Prairy schreef:Een adviseur kan duur zijn, of met een goede voorbereiding een 100-300€. Hangt er vanaf hoeveel zin je hebt om je goed voor te bereiden. Ga je er heel bleu in met, ik weet niet wat ik moet doen met mijn geld, of zorg je dat je al enige kennis hebt zodat je in ieder geval de juiste vragen kunt stellen. En daarbij is het in het belangrijk dat je al een beetje hebt nagedacht over een tijdspad. Wil je op 70 met pensioen of al eerder, en hoeveel eerder dan. En ook, hoeveel denk je reëel nodig te hebben per maand. Het is echt niet zo moeilijk, maar je moet er wel wat voor doen.
En het is uiteraard wel de bedoeling dat een advies zich uiteindelijk terug betaald in de vorm van rendement en je financiën beter op orde krijgen.
TS opent met de opmerking dat ze na haar opleiding als ZZP aan de slag wil gaan. Dat leest of valt zij iid in de categorie "jonge mensen".
Voor jonge mensen is de vraag wanneer je met pensioen wilt gaan op dit moment echt totaal niet relevant - NIEMAND kan immers 40 jaar vooruit kijken, ook de meest deftige adviseur niet.
Wat wel belangrijk is voor jonge mensen is: begin.
En dan is een redelijk nuchter spaarplan zoals je bij BND vrij laagdrempelig kunt afsluiten altijd een goed idee. Leg die 100-300 of zelfs 1.000 euro die je met deze tip bespaart, maar gewoon in als leuke startbonus
De meeste 'adviseurs' zijn trouwens dit geld helemaal niet waard. Al helemaal niet als je zelf ook nog al het uitzoekwerk moet doen