Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:50

Eerder naar je Nest, smorgens thuis kop koffie als je meent dat nodig te hebben en onderweg een boterham en flesje water, moet kunnen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:54

Tussendoor vind ik ook wat anders dan ontbijten, dat kan je toch prima gewoon thuis ? :D
Maargoed, kennelijk ben ik daar dan anders in dat kan.

Overigens werk ik in de wijkzorg, dus ik begin bij een client dus op mijn werk ontbijten zit er sowieso niet in.

Ballard_L

Re: Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:04

Het ligt er natuurlijk wel aan op wat voor soort weg je rijdt naar je werk. Bij mijn vorige baan reed ik alleen over N-wegen of landweggetjes en kwam ik bijna niemand tegen. Dan at ik echt wel eens wat onderweg. Maar ik zorg er wel voor dat het binnen handbereik is en ik niets hoef open te maken of iets dergelijks.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:16

Oh ik vind juist snelwegen rustiger dan landwegen enzo. Ik rij bijna altijd buiten de spits.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:18

Ik heb een tijd in de file ontbeten. Wel alleen maar iets wat je goed vast kan pakken met 1 hand, voor mij dus een tarwebol. Warm drinken, helemaal uit een thermoskan, zou ik niet doen. De meeste auto's hebben bekerhouders, zet daar een flesje water of een bidon in.

Kanttekening dat je altijd je eten zo moet kunnen pakken dat je er op tast bij kan. En ga geen gekke toeren uithalen als inhalen, ga gewoon met voldoende afstand achter een vrachtwagen hangen. Of beter, verleng je ontbijt naar wanneer je op je werk bent aangekomen.

Edit: dit is overigens met snelweg rijden. Op landweggetjes of binnen de bebouwde kom, absoluut niet doen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:24

Bokt s hierin altijd bijna roomser dan de paus. De halve wereld ontbijt in de auto. En als we het over risico's hebben, een gesprek voeren is denk ik een groter risico.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:30

Herfstblad schreef:
Hoi!

Voor mijn werk moet ik soms z'n 35/40 minuten rijden. Opstaan is voor mij echt een criem! Ik snoos snel, wordt vaak moe wakker. Waardoor ik eigenlijk zo weinig mogelijk tijd wil spenderen in de ochtend. Ik ben vaak net 2/3 min te laat. Ik weet dat savonds alles klaarmaken een hoop scheelt. Maar dat schiet er vaak ook bij in. Nu heb ik vanochtend ontbeten in de auto. Een eiwitshake, een muesli bol met een thermosbeker thee. Wie doet dit nog meer? Of is dit totaal onverantwoord ivm letten op de weg? Ik kan mij voorstellen dat als je even niet oplet met je beker weg zetten oid je een verkeerde inschatting kunt maken. Maar ik hoor eigenlijk bijna iedereen dat ze wel een thermoskan thee mee nemen vaak in de auto bij lange ritten of idd ontbijten in de auto. Ben ik nu te voorzichtig? Ik heb een aantal maanden geleden een auto ongeluk gehad en weet hoe snel het mis kan gaan. Had overigens niks te maken met ontbijten in de auto.

Dan weet je dus ook dat dat met een ontbijt in de hand een groter risico is!

Je moet gewoon een schop onder je kont hebben en je tijd beter indelen!

Ik moet ook 40min rijden, waarvan ca 25min snelweg maar ik zorg ervoor dat m'n pakketje eten voor morgen klaar ligt (zometeen), rijdt op tijd weg en doe m'n ontbijt op het werk terwijl de laptop opstart en ik een overlegje heb met een collega over de status van ons werk.

Maar ik lig ook om 11.00 in bed en slaap! Ik sta rond 6.00 op, stap om 6.30 in de auto en ben dat net na 7.00 op m'n werk.
In de tussentijd zit ik trouwens op m'n andere scherm te werken. Terwijl de computer rekent, kan ik dit stukje typen......

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:33

Ladyson schreef:
Bokt s hierin altijd bijna roomser dan de paus. De halve wereld ontbijt in de auto. En als we het over risico's hebben, een gesprek voeren is denk ik een groter risico.

Klopt. En het kan inderdaad altijd erger.

Ik rij elke werkdag over de A1, nu sinds een aantal weken met grenscontroles. In deze tijd zijn er al 3 ongelukken geweest, waarvan 2 met dodelijke afloop. Terwijl de borden toch duidelijk waarschuwen voor filevorming...

Ik zou het risico niet willen nemen door onderweg te ontbijten of gesprekken te voeren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:34

Dus als jij met iemand samen in de auto zit, dan speel je stommetje @pinto?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:34

pinto_1 schreef:
Ik zou het risico niet willen nemen door onderweg te ontbijten of gesprekken te voeren.

