Welke vorm van therapie zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 17:55

stella92 schreef:
Psytrec behandelt 1 traumatische gebeurtenis per dag. Inderdaad doormiddel van emdr, exposure, wat sport/ beweging en je kunt altijd een gesprek aan gaan met de verpleging. Je kunt alleen niet kiezen om de emdr bijv niet te doen, ook niet als je weet dat dat voor jou niet werkt. Je moet dus weer binnen het programma passen, anders word je niet geholpen.

De voorwaarden voor het slagen van de behandeling zijn dat je mét gevoel kunt vertellen over je trauma's. Het probleem met cptss zit m in het chronische/ complexe. Er zijn namelijk veel meer traumatische gebeurtenissen geweest, misschien wel 100 of nog meer, welke situatie kies je dan als je maar 4 gebeurtenissen kunt behandelen?

TS vertelt dat ze wel over de gebeurtenissen kan vertellen, maar zonder gevoel. Dat gevoel is dus gedissocieerd. Psytrec ziet dissociatie als vermijding. Zij stellen als voorwaarde dat je zelf moet kiezen om die vermijding te doorbreken. Technisch gezien klopt het dat dissociatie vermijding is, alleen gaan ze voorbij aan de functie van die dissociatie. Namelijk dat het niet voelen essentieel was om te overleven. Je kúnt zo'n beschermingsmechanisme niet in een 4 dagen/ een snelkookbehandeling doorbreken. Om die dissociatie/ vermijding te doorbreken heb je vertrouwen en veiligheid nodig. Bij psytrec krijg je bij ieder onderdeel een andere therapeut, dus vertrouwen opbouwen bij een therapeut kan daar niet.
Hierdoor kan het zelfs zo zijn dat je met meer klachten de deur uit loopt dan dat je binnen bent gekomen. Helaas spreek ik uit ervaring.

Edit; leesbaarheid

Een korte behandeling met verschillende therepeuten gaat voor mij niet werken. Ik heb echt weken nodig om vertrouwd te raken met iemand. Destijds had ik voor de emdr ook een andere therapeut dan ik normaal had. Ik deed braaf de oefeningen en vertelde al mijn trauma's, maar door de onpersoonlijkheid heeft dit een negatieve lading bij mij achter gelaten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:09

SnuitjeLove schreef:
Een korte behandeling met verschillende therepeuten gaat voor mij niet werken. Ik heb echt weken nodig om vertrouwd te raken met iemand. Destijds had ik voor de emdr ook een andere therapeut dan ik normaal had. Ik deed braaf de oefeningen en vertelde al mijn trauma's, maar door de onpersoonlijkheid heeft dit een negatieve lading bij mij achter gelaten.

|(
Meis wat een toestand...!
(... middelmatige therapeuten, zucht.)