Pensioen opbouwen als ZZP'er: tips gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:07

Hieperdi schreef:
Ik ben geen TS, ik heb mij er even ingemengd met infeite dezelfde vragen maar ik denk dat TS ook wel in hetzelfde schuitje zit als ik en aan deze antwoorden ook veel heeft. Hmm oke, nou bedankt allemaal voor de adviezen :o . Ik ga straks even op bezoek bij mijn pa en stiefma ik zal bij hun ook eens vragen. Mijn stiefma zit in het financiële wereldje (belastingdienst) en die weet hier denk ik (haar kennede) ook wel veel over. Dat ik er iets mee moet doen is wel duidelijk 8-) brand new day hou ik zeker in mijn achterhoofd.

Maar zit je wel in hetzelfde schuitje? Ben je wel zzp’er? Omdat je het over een loonstrookje hebt? Of sluit het een het ander niet uit?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:28

Prairy schreef:
Een adviseur kan duur zijn, of met een goede voorbereiding een 100-300€. Hangt er vanaf hoeveel zin je hebt om je goed voor te bereiden. Ga je er heel bleu in met, ik weet niet wat ik moet doen met mijn geld, of zorg je dat je al enige kennis hebt zodat je in ieder geval de juiste vragen kunt stellen. En daarbij is het in het belangrijk dat je al een beetje hebt nagedacht over een tijdspad. Wil je op 70 met pensioen of al eerder, en hoeveel eerder dan. En ook, hoeveel denk je reëel nodig te hebben per maand. Het is echt niet zo moeilijk, maar je moet er wel wat voor doen.

En het is uiteraard wel de bedoeling dat een advies zich uiteindelijk terug betaald in de vorm van rendement en je financiën beter op orde krijgen.

TS opent met de opmerking dat ze na haar opleiding als ZZP aan de slag wil gaan. Dat leest of valt zij iid in de categorie "jonge mensen".
Voor jonge mensen is de vraag wanneer je met pensioen wilt gaan op dit moment echt totaal niet relevant - NIEMAND kan immers 40 jaar vooruit kijken, ook de meest deftige adviseur niet.

Wat wel belangrijk is voor jonge mensen is: begin.
En dan is een redelijk nuchter spaarplan zoals je bij BND vrij laagdrempelig kunt afsluiten altijd een goed idee. Leg die 100-300 of zelfs 1.000 euro die je met deze tip bespaart, maar gewoon in als leuke startbonus :D

De meeste 'adviseurs' zijn trouwens dit geld helemaal niet waard. Al helemaal niet als je zelf ook nog al het uitzoekwerk moet doen ;)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 19:14

Geweldig, wat een tips! Dank! Ik ben eens gaan kijken bij Brand New Day en kom daar als het goed is via een kleine 1000,- reserveringsruimte in aanmerking voor een sparen-beleggen rekening. Ik heb een beleggingshorizon van echt wel 35 jaar (zie mij eens strooien met vaktermen), en ik denk daarom dat beleggen me het meest op kan leveren. Ga me echt nog wel even goed verdiepen. Maar echt te gek alle tips uit het topic, veel dank!!!

xMathilde

Re: Pensioen opbouwen als ZZP'er: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:23

Persoonlijk zou ik juist wel nu nadenken of dat je later eerder met pensioen wilt dan de wettelijk vastgestelde leeftijd. Als je namelijk gebruik maakt van het belastingvoordeel jaarruimte en dit belegt bij een instantie die hierbij aangesloten is, kan je niet bij het geld totdat je die leeftijd hebt bereikt.

Jezelf goed inlezen en onderzoek doen is uiteraard altijd een goed idee. Young Trader op insta kan je wellicht op gang helpen qua beleggen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:29

xMathilde schreef:
Persoonlijk zou ik juist wel nu nadenken of dat je later eerder met pensioen wilt dan de wettelijk vastgestelde leeftijd. Als je namelijk gebruik maakt van het belastingvoordeel jaarruimte en dit belegt bij een instantie die hierbij aangesloten is, kan je niet bij het geld totdat je die leeftijd hebt bereikt.

Jezelf goed inlezen en onderzoek doen is uiteraard altijd een goed idee. Young Trader op insta kan je wellicht op gang helpen qua beleggen.

Volledig met je eens. tS kan als de trend zich doorzet pas met 70 met pensioen. Als je voor die tijd wilt gaan, of zoals ik emigreerde zit je vast. TS heeft nog geen eigen huis. Maar ik heb bv altijd hypotheek afgelost waardoor ik een goed startkapitaal had. Je moet de e 70 ook nog maar halen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:32

De trend van vandaag zegt helemaal niets over hoe de wereld er voor staat over 40 jaar.
Dat is echt dikke onzin, niemand weet het. Zelfs verkenningen vanuit overheid gaat niet verder dan 25 jaren. Hoe ons sociale stelsel er over 40 jaar uitziet, is echt met geen mogelijkheid te voorspellen. Voor hetzelfde geld moeten we dan weer massaal op ons 55ste met vroegpensioen ;)

Hier wat VERWACHTINGEN:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/26 ... opgeleiden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... elstijging
https://www.ahn.nl/ahn-viewer

Als deze verwachtingen uitkomen, dan zijn er vanaf/na 2050 véél meer mensen dan vandaag de dag en bovendien moeten die mensen op een veel kleiner stukje Nederland wonen omdat West-Nederland als gevolg van de zeespiegelstijging onder water is komen te staan. Zeg maar "Utrecht aan zee".

Dusssss.... wil je echt gunstig beleggen voor het jaar 2050 en later, dan is hierbij mijn tip: koop vastgoed achter de lijn Assen-Apeldoorn-Nijmegen, richting Duitsland.
Tegen dergelijk verwacht rendement kan waarschijnlijk geen pensioenplan op :D

xMathilde

Re: Pensioen opbouwen als ZZP'er: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:27

Dat neemt niet weg dat je niet kunt nadenken over of je je geld liever in eigen beheer houdt, of wegzet bij een partij waarbij een ander bepaalt wanneer je erbij mag. Dat bedoel ik maar te zeggen :)
Het een hoeft niet beter of slechter te zijn dan het ander. Belangrijk is dat je een overwogen keuze maakt waar je zelf achter staat.