Het lukt maar niet om af te vallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 00:50

Ik weeg ook chronisch teveel, niet moddervet maar wel toomuch.
Ik geloof echt niet meer in het gezegde: 'als je wilt afvallen, moet je minder binnenkrijgen dan dat je verbrandt'.
Ik kreeg mijn calorien echt niet binnen en viel echt niet af. Zelfs met intermitting fasting liet ik vaak ook halve maaltijden staan want zat dan echt vol.
Ook met fitnessen (speciaal op maat gemaakt programma) gaf zelfs 1 kg extra gewicht, ondanks juist lekker gezond eten, fruit etc.
Ik denk dan echt dat een ander systeem in het lichaam uit balans is. Ben er nog niet achter wat :+ ik vermoed de schildklier maar ik ben een medische schijtert.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:24

Heb je ook laten prikken op vit b12 en D. Zijn ook vitamines die de stofwisseling beinvloeden en bij tekorten allemaal klachten kunnen geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:33

Het hele verhaal dat je maar minder naar binnen moet stoppen dan dat je verbrand is kul. Het werkt misschien bij veel mensen maar niet bij iedereen. Ik heb bijvoorbeeld zelf lipoedeem en ik wou dat ik ook zo makkelijk af kon vallen, dan had ik geen maagverkleining nodig gehad.
Ik zou eens met een voedingsdeskundige gaan praten. Die heeft waarschijnlijk tips en tricks.
Maar pas wel op dat dit geen overhand gaat spelen. Dus dat het hele gewicht geen obsessie gaat worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:40

purny schreef:
Het hele verhaal dat je maar minder naar binnen moet stoppen dan dat je verbrand is kul. Het werkt misschien bij veel mensen maar niet bij iedereen. Ik heb bijvoorbeeld zelf lipoedeem en ik wou dat ik ook zo makkelijk af kon vallen, dan had ik geen maagverkleining nodig gehad.
Ik zou eens met een voedingsdeskundige gaan praten. Die heeft waarschijnlijk tips en tricks.
Maar pas wel op dat dit geen overhand gaat spelen. Dus dat het hele gewicht geen obsessie gaat worden.

Maar een maagverkleining is toch gebaseerd op dat idee? Minder eten. Het blijft altijd daarop uitkomen. Net als met die injecties Ozempic of vergelijkbaar. Die halen je hongergevoel weg. Waardoor je dus minder eet. Het is geen wondermiddel, het is puur om het hongergevoel weg te halen. En dat doet een maagverkleining eigenlijk ook, maag is kleiner dus je eet veel minder.

Sommige mensen (waaronder ik) kunnen gewoon echt maar heel weinig eten. Ik heb echt de verbranding van een badkamertegeltje. Ik zou dan echt mijn verbranding omhoog moeten gooien door veel meer te bewegen/sporten etc. Maar in rust kan ik echt amper iets eten, anders kom ik aan.

Bij paarden weten we vaak heel goed hoe we ze moeten laten afvallen. Minder eten, graasmasker op, veel bewegen. Bij onszelf is het gewoon zo moeilijk, door dat hongergevoel.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 18-07-24 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:45

Op zich werkt het natuurlijk wel zo simpel.. minder eten = afvallen.. maar ik denk dat het gewoon heel verschillend is per persoon hoeveel voeding je uit je eten haalt en hoeveel kcal je nu eigenlijk nodig hebt om te functioneren. Dat is niet via een tabelletje vast te stellen.

Ellebel123

Re: Het lukt maar niet om af te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:54

Is het een idee om kracht training te gaan doen?

