Schurft: ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: Schurft: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 19:24

Sorry als ik met mijn uitspraak mensen heb beledigd, ik had beter kunnen zeggen: ik zou het liever willen ruilen met de migraine die ik soms heb. Ik kan niet in iemands anders schoenen stappen en beoordelen hoe erg hun migraine is. Maar dat bedoelde ik er dus mee.

Het was ook niet aardig van mij om diegene die de vraag stelde stom te noemen. Excuus

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 19:25

Nog een update, ik heb helaas wel weer wat jeuk savonds maar sinds de laatste behandeling geen nieuwe bultjes of blaasjes meer. Op hoop van zegen dus dat het gewoon bijwerkingen van de medicatie zijn. :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:01

Nou, little_gift, je reactie is ook een beetje overdreven. TS verwijst duidelijk naar haar eigen ervaring van migraine en heeft het over korte periodes van pijn, iedereen heeft eigen ervaringen in pijn en het heeft geen zin om dat te vergelijken en te zeggen dat ze hiermee migraine/pijn van anderen bagatelliseert, dat doet ze helemaal niet. En jij doet dat vervolgens wel, door te zeggen dat haar migraine niet erg is. :+

Ik snap het wel hoor, jeuk kan echt vreselijk zijn. Ik heb ooit brandwonden gehad, absoluut het pijnlijkste dat ik ooit heb meegemaakt en wat ik ook zeker niet lang volhield, maar ik werd volledig gek van de jeuk die tijdens het herstel kwam. Alsof er miljoenen wormpjes onder het verband krioelde, dat was echt niet uit te houden, daar hielpen ook geen pijnstillers tegen. Het enige dat hielp was er op kloppen met mijn handen, dat deed verrekte pijn, maar verkoos ik echt boven de jeuk.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:54

Fearn schreef:
Sorry als ik met mijn uitspraak mensen heb beledigd, ik had beter kunnen zeggen: ik zou het liever willen ruilen met de migraine die ik soms heb. Ik kan niet in iemands anders schoenen stappen en beoordelen hoe erg hun migraine is. Maar dat bedoelde ik er dus mee.

Het was ook niet aardig van mij om diegene die de vraag stelde stom te noemen. Excuus

Geen probleem hoor, dit klaart het volledig op. Dank je wel voor de verduidelijking!

Ik lees net dat je nu wel weer jeuk ervaart... Ook dat moet vreselijk zijn!
Ik hoop dat je toch gauw verlost kan raken want ik wil jeuk zeker ook niet bagatelliseren, het is inderdaad vreselijk...
Hier ook vaak jeukaanvallen door extreem droge huid maar wat dan vaak helpt is echt heet douchen...
Het is totaal afgeraden en niet goed maar het helpt wel!
De jeuk gaat dan vaak toch enkele uren liggen...

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 21:23

Ik wil nog wel zeggen dat ik het ook niet zo leuk vond dat jij zei dat ik niet weet hoe erg migraine kan zijn. Dat is ook een oordeel hè. En: in mijn beleving kunnen de aanvallen die ik heb wel héél erg zijn. Maar goed.

Ja, het nare bij jeuk is dat je er niets aan kunt doen wat betreft pijnstilling oid.. een hete douche verergert het bij mij helaas. Kou doet het in dit geval juist iets verminderen. Een lang, heet bad lijkt voor de dagen erna wel te helpen, maar misschien omdat al het vuil dan echt uit je huid "weekt" of zo?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 21:25

Suliko schreef:
Nou, little_gift, je reactie is ook een beetje overdreven. TS verwijst duidelijk naar haar eigen ervaring van migraine en heeft het over korte periodes van pijn, iedereen heeft eigen ervaringen in pijn en het heeft geen zin om dat te vergelijken en te zeggen dat ze hiermee migraine/pijn van anderen bagatelliseert, dat doet ze helemaal niet. En jij doet dat vervolgens wel, door te zeggen dat haar migraine niet erg is. :+

Ik snap het wel hoor, jeuk kan echt vreselijk zijn. Ik heb ooit brandwonden gehad, absoluut het pijnlijkste dat ik ooit heb meegemaakt en wat ik ook zeker niet lang volhield, maar ik werd volledig gek van de jeuk die tijdens het herstel kwam. Alsof er miljoenen wormpjes onder het verband krioelde, dat was echt niet uit te houden, daar hielpen ook geen pijnstillers tegen. Het enige dat hielp was er op kloppen met mijn handen, dat deed verrekte pijn, maar verkoos ik echt boven de jeuk.

