In beelden denken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kun jij in beelden denken?

Ja, haarscherp, het is net een film.
282 (74%)
Ja, maar blurry, of af en toe
68 (17%)
Nope, ik weet niet waar je het over hebt
28 (7%)

Totaal aantal stemmen: 378

Selina

Re: In beelden denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:21

Ik ben wel jaloers op mensen die een beschrijving van een boek kunnen inbeelden. Mij lukt dat niet waardoor ik soms het ook gewoon niet meer snap omdat de wereld zich niet wil vormen in m’n hoofd. Dus lange beschrijvingen skip ik soms.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:21

Elisa2 schreef:
Haha dat heb ik ook, zie regelmatig hele slapsticks voor me.

Ik ben een absolute beelddenker, moet ook iets voor me zien en leer door de praktijk, tenzij ik de theorie helemaal voor me kan zien.

Dit is voor mij de meest herkenbare post.
Eerst praktijk en dan theorie. In mijn binnenste lig ik vaak helemaal in een deuk, dan moet ik zo vreselijk lachen om een verhaal geschreven of verteld. Ik heb daardoor heel veel plezier in mijn leven .

MAAR weet ook vaak via een half woord hoe het echt met iemand gaat daar dat beeld er automatisch bij komt.

Suzanne hahahahaha ik zie het voor me... Zo geestig...

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:26

Shenavallie schreef:
huricane schreef:
Ik denk altijd in beelden.
Ik lees graag, maar doe heel lang over een boek, omdat ik hier ook in beelden denk.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je dat niet hebt.
Net als Anastasia schrijft ben ik ook een erge dagdromer, altijd geweest.

Zou dat ook een reden kunnen zijn waarom ik zo langzaam lees? Ik zie alles letterlijk voor me en beleef het als een film, lijkt het wel.

Hahaha, ik dus ook.
Als een omgeving ofzo omschreven wordt ben ik in mijn hoofd het beeld aan het bedenken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:32

Op sommige momenten zou ik echt willen dat ik dit niet zo goed kon.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 16:19

Ik denk wel in beelden, maar het is niet haarscherp. Er missen stukken, het is wazig en het is donker. Mijn dromen zijn ook altijd erg donker en wazig. Beschrijvingen in boeken heb ik nodig om het goed en gedetailleerd in te beelden.
Ik denk ook in woorden en wanneer ik veel aan 1 bepaalde stem word bloot gesteld krijgen mijn gedachtes die stem. Toen ik heel veel Queer eye keek kreeg mijn innerlijke monoloog de stem van Jonathan van Ness _O-

Suzanne F. schreef:
Als iemand zegt: een hond met een paarse staart en een rode hoed op met veren. Dan zie ik dat dus voor me.

Dit kan ik me dus niet in beelden. De rode hoed lukt wel, maar honden met paarse staarten bestaan niet en dus kan mijn hoofd het niet in beelden.
De roze olifant gaat bij mij ook niet. Ik krijg al een aantal jaar therapie voor mijn dwang en elke keer word dat gebruikt, maar ik kan daar niks mee :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 16:32

JudithGigi schreef:
Ik kan niet in beelden denken en kan me ook niet voorstellen hoe dat dan uit zou moeten zien. Ik denk meer in een soort gevoel denk ik?????

Ooohhh en ik kan me dus echt niet voorstellen hoe het er in je hoofd uitziet als je niet kan beelddenken!!

Ik vind het een beetje een gemis voor de mensen die het niet kunnen eigenlijk :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 16:36

Als ik over een boek praat van jaaaaaaren geleden, zit ik gelijk weer in de omgeving waar het boek zich afspeelde, inclusief de personen. Ik ruik ook gelijk weer de omgeving. Als je niet weet wat je mist, kun je iets ook niet missen, maar toch lijkt het me een groot gemis als je niet kunt beelddenken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 16:37

Ja, precies dat ja.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:02

Hier ook een beelddenker. Als boeken verfilmd worden vind ik ze als film vaak tegenvallen omdat ze veel beeldender beschreven zijn dan verfilmd.
Bij verfilmingen van Stephen King mis ik bijvoorbeeld de geuromschrijvingen. Bij Eragon miste ik de diepe band met de draak Safira.
De boeken van Terry Pratchett zijn heerlijk voor beelddenkers

Op mijn werk maak ik infograhics. Daarbij kan ik heerlijk woord in beeld omzetten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:21

Suzanne F. schreef:
JudithGigi schreef:
Ik kan niet in beelden denken en kan me ook niet voorstellen hoe dat dan uit zou moeten zien. Ik denk meer in een soort gevoel denk ik?????

Nee gewoon echt in je hoofd kunnen voorstellen hoe het eruit zou zien. Geen gevoel maar een beeld in je hoofd.
Als iemand zegt: een hond met een paarse staart en een rode hoed op met veren. Dan zie ik dat dus voor me.

Ja maar dat kan ik dus niet _O- bij mij is het toch echt meer een soort gevoel dan een beeld

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:37

Ik ben ook echt beelddenker. Maar bij die obligate roze olifant zie ik Dombo. OK, die had grote oren met een roze binnenkant, dat wel :+

Ik kan ook gezichten morfen, in mijn dromen of soms in halfwakkere toestand. Heel apart. Vaak gezichten die ik echt niet ken (ondanks dat er altijd beweerd wordt dat je in de dromen alleen gezichten ziet van mensen die je kent/ontmoet hebt). Zal wel, ik morf kinderen, vrouwen, mannen, oudere mannen, jonge vrouwen in een eindeloze reeks mij volkomen onbekende gezichten.