Dus je praat niet als je gezamenlijk rijdt?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:39

Nee, ik rij alleen dus dan wordt het lastig. :')

Volgens mij ging het om ontbijten in de auto, maar fijn dat jullie op de details letten.

Het ging mij om de focus tijdens het rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:41

Ik vind met iemand praten ook veel meer afleiden dan op de tast iets pakken, en af en toe dom een slok nemen of dom zitten kauwen terwijl je ogen gewoon op de weg blijven. Bij praten wordt echt een deel van je werkgeheugen aangesproken maar eten en drinken dat gaat bijna automatisch.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:27

Ik ontbijt standaard in de auto en drink een blikje redbull. Kan blind dat blikje pakken en weg zetten, en zie er ook geen gevaar in. Houd wel altijd goed afstand in de spits en blijf met mijn ogen op de weg. Ontbijt is al op voordat ik de snelweg op draai (ongeveer 5 minuten rijden).

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:59

Ik zie nog niemand het verschil noemen met een schakelauto vs automaat.
Hoewel ik niet met de auto naar werk hoef. Heb ik wel eens geprobeerd een boterham te eten in mijn schakelauto en dat vond ik best pittig. Met een automaat however vind ik ontbijten veel minder een issue

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:15

Het is duidelijk wie niet veel en regelmatig in de auto zit. :')
Iedereen die zegt 'ECHT NIET', zijn jullie nog nooit op een road trip gegaan en dat je in de auto eet?

Ik eet bijna altijd in de auto - lunch, ontbijt whatever. Ik plan mezelf geen lunch tijd in en soms moet ik van een naar de andere klant en dat is 30 minuten rijden. Dan eet ik dus.
Warme drank - lekker ff eentje halen bij het tank station en onderweg drinken. Heb echt nog nooit gedacht 'jemig levensgevaarlijk'. Vind een flesje met een dop lastiger eraf te krijgen dan een take away cup.

Appel, broodje, tosti.. Iets wat makkelijk met een hand te eten is.
Je moet wel okay zijn met kruimels in je auto haha.

Ik rijd overigens automaat, dat helpt zeker wel in dit geval.

Oh ik zie dat zelfs gesprekken voeren nu gevaarlijk is. Nou ik voiceclip ook aan de lopende band, luister naar audiobooks of zing mee met muziek. -O-

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:19

Benzz schreef:
Ik heb hier echt nog nooit over nagedacht, ik doe al 25 jaar niet anders. En ik zit heel veel op de weg.

Als je bij een tankstation een koffie haalt, drink je die toch ook niet daar op?

Nou idd. Ik doe ook al 15 jaar niet anders. Zit elke ochtend meer dan een uur in de auto. Elke dag dezelfde route, doodsaai.
Ik hoef niet naar m’n eten te kijken, dus kijk gewoon naar de weg en kan prima met 1 hand sturen op de snelweg. Als er echt iets is en je hebt twee handen nodig laat je net zo snel te eten weer vallen.
Ik val ook makkelijk in slaap achter het stuur, eten houdt me juist een beetje bezig en wakker.
No way dat ik eerder op ga staan om te ontbijten en vervolgens in de auto een uur niks zit te doen.

Inderdaad moet je een vieze auto oké vinden, het wordt wel een bende.

Ben eigenlijk vooral super verbaasd over hoeveel mensen het wel een probleem vinden.

Ik heb overigens een schakel auto. Maar grootste deel van de tijd hoef je toch niet te schakelen. En kan ook prima schakelen met een broodje in mijn hand. Wel altijd broodje in schakel hand, zodat de andere hand volledig aan het stuur kan.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 14-10-24 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:34

AnnetteFlame schreef:
Ik zie nog niemand het verschil noemen met een schakelauto vs automaat.
Hoewel ik niet met de auto naar werk hoef. Heb ik wel eens geprobeerd een boterham te eten in mijn schakelauto en dat vond ik best pittig. Met een automaat however vind ik ontbijten veel minder een issue

Schakel auto hier, en geen enkel probleem op de snelweg waarin hij toch constant in zijn 5 staat. En moet er toch geschakeld worden, dan leg ik mijn broodje even naast me neer op zijn plastic zakje op de bijrijdersstoel. En de beker thee gaat dan weer in de bekerhouder :)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:48

Ik verbaas me eigenlijk over de hoeveelheid mensen die nooit wat eten in de auto. Lastige verpakkingen of sappig fruit niet nee, maar simpel een koekje of dubbelgeklapte boterham met een plak kaas/ham/pasta moet toch geen probleem zijn. Of een bolletje.
Indien nodig gooi je het ook zo aan de kant.

