Dr smile, Invisalign

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:18

Duhelo schreef:
Dat is wel fijn ja, ik had sowieso gerekend op anderhalf jaar.

Ik vind het totnutoe (we zijn pas drie dagen ver :+) wel wat tegenvallen qua ongemak (die haakjes voor de elastieken irriteren, ik vind het poedersuiker om hem in en uit te halen, die max 2 uur per dag uit vind ik te weinig, want ik eet normaal regelmatig de hele dag door en nu moet ik echt gaan timen om te eten), en mijn wangen, lippen etc zijn toch wel geïrriteerd en gevoelig (ben ik weer een uitzondering in blijkbaar)
Tel daarbij het lispelen op, en ik ben niet gelukkig :+.

Nu, dit zal wel beteren en een gewoonte worden, maargoed, hoe korter hoe beter.

Ik vond het de eerste dagen een stuk moeilijker dan daarna ook! Niet echt jouw klachten, maar ik vond het elke keer tandenpoetsen/raggen/ding schoonmaken zoveel gedoe voor een snack of kopje koffie.

Ben er nu wel een stuk makkelijker in, en gaat volgens mij nog steeds wel goed. Red de 22u ook bijna niet. Als je even wat langer blijft zitten na een maaltijd zit je er al overheen :')

Over de periode: Wat vertraging kan altijd gebeuren, maar die vertraging zou geen 4+ maanden moeten zijn. Paar weken tot een maand kan wel, zeker als het resultaat nog niet helemaal is wat het moet zijn lijkt me.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:39

Nirvana_ schreef:
Ik vond het de eerste dagen een stuk moeilijker dan daarna ook! Niet echt jouw klachten, maar ik vond het elke keer tandenpoetsen/raggen/ding schoonmaken zoveel gedoe voor een snack of kopje koffie.

Ja, daarom snack ik minder haha.
Koffie drink ik dus wel gewoon, maar traktaties op werk of koekjes bij de koffie buiten de deur laat ik lekker staan nu. Eigenlijk vind ik dat ook echt heel prima.

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:48

cynthia.nl heeft al uitgebreid in meerdere blogposts haar traject bijgehouden. Misschien interessant om te lezen, ik vind bij haar het resultaat wel erg mooi.

Aries_31

Re: Dr smile, Invisalign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:53

Ik heb sinds kort ook een invisaligner, van Spark. Mij werd verteld dat ik er geen koffie en thee (of andere warme dranken) mee mag drinken omdat het natuurlijk 'maar plastic' is en dan zou kunnen vervormen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:54

Aries_31 schreef:
Ik heb sinds kort ook een invisaligner, van Spark. Mij werd verteld dat ik er geen koffie en thee (of andere warme dranken) mee mag drinken omdat het natuurlijk 'maar plastic' is en dan zou kunnen vervormen

Maar je drinkt thee en koffie niet op 100 graden toch? ;)
Warme drank vervormt het niet.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:55

Goof schreef:
Aries_31 schreef:

Maar je drinkt thee en koffie niet op 100 graden toch? ;)
Warme drank vervormt het niet.

Haha nee gelukkig niet zeg! Maar dat is wat mij verteld is, dus voor koffie en thee doe ik 'm graag uit :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:56

Ja, dat zeggen ze idd, maar hoe heet drink jij je koffie?
Zo heet dat je er blaren van krijgt in je mond en slokdarm?
Of toch niet zó heet?

Edit, wat hier boven al staat dus.

Ik heb er gewoon warme dranken mee gedronken en er is echt niks aan vervormd.
Je moet hem niet in een bakje leggen en er kokend water opgieten, of m uitkoken, maar gewoon heet water uit de kraan om schoon te poetsen werkt ook prima zonder dat die vervormt.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:08

Dan ben ik een beetje te goedgelovig denk ik :+ Wel fijn om te weten dat het niet gelijk vervormd! Ik probeer me zo goed mogelijk aan de regels vanuit de ortho te houden, want ik wil zo min mogelijk vertraging oplopen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:13

Aries_31 schreef:
Dan ben ik een beetje te goedgelovig denk ik :+ Wel fijn om te weten dat het niet gelijk vervormd! Ik probeer me zo goed mogelijk aan de regels vanuit de ortho te houden, want ik wil zo min mogelijk vertraging oplopen

Ik was in het begin ook superbraaf hoor, maar ik heb al snel toen ik mocht wisselen naar een nieuw bitje met de oude dingen uitgeprobeerd en dan kom je erachter dat ze echt niet smelten en vervormen en dat je er ook zachte dingen mee kan eten en kauwen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:00

Goof schreef:
Aries_31 schreef:

Ik was in het begin ook superbraaf hoor, maar ik heb al snel toen ik mocht wisselen naar een nieuw bitje met de oude dingen uitgeprobeerd en dan kom je erachter dat ze echt niet smelten en vervormen en dat je er ook zachte dingen mee kan eten en kauwen.