Oei, brandwonden lijken me helemaal vreselijk zeg.. dan heb je eerst al zo'n erge pijn en daarna dus ook nog jeuk. Komt dat dan omdat je huid zich aan het herstellen is? Brrr, hoe ben je verder van de brandwonden af gekomen dan? Is het wat geheeld nog?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:23

En misschien scrubben onder de douche en het met een goede, vettige crème insmeren? Zelf heel erg fan van weleda pot skinfood body butter, dat voed de huid enorm. Ik kan me voorstellen dat de geneesmiddelen vrij agressief zijn en daardoor je huid uitdrogen, naast dat er schilfers en dode restjes van de schurft naar buiten komen.

Bij de brandwonden kwam de jeuk van de zenuweinden die aan het herstellen waren, dat was een goed teken, want dat betekende geen dood weefsel en het was bij tweedegraads gebleven. Maar die jeuk, ik werd echt gek en het enige dat ik kon doen was uitzitten. Dus ik snap je frustratie enorm!
Het is gelukkig enorm goed geheeld, mede dankzij boegem balsem, heb er geen zichtbare littekens aan overgehouden. Alleen jeukt het af en toe nog steeds, intern is de dichtheid van de huid verandert, vooral bij weersomslag merk ik dat, heel grappig.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 22:50

Suliko schreef:
En misschien scrubben onder de douche en het met een goede, vettige crème insmeren? Zelf heel erg fan van weleda pot skinfood body butter, dat voed de huid enorm. Ik kan me voorstellen dat de geneesmiddelen vrij agressief zijn en daardoor je huid uitdrogen, naast dat er schilfers en dode restjes van de schurft naar buiten komen.

Bij de brandwonden kwam de jeuk van de zenuweinden die aan het herstellen waren, dat was een goed teken, want dat betekende geen dood weefsel en het was bij tweedegraads gebleven. Maar die jeuk, ik werd echt gek en het enige dat ik kon doen was uitzitten. Dus ik snap je frustratie enorm!
Het is gelukkig enorm goed geheeld, mede dankzij boegem balsem, heb er geen zichtbare littekens aan overgehouden. Alleen jeukt het af en toe nog steeds, intern is de dichtheid van de huid verandert, vooral bij weersomslag merk ik dat, heel grappig.

Ik heb inderdaad al een scrub gekocht! Vettige crème ben ik nu een beetje bang voor geworden, maar dat komt omdat ik voordat ik de diagnose had overal sudocreme op smeerde (op aanraden van de HA) en ik daarmee waarschijnlijk de schurft nog meer verspreid had :') want ik kan me heel scherp herinneren toen ik een keer creme op mijn buik smeerde ipv op m'n been (voor het eerst), dat vanaf de dag daarna m'n buik ook spontaan begon te jeuken.

Maar nu is als het goed is de schurft natuurlijk dood, maar ik ben nu toch een beetje bang haha. Heb die potjes crème ook maar weggegooid.

Gelukkig had je tweedegraads, hoewel alsnog erg naar natuurlijk, minder definitief dan 3e graads! Jee, fijn dat het ook nog zo goed geheeld is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:43

Jeuk kan minstens net zo erg zijn als extreme pijn. Je kunt tegen pijn wel iets nemen vaak, maar tegen jeuk niet. Dus ik begrijp de vergelijking van de TS.

Als jeuk heel diep van binnen zit, dan kun je er echt gek van worden. Ik heb af en toe dat ik mijn borst echt moet samenknijpen wegens de jeuk. Dat is dus wat ik over gehouden heb behalve een litteken aan die hondenbeet. En bij mijn bil zet ik wel eens zo'n massage gun er op als het weer eens steekt en jeukt.
Echt heftige jeuk is echt niet leuk. Er zit verder geen gevoel in de huid, maar toch is er nog iets wat gewoon je gek kan maken af en toe. Gelukkig niet meer elke dag.
Dus jeuk is echt heel vervelend.
En dan nog over je hele lichaam. Ik hoop echt dat de ts er nu van af is, want het lijkt me een hel.