Tegelijkertijd moet je mij echt niet vragen wat iemand die ik een uur geleden ontmoet heb aanhad, en of-ie een bril draagt en dergelijk. Zelfs niet als ik hem of haar wekelijks zie. Dat soort oog voor detail heb ik niet, want het boeit me niet. Volgens mij heeft dat dan ook echt niks met beelddenken te maken.

Ik droomde vroeger als kind vaak dat ik kon vliegen. Dan stapte ik het zolderraampje uit, en vervolgens vloog ik over onze woonwijk en die kon ik ook in detail van bovenaf zien. En dat beeld klopte nog ook met de plattegrond.

Dat is trouwens ook iets dat ik gewoon in mijn hoofd heb. Een kaart van de omgeving. Altijd. Ik verdwaal dus ook nooit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:01

Ik kan echt tot in detail in beelden denken.
Nadeel is bij bvb boeken wel, dat als deze verfilmd worden, het heel erg tegenvalt. :+

Maar doemsenario's zie ik dus ook tot in detail voor me. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:14

Ja maar doemscenario's heb ik ook in detail.
Maar een boek absoluut niet.

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:16

Er is een naam voor de eigenschap als je niet kunt beelddenken. Ben de term helaas vergeten. Weet iemand die?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:19

Whahaha, ah, ook daar is een term voor. Even googelen leert me dat dat afantasie zou moeten heten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:30

Haha leuk topic weer.

Ik kan vrij goed beelddenken, ik kan ook ruimtelijk denken. Dus meubels kopen is voor mij een eitje :') Ik kan in mijn hoofd complete ruimtes inrichten haha. Mijn man kan dat niet zo goed maar hij vertrouwt op mij.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:21

Ibbel schreef:
Whahaha, ah, ook daar is een term voor. Even googelen leert me dat dat afantasie zou moeten heten

Dat is gek, want het is niet alsof ik geen fantasie heb....

Edit: rondje googlen leert dat afantasie betekend dat je helemaal geen beeld kan voorstellen. Dat is niet hoe het bij mij werkt: ik kán het namelijk wel, alleen het is niet hoe ik van mezelf denk.

Als je dan verder zoekt, lijk ik meer kenmerken van een beelddenker dan van een taaldenker te hebben...... Oftewel, ik pas weer eens in geen enkel hokje. Ik ben weer helemaal tevreden :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:31

Vind het een lastige: hoor vaak dat ik een beeldender ben, maar zie ook juist veel tegenstellingen hiermee.

Boeken zie ik de dingen voor me, dan moet er juist geen hele beschrijving komen.

Als ik wat vertel, zie ik het ook weer voor me. Vandaar dat ik hele verhalen vertel ipv meteen tot de kern kunnen komen.

Ik heb dan weer geen goed ruimtelijk inzicht. Dat zal ik toch echt moeten opmeten..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:44

Het heeft voor en nadelen grappige dingen moet ik dus soms om lachen, omdat ik het voor mij zie. Maar bloederige verhalen ga ik dus bijna van me stokkie, omdat ik dat dus ook voor mij zie en er niet tegen kan.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 01:15

Mijn ruimtelijk inzicht is dan weer prima, ook al ben ik geen beelddenker. Als ik een ruimte in moet richten, is het voor mij meer een berekening dan een visualisatie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 01:29

Ik zie overduidelijk in beelden, ik herinner mij momenten vanuit mijn perspectief dat ik ze heb meegemaakt en kan mij goed visualiseren hoe bepaalde dingen eruit kunnen zien etc. Ik kon daarom ook altijd goed uit mijn hoofd tekenen zonder voorbeeld toen ik kind was. Ik kan mij beelden indenken die compleet verzonnen zijn. Ik denk nu aan een kip in een mini mouse jurkje bijvoorbeeld, zie het (in mijn hoofd) voor mij :Y) Eff iets compleet randoms. Kan ook in films en scenario’s denken, random mensen creëeren in mijn hoofd en hele verhalen. Altijd al een dagdromer geweest.

En nee, je hallucineert niet als je een beelddenker bent lol, je ziet het in je hoofd. Niet door je ogen :')

Vraagje aan de mensen die niet in beelden denken, hoe zien jullie herinneringen voor jullie?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:23

Ik weet ze gewoon. Ik herinner me de emoties en wat er gebeurde. Maar ik herhaal niet de beelden in mijn hoofd. Daar heb ik fotos voor :-)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:25

Als ik een foto van een moment zie dan speelt zich in mijn hoofd ook het hele moment af zeg maar, niet alleen de foto. Ik vind dit echt een heel grappig topic. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:24

Ik kan in mijn hoofd zo nog mijn oude huis doorlopen waar ik ben opgegroeid. Of naar de zolder van oma en dan zie ik alles in gedachten nog zo staan. Ik hoor in gedachten zelfs mezelf lopen op het houten parket wat we toen hadden en de trap die wat kraakte. Ik zie alles zo voor me hoe het toen ingericht was, de bank en de gordijnen en de stoelen bij het raam.
Hebben de niet-beelddenkers dit dan wel? Omdat je het ooit zo gezien hebt en het dus geen fantasie is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:27

Herinneringen zijn van mij sowieso erg slecht.
Ik moet goed mijn best doen om door mijn ouderlijke huis te lopen zeg maar.
En ik weet dan wel hoe ik door de lange gang, met opstapje liep richting keuken, maar als je dan vraag wat er voor de raam hing? Geen idee.
En weet dan wel dat er parket in de huiskamer lag met van die soort vierkantjes zeg maar, maar ook daar wat er voor de ramen hing, geen idee. En hoe de bank precies stond, nope.