Dit is zo slim, waarom heb ik hier niet aan gedacht _O-

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:12

Ik heb mijn aligners gehad via mijn eigen tandarts: Boca Sana in Zeist en Bunnik. Zij hebben een heel fijne folder met informatie om te weten wat je te wachten staat https://bocasana.nl/wp-content/uploads/ ... folder.pdf, en een voor gebruikers https://bocasana.nl/wp-content/uploads/ ... folder.pdf . Daar staat over drinken:
Bij het drinken van water kunt u de aligners blijven dragen. Ook bij het drinken koffie en thee zonder melk en suiker kunt u de aligners inhouden. Wel kunnen de aligners meer zichtbaar worden door de kleur van de drank die eronder gaat. Bij alle andere dranken en als u melk of suiker in uw koffie of thee heeft, dient u de aligners uit te doen bij het drinken en daarna uw tanden en aligners te reinigen en de aligners weer in te doen

https://bocasana.nl/orthodontie/

Ik ben erg blij dat ik het gedaan heb! Mijn ondertanden gingen steeds meer aan de wandel. Die staan nu recht en met een draadje erachter ben ik nu helemaal klaar!

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:14

Oh, en voor wie moet kiezen waar: Pas echt op! Er zijn echt cowboys op de markt! Dit zijn helaas vooral de Dr. Smiles, die alleen cosmetische behandelingen doen...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:26

Ik heb een airsmile, dat is van dr smile meen ik?

Ben nu 6 weken onderweg en het valt me goed mee.
Nu halverwege mijn 3e bitje.
Ik ben in totaal slechts 14 weken zoet. Ik heb een beugel gehad en mijn boventanden zijn aan de wandel gegaan nadat mijn spalkje jaren gebroken is geweest.

Ik ben nog geen €900 kwijt. Dat lijkt me best netjes?

De beugels zijn wel goed voor je dieet haha.
Vind het in en uit doen wel echt oncomfortabel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:29

Kan je kauwgom eten als de aligners uit zijn?

er bestaan van die speciale tandenreinigende kauwgommen, kan dat een alternatief zijn om te gebruiken als je wel kan/moet eten maar niet kan poetsen? Of is even spoelen met water dan wel voldoende?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:33

Hier zeggen ze dat je moet poetsen na het eten. Maargoed dat lukt mij ook niet altijd. Dus dan spoel ik het alleen af en poets ik zodra ik kan.

Ik mag als de aligner uit is alles eten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:57

ja, inderdaad, op het werk is dat wel doenbaar. Morgen een dagje uit, ik vind het al een hoop gedoe om ze te moeten uitnemen in het openbaar/op de toiletten, ik ga echt niet op de toiletten van een macdo mijn tanden gaan poetsen ... :r

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 23:51

Ondertussen al wat gewend hier. De eerste dagen was ik niet gelukkig, maar nu valt het allemaal wel mee. De elastiekjes zijn niet lastig, tweede setje aligners zit nu wat strak maar zeker goed doenbaar.
Deden jullie bij elke poetsbeurt het kauwen op dat siliconen ding of enkel bij een nieuwe?

Er bestaan blijkbaar movemints dat je kan eten met de aligners erin (je mag niet eten ermee voor de pasvorm maar je moet wel op silicone gaan kauwen voor de pasvorm?) en die ook zouden helpen bij een droge mond. Iemand ervaring of alternatieven daarvoor?

Ik vind de beugel an sich niet erg maar vind het niet tussendoor kunnen eten wel erg irritant, en mijn mond blijft wel droog. Het praten gaat wel al lichtjesaan beter.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:01

Ik heb geen siliconen kauw ding gehad bij mijn ClearCorrect aligners, dus niet gebruikt ook.
Pasvorm was prima, gewoon inklikken en kiezen op elkaar en het zat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:04

Ik heb geen siliconen ding en movemints ken ik ook niet.
Waarom heb je een droge mond? Je kunt toch gewoon drinken?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:15

Ik ken het silicone kauwding ook niet.
Hier ook geen elastiekjes overigens.

Ik hoef hem maar 14 weken te dragen. Vind het bijna jammer als het voorbij is.
Want deze aligner helpt enorm om niet te snaaien :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:18

Goof schreef:
Ik heb geen siliconen ding en movemints ken ik ook niet.
Waarom heb je een droge mond? Je kunt toch gewoon drinken?

Jep, water, maar daar wordt mijn mond niet ondroog van :+
Het is wel al beter.
Het helpt idd wel tegen het snaaien, alhoewel ik dat wel goed maak id twee uur dat ik die niet op heb :+

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:26

Ik doe hem maar 2x per dag uit.
En gun mezelf dan ook echt wel wat lekkers maar zorg dat ik ook echt eerst veel gezond eet.

Ben al 8kg kwijt 8-)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:27

Ik moet morgen de tandarts bellen met de kwestie "mijn hond heeft mijn algigner opgegeten" :z
Nouja, niet echt, maar de aligner is niet hondenbeet proof en is vervormd _O- baal wel, ben pas twee dagen met deze bezig

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:50

Woops, niet zo handig! Benieuwd hoe ze dat oplossen. Normaal keer je in de eerste dagen terug nr de vorige en maken ze een nieuwe, of als je al even bezig bent kan je mss al de volgende doen. Benieuwd wat ze gaan zeggen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:21

Bij mij was idd de opdracht de oude te bewaren voor het geval je een ongelukje kreeg met de nieuwe.
Dus als je die idd nog hebt, zou ik die nu in doen.