Ik had die potjes creme ook maar weggegooid, hoewel je ook zeker weet dat het ook daarin niet overleeft, maar het idee alleen al. ;)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:29

Recent werd ik geconformeerd met jeuk als gevolg van totaal iets anders.
Ik kreeg de tip een droog washandje in de vriezer te leggen.
En met een ijskoud washandje voorzichtig op de aangedane plek te deppen.
Ik had hier veel baat bij, misschien jij ook TS!

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:10

Ik heb vorig jaar ook schurft gehad, hierbij hielp menthol gel en poeder tegen de jeuk. Als je veel hebt lopen krabben kan je er ook een koelkompres uit de vriezer tegen aanleggen. Veel sterkte met de jeuk, hopelijk ben je er snel vanaf.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:48

Bedankt voor de tips tegen de jeuk, ik zal het eens proberen! Talkpoeder met menthol (van de kruidvat) helpt ook een beetje.

Ik heb nog steeds geen nieuwe plekjes, gelukkig maar *\o/* Alleen gisteren had ik wel een oud plekje dat erg jeukte dus ik had daar voor de zekerheid nog permetrine op gesmeerd, maar dat had ik beter niet kunnen doen.. de hand waarmee ik smeerde werd erg pijnlijk en droog. Maar daardoor vind ik t niet gek dat je lichaam nog jeukt na een behandeling.

Maar bij de meeste oude plekjes komt het oude velletje eraf en zit er weer nieuwe (schurft vrije :D ) huid onder :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 14:41

Oke toch iets te vroeg gejuichd, ik vind ineens weer 2 blaasjes op m'n handen :( pfff ik wou net m'n spullen weer gaan uitpakken

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 16:56

Ik weet niet of iemand dit nog leest haha, maar ik heb een foto van de blaasjes naar de HA gestuurd en die zei dat t geen schurft (meer) was.

De blaasjes zijn ook veel kleiner dan die ik eerst had en verdwijnen na 1 dag dus dat zal dan wel goed zijn.

Dus dan toch eindelijk nu m'n spullen uitpakken :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:31

Wat fijn dat het vals alarm is. Hopelijk kan je nu lekker je spullen uitpakken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 22:04

Even een vraag, het is inmiddels ruim 2 weken na mn laatste medicatie, maar nu begin ik ineens weer erger jeuk te krijgen. Wel nog alleen snachts.

Ik heb geen nieuwe bultjes, gangetjes of blaasjes..

Hadden jullie dat ook?

Ik weet dat het 4 weken kan aanhouden met de jeuk, maar ik vond het gek dat het ruim een week bijna helemaal weg was (de jeuk) en nu toch weer opsteekt.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:23

Ik heb heel lang nagedacht of ik zou reageren in je topic.. maar ik doe het toch omdat ik vind dat er te veel onwetendheid is over schurft.

Ik heb tijdens mijn zwangerschap (2020/2021) en tot weken na de geboorte schurft gehad (mijn partner en baby ook) waarschijnlijk besmet door mijn oma die zorg kreeg van iemand met schurft. Mijn huisarts kon het niet diagnosticeren en ook een dermatoloog in het ziekenhuis niet (zwangerschapsjeuk of eczeem maar zeker geen schurft |( ). Pas toen mijn baby (toen 8 weken) onder zat (en wij ook van top tot teen, flinke bulten als gevolg van krabben) heeft een andere dermatoloog het vast kunnen stellen. Het waren de verschrikkelijkste weken van mijn leven. We hebben 8x zalf gesmeerd en 1x tabletten gebruikt. Konden niet geloven dat het toen echt voorbij ging. Ik adviseer je om nog een paar keer te smeren.. gewoon voor je eigen gemoedsrust. En als je het zeker wil weten: laat je doorverwijzen naar een dermatoloog en vraag om iemand die er verstand van heeft. Met zo'n microscoop kunnen ze bekijken of de schurft er nog is.

