Meer mensen kinkhoest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:33

Ik ben benieuwd hoe het hier bij de mensen met kinkhoest is verlopen?

Ik vind het verbazingwekkend, maar ik heb nog steeds af en toe een typisch kinkhoest hoestje, met name in de ochtend en soms in de avond of na een intensieve activiteit. Ik ben heel benieuwd wanneer mijn longen weer volledig normaal gaan voelen, zo'n hoestje heeft gelukkig weinig impact en toch geeft het nog steeds een licht verstikkend gevoel.
Ik heb eind april kinkhoest opgelopen, heel mei en begin juni was het op zijn piek, met bijna dagelijks overgeven en gekneusde ribben tot gevolg door de verstikkende hoestbuien. Ik had 26 juni in dit bericht gezegd dat het nu op zijn einde begon te komen met een losse hoest, maar die fase strekt zich nog steeds uit tot nu. Echt absurd. :wow:

Ik slik voor de zekerheid weer vitamine c en echinacea, puur omdat ik weer allerlei keelgriepjes en corona om me heen hoor nu de dagen kouder worden en ik wil dat mijn longen echt nog niet aandoen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:11

Ik zit sinds gisteren terug aan de codeïne. Hopelijk nu geen kinkhoest maar weer wel dezelfde hoestbuien terug zonder echt aanleiding. Gelukkig hele voorraad codeïne liggende. Heb begin dit jaar behoorlijk last gehad van kinkhoest (wel geënt vroeger) en was niet echt herkent en opgepakt dankzij ook ontregelde astma met dank aan corona. Soort algehele malaise en ben weer terug bij af de laatste week. Beetje bij beetje achteruitgang. Wordt er echt gestoord van! Ik heb wel aantal weken gehad zonder hoesten. Dat went heel snel haha en ik hoop nu ik meer medicatie heb en direct kan starten het nu geen maanden duurt voor ik dit weer gehad heb. Er is al bloed geprikt en woensdag de uitslag of ze daar iets uit kunnen halen qua ontsteking enz. Eigenlijk bloed geprikt voor wat anders maar dit kon mooi mee gepakt worden. Mijn ontsteking waarden blijven maar hoog

pmarena

Re: Meer mensen kinkhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:17

Kan helaas echt heel lang blijven duren nog, dat rest-hoestje.

Zie ook: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/kinkhoest

Citaat:
Reconvalescentiestadium
In dit derde stadium gaan de typische hoestbuien over in een losse hoest die nog enkele weken kan duren maar zelfs maanden kan aanhouden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 21:23

Bij mij is het wel weg, maar mijn dochter, die eind april ermee begon, heeft haar conditie nog steeds niet terug en hoest ook nog af en toe naar. Duurt echt lang.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:33

Die van mij heeft toen puffertjes gebruikt, van die copd puffers. Daar werd het toen snel beter van.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 21:37

Mijn conditie lijkt gelukkig niet aangetast, ik heb tweemaal mijn eerste 30+ afstand hardgelopen in juli en ben drie weken op fietsreis geweest in augustus. Moet wel zeggen dat ik eigenwijs zoveel als lukte bleef hardlopen en trainen ondanks de kinkhoest, werd zo snert chagrijnig van stil zitten. :') Dat ging niet altijd van harte, ook overgegeven tijdens trainingen door het hoesten. Maar ik heb wel ergens de indruk dat de duursport het hoesten misschien in stand houd, mijn vriend die twee weken voorliep op mij met de kinkhoest hoest al een tijdje helemaal niet meer en rond het trainen lijkt de hoest ietsjes erger. Niet veel, want nu sta ik al anderhalve week stil en hoest ik ook nog bijna dagelijks een paar keer. Uiteindelijk zal ik niet weten waar het aan ligt dat de een nog wel langer doorhoest en de ander niet, bij jullie zit er dan blijkbaar ook een verschil.

Balen dierenfan, dat je weer van voor af aan lijkt te beginnen, dat is helemaal ellendig. Bij mij en mijn vriend werd het ook niet herkent of opgepakt als kinkhoest in het begin. Huisarts van mijn vriend vond de eerste symptomen niet ernstig genoeg voor kinkhoest, die zei dat hij op zijn minst koorts moest hebben en deed het af als griep terwijl hij al nachten volledig wakker lag en rood aanliep van het stikken door de hoestbuien. Ik kan er nog steeds boos om worden, want naast dat ik zelf kinkhoest had kunnen voorkomen door een antibioticakuur als het bij mijn vriend op tijd herkent was, hadden we ook beter op kunnen letten, want kinkhoest is ontzettend gevaarlijk voor hele jonge kinderen en baby's.

Hopelijk is je dochter er snel weer bovenop Muronia!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 07:29

Suzanne F. schreef:
Die van mij heeft toen puffertjes gebruikt, van die copd puffers. Daar werd het toen snel beter van.

