Marije_jiplover schreef:Zolang iemand verdoofd is door een middel, heeft werken aan de oorzaak geen zin. Want dan kun je ook niet goed "doorvoelen" wat erachter zit.
Wat ik succesvol heb zien slagen is detox, daarna of middels opname en daarna dag behandeling of direct dagbehandeling werken aan het onderliggende probleem.
En dat moet nuchter (blazen bij start programma, 2x per week urine onderzoek), wanneer je niet nuchter uit de blaastest komt word je geweigerd in de groep, wordt er evt individueel gewerkt tot je alcoholpercentage nul is in je bloed.
Niet nuchter aan onderliggende oorzaken werken, werkt niet.
Ook ervaringsdeskundige hier, helaas, niet als verslaafde, maar als naaste.
En ik ben trots, want mijn naaste is al 3 jaar nuchter.
Maar de periode voor het afkicken en tijdens het afkicken waren zeker niet alleen voor de verslaafde zelf heel erg zwaar.
Voor naasten is het misschien nog wel zwaarder, omdat je er geen invloed op hebt.
De enige die echt kan stoppen, is de verslaafde zelf. Met hulp, van professionals, en steun van naasten, maar niet vóór de naaste, of onder druk van de naaste, of wat voor andere reden dan ook.
De verslaafde is degene die de verslaving moet gaan doorbreken en niemand anders.
Ik begrijp je post. Dit is echter
een bepaalde benadering van het probleem die voor sommigen heel goed kan werken, maar zeker niet voor iedereen. Ik denk dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.