Spieren verbranden meer calorieën en geven daarbij ook nog eens vorm aan een lichaam. Wellicht help het ook wel mee om de je stressniveau te doen dalen en meer rust te vinden. Je hoeft niet gelijk wereld kampioen gewichtheffen te worden, maar je kan licht beginnen en het vanzelf rustig opbouwen, zolang je maar consistent blijft. Daarnaast ken ook iemand die last heeft van een hoog cortisol en die is er ook mee begonnen. Langzaam maar zeker geeft diegene aan meer energie te krijgen, af te vallen en verbetering van haar postuur. Dit is ook echt te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:58

Minder eten is eigenlijk ook niet goed.
Je kunt beter anders gaan eten :j
Net als dat de de paarden dan wat stro bij het hooi geven en wat meer met ze doen is dat bij ons ook.
Wat meer groentes eten en gaan wandelen….klinkt vrij simpel

Oh ja ik ben 1m62, weeg momenteel 74 kilo.
Vorig jaar er 6 kilo af gehad door naar den diëtist te gaan die me goede tips gaf.
alle sausjes te laten staan,weinig alcohol en chippies
Veel groentes en meer bewegen.
Zit er helaas allemaal weer bij.
Ik vind eten gewoon te lekker :') schep twee keer bord vol eten, en als ik hard heb gewerkt heb ik het excuus dat het wel mag omdat ik toch hard heb gewerkt.
Het is gewoon best lastig

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:02

Ja dat dus Ellepel. Ik ben dol op sausjes en vind groenten niet lekker. Daar ga je dan al. Als je paarden loslaat gaan ze ook naar het weiland. Je wilt niet altijd maar ongelukkig zijn omdat je honger hebt. Ik vind het serieus lastig. Dan is iets om dat hongergevoel weg te halen misschien toch de oplossing.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:21

Wij mensen hebben ook vaak emoties bij eten.
Ongesteld: grijpen naar chocola
Feestje: daar hoort taart bij
Borrel: niet zonder hapjes

Sowieso hebben we (hier in NL iig) ook veel te veel luxe wat dat betreft. Er is 24/7 op praktisch elke hoek van de straat eten beschikbaar. Vaak nog junkfood ook.

Daarbij heeft de gemiddelde Nederlander ook een weinig actieve leefstijl. Ja ook de kantoormensen die in hun pauze een rondje wandelen.

Het begint ook al steeds vroeger. Ik zie hier nauwelijks nog kinderen op een gewone fiets de 5 km naar de middelbare afleggen. Allemaal elektrisch of fatbike.

En nee, ik zeg niet dat iedereen, overal zo doet. Maar het is inmiddels algemeen bekend dat onze leefstijl over het algemeen niet gezond is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:26

Het topic wordt nu wel aardig gekaapt tov de vraag van TS :)

TS: weet je al welke stappen je wil gaan ondernemen?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 09:57

:D geen probleem. Ik vind het allemaal boeiend om te lezen. Het doet ook deugd om te lezen dat nog mensen hiermee worstelen.

Ikzelf ben er van overtuigd dat er meer aan de basis ligt dan enkel minder in het mondje. Alleen ben ik al geregeld bij de huisarts geweest en heb ik niet het gevoel ernstig genomen te worden.

Wat aangegeven wordt dat er veel psychisch meespeelt is ook zeker waar. Ik ben mij hier bewust van en neem hier ook stappen in.
Diëtist heb ik al meermaals gedaan echter kan ik enkel goed op mijn eten letten als mijn hoofd meezit. Daarom dat ik nu voor hypnose gekozen heb en ben hier wel tevreden mee. Enkel jammer dat (ondanks het afkicken van suikers en cola light) het weinig effect heeft op het visuele van mijn lichaam.

Wat ik denk te doen is inderdaad terug naar de dokter en bloed trekken. Vitamines controleren en cortisol. Ik moet mijn angsten waar ik dagelijks mee worstel durven bespreken. Echter vinden mensen het vaak moeilijk te geloven omdat ik altijd goed gezind, lachend en happy over kom. (Wanneer ik zware ontstekingen heb geloven ze mij bijna niet omdat ik zo levendig ben. Als ze dan de waarden zien vallen ze achterover). Dus dit vind ik wel moeilijk.

Ik heb gisteren vooral keihard genoten van mijn paarden. Vandaag is de stress en de angst weer meer aanwezig. Straks terug met de paarden even op pad dus hopelijk vloeit het af.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:05

Heel herkenbaar ts..