Verder tips inderdaad wel vet houden, en niet krabben maar dat is vreselijk moeilijk. De jeuk kan na de behandeling ook nog een tijdje aanhouden dus of het weg is weet je niet direct (vandaar ook dat wij zoveel hebben gesmeert).

Heel veel sterkte gewenst!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 23:34

Eleadoras schreef:
Ik heb heel lang nagedacht of ik zou reageren in je topic.. maar ik doe het toch omdat ik vind dat er te veel onwetendheid is over schurft.

Ik heb tijdens mijn zwangerschap (2020/2021) en tot weken na de geboorte schurft gehad (mijn partner en baby ook) waarschijnlijk besmet door mijn oma die zorg kreeg van iemand met schurft. Mijn huisarts kon het niet diagnosticeren en ook een dermatoloog in het ziekenhuis niet (zwangerschapsjeuk of eczeem maar zeker geen schurft |( ). Pas toen mijn baby (toen 8 weken) onder zat (en wij ook van top tot teen, flinke bulten als gevolg van krabben) heeft een andere dermatoloog het vast kunnen stellen. Het waren de verschrikkelijkste weken van mijn leven. We hebben 8x zalf gesmeerd en 1x tabletten gebruikt. Konden niet geloven dat het toen echt voorbij ging. Ik adviseer je om nog een paar keer te smeren.. gewoon voor je eigen gemoedsrust. En als je het zeker wil weten: laat je doorverwijzen naar een dermatoloog en vraag om iemand die er verstand van heeft. Met zo'n microscoop kunnen ze bekijken of de schurft er nog is.

Verder tips inderdaad wel vet houden, en niet krabben maar dat is vreselijk moeilijk. De jeuk kan na de behandeling ook nog een tijdje aanhouden dus of het weg is weet je niet direct (vandaar ook dat wij zoveel hebben gesmeert).

Heel veel sterkte gewenst!

Jeetje wat vreselijk, tijdens zwangerschap en daarna je kindje ook :(

Dankje voor de tips :) ik wilde door de HA ook graag worden doorverwezen naar een dermatoloog, maar de HA wil dat niet doen.. dat hoort niet bij de gebruikelijke procedure.. zo stom!

Ja nouja ik dacht ik wacht de 4 weken maar eerst even af.. toen ik permetrine crème had gebruikt had m'n huid daar een enorm allergische reactie op wat het jeuken nog erger maakte (voor enkele dagen). Maar de crème is inmiddels ook op.

Het jeuken word na het douchen ook erger.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 01:16

O vreselijk Fearn! Ik zie je topic nu pas, maar hier in huis hebben we het ook gehad tijdens mijn zwangerschap en ook nog in de lockdown. Was me een raadsel hoe, maar het bleken mijn stiefzoons te zijn die een weekend bij hun moeder waren geweest... Mentale gesteldheid hoogzwanger tijdens lockdown was al niet al te best laat staan toen ik het hele huis moest gaan behandelen inclusief peuter en zelf geen tabeltjes mocht :') Het is dat een vriendin van me en partner haar hele zwangerschap schurft hadden gehad en dus veel van hun zoektocht en uiteindeijk behandeling heb gehoord, anders had ik niet eens aan schurft gedacht overigens. Woon niet op een VOC schip dacht ik. :+

Wat wij wel heel fijn vonden helpen tegen de jeuk was kokosolie. Gewoon zo'n pot harde extra virgin kokosolie (wel de ontgeurde als je er niet hele dag bij wil lopen als een kokosnoot). Smeert dun uit, maar zonder gekke toevoegingen die het verergeren en sowieso goede werking tegen bijna alle huiduitslag en gekkigheden. Kleding die vet geworden was liet ik eerst inweken met scheut azijn in de wasmachine en daarna normaal wassen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:49

Fearn schreef:
Jeetje wat vreselijk, tijdens zwangerschap en daarna je kindje ook :(

Dankje voor de tips :) ik wilde door de HA ook graag worden doorverwezen naar een dermatoloog, maar de HA wil dat niet doen.. dat hoort niet bij de gebruikelijke procedure.. zo stom!

Ja nouja ik dacht ik wacht de 4 weken maar eerst even af.. toen ik permetrine crème had gebruikt had m'n huid daar een enorm allergische reactie op wat het jeuken nog erger maakte (voor enkele dagen). Maar de crème is inmiddels ook op.

