Fraude of niet? SMS van "belastingdienst"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Fraude of niet? SMS van "belastingdienst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:20

Het is toch al langer bekend dat fraudeurs op allerlei manieren mensen proberen op te lichten? Zeker sms'jes van de BD.
Wel vind ik de hele ontwikkeling met AI doodeng. Of dat ze een stem na kunnen maken.
Daarom ben ik voor een wachtwoord die je afspreekt met je familie. Mocht er ooit gebeld worden en er word om geld gevraagd, vraag dan om een wachtwoord die je met je familie af hebt gesproken. Dan weet je in ieder geval dat het goed zit.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:08

Qerty schreef:
Suzanne F. schreef:
Tuurlijk. Spam. Belastingdienst gaat jou niet sms’en en zeker geen linkje sturen om op te klikken.
Weggooien en blokkeren.

Dat is niet helemaal waar. Ik heb in het verleden wel eens een SMS gehad als ik mijn btw aangifte vergeten was :o

Maar deze zou ik inderdaad ook gewoon verwijderen en blokkeren.

Ik heb volgens mij ook weleens een SMS gekregen dat ik nu echt IB-aangifte moest gaan doen. Maar inderdaad, zonder linkjes etc.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:27

Ik wil zo'n nummer altijd terug gaan spammen....

"Nou, nu ik jullie toch spreek.." Maar ik hou ook microsoft mensen aan de telefoon, dat ik mijn laptop moet zoeken, dan de stekker, dan weet ik veel wat... dan valt mijn thee om... over mijn laptop... dan maar naar de computer.. Na een uur werd ik uitgescholden en was ie me beu :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:37

Liannetje86 schreef:

"Nou, nu ik jullie toch spreek.." Maar ik hou ook microsoft mensen aan de telefoon, dat ik mijn laptop moet zoeken, dan de stekker, dan weet ik veel wat... dan valt mijn thee om... over mijn laptop... dan maar naar de computer.. Na een uur werd ik uitgescholden en was ie me beu :')

:D _O- _O-

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:42

ImkeTarek schreef:
Dacht ik al, maar toch fijn om bevestiging te krijgen .
Het idee van n deurwaarder aan de deur staat me niet echt aan!

Ik heb dit smsje ook gehad. Maar die deurwaarder is hier welkom, ik weet dat ik geen schuld heb. En al helemaal niet bij de belastingdienst.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:55

Die van Microsoft kunnen idd goed schelden }>

Maar zo'n SMS daar krijg je toch geen reactie op?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:25

Daphne__ schreef:
Mijn vader kreeg ook eens 's avonds laat precies dit smsje. Hij helemaal van slag, boos op m'n moeder ook omdat die dingen achter had gehouden voor hem etc. Ik zei al direct, pa dat is nep, nergens op klikken etc.
Volgende ochtend spreek ik mijn zus, was het eerste wat mijn vader tegen haar had gezegd toen ze elkaar zagen: Ja, het is helemaal mis, ze komen vandaag beslag leggen. Die schrok zich dus ook helemaal kapot :')

Tja, voor een 70 jarige die nog geen cookies durft te accepteren, zijn dit soort berichten gewoon echt...

Uiteindelijk contact opgenomen met de belastingdienst en nadat die bevestigd had dat er niks aan de hand was, geloofde hij dat ook.
Maar man wat veroorzaken die oplichters paniek bij ouderen..

Takkelui..

Nou inderdaad. Ik check mijn vader (81 jaar) z'n emails meerdere keren per dag. Wat daar ook aan rotzooi binnenkomt. Hij snapt dat allemaal niet dat hij, wanneer hij dingen aanklikt, gevaarlijk bezig is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:26

Liannetje86 schreef:

Als het een Engelssprekende persoon is is het ook leuk om in dialect te gaan praten :D

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:42

Nee terug sms'en of appen heeft ook echt geen zin of het moet de "hey mams" zijn ;) maar die heb ik maar 1 gehad en verpeste in meteen met de "sinds wanneer heb ik me omgebouwd?" Mijn fout...