Ik ben 1.60 en weeg 69 en wil terug naar 60. Wat ik ook doe het werkt niet..

Nu loop ik wel al bij een huisarts schildklier alles is getest en dat is oké.

Ik weet wel dat in een hormoon onbelans heb (oestrogeen dominantie) en daarvoor ga ik binnekort naar een gynocoloog

Ook het angst gevoel ken ik daar slik het ik nu antidepressiva voor. Lichte dosering

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:09

Het stukje angst wat vandaag keihard terug komt kan toch duiden op laag b/b12 gehalte.

Stres "vreet" b12 soms meer op dan je met je voeding kunt eten.
En daardoor kun je angst krijgen en weer in het cirkeltje blijven zitten.

Ik heb 2.5 jaar terug ivm mijn hernia b complex(van ratiopharm) genomen.
In de hoop dat de zenuwen sneller zouden herstellen.

Eerst dagelijks en daarna alla 2 a 4 dagen ofzo.
Als ik de b complex vergat langer dan 2 week. Werd ik raar angstig/gejaagd af en toe.
En dan probeerde ik er weer op te letten hem te nemen en ging het weer goed....
Dus ik denk dat de b complex of b12 voor jou misschien wel handig kan zijn

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:05

Belangrijk stukje wat ik hierin nog wel mis, ook gezien de leeftijd van TS, is krachttraining.

Naarmate je ouder wordt, neemt je spiermassa af, een proces dat sarcopenie wordt genoemd. Voor vrouwen kan dit nog sneller gaan door hormonale veranderingen. Krachttraining (min 3x per week) helpt dit spierverlies tegen te gaan door nieuwe spiermassa op te bouwen. Naast krachttraining is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten, omdat eiwitten essentieel zijn voor spierherstel en -opbouw. Meer spiermassa verhoogt je stofwisseling, waardoor je meer calorieën verbrandt, zelfs in rust. Dit betekent dat je meer kunt eten zonder aan te komen. Kortom, krachttraining en een eiwitrijk dieet zijn essentieel voor vrouwen om spierverlies te voorkomen, je verbranding te verhogen en een gezond gewicht te behouden.

Succesvolle lifestyles zoals Dag Een en S.H.A.P.E. zijn ook gebaseerd op bovenstaande principe.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:39

voeding is inderdaad hele simpele natuurkunde: kcal in vs kcal uit. Is dat 0 blijf je stabiel, is dat + kom je aan, is dat - val je af.
Dat wekt de illusie dat gewichtsbeheersing een simpele materie is, dat is echter niet zo. Want zowel "kcal in" als "kcal uit" zijn geen vaste cijfers. Er zijn rekensommetjes en kcal-berekenprogrammas die het idee geven dat deze gegevens met een app en een weegschaap en een formule te berekenen zijn tot vaste cijfers en daar gaat het vaak mis.

Beginnend bij "kcal in", want zelfs daarin is veel variatie. Ons lichaam is nog steeds op alle manieren gebouwd om een naderende hongersnood te weerstaan. En die 2000kcal die je er in stopt worden door de ene persoon effectiever afgebroken tot daadwerkelijke bruikbare brandstof als bij de ander. De verhoudingen tussen de voedingsstoffen die je eet (vezels zijn hierin o.a. een grote rol) spelen daarin een rol, maar vooral je darmflora is hierin helpend. Er zijn toffe studies gedaan waarbij er een faecestransplantatie (dus ontlasting met daarin de darmflora) van een "dun" persoon naar een dik persoon. Hierna viel de "dikke" persoon af, zonder ander eetpatroon. Helaas lukt het nog niet om die darmflora blijvend aan te passen, maar hier zou echt een belangrijk punt liggen in de behandeling van overgewicht.
Dan is er nog de belangrijke eigenschap van ons lijf om constant te onderschatten wat we eten, emotioneel eetgedrag enz. Wat met een tracker redelijk goed te ondervangen is, ALS je alles trackt, maar ook niet 100%.

"kcal uit" is nog een veel ingewikkelder proces. Er zijn formules om te berekenen hoeveel kcal jou lijf nodig heeft. Vrijwel allemaal hebben ze een behoorlijke foutmarge tot 20%. Daarnaast is de formule niet gemaakt voor mensen die geen BMI hebben tussen de 20-30. En niettemin, omdat je activiteitenpatroon door jezelf geschat moet worden en heel vaak overschat wordt. Alle variaties hier genoemd, van spiermassa tot gewoon je basis verbrandingsmotortje of hoe (on)rustig je achter je bureau zit, je stresslevels, je hormoonstatus, alles heeft hierop invloed.

ALS je de rekensom voor jezelf goed krijgt weet je waar het mis gaat. En dan begint nog het psychische stuk van gedragsverandering.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:42

Als je (zoveel) last hebt van stress en angst zou ik dat zeker bij de huisarts aankaarten en zou ik zeker je cortisol laten checken.
Langdurige/ chronische stress is je cortisol continue te hoog en dar tast de cortex aan waardoor je reptielenbrein de overhand krijgt en dat zorgt ervoor dat primaire emoties (dus angst) de kop op kunnen steken. Het houdt elkaar allemaal in stand.
Lees je eens in over chronische stress en cortisol en wat dat doet met je lijf (en ook met je gewicht).

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:57

Ts wat ik me afvroeg, weet je waarom je hoge ontstekingswaardes in je bloed hebt?
Bepaalde dingen in je verhaal doen me namelijk denken aan het verhaal van een vriendin van me, ook altijd hoge ontstekingswaardes in het bloed, heeft aardig wat onderzoeken ervoor gehad, ook krachtverlies en pijn in haar lichaam, kon nog geen pot doperwten opendraaien bijvoorbeeld. als je naar de binnenkant van je handen kijkt, is dan de muis van je duim rood?
zij heeft het uiteindelijk zelf uitgevogeld, tarwe allergie bleek dit allemaal te veroorzaken, is echt een ander mens geworden nu ze dat geschrapt heeft.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:21

Lees net dit en moest aan dit topic denken.
Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:52

2 collega's van me zijn met behulp van Shakes afgevallen. Ze hebben het eerst geprobeerd met diverse diëten, maar dat lukt niet of had maar kort resultaat. Eentje was 160 kg en zit nu rond de 100, en een andere is ruim 10 kilo kwijt. Ze hebben wel een coach die ze ondersteunt, dat werkt beter hebben ze beiden ervaren. Ze beginnen langzaam weer wat normaler te eten en shakes te vervangen voor maaltijden totdat er een balans is en ze niet meer aankomen bij 'gewoon' 3 x per dag een maaltijd.
Het staat of valt wel met niet snacken tussendoor, of iets gezonds als een komkommer of wat yoghurt zonder suiker.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:33

Ik sta zelf ook achter de ‘minder calorieën eten dan je verbrand’theorie. Maar wel in mijn achterhoofd houdend dat bijv veel fjorden een aanleg hebben om dikker te worden en het bij bijv volbloeden lastiger is om ze op gewicht te houden.
Ik ben jaren enorm slank geweest. En daarna niet. En zelfs echt aan de veel te zware kant geweest. Tegenwoordig zorg ik dat ik 5 dagen in de week tussen de 15-20k aan stappen zet. Rijd ik meerdere pony’s. En dan nog moet ik ervoor zorgen dat ik bij voorkeur niet ontbijt en liever ook niet lunch. Het is enorm zoeken naar welke balans voor jou als persoon werkt. Het is je eerder gelukt, met hulp en kostte je veel energie. Maar dat kost het mij (en een ander) ook. Afvallen gaat niet makkelijk. Daar moet je veel energie in steken. En ja voor mij gaat het makkelijker als ik smorgens en smiddags niet eet zodat ik Savonds eens wat lekkers kan eten. En ja dan verga ik overdag eens van de honger, vind ik het helemaal rot. Maar het is keuzes maken. En absoluut niet makkelijk. Behalve als je graag op sla komkommer en courgette leeft.
Daarnaast lees ik dat je bekend bent met lekker eten. Veel frisdrank en snacken. Ik kan me voorstellen dat het dan voor jou voelt dat je ineens als een konijn leeft en niks meer mag eten: terwijl je dan pas bij de basis van eten komt.. en dus ipv aankomt, stabiel blijft. Maar als basis eten voor jou als zo’n grote strijd voelt en je weer snel en makkelijk in oude gewoontes valt, dan mag je nog blij zijn met een soort van stabiel blijven. En afvallen zit er met zo’n levenswijze dan niet in nee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 19:27

Hoi Laibadji,
... waar je mogelijk veel baat bij hebben kunt: een kookboek 'gezond en lekker de hele dag door'.

Accord, ik ben van de school van twee of drie keer per dag eten en verder niet, maar het zet zoden aan de dijk als zowel ontbijt, lunch als avondeten 'smullen geblazen' is.

Voor een deel kun je al heel veel met een beetje sambal, een verse citroen en komijnzaad, om je gerechten smakelijk te maken - en er zijn kookboeken met de grappigste recepten.

Ik heb alleen geen titels voor je, 'ik kook uit de krant'. (Om de zoveel tijd staat er een aansprekend recept in, en als je dat jaar in, jaar uit uitknipt wordt het toch een hele stapel...)

En verder is het voor mij de sport om mijzelf zo goed te voeden, dat ik er uren en uren op kan teren zonder honger te krijgen. (Gezonde vetten, veel verschillende smaken en -in mijn geval - plantaardige eiwitten.)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 19:34

Hier hetzelfde, maar ook snel stress, last van gewrichten, rug/bekken, dus ik kan ook niet altijd sporten als ik wil. Daarnaast ook een job die veel vraagt.
Ik heb veel gehad aan lazyfitgirlmethode. Het is geen echt dieet maar je levenstijl aanpassen, in kleine stapjes. Waar ik vroeger een spierpercentage van 27% had en een vetpercentage van 34%, is dat nu omgedraaid, ik blijf constant, probeer echt op mn eten te letten (met name dat ik voedzaam eet en niet volprop of uithonger), daarnaast zit er ook een stukje mindfullness, ik doe het gewoon op mijn tempo, op mn best op 74kg gezeten, maar nu weer richting 78-80 (maar dus wel meer spiermassa). Ik was vorig jaar een beetje op de hobbel geraakt door verbouwing, drukte met werk, maar dit voorjaar weer goed kunnen oppakken, helaas toen hand gebroken en stuitje gekneusd waardoor het sporten op een heel laag pitje staat, maar ik gok als ik dit weer oppak er weer cm's afgaan. Ik ben weer een stukje meer van mezelf en m'n lichaam gaan houden, gun mezelf nu ook vaker wat en dat helpt een stuk. Dit jaar ook begonnen met af en toe yoga om echt die stress en lichamelijke klachten onder handen te nemen

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 20:54

Ik heb niet elke reactie gelezen, maar heb je al eens een suikertest en/of hormonentest laten doen?
Ik kon ook maar niet afvallen, ongeveer zelfde lengte als jou maar nog net een paar kg zwaarder. Ik wist al dat ik problemen heb met een trage schildklier. Maar na een suikertest bleek dat ik prediabetes heb. Een symptoom daarvan is aankomen en moeilijk terug afvallen. Dus misschien aangewezen om daar eens op te laten testen bij een endocrinoloog.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:31

Elk lichaam is anders. Dus wat voor de ene werkt zal voor de andere niet werken. Ik zou toch een deskundige voeding diëtist zoeken die jou kan helpen. Misschien ook in samen spraak met personal trainer die ook gericht is op jou een schema maakt. Mocht de bij de ha niks uitkomen?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:59

Hoeveel calorien eet je nu per dag dan TS? En wat is je rustmetabolisme + hoeveel calorien mag je er nog bij hebben voor je dagelijkse beweging?

Ik ga overigens ook mee in het psychische. En de krachttraining. Voor zowel het verhogen van je metabolisme als om je lichaam meer pijnvrij te krijgen doordat je spieren meer opvangen.