Die gebruik ik nog steeds. Mijn huisarts wou het eerst zelf oplossen qua astma. Moest 16x!! per dag inhaleren. Verschillende middelen en nog tabletten. Uiteindelijk mocht ik naar de longarts. In 2 ziekenhuizen de hele winter regelmatige gast geweest. Uiteindelijk nu 2 tabletten en nog 2x2 inhalaties foster per dag. Dat was ik wat aan het afbouwen in overleg de laatste maand en ben nu weer terug bij af. Om 04.00 uur weer stik benauwd wakker geworden. Zit inmiddels ronde medicatie in die werkt dus nu weer wat lucht. Vandaag is mijn vakantie afgelopen dus dadelijk maar weer bellen dat het weer #%&*%##/ is en werk weer aangepast moet worden. Ondanks koorts voel ik me redelijk als medicatie eenmaal werkt. Dus maar half werken/half ziek en de uren opbouwen zodra het kan. Blij dat qua werk er zoveel flexibiliteit is dat ik niet volledig ziek moet zijn of volledig moet werken. Beiden ben ik namelijk nu niet aan toe

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:54

Ik heb 20 jaar later er nog last van...
Een simpele verkoudheid eindigt altijd in hoesten incl slijm ( :r ) als afdankjertje en dan altijd dat typische zeehonden hoestje.....

En over het algemeen staat inspanning ook vaak gelijk aan een hoestbui (Wel een enkele... )

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:09

Hier sinds een griep in juli al weken een hoest, waarvan ik me de laatste paar dagen begin af te vragen of het misschien ook kinkhoest zou kunnen zijn. Misschien was die griep ook wel geen griep, maar het begin van kinkhoest, ik weet het niet. Inmiddels lopen mijn man en dochter ook al weken met dezelfde hoest. Vervelende is dat ik zelf nu 15 weken zwanger ben, dus erg voorzichtig moet zijn met bijv. Vitamine C slikken of hoestdrankjes. Wel mag ik vitamine D, dus daar ben ik sinds een paar weken met een extra kuur van bezig en dat lijkt wel te helpen. De boel begint wat los te komen en er komen flinke brokken slijm uit. Ook wordt de hoest zelf minder. Ik hoop er in ieder geval op deze manier wel met een paar weken vanaf te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:49

Laat in ieder geval de 22 weken prik zetten wanneer je zwanger bent.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:53

BigOne schreef:

Dat ga ik overleggen met de HA/Verloskundige. Ik had wel gepland om deze te nemen, maar wil mezelf liever niet een nieuwe dot ziekteverwekkers inspuiten als ik nu de ziekte zelf heb en op die manier antistoffen aanmaak/heb gemaakt of dat het risico oplevert als ik het inderdaad nu heb (gehad). Maar dat wil ik overlegd hebben met iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen voor ik die beslissing maak. Ik heb sowieso nog 7 weken daarvoor, dus ik heb nog even.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:03

Mijn bejaarde overburen hadden in juli kinkhoest,flink last van gehad en naar wat ik begrijp nog steeds wel iets.
Hoor er idd meer over.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:30

mylittlejoy schreef:
BigOne schreef:

Dat ga ik overleggen met de HA/Verloskundige. Ik had wel gepland om deze te nemen, maar wil mezelf liever niet een nieuwe dot ziekteverwekkers inspuiten als ik nu de ziekte zelf heb en op die manier antistoffen aanmaak/heb gemaakt of dat het risico oplevert als ik het inderdaad nu heb (gehad). Maar dat wil ik overlegd hebben met iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen voor ik die beslissing maak. Ik heb sowieso nog 7 weken daarvoor, dus ik heb nog even.

Je kan via de HA (of misschien ook wel via de verloskundige) via ie bloed laten onderzoeken of je recent kinkhoest hebt gehad

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:41

BigOne schreef:

Geen haar op me hoofd die daar aan denkt ! Hier prima kinkhoest doorgemaakt en niks geënt. En ja ik heb astma en heb ik nu wat meer last van na de kinkhoest (maar de prik wi ook niet zeggen dat dit dan niet zo was) en onze jongste kinkhoest 1.5 jaar en die was er echt beroerd aan toe en dan nog zeg ik nee geen entingen. En beter houden we de entingen buiten dit topic dat is een hele andere discussie die uiteindelijk de overhand gaat nemen van dit topic

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:09

Nou zo pertinent tegen een vaccinatie zijn lijkt me ook niet echt positief bijdragen in dit topic. Die vaccinaties zijn er niet voor niks.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 06:53

Sodera schreef:
Ik heb 20 jaar later er nog last van...
Een simpele verkoudheid eindigt altijd in hoesten incl slijm ( :r ) als afdankjertje en dan altijd dat typische zeehonden hoestje.....

En over het algemeen staat inspanning ook vaak gelijk aan een hoestbui (Wel een enkele... )

Ja hier ook iets van 20 jaar terug besmet geraakt. Dezelfde klachten als jou en mijn conditie is nooit meer 100% geworden

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:25

StalNollie schreef:
BigOne schreef:

Geen haar op me hoofd die daar aan denkt ! Hier prima kinkhoest doorgemaakt en niks geënt. En ja ik heb astma en heb ik nu wat meer last van na de kinkhoest (maar de prik wi ook niet zeggen dat dit dan niet zo was) en onze jongste kinkhoest 1.5 jaar en die was er echt beroerd aan toe en dan nog zeg ik nee geen entingen. En beter houden we de entingen buiten dit topic dat is een hele andere discussie die uiteindelijk de overhand gaat nemen van dit topic

En dan te bedenken dat er voor de kinkhoestvaccinatie in 1954 jaarlijks honderden tot duizenden baby’s stierven aan kinkhoest in Nederland en dit sinds 1954 consistent onder de 30 is gedaald. Wat een plotse niet te verklaren wending :o?

Sorry, maar met jouw bericht maak je er juist een vaccