Moeder alvleesklierkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:41

Wat vreselijk verdrietig dit voor jullie allemaal. Bedenk dat± Gissen doet missen. Je kunt van alles gaan bedenken over hoe het zal gaan, maar het gaat altijd anders dan je denkt. Verbied je zelf om te veel te denken over hoe het zal zijn of gaan maar pluk nu de dag en de tijd. Neem wat vrije dagen als je kunt, doe wat jullie willen en kunnen doen. Geniet vooral ook veel van elkaar. Wil jullie heel veel sterkte wensen.

kally

Re: Moeder alvleesklierkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 22:04

Heel veel sterkte gewenst met dit immense verdriet wat jullie overkomt, het is idd een zeer nare vorm en hopelijk is er nog wat tijd om rot gezegd mooie momenten en herinneringen te maken.
Neem veel foto’s samen met familie maak video’s gewoon haar horen praten voor later altijd een bijzondere herinnering om haar stem te horen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:00

paars schreef:
Jeetje wat een vreselijke diagnose. Ik kan je m.b.t. pijnbestrijding meegeven dat er een Coeliacus blokkade bestaat. Pijnpolikliniek kan die blokkade geven. Daarmee wordt de pijn vanuit de bovenbuiksorganen geblokkeerd. Dat is echt iig een goed alternatief voor allerlei sufmakende pillen. Dan is ze iig helder in de fase dat ze mss nog zoveel mogelijk wil kunnen zeggen.
Andere tip: laat haar dingen opschrijven. Er zijn speciale boekjes; zoals bijv https://www.bruna.nl/boeken/oma-vertel- ... 9083261935 . Op die manier kunnen de kleinkinderen Oma ook later nog wat beter leren kennen. En filmpjes maken, fotoshoot.
Probeer te bedenken wat jij nog zou willen weten.
Mijn moeder is overleden toen ik 11 was en er is nog heel weinig…ik weet niet wat ze lekker vond of haar favo recept, film of whatever. Mooie plekjes of haar herinneringen aan de verliefdheid met je vader. Dat zijn voor haar ws ook fijne dingen om aan terug te denken.
Hoop dat het ondanks alle intensiteit ook een waardevolle periode voor jullie mag worden.
Dat je daar nu zo opeens mee geconfronteerd wordt, erg heftig. Veel sterkte, goed dat je een topic hebt geopend. Het is een plekje waar jij je verhaal kwijt kunt.

Ter aanvulling op bovenstaande adviezen: stichting levensportret https://www.stichtinglevensportret.nl/

Wat ontzettend verdrietig, heel veel sterkte gewenst.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:23

Wat heftig zeg! Ik wil jullie heel veel sterkte wensen!

Het lijkt wel alsof het verhaal lees van mijn schoonmoeder. Die had ook alvleesklierkanker. Ook met bloedvaten om en door de tumor heen..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:29

Wat een verschrikkelijke uitslag, dan wordt de grond in 1x even weggeslagen.. Zo onwerkelijk en verdrietig.. Ik hoop dat de chemo nog een stuk levensverlenging gaat geven, 59 is echt ook nog veel te jong..
Koester elke dag die je hebt, en geniet 200% van elkaar...

Heel veel sterkte, voor jullie allemaal :knuffel:

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:09

Verschrikkelijk TS :(:)

Goed dat je zelf een topic opent, je verdriet mag er zijn en kun je hier mooi delen met iedereen en alles van je af schrijven..

Sterkte Y;(

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:42

Jeetje, wat een ontzettend k*t nieuws zeg… en al zoveel ellende meegemaakt het afgelopen jaar :knuffel: ik hoop dat je moeder nog een tijd bij je kan zijn.

Mijn vader heeft uitbehandelde slokdarm kanker en gaat hard achteruit, het is gewoon zo ongelooflijk moeilijk om dat te zien.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 21:45

Sorry ik kan niet overal op reageren maar het gaat zo slecht met me. Ik leef al 3 dagen op vruchtensapjes en ik probeer wel wat te eten maar ik ben zo misselijk dat ik het niet weg krijg. Ik ga morgen de huisarts bellen of er misschien ook programma's zijn voor de naasten. Mijn vader zei net nog dit is nu de 2e keer dat je dit mee maakt en in mijn onderbewust zijn is dit ook zo. Mijn oma is 1 of 2 maanden voor mijn geboorte overleden dus dat verdriet heb ik in mijn kinderjaren zo heftig gevoeld alsof het mijn eigen verdriet was. De dingen van toen ik te jong was zitten alleen in mijn onderbewuste geprint, maar vanaf dat mijn herinneringen begonnen weet ik nog dat se avonden achter elkaar aan mijn bed zaten om mijn paniekaanvallen te stoppen dat ik bang was dat ze zouden overlijden. Zo klein als ik was ik kan het me nog precies voor me halen. En nu kan niemand me nog zeggen dat het goed komt nu gaat het echt gebeuren.

