Waar trek jij de grens bij overmatig alcoholgebruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:46

ik ga niet meer naar bepaalde feestjes vanwege het overmatige drank gebruik door anderen. Geen zin meer in en mis ook niks is gebleken.
dus nee, ik houd niet van dronken figuren. ook niet als ze geen kwaaie dronk hebben. Vind ze ronduit vervelend worden.
ik houd ook niet van iemand de les te lezen in zijn alcohol gebruik. Dat moet iedereen zelf weten. Maar ga er dus niet meer bij staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:56

Mensen zijn verantwoordelijk voor hun gedrag. Ook als ze gedronken hebben. Als jij je niet gedraagt en dronkenschap als smoes gebruikt dan vind ik je onverantwoordelijk en verlies ik rap respect. Tenzij je andere eigenschappen fenomenaal fantastisch zijn (en de uitspatting beperkt) is de kans klein dat wij vrienden blijven.

Echt negatief gedrag bij dronkenschap vind ik toch wel in de lijn met misdadigers/ bedriegers/ verkrachters. Het is niet zomaar een 'oepsie'...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:09

anjali schreef:
@Denisesilver: Jij hebt natuurlijk ook gelijk dat je zegt, dat iemand een interne filter heeft om geen nare dingen te zeggen of doen tegen een ander, dingen die iemand wel denkt. En dat die filter wegvalt door overmatig drankgebruik. Maar, iets wat er niet inzit kan er ook niet uitkomen. Ik heb dus liever dat iemand zich eens ongefilterd uit ,zodat ik "het diepst van zijn gedachten" leer kennen! Dan weet ik waar ik aan toe ben met iemand. Ik heb dat wel eens met een vriendje gehad die in nuchtere toestand allemaal heel leuke dingen tegen me zei die ik wilde horen, maar als hij gedronken had met zijn ware meningen kwam! Waardoor ik wist dat ik niet met hem verder kon omdat die meningen heel erg met de mijne botsten. Ik weet zoiets liever voordat ik met iemand samenwoon en aan de ontbijttafel ruzie zou krijgen over iets wat in de krant staat! :+

Ik doelde eigenlijk meer op de theorie dat iemands eerste gedachten hetgeen is wat is aangeleerd, en wat diegene zegt hetgeen is wat diegene zelf denkt. Zonder filter zal iemand dan uitlatingen doen, die diegene normaal nooit zou doen. Dingen die zij wel denken maar niet (meer) achter staan. Moeilijk uit te leggen.

Ik drink overigens niet, maar kan ook het effect van een kwade dronk hebben door de omgeving/asociaal gedrag van anderen bij bijvoorbeeld het uitgaan. Ik match dan de energie die er hangt om het even heel spiritueel te zeggen. Ik ga dan overigens gewoon naar huis, want ondanks dat ik normaal niet zomaar mijn mond open trek, doe ik dat op zo'n moment wel :+

Qerty

Re: Waar trek jij de grens bij overmatig alcoholgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:17

Die grens ligt voor mij op hetzelfde punt als wanneer er geen alcohol of drugs in het spel is.
Ik vind dat geen verzachtende omstandigheid.

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:24

Wauw wat een reacties.
En wat een heftige verhalen ook...
Heel erg bedankt voor jullie openheid.
Als ik sommige verhalen van jullie lees durf ik bijna niet te delen wat er bij mij voorgevallen is, want ik heb veel ergere verhalen voorbij zien komen.
Omdat jullie zo open zijn wil ik wel even delen waarom ik nu had besloten deze vraag hier te stellen..

Afgelopen weekend ben ik met iemand waarvan ik dacht dat het een goede vriendin was (vriendschap is nu verbroken) 2 dagen naar een festival geweest maar daar heb ik een kant van haar gezien waar ik heel erg van geschrokken ben.