Maar het is echt uitkijken, ze worden er ook steeds beter in... Vroeger wel eens gehad dat ze van de verkeerde bank belde... Maar tegenwoordig zijn ze beter op de hoogte...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:57

Ja die van ‘Hey mams, ik heb een nieuw nummer’ is wel een hele klassieke. Ik ken iemand die een peuter heeft en die antwoordde toen zoiets van: Oh wat knap schatje dat je al kan schrijven met 2 jaar! :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:37

Mijn moeder belde me op mijn 'oude' nummer omdat ze ineens een 'hey mam' appje kreeg.
Ik was de eerste vd 4 die ze probeerde en kon gelukkig gelijk uitleggen dat het een scam is. :)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:32

friendly schreef:
En zo spannend is een deurwaarder aan je deur op zich ook niet. Ze gaan echt niet meteen je hele huis leeghalen ofzo. Als je in gesprek gaat met ze kan er vaak nog heel veel. ALS je al een schuld zou hebben. Maar dit is wel echt overduidelijk nep.

Je kunt de deurwaarder ook de uitnodigingen voor je verjaardag laten bezorgen.. brengt de sfeer er meteen goed in.. :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:01

Suzanne F. schreef:
Ja die van ‘Hey mams, ik heb een nieuw nummer’ is wel een hele klassieke. Ik ken iemand die een peuter heeft en die antwoordde toen zoiets van: Oh wat knap schatje dat je al kan schrijven met 2 jaar! :')

Ik wist dus niet dat ik kinderen had, tot dat appje :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:28

Ik antwoord nooit op dat soort appjes, maar m'n vingers jeuken soms wel eens.

Optie 1: Goh, ik wist niet dat ik een kind had
Optie 2: sinds wanneer ben ik van moeder opeens tot vader gepromoveerd (of omgekeerd)
Optie 3: Oh, wie van de vier ben je? Want ik heb je zus gisteren al uit de brand geholpen.
Optie 4: Ga maar naar je vader, het wordt tijd dat-ie ook eens wat betaalt, de hufter

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:04

Optie5
Ik leg even mijn vibrator neer om je te helpen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:54

Ik heb er ook al eens eentje aan het lijntje gehouden. Als ze daar dan uiteindelijk achter komen worden ze boos. :D

Ook al een paar keer rijke weduwnaars op Facebook geaccepteerd. Dat gaat een tijdje door want je moet ze gaan vertrouwen en verliefd op ze worden. Ik kan me daar echt op verkneukelen. Als je dan uiteindelijk hebt verteld dat ze geen cent krijgen voor hun reis, kind, dure operatie vallen ze door de mand :D

Ik heb er na een paar geen zin meer in, kost te veel tijd en het is altijd hetzelfde maar helaas worden mensen zo nog steeds opgelicht.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:03

Ik word regelmatig door op foto prachtige dames gebelt op WhatsApp op mijn werk telefoon.

Maar dan met o.a nummers uit Egypte, Syrië en de laatste was uit Oekraïne.

De sms'jes van hey mam komen vaak met Poolse 06 nummers bij mij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:20

Zo krijg ik iedere dag mailtjes van Fedex er zou een pakje zijn wat niet doorgestuurd kan worden, maar ik reageer daar niet eens op.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:00

Percy schreef:
Ik heb er ook al eens eentje aan het lijntje gehouden. Als ze daar dan uiteindelijk achter komen worden ze boos. :D

Ook al een paar keer rijke weduwnaars op Facebook geaccepteerd. Dat gaat een tijdje door want je moet ze gaan vertrouwen en verliefd op ze worden. Ik kan me daar echt op verkneukelen. Als je dan uiteindelijk hebt verteld dat ze geen cent krijgen voor hun reis, kind, dure operatie vallen ze door de mand :D

Ik heb er na een paar geen zin meer in, kost te veel tijd en het is altijd hetzelfde maar helaas worden mensen zo nog steeds opgelicht.

Haha kan ook een strategie zijn. Als we ze met zn allen aan het “ lijntje “ houden. :D :D ontmoedigingsbeleid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:11

Afgelopen week had ik een privégesprek op TikTok. Of ik even tot 3 keer toe telegram wilde installeren zodat we op zijn privékanaal verder konden chatten.
En hij wilde maar niet accepteren dat ik niet aan Telegram deed...
Uiteindelijk heb ik niks meer gezegd en is het aardig stil..