Ik heb zo veel vertrouwen verloren in het menselijk lichaam en mijn kinderen zijn nog zo jong als er eerst wat met mijn moeder gebeurt en daarna met mij wie gaat dan zorgen dat ze dan hier op school kunnen blijven en dat ze elke ochtend schone kleren hebben en eten. Elk scenario schiet door mijn hoofd. Ik ben ook altijd alleen thuis dus niemand om me ergens vanaf te praten en ik zit maar te google'en.

Knuffel voor jou warboel dit is ook mijn grootste angst

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:02

Vreselijk, hè - die chaos in je eigen hoofd.

Bel inderdaad morgenochtend de huisarts voor jezelf.
In principe zijn dit hele kostbare weken - maar de chaos dreigt de boel over te nemen.
...en vraag ook iets tegen de misselijkheid. "Zelfs al zijn het allemaal zenuwen", als pepermunt niet helpt, dan maar een pil.
Goed voor jezelf zorgen is belangrijk en eten is wel aan de orde.

En steun voor jou is ook beslist géén luxe!! :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:09

Lieve ts, laat de huisarts je steunen.
Durf als je huisarts een pilletje wil geven, deze te nemen om zoveel mogelijk nog met je moeder door te kunnen brengen.

Tipje voor stress en niet eten: alles eten wat god verboden heeft als je het maar wegkrijgt.
Dat is hier soms mijn redding geweest toen ik de stempel terminaal kreeg.
Dit is ingetrokken maar ik ben letterlijk naar mac donalds geschopt gedwongen zo’n beetje.
Soms is het niet anders en probeer trots te zijn op wat je wel wegkrijgt.
Niet té streng zijn dan werd het enkel moeilijker voor mij hier persoonlijk.

Ik gun jullie alle liefde van de wereld, en hoop dat jullie nog tijd gegund is. :knuffel:

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:26

Heel veel sterkte… Het is altijd zo oneerlijk he… Heel cliche maar probeer te genieten en nog herinneringen te maken. Mijn moeder is haar moeder ook op ongeveer dezelfde leeftijd verloren aan borstkanker en dit jaar haar broer aan uitgezaaide longkanker. Ik heb mijn oma ook nooit gekend maar om te zien dat iemand zoveel pijn mee moet maken. Dat gun je echt niemand.

Hulp zoeken voor jezelf is een hele goede stap en daar mag je heel trots op zijn. Hoe klote het ook is het is ook fijn om er voor je moeder te kunnen zijn en jij ook je verhaal kwijt kan.

Nogmaals heel veel sterkte!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:08

Ts, hoe gaat het nu met je?

Ik heb na het overlijden van mijn moeder tijdelijk aan de slaapmedicatie gezeten om er niet volledig aan onderdoor te gaan. Iedereen reageert anders om zo een situatie en ik ben zelf heel veel gaan regelen wat mijn ding is. Bij mij kwam al het verdriet binnen na haar dood.

Je hebt ook een kinderboek waarbij de tekst ingesproken kan worden. Als je moeder nog in staat is om dit te doen is het een mooie herinnering voor je kinderen als ze er niet meer is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:04

Wat een mooie tip Wolken. Dat zijn zeker waardevolle herinneringen; iemands stem nog eens kunnen horen. En dan een heel boek…prachtig.

Sterkte voor jullie TS :(:) .

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:21

Jeetje TS, dat hakt erin, mijn vader is op dit moment ook ernstig ziek (longkanker met uitzaaiingen). Ik heb gisteren het boek 'Opa vertel eens' gekocht en gegeven en hoop dat hij dat voor een groot gedeelte kan invullen voor mijn kinderen.

Ik ben zelf heel verdrietig, maar ook het verdriet zien bij mijn ouders, zus en kinderen vind ik nog veel erger.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:25

Ik wil je heel veel sterkte wensen en voor je familie, Pikeur.