Ze wou wel drankjes doen en had mij gevraagd of ik dat erg vond omdat ik dus niet veel mag drinken (max. 2 op de zaterdag). Ik heb toen eerlijk aangegeven nee tuurlijk niet, ik hoop alleen wel dat je nuchter blijft waarop de reactie was ja tuurlijk dat straalbezopen worden was vroeger leuk, nu niet meer.

Maar uiteindelijk ben ik dus met iemand op pad geweest die 2 dagen niks anders heeft gedaan dan zich volgieten met als resultaat bizar en manipulatief gedrag, zondags is ze net zo lang mij blijven pushen om ook nog een drankje te doen terwijl ik meerdere keren had gezegd dat het niet mocht ivm de zware medicatie die ik maandags slik (weet ze heel goed).

Daarnaast geen nee accepteren (ook niet na 10 keer).
Ik hoefde niet hetzelfde te eten als zij, wou nog even verder kijken en toch besteld ze voor mij hetzelfde. Zondag dus toch een bekertje bier voor me gehaald en die vervolgens steeds bijvullen met haar eigen bier.
Toen er op het laatst een grote polonaise was en ik even een keer wou overslaan ging ze jammeren als een klein kind hoe flauw het was als ik niet even leuk mee deed (terwijl ik 2 dagen bezig geweest ben haar steeds te betrekken om überhaupt samen te dansen want ze was te druk met drank + mobiel :roll: ).

De druppel was zondagavond toen we weg gingen omdat zij helemaal op was, wat ik wou maakte niet meer uit. Ik was wel een beetje klaar met hoe zij omgeslagen was door de alcohol zowel zaterdag als zondag en vond het wel goed om dan maar te gaan.
We kwamen een fietstaxi tegen die ons naar het station kon brengen, zij wou dat doen waarop ik zei vraag anders maar wat het kost, het was nog geen kilometer meer lopen en ik vond rustig naar het station lopen best prima.
Nog voor ik iets kon zeggen zat mevrouw in de fietstaxi, geen overleg, zij bepaalde (alweer).

Eenmaal op het station zei ze nou dat was wel even leuk hè? Ik vond het eerlijk gezegd niet zo boeiend en veel te duur maar was blijkbaar al in de modus waarin ik haar maar naar de mond praatte want ik had inmiddels al gemerkt dat wat ik vond/wou/zei toch niks uitmaakte of voor discussie zou zorgen, dus zei ja zeker leuk, vond het alleen wel wat prijzig voor zo'n klein stukje.
Gewoon eerlijk, niks negatief bedoeld maar als ze me het van te voren had gevraagd had ik gezegd voor dat geld zo'n klein stukje hoeft voor mij niet.
Dat had ik blijkbaar niet mogen zeggen want toen brak de hel los.

Ik ben blijkbaar een vreselijk persoon, negatief, heb niks anders gedaan dan zeiken in haar bijzijn zolang we elkaar kennen, ben egoïstisch, ze snapt wel waarom ik niet veel vriendinnen heb, ik ben een poedersuiker, kan beter mezelf thuis opsluiten en vereenzamen, kan nergens de lol van inzien of vrolijk zijn en ga zo maar door.

Dat werd dus een hele gezellige terugreis.
In de trein was ik stil, zij zat weer met haar neus in haar telefoon dus er was sowieso geen contact mogelijk.
Voor we uitstapten werd ik nog even belachelijk gemaakt hoe chagrijnig ik keek, ze lachte me hardop uit in de trein, waarop ik zei ik ben moe en heb nu allesbehalve zin in discussies want ik heb enorm genoten van deze dag.

Heb dit hele verbale gevecht niks anders gedaan dan de boel sussen, niet erop ingaan, gezegd is goed, gezegd dat als ze zich zo gestoord heeft aan mij het fijn was als ze dat dan gelijk had aangegeven want dan had ik er wellicht nog wat mee kunnen doen (had ze geen reactie op), en dat ik gewoon wou nagenieten en geen discussie wou.

