van de patiënten zijn niet bekend met psychische problematiek
Daarentegen is het ook zo dat patiënten met FNS ook vaak gevoelig zijn voor prikkels wb klachten.
Mijn neuroloog maakte het voorbeeld met migraine
Ik ben zelf FNS/PNEA patiënt met bijna geen aanvallen meer, noch klachten aan spraak, lopen, tremoren. Echter moet ik goed voor mijzelf blijven zorgen.
TS sterkte verder,