Het jeuken word na het douchen ook erger.

Mijn ervaring is ook dat de huisarts erg laks is met het doorsturen naar de dermatoloog. Het stellen van de schurft diagnose en dan met name of de 'delta sign' (kopje van de mijt) aanwezig is, is echt wel lastig. Hier in het ziekenhuis is ook het beleid dat mdw met (verdenking) schurft eerst gezien worden door de dermatoloog omdat het juist zo'n lastige diagnose is.

Hou dit in je achterhoofd:

Wat moet ik doen als ik meer jeuk krijg?
De behandeling kan soms meer jeuk geven. Dit komt doordat onder de huid de lichaamsvreemde stoffen van de dode mijt zitten. Je lichaam ruimt die langzaam op. Daarna wordt de jeuk langzaam minder. Binnen 6 weken is het helemaal weg. ‘Na-jeuk’ komt vaker voor bij mensen met aanleg voor eczeem. Om de jeuk te verminderen kan je antihistamine tabletten, mentholpoeder of vette zalf gebruiken. Helpt dit niet? Neem dan contact op met je huisarts.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 17:37

@marrlinde, jij dus ook al tijdens de zwangerschap. Dat lijkt me nog 10x erger. Pfff en nog tijdens corona, je had het goed uitgezocht :+

Ik heb laatst wel een soort bodylotion met olie en kokos extract gekocht, zal dat nog eens proberen. Bij de ergste jeuk gebruikte ik ook een soort verkoelende aloë vera spray, ook dat was wel fijn.

@lucifertje ik heb ook antihistamine tabletjes gekocht maar dat helpt helaas niets. Ik weet niet zeker of het de goede zijn hoor, ik heb Loratadine Teva tabletjes.

Mijn logica voor nu is wel: schijnbaar stijgt de temperatuur van de huid in de avond, en allergische reacties zoals eczeem worden ook erger bij warmte, dus dan zal dat het wel zijn.

Hiervoor had ik echt nooit een gevoelige huid of eczeem. Ook geen allergieën. Maar ik denk dat m'n huid nu toch een beetje kapot is gemaakt :(

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:14

Gek hé dat het zo ontstaat tot 3 jaar geleden had ik ook geen eczeem. En inderdaad bij temperatuur wissel vaak warmte wordt het ook erger.

Hoelang ben je nu onder weg met de schurft behandeling?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 18:42

Zebrastreep schreef:
Gek hé dat het zo ontstaat tot 3 jaar geleden had ik ook geen eczeem. En inderdaad bij temperatuur wissel vaak warmte wordt het ook erger.

Hoelang ben je nu onder weg met de schurft behandeling?

Het is nu zo'n 2,5 week geleden dat ik de behandeling heb afgerond.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:09

Kan je niet voor de zekerheid gewoon een keertje extra behandelen met zalf of pillen? Of gaat dat niet zo makkelijk als ik zeg?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 21:33

Amado7 schreef:
Kan je niet voor de zekerheid gewoon een keertje extra behandelen met zalf of pillen? Of gaat dat niet zo makkelijk als ik zeg?

Dat kan wel, maar het wordt aanbevolen om na de laatste behandeling eerst minimaal 4 weken te wachten. Het duurt namelijk ongeveer 4 weken totdat de bovenste huidlaag zich vernieuwd heeft. Voor die tijd kun je nog jeuk houden van dode mijten die omhoog komen uit de oude huid.

Ik wacht dus eerst even die 4 weken af. Tot nu toe heb ik geen "verse" bultjes/gangetjes meer gezien, alleen oude plekjes die omhoog komen (wat er meer uitziet als dode huid/een pas geheeld wondje). En de jeuk die ik dus nog heb kan zijn van oude mijten, maar ook omdat m'n huid zo lang beschadigd is van het krabben en daardoor gevoeliger is geworden.

Tevens krijg je ook door medicatie erge jeuk, omdat het erg hard schijnt te zijn voor de huid. Vooral de creme. Als ik dus weer zou gaan smeren, valt de jeuk ook lastig te beoordelen, of het dan door medicatie komt of door andere redenen.

Dus tja... even afwachten.