Zij was echt uit op ruzie en bleef oneindig doorgaan.
Bij mij thuis aangekomen, waar we zouden slapen begon ze zelf dat ze naar huis wou gaan.
Ik voelde me er niet prettig meer bij en wou het liefst ook dat ze ging maar ik zou nooit iemand weg sturen die zo veel drank op had, hoe boos ik ook op diegene zou zijn. Heb normaal tegen haar gezegd als jij vind dat je dat moet doen is het misschien wel beter om nu wat afstand te nemen.
Na alles wat ze naar mijn hoofd gegooid had en een donkere wolk boven een leuke dag had gegooid kon ik het niet meer over mijn lippen krijgen om te zeggen nee je gaat nergens heen, de discussie stopte ook niet wat ik ook probeerde en ik had geen zin dat dit de hele nacht zo doorging. Mijn lijf verkrampte ook letterlijk van de stress dat ik hoe egoïstisch het ook mag klinken dacht ga alsjeblieft weg.

Voor mij voelde alles bij elkaar als een mes in m'n rug, ik heb alles voor haar gedaan en geregeld, zowel thuis als voor het festival en de reis.
Het enige wat haar dus niet aanstond was blijkbaar dat ik tegenwoordig nee durf te zeggen als ik iets niet wil, en dat ik zaterdag op een lieve manier aan haar gevraagd heb of ze het wel leuk vond omdat ze zich steeds helemaal afzonderde met haar mobiel.

Ze is haar spullen gaan pakken, heeft m'n huis als één gigantische bende achter gelaten. Ik ben nog 2 rondjes door het huis gegaan al haar spullen wat ze overal maar neer gegooid had voor haar gepakt en ondertussen bleef zij roepen 'wat ben jij een vieze egoïst en een slechte vriendin, als je een echte vriendin was had je me nooit met zoveel drank op laten gaan'. Heb in de tijd dat ze haar spul pakte zeker 5 keer gehoord hoe vreselijk en egoïstisch ik ben..

Ik heb er niet meer op gereageerd, het enige wat ik nog gezegd heb was je geeft zelf aan dat je naar huis gaat en ik krijg geen eind aan deze discussie dus dan is het misschien beter even afstand van elkaar te nemen.

Toen ze ging probeerde ik nog normaal gedag te zeggen, maar eenmaal voor mijn huis werd ze nog feller, en vooral luider. Op straat heeft ze staan schreeuwen vieze kleuter, egoïst enz..
Waar ik probeerde als volwassene gedag te zeggen zei zij dat ik vooral weer lekker thuis moest gaan zitten want niemand word gelukkig van mijn aanwezigheid etc (ik werk sinds een paar maand eindelijk weer) en toen heb ik de deur dicht gedaan, merkte dat ik toen wel boos werd omdat ze op een afstandje buiten de deur ineens een nog grotere mond kon opzetten en ik wou me niet verlagen om daarin mee te gaan.

Achteraf heb ik nog 3 uur op de bank gezeten, eigenlijk in shock, ik was wel nuchter en ben echt alles gaan evalueren van die dagen. Ze noemde me ineens negatief, vroeger was ik heel negatief maar ik ben heel hard aan mezelf gaan werken en ik hoor nooit meer dat ik negatief ben.
Zelfs van mijn vader niet die ik bijna dagelijks spreek en die dit echt wel zou zeggen als het zo was. Stom genoeg heb ik maandags mijn vader wel even een bezoekje gebracht omdat ik graag mijn hart wou luchten en toch een stukje bevestiging zocht, ben ik toch weer een beetje in een negatieve spiraal beland zonder dat ik het door had? Ik heb hem de laatste tijd best veel gezien ook dus dan had hij het zeker geweten maar hij zei ook ik vind je de laatste tijd juist helemaal niet negatief.

Zondag was ik zeker niet negatief want het was echt fantastisch, ik heb 1 van m'n favoriete artiesten voor het eerst live gezien, de andere artiesten waren ook fantastisch en ik was niks anders dan ontzettend vrolijk en zelfs een beetje emotioneel soms. Het enige wat ze uitsprak ging ook over dat ik geen broodje wou die zij voor me gekocht had, terwijl ik dus al gezegd had daar geen zin in te hebben en over de prijs van de fietstaxi. Ja sorry als je samen op pad bent kan je toch communiceren over dingen? Als ik zomaar alles zou bepalen zonder overleg had zij dat ook niet leuk gevonden.