Drinken is al lastiger, ook omdat je meestal je hoofd wat achterover moet doen enzo (tenzij je zo'n zuigfles hebt).

Ik at op een gegeven moment m'n eerste broodje tijdens de koffiepauze om 10 uur.

En als notoire precies op tijd komer (of net te laat), weet ik hoe lastig het kan zijn. Eerder slapen of eerder opstaan maakt voor mij niet uit. Dan heb ik ineens 'heel veel tijd' en ben precies net zo laat als altijd

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:52

Herfstblad schreef:
Ik heb een spastische darm, dus daarna vaak 20 min toilet, dan aankleden en klaarmaken.

Moet zeggen dat ik die combinatie met eten in de auto in de ochtendspits dan niet perse zou aanraden. :+

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:56

Ik ontbijt niet in de auto omdat ik dan echt niet fatsoenlijk kan eten en graag met pap ontbijt. Maar iets makkelijks eten en drinken? Waarom niet. Eerlijk gezegd nooit er over na gedacht dat het niet veilig zou zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:59

Ik moet soms naar een locatie 75 km verderop. Ik slik 's morgens medicijnen en dan mag ik pas na 45 min. ontbijten.
Ik heb dan meestal zo'n knijpyoghurt en soms een eierkoek of krentenbol of bolletje.
Ik leg dat bovenin mijn tas op de stoel naast me.
Tot vorig jaar had ik een automaat en nu weer een schakelbak.
Geen enkel probleem, zeker niet als ik in de file sta onderweg.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 00:58

Ik start mijn dag door alles in mijn tas te gooien wat eetbaar is. Van ontbijt tot aan avondeten. Ik leef namelijk in mijn auto. Tijd is geld! Als ik in de auto zit stal ik alles op de bijrijdersstoel. Makkelijk te pakken en open te maken. Ik leef op energieblikjes heel slecht ik weet het, maar die krijg ik met 1 hand open zonder mijn zicht op de weg en de situaties rondom me te verliezen.

Eten daar ben ik voor geboren. Gebeurd eelr wat onverwachts laat ik mijn eten vallen of zit ik als een verzamelende hamster met mijn brood in mijn mond maar handen aan het stuur.

Ik maak tot nu toe geen ongelukken en ben gelukkig vrij goed in anticiperen. Ik heb al zo vaak door andere bijna een ongeluk gehad waardoor je weet dat je goed en genoeg reageert.

Ik eet dus wel want mijn werkdag gaat van cliënt naar cliënt. Ik ga niet rustig zitten pauzeren. Ik ren bij client 1 de deur uit om direct naar client 2 te gaan en zo ook naar 3,4 en 5.

Ik eet dus zeker in de auto.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 01:01

Doubtless schreef:
sunshine schreef:
Ontbijten op je werk vind ik zoiets raars, begin je dan eerder of zit je in de baas zijn tijd te ontbijten? :?

Op een goede dag poep ik zelfs in de baas zijn tijd joh!

@ts: zolang je eenvoudig hanteerbare producten gebruikt voor je ontbijt, zie ik het probleem niet. Wat betreft veiligheid tijdens het autorijden zit dat ‘m veel meer in afstand houden van je voorganger, goed om je heen kijken, anticiperen op wat er gebeurt en rust bewaren. Dat kan ook als je aan het kauwen bent.

Deze ging ik stuk om!

Een vriendin vn me en ik hadden het er dus over! Hoevaak poep je op werk en hoelang doe je erover. Zoveel geld heb je dus verdient met poepen.

Je probeert het uiteraard altijd thuis te doen, maar da kan nie altijd

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 01:36

Ladyson schreef:

Nou dat. Klanten en leveranciers vloeken altijd dat ik aangeef niet te willen bellen tijdens mijn (lange) reistijd in de auto. 'kan toch prima?', neen. Ik doe het echt niet. Ik kan niet bij mijn agenda, kan niks opzoeken, als het niet simpelweg doorrijdt en iemand een achterlijke actie uithaalt en ik moet netjes antwoord geven lig ik eraf. Nee, klanten en/of leveranciers gaan niet mijn dood worden.. Daar zijn ze niet belangrijk genoeg voor :')

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 02:40

Jaren in het internationaal transport gewerkt...ik weet niet beter.
Vooral in coronatijd was het uberhaupt pittig om ergens eten & drinken te krijgen. Naast mij stond altijd een krat en koelbox, 2 ogen op de weg en 1 hand op de tast.