Zelf mijn moeder verloren in 2008, zij was toen net 55 en ik net 19.
Dus volgend jaar Maart 17 jaar geleden. Zij had Longkanker met uitzaaiingen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 16:04

Bedankt weer voor alle berichtjes en ervaringsverhalen. Op een of andere manier voelt het toch sterk om er niet alleen in te staan.

Gisteren hadden we allemaal ineens een goede, leuke en gezellige dag en ik heb weer kunnen eten en slapen maar vanmorgen ging ik weer naar mijn moeder en ze heeft andere lichtere pijnstillers gekregen en die werkten niet goed genoeg dus door de pijn die ze vanmorgen weer had is ze wel soort in paniek geraakt dat ze er mee geconfronteerd werd dat er echt wel wat aan de hand is. Ik was er gelukkig al en heb gelijk mijn zus geappt dat ze ook moest komen en daarna hadden we elkaar gelukkig weer wat opgevrolijkt en weer wat nieuwe kracht voor de dag. Morgen bellen voor een wat zwaardere pijnstiller. Gelukkig hebben we elkaar.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 17:30

Wat goed te horen dat jullie een mooie dag hadden met elkaar!

Neem alstjeblieft contact op via de huisarts met een pijnpolikliniek in het ziekenhuis. Er zijn bepaalde blokkade technieken die er in 1x voor zorgen dat je moeder geen pijn meer heeft. Dit voorkomt dat je moeder veel medicijnen moet slikken waar ze suf van kan worden. In een laatste levensfase is dat zo belangrijk. Dat ze zich zo goed mogelijk voelt. Het is allemaal al naar genoeg.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:44

En niet uitstellen, gewoon vandaag al bellen als ze veel last heeft. Met pijn lopen is niet nodig, dit is toendertijd ook bij ons verteld toen mijn vader ziek werd. Mijn moeder heeft geen goede begeleiding gehad en heeft echt onnodig geleden. Dus meteen actie ondernemen als je denkt dat ze niet comfortabel is. Ik wens jullie ontzettend veel sterkte en bovenal veel liefde nog en goede momenten met elkaar!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:13

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:07

wat een vreselijk nieuws niemand kan haar moeder missen en zeker niet op die leeftijd.
Ik voel enorm met je mee mijn beste vriendin heeft ook alvleesklier kanker heeft chemo gehad en ging eerst de goede kant op was niet te genezen maar pijn heeft ze nu niet meer maar toch is het weer mis.
Hier in ziekenhuis kunnen ze niets meer voor haar doen maar ze mag naar een behandeling in Rotterdam die nog een experiment zijn en ze weet dat ze er niet van gaat genezen maar haar waarschijnlijk wel is meer tijd geeft. Tenminste daar hopen we dan wel op.
Hoop dat de chemo jou moeder ook iets brengt vooral meer tijd en minder pijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:24

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 13:17

Dit heeft de huisarts net precies voorgesteld. Echt als je haar zaterdag nog zag zo vrolijk en en sterk en nu in 2 dagen tijd is ze helemaal ingestort en zo veel pijn. Echt niet te bevatten. Ze ligt nu met een slaaptablet te slapen en daarna moet ze uit bed. Kan me niet voorstellen dat ze haar op deze manier nog aan een chemo zouden laten beginnen volgende week.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:45

Lees net je topic, helaas om nabije omgeving ook ervaring met uitgezaaide alvleesklier kanker. Wat een vreselijke ziekte is het toch

Wens jullie vooral nog hele fijne momenten met elkaar en heel veel liefde en sterkte toe.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:56

Oh wat een nare toestand -O- . Fijn dat de huisarts dit al heeft voorgesteld. Kan alleen maar zeggen: doen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:00

Pikeur schreef:
Dit heeft de huisarts net precies voorgesteld. Echt als je haar zaterdag nog zag zo vrolijk en en sterk en nu in 2 dagen tijd is ze helemaal ingestort en zo veel pijn. Echt niet te bevatten. Ze ligt nu met een slaaptablet te slapen en daarna moet ze uit bed. Kan me niet voorstellen dat ze haar op deze manier nog aan een chemo zouden laten beginnen volgende week.

Ach jeetje, wat rot zeg. Wat heeft ze nu voor pijnstilling tot ze terecht kan bij de pijnpoli?