Inmiddels heb ik ook al met vriendinnen er over gepraat en die geven ook aan nou dit ligt helemaal bij haar en ze was gewoon hartstikke ver heen, en die zien mij ook niet als negatief. Stom hè hoe je dan toch door zo iemand aan jezelf kan gaan twijfelen..
Ik ga normaal niet met mensen om die zo veel drinken dus ik heb niet echt een radar wanneer iemand te veel drinkt of gedronken heeft dus heb het niet gemerkt totdat ze dus heftig begon uit te vallen tegen me..
Ik was vooral verbaasd ook ivm de warmte dat ze niks anders wou, heb haar water, icetea alles aangeboden..

Helaas betekent het voor mij ook wel dat ik inmiddels over mijn hele leven gezien vooral vervelende ervaringen heb gehad met mensen die dronken waren, of beter gezegd ervaringen heb gehad die ik als vervelend heb ervaren. Dus voor mij was dit ook wel de grens, als ik weer met iemand naar een feestje ga of iets een drankje prima, maar als iemand van plan is de hele dag te drinken haak ik af.

Heb geprobeerd de korte versie te schrijven maar het is ook lastig om allemaal gaten in het verhaal te laten..

Nog even ter verduidelijking, de vriendschap is zondagavond ook ten einde gekomen. De deur ging achter haar dicht en is en blijft daarmee ook dicht. Heb haar ook geblokkeerd etc dus hoef haar nooit meer te zien of spreken.
Laatst bijgewerkt door Raya11 op 12-09-24 16:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:29

Nou ik weet niet of je dit helemaal op de alcohol mag gooien want dit gedrag en hoe ze je behandelt klinkt gewoon als een hele foute vriendin waar ik geen vriendinnen meer mee zou willen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:29

Oh wow, of het nu met drank te maken heeft of niet. Dit is zwaar grensoverschrijdend gedrag. Van mij zou ze nooit meer contact met me hoeven opnemen en ik zou haar overal af gooien en blokkeren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:34

Jeetje dit zou voor mij over de grens zijn. Zo iemand zou ik niet langer als vriendin kunnen zien, drank of geen drank. Bah, vreselijk mens sorry.

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:36

Suzanne F. schreef:
Nou ik weet niet of je dit helemaal op de alcohol mag gooien want dit gedrag en hoe ze je behandelt klinkt gewoon als een hele foute vriendin waar ik geen vriendinnen meer mee zou willen zijn.

Ik sprak haar elke dag al wekenlang kenden elkaar een paar maand. Ze kon wel direct zijn en soms wat bot maar nooit zoals ze zaterdag en zondag heeft gedaan of daarbij in de buurt, dus ergens zat het er zeker wel ook in geloof ik, maar het zal allemaal wat versterkt zijn met heel veel drank op..

Elisa2 schreef:
Oh wow, of het nu met drank te maken heeft of niet. Dit is zwaar grensoverschrijdend gedrag. Van mij zou ze nooit meer contact met me hoeven opnemen en ik zou haar overal af gooien en blokkeren.

Bizar hè... Ik ben blij dat ik deze kant van haar nu ontdekt heb en niet pas over een jaar ofzo, besteed mijn tijd liever aan leuke oprechte mensen die zich niet zo laten gaan..
Ik heb haar inderdaad na haar vertrek overal af gegooid en geblokkeerd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:37

@Raya 11, dat is geen leuke "vriendin". Ik zou die maar laten gaan. Geen energie meer in steken. Er zijn zat andere mensen waar je wel een fijne tijd mee kunt hebben, en daar heb je nu een plek voor in je leven als je deze dame "ontvriendt".

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:37

Muronia schreef:
Jeetje dit zou voor mij over de grens zijn. Zo iemand zou ik niet langer als vriendin kunnen zien, drank of geen drank. Bah, vreselijk mens sorry.

Ik ga het er voor de zekerheid even bij zetten nog, maar voor de duidelijkheid de vriendschap is nu echt helemaal over hoor. Al toen we nog onderweg waren was dat voor mij al duidelijk ik heb haar er na ook verwijderd en geblokkeerd overal.

anjali schreef:
@Raya 11, dat is geen leuke "vriendin". Ik zou die maar laten gaan. Geen energie meer in steken. Er zijn zat andere mensen waar je wel een fijne tijd mee kunt hebben, en daar heb je nu een plek voor in je leven als je deze dame "ontvriendt".

Zie hierboven :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:38

Bedenk dat drank gewoon uitvergroot hoe een mens is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:49

Lusitana schreef:

Mee eens! Er zijn ook mensen die er heel emotioneel en aardig van worden en in dronken toestand hun hele hebben en houden weggeven aan iemand die een gevoelige snaar bij ze heeft geraakt. Of die gaan trouwen met iemand die ze net hebben leren kennen, dat schijnt in Las Vegas nogal eens voor te komen! Daar heb je een "wedding chapel" voor zulke gevallen. Die worden dan de volgende ochtend wakker, herinneren zich niets meer maar blijken ineens officieel getrouwd te zijn.... :+

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 17:00

Lusitana schreef:

Ja absoluut, helemaal mee eens.
Achteraf gezien zijn de puzzelstukjes ook echt wel in elkaar gevallen. Ook heel erg in hoe zij over anderen spreekt enzo, ik was nog leuk blijkbaar en met de versterking van alcohol kwam haar ware aard naar boven. Ik wens haar er veel succes mee :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:11

Ik verplaats je topic naar MWS, daar past het beter

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:13

Voor de mensen die zeggen dat er niemand in hun omgeving drinkt............Er zijn echt mensen die het heel goed kunnen verbergen. Dat is juist ook een gevaar.

Je ziet inderdaad vaak dat als de filters verdwijnen, eigenschappen worden versterkt. Ik vind dat ergens wel dubbel.

Dat betekent dus dat mensen onder maatschappelijke druk zich vaak inhouden en gewenst gedrag vertonen. Natuurlijk is het gewenst dat je je fatsoenlijk gedraagt, maar ik zou toch wel graag wat vaker iemands echte gezicht willen zien. Liefst dan zonder drank, maar als de verschillen groot zijn vind ik dat ook geen best teken. Lopen mensen dan continu op hun tenen en zich in te houden?

Ik snap best dat mensen een drankje lekker vinden, maar doelbewust; ik ga me even lekker bezatten of bij alles; daar moet op gedronken worden, snap ik gewoon niet.

Het maakt je losser en vrijer? Ik heb echt totaal geen moeite om mezelf te zijn en vrij te zijn zonder drank. Natuurlijk hou ik me ook vaak in, zeker als je ouder wordt, maar heb geen drank nodig om iets geks te doen.

Ik denk dat voor veel mensen dat stapje verder vooral heel irritant is. Overdreven gedrag, hangerig, lastigvallen etc etc. Voor mijn gevoel is het bij mensen vaak een act.

Echte alcoholisme is wel van een ander kaliber. Dan is er ook sprake van enige gewenning en gaat het doorgaans niet meer om een keertje dronken zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:49

Jeetje ts wat een heftug verhaal. Dit staat los van alcohol maar gewoon echt een naar persoon. Mocht zij dit op alcohol gooien no way dat dat ook maar iets goed praat. Nare ervaring dit, sterkte...

Dingen waar iemand achteraf sorry voor kan zeggen is die in m'n tuin is gevallen of de pot niet heeft gehaald met spugen. Dat kan 1x gebeuren en soit. Als men er maat van leert. Maar agressie en kwetsen, met of zonder alcohol een no go en absoluut geen excuus je zo te gedragen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:31

superpony schreef:
Voor de mensen die zeggen dat er niemand in hun omgeving drinkt............Er zijn echt mensen die het heel goed kunnen verbergen. Dat is juist ook een gevaar.

