Vrienden maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Re: Vrienden maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 22:45

Ik heb al eens geprobeerd wat contact re zoeken met een paae Oude verwaterde vrienden en klasgenoten waar ik een klik mee had maar dat bleef bij wat mailen.
Daarin kan ik inderdaad best wat actiever zijn om te vragen eens ergens wat te drinken ofzo. Vind het bericht over niet teveel uitgaan van vrienden willen maken wel treffend. Het komt als het komt maar ik mag daarin best wat meer voortouw nemen, dat doe ik echt 0.
Jullie hebben me op goede ideeen gebracht. Een teamsport bijvoorbeeld is voor mij best wel out of the box maar is toch vrijblijvend en is ook leuk als het alleen bij die sportavond blijft.
Ik heb niet op iedere suggestie direct gereageerd maar ik neem ze mee. Echt bedankt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:57

Platonische vriendschappen maak ik vrij makkelijk, ben nu als vrijwilliger aan de gang bij de kinderboerderij en dat is mega gezellig.

Maar mensen die ik kan bellen als iets me dwars zit? Nee die heb ik niet echt eigenlijk. Had ik wel, via bokt in combinatie met rpg spellen, maar het leven is er tussen komen staan.

Ik ervaar het ook als heel vervelend, maar merk dat het echt ineens moet klikken en met een specifiek type mens en dan natuurlijk van 2 kanten. En dat valt gewoon niet uit te lokken..

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 23:01

Nee daar heb je gelijk in, ik wil geen vriendschap met iemand waar ik eigenijk niet mee klik puur om het idee. maar ik kom er nu eigenijk wel achter dat ik altijd al heel passief ben geweest in contact maken en dat ik op zijn minst mezelf mag uitdagen om wat meer contact te maken met mensen die ik aardig denk te vinden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 23:06

Dahlia85 schreef:
Nee daar heb je gelijk in, ik wil geen vriendschap met iemand waar ik eigenijk niet mee klik puur om het idee. maar ik kom er nu eigenijk wel achter dat ik altijd al heel passief ben geweest in contact maken en dat ik op zijn minst mezelf mag uitdagen om wat meer contact te maken met mensen die ik aardig denk te vinden

Ik vind dat heel moeilijk. Als ik ze spreek is het helemaal top en volop plannen om samen wat te gaan doen maar als ik dan via whatsapp 3x heb gevraagd in een paar maanden hoe het gaat en of we nog wat gaan doen en amper reactie heb gekregen geef ik het toch op. En dan herhaalt het verhaal zich als we elkaar weer zien op iets gezamelijks.

Vraag me af of ik niet volhardend genoeg ben, juist te opdringerig of wat anders fout doe :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 23:34

Azmay schreef:
Dahlia85 schreef:

Ik vind dat heel moeilijk. Als ik ze spreek is het helemaal top en volop plannen om samen wat te gaan doen maar als ik dan via whatsapp 3x heb gevraagd in een paar maanden hoe het gaat en of we nog wat gaan doen en amper reactie heb gekregen geef ik het toch op. En dan herhaalt het verhaal zich als we elkaar weer zien op iets gezamelijks.

Vraag me af of ik niet volhardend genoeg ben, juist te opdringerig of wat anders fout doe :')

Ik denk dat het een beetje vanzelf moet gaan. Als je er te veel achterheen moet dan wordt het waarschijnlijk niets omdat de echte klik ontbreekt.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 01:50

Dat denk ik ook. Ik heb ook geen vriendengroep, wel een beste vriendin. Die vrindin ken ik al mijn halve leven. Inmiddels wonen we beide aan de andere kant van het land, maar ons contact is daardoor niet minder geworden. We sturen elkaar dagelijks berichten, bellen regelmatig en spreken zeker elke maand af. Contact hebben voelt niet als een verplichting of als "moeite doen", het is gewoon leuk :)
Een echte vriendschap hoort vanzelf te gaan en niet veel moeite te kosten. Komt het vooral van één kant, dan zou ik denken dat de ander geen interesse heeft en het dus laten varen. En ja, het kan zijn dat anderen jouw afwachtende houding zo interpreteren. Daar zou ik dus voor waken :)

Mijn vriendin heeft wel meer vrienden. Deze heeft ze vooral ontmoet tijdens groepsreizen. Je zit dan langere tijd met mensen met vaak vergelijkbare interesses opgescheept. Zo is ze een keer op wandelvakantie geweest waar ze een vriendengroep aan heeft over gehouden.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 07:25

Best herkenbare dingen worden hier genoemd. Ik ben ook iemand die niet van de groepen is maar beter 1 op 1 functioneert. Maar er zijn ook wel eens oproepjes voor een buitenrijmaatje misschien kun je dat eens doen als je paard daar geschikt voor is.
Ik heb zelf ook maar 1 goede vriendin. En heb geen partner. Maar ben niet van teamsporten of drankjes doen. Hou niet van feestjes of festivals. Ik ervaar het niet als een probleem dat ik weinig vrienden heb. Maar ik weet niet waar ik dan wel gelijkgestemden mensen kan ontmoeten. Ik help mee als vrijwilliger bij onze rijvereniging en daardoor heb ik wel goede kennissen. Succes en best prettig te lezen dat er meer mensen zijn die het ervaren.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 08:58

Ik heb na meerdere verhuizingen eigenlijk ook helemaal geen vriendinnen. Al jaren niet. En ik mis het echt niet. Ik ben best gesteld op mijn rust en eigen tijd indelen. En het onderhouden van vriendschappen voelt voor mij alsof je een soort geclaimd wordt. Vaak heb je er meer verplichting aan, dan dat je er wat aan hebt. Maar zo ben ik altijd al geweest. Op school vroeger ging ik met een paar meiden leuk om onder schooltijd, soms eens met eentje uit op zaterdagavond. Paardenvriendin alleen voor naar de paarden, het boeit me verder niet. Daar dus ook al jaren geen contact meer mee, en geen moeite genomen om nieuwe vriendschappen te sluiten. Ik heb genoeg aan mijn man en contact met mijn familie, zelfs dat vind ik soms al teveel verplichting.
Vriendschappen hebben voelt een beetje als "het perfecte plaatje" en "sociale norm" maar van mij hoeft het niet.
Grappig om te lezen dat er meer mensen zijn die er toch ook een beetje zo in staan.
Maar als je je daardoor eenzaam voelt, lijkt me wel lastig.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 09:40

Eenzaam voelen is een te grote omschrijving, zo is het niet. Er zijn gewoon momenten dat ik het liever anders heb. Gewoon een middagje iets leuks doen, en op momenten zoals oud en nieuw enzo. Ik ben niet eenzaam. Ik heb een leuke familie en zussen waar ik veel mee samen doe, en ik heb een goeie (lange afstands) vriendin en 2 wat oppervlakkiger maar ik vind dat zelf toch een beperkte bubbel. Aantal jaar geleden vond ik dat allemaal helemaal prima, en nu denk ik vaker dat ik het anders wil, een wat meer sociaal leven. Nou en als je wat wil moet je er wat voor doen toch :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:57

Ja, heb je helemaal gelijk in :j
Daarom ben ik weer mee gaan trainen met een hardloopgroepje, daar werd ik nogal hartelijk ontvangen "hee Achterom, wat leuk dat je er bent" er bleken veel leden te zijn die ik al kende, inclusief de trainer. Geen mensen die ik als vrienden beschouw(de), maar wie weet komt er toch nog een leuke vriendschap uit.
Nog een leuke: ik heb twee paarden aan huis. Op een gegeven moment heb ik een oproepje geplaatst voor een bijrijder voor mijn oudste paard, daar kwam iemand op af die manegeruiter was en graag wat meer wilde doen met paarden dan eens per week naar de manege. Inmiddels kan mijn oudste paard niet meer gereden worden, maar in principe komt zij nog steeds een keer per week om samen met de paarden te wandelen, heel gezellig.
Ik ben ook niet iemand die veel appt trouwens, ik heb ook vriendinnen die ik soms rustig een jaar niet spreek. Als je dat vervelend vindt.... tja, dan ben ik bang dat ik niet de juiste vriendin ben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 10:10

Achterom schreef:
Elisa2 schreef:
Dat hoeft helemaal niet hoor..hier worden er op de verenigingen heel veel verschillende clinics e.d georganiseerd voor gewoon recreatieruiters en menners.

Is hier wel de realiteit. En laten we wel wezen, voor de ene clinic per jaar ofzo hoef je geen lid te worden en belangrijker nog: je komt eigenlijk geen gelijkgestemden tegen in zo'n omgeving. En dan is de kans op nieuwe vriendschap niet echt groot.

Jammer dat het bij de vereniging in de buurt bij jou zo werkt.

Hier echt niet, en de clinics zijn er maandelijks. ;-)

In ieder geval, de TS kan altijd even een kijkje nemen hoe dat bij haar in de buurt is mocht het haar wel leuk lijken. :)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:09

Achterom schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien ook leuk om met je eigen paard lid te worden van een rijvereniging? kun je daar gaan lessen en mensen leren kennen en meehelpen als er iets georganiseerd wordt en je hebt altijd een goed gezamelijk gespreksonderwerp. (paarden)

Dat werkt alleen als je binnen het plaatje past van wedstrijden.
Hier ook een Achterhoekse, ik ben dus geen lid geworden van de rijverenigingen, daar heb ik als westernruiter of recreatieve ruiter namelijk niks te zoeken. Wel ben ik lid van een hardloopgroepje waarmee ik samen train een avond in de week.
Als ts in de buurt zit en zin heeft om samen een buitenrit te maken kan ze een pb sturen, altijd leuk om te doen :j

Als je geen wedstrijd ruiter bent maar wel een buiten rijder, kun je ook lid worden van de Nvvr. Ga je liever met 1 ander persoon kun je als lid ook altijd een rit op afspraak maken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:09

Dahlia85 schreef:
Eenzaam voelen is een te grote omschrijving, zo is het niet. Er zijn gewoon momenten dat ik het liever anders heb. Gewoon een middagje iets leuks doen, en op momenten zoals oud en nieuw enzo. Ik ben niet eenzaam. Ik heb een leuke familie en zussen waar ik veel mee samen doe, en ik heb een goeie (lange afstands) vriendin en 2 wat oppervlakkiger maar ik vind dat zelf toch een beperkte bubbel. Aantal jaar geleden vond ik dat allemaal helemaal prima, en nu denk ik vaker dat ik het anders wil, een wat meer sociaal leven. Nou en als je wat wil moet je er wat voor doen toch :)

Je hebt in ieder geval de goede instelling! Ik gun je een paar leuke vrienden. Ik ervaar die namelijk niet als een 'moetje' of verplichting maar als een heel belangrijk deel van mijn leven :j

Oh en loop je toevallig hard? Kijk dan eens of er een Parkrun in de buurt georganiseerd wordt (standaard op zaterdagochtend om 9 uur op heel veel plekken in de wereld.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 20:40

Interessant topic! Omdat ik zelf ook regelmatig tegen dit onderwerp aan loop meld ik mij graag. Zelf heb ik ruim 5 hechte vriendinnen, de meesten daarvan zou ik ook kunnen bellen als ik ergens mee zit maar sommigen spreek/ken ik meer in groepsverband dan 1 op 1. Zo nu en dan komt er een tijdelijke vriendschap voorbij welke max een paar jaar stand houd. Dat vind ik best jammer want niet al mijn vriendinnen wonen in de buurt en ik voel mij regelmatig eenzaam. Daarnaast merk ik op mijn leeftijd dat de interesses best gaan verschillen, een van mijn beste vriendinnen die wel in de buurt woont heeft bv een baby/dreumes van bijna 1 jaar. Ik ben heel blij voor haar maar als (ongewenst) vrijgezel heb ik soms wel het gevoel dat we uit elkaar groeien wat ik wel zonde zou vinden. :n

Nu wat rooskleuriger en wat tips waar je hopelijk wat aan hebt. Zelf doe ik 1x in de week paardrijden in een leuke groep en ook 1x in de week modern/contemporary dans. Daar heb ik niet per se vriendinnen van over gehouden maar het is wel terugkerend sociaal contact en dat kan al een heel fijn gevoel geven. Vooral als je met een beetje zoeken en mazzel ook nog eens in een leuke groep komt.

Daarnaast heb ik een recente vriendin gevonden via een fb groep, reismaatje gezocht. Ik was er niet naar op zoek maar we kwamen uit dezelfde buurt en eens in de paar maanden spreken we gezellig wat af. Ik kan met haar ook goed over sommige dingen praten, dat is fijn, ze zou ook goed kunnen met mijn andere vriendenkring, sommigen kennen haar ook (vaag).

Ik heb mij afgelopen week aangemeld voor After5. Dit is een soort community welke in de grote steden activiteiten organiseert, meestal dinners of borrels maar soms ook een rondvaart/boat tour. Ik ben zelf nog niet geweest en weet ook niet waar je naar op zoek bent maar je zou er eens heen kunnen gaan, kijken of het wat is. Je hoeft niet meteen in te schrijven/ergens voor aan te melden en pas als je ergens heen gaat moet je iets betalen maar dan zitten daar ook consumpties bij.
Via het tijdschrift Vriendin kwam ik op een ander event wat zij in samenwerking met een ander bedrijf organiseren, namelijk Vriendinnen Speeddate op 30augustus. Dan ga je met een groep de film Mama Mia kijken en vooraf in kleine groepjes "speeddaten" maar dan gericht op vriendschap ipv relatie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, of anders andere gebruikers maar denk dat je sowieso wel uit je comfortzone zal moeten treden. Maar "All progress takes place outside the comfortzone". *\%/*

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 08:35

Wat een goed topic! Ik denk dat er meer mensen zijn met dit probleem dan dat wij denken. Goed dat hier over gepraat word en tips worden gedeeld. Ik kamp met hetzelfde probleem. Weinig vrienden, ik heb er een paar van de middelbarschool nog overgehouden maar de interesses liggen steeds verder uit elkaar. Ik werk 40u per week in een mannen wereld en mijn paardje staat op een prive stal (waar ik het dan wel goed mee kan vinden). Maar echt vriendinnen heb ik eigenlijk niet. Ik zou het wel erg graag willen vooral als we dan dezelfde hobby delen. Maar eigenlijk nooit echt stappen gezet om opzoek te gaan. Wel van plan nu na dit topic gelezen te hebben. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:41

Ik weet niet, misschien heb je mijn berichtje wel gezien.

Maar ik herhaal toch even.

Ik ben 8 jaar geleden verhuisd naar een nieuwe stad. Ik kende niemand, was ook wat eenzaam.

Ik heb toen een mail gestuurd naar de plaatselijke voetbalvereniging voor vrijwilligerswerk.

Na 3 maanden een paar bardiensten had ik er veel nieuwe vrienden en kennissen bij.
Ik werd uitgenodigd op BBQ’s en verjaardagen.

Super gezellig.
Als ik nu de stad in ga is het geheid dat ik iemand tegenkom die ik ken.

Dus mijn tip is ga vrijwilligerswerk doen bij een vereniging van een sport in de buurt.
Jong en oud komen daar vaak.