Je ziet inderdaad vaak dat als de filters verdwijnen, eigenschappen worden versterkt. Ik vind dat ergens wel dubbel.

Dat betekent dus dat mensen onder maatschappelijke druk zich vaak inhouden en gewenst gedrag vertonen. Natuurlijk is het gewenst dat je je fatsoenlijk gedraagt, maar ik zou toch wel graag wat vaker iemands echte gezicht willen zien. Liefst dan zonder drank, maar als de verschillen groot zijn vind ik dat ook geen best teken. Lopen mensen dan continu op hun tenen en zich in te houden?

Ik snap best dat mensen een drankje lekker vinden, maar doelbewust; ik ga me even lekker bezatten of bij alles; daar moet op gedronken worden, snap ik gewoon niet.

Het maakt je losser en vrijer? Ik heb echt totaal geen moeite om mezelf te zijn en vrij te zijn zonder drank. Natuurlijk hou ik me ook vaak in, zeker als je ouder wordt, maar heb geen drank nodig om iets geks te doen.

Ik denk dat voor veel mensen dat stapje verder vooral heel irritant is. Overdreven gedrag, hangerig, lastigvallen etc etc. Voor mijn gevoel is het bij mensen vaak een act.

Echte alcoholisme is wel van een ander kaliber. Dan is er ook sprake van enige gewenning en gaat het doorgaans niet meer om een keertje dronken zijn.

Aanvullend, alcoholisten die al jaren teveel hebben gedronken, hebben hun hersencellen kapot gemaakt. Dat merk je in hun gedrag ook als ze gestopt zijn met drinken. Daarnaast zijn ze vaak heel vergeetachtig. Niet meteen Korsakov, maar wel in zo'n mate dat het opvalt.

Naar voorgeval TS, maar ik denk inderdaad dat dit gedrag niet enkel door de drank komt

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 23:10

Tancreda4 schreef:
Jeetje ts wat een heftug verhaal. Dit staat los van alcohol maar gewoon echt een naar persoon. Mocht zij dit op alcohol gooien no way dat dat ook maar iets goed praat. Nare ervaring dit, sterkte...

Dingen waar iemand achteraf sorry voor kan zeggen is die in m'n tuin is gevallen of de pot niet heeft gehaald met spugen. Dat kan 1x gebeuren en soit. Als men er maat van leert. Maar agressie en kwetsen, met of zonder alcohol een no go en absoluut geen excuus je zo te gedragen

Ik weet oprecht niet of zij het op alcohol zal gooien, zal er ook nooit achter komen :P
Ik ben hierin natuurlijk degene die dit aan de alcohol koppelt, we kenden elkaar namelijk nog niet super lang maar hadden wel dagelijks veel contact.
Ze kon wel pittig en negatief overkomen over andere mensen maar naast dat ze wel eens haar mening gaf (dan wel op een normale manier) hadden wij alleen maar leuk contact en begrepen elkaar door veel overeenkomsten.
Als ik me niet heel erg goed bij iemand zou voelen zou ik nooit een weekend festival met iemand plannen.
Daarmee wil ik haar nu overigens niet wegzetten als fantastisch persoon want blijkbaar kwam haar ware aard met dank aan alcohol boven en ben ik blij dat ik dit nu gezien heb.

Ik geloof dus zeker dat dit haar ware aard was, wat eruit is gekomen door de drank..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 23:59

Foi wat balen dat het zo'n smet op een leuk weekend heeft gegeven. Echt zonde, maar ik denk dat je goed hebt gehandeld. Dat is gewoon een stom mens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 01:36

Denisesilver, dat ook. Maar er zijn echt mensen die alles heel goed kunnen verbergen. Vaak voeren ze ook een act op met gewenst gedrag.
Als je een alcoholist leert kennen, weet je ook niet altijd hoe iemand zonder de alcohol was.

Door mijn ervaring met alcoholmisbruik, heb ik er echt een soort voelspriet voor als mensen (teveel) drinken.

Nog erger; ik ruik het van ver en kan zelfs biermerken en soorten van elkaar onderscheiden.

Raya11, nog even rustig je verhaal opnieuw gelezen. Deze dame heeft denk ik meer problemen of is gewoon niet zo prettig in de omgang. Niet voor jou iig. Soms passen mensen gewoon niet bij elkaar, ook niet in vriendschap.

Ongeacht wat er is gebeurt, lees ik je teleurstelling en emoties. Laat het gaan en denk aan jezelf. Je hebt echt geen mensen nodig in je leven die je zo behandelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:17

Ik snap ook niet dat mensen vinden dat 'gezelligheid' van alcohol moet komen. Dat men iets wil drinken prima, maar je bent net zo gezellig zonder alcohol.
Ik drink ook echt wel eens een wijntje of biertje, maar moet dat heel langzaam doen, want ik voel het direct in m'n hoofd. Dan weet je toch al dat je niet door moet gaan? Dan word je ook niet aangeschoten of dronken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:38

Een ex van mij zoop ieder weekeind een eind in zijn kraag. En echt heel flink zuipen ook. Hij werd er niet vervelend van, maar ik vond het echt heel onaantrekkelijk. Soms dronk hij veel en soms nog meer. dan werd het op een bepaald moment ook kotsen. En de dag erna buitengewoon brak op de bank hangen en nergens puf voor hebben.

Zelf drink ik eigenlijk niet. Ja, soms een 0.0 biertje als er chinees is. (das dan nog wel lekker)

Ik heb zelf ook wat problemen met mijn lever door medicijngebruik, dus drinken zou dat probleem ook alleen maar groter maken. Makkelijk om dus niet te drinken voor mij.

Maar het verhaal van TS zou mij ook doen besluiten om die "vriendin" niet meer te zien. Mensen die zo toxisch zijn, kan je beter kwijt dan rijk zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:44

Tja.. Hoe extreem wil je het hebben?

Hier een aantal jaar geleden gebroken met moeders.. Zwaar alcoholist.. Huis altijd een bende.. Baan kan ze niet behouden.. Leeft snachts, slaapt overdag.. Belt en mailtje snachts om dan de meest vreselijke dingen te zeggen, om de dag erna weer poeslief te zijn.. Ontzettende schulden die wij als familie elke keer weer op kunnen lossen..

(Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat we dit niet hoeven te doen.. En op dit punt doen wij dit ook niet meer voor haar, maar voor mijn oma.. Want als zij uit huis gezet zou worden, zou mijn oma haar dochter niet op straat laten staan.. Maar oma is 85, mijn moeder in huis halen, zou letterlijk haar dood betekenen.. Haar hart kan een zware alcoholist met alle bijkomende problemen echt niet aan..)

Dus, ondanks dat het mijn moeder is, een aantal jaar geleden echt de grens getrokken en nul omgang meer.. En dat is uiteraard mijn schuld en ik ben nu heel gemeen.. :D

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:51

TS ik denk dat in jouw voormalige vriendschap meer ligt dan alleen een alcohol probleem. Hopelijk kan je dit afsluiten en opent het deuren naar beter passende mensen!

Als antwoord op je oorspronkelijke vraag: ik ben niet anti alcohol, een drankje geen probleem. Maar bij een vriendschap moet er niet altijd bij elke ontmoeting een “drankje” bij komen kijken. In het geval van een relatie vind ik dronken zijn sowieso heel onaantrekkelijk. Alles wat je ziet als overmatig is sowieso niet oké om in je omgeving te houden. Maar in Nederland en veel landen er omheen is alcoholisme/dagelijks alcohol gebruik wel enorm geaccepteerd/genormaliseerd. Dus soms is het lastig om mensen te vinden die gelijk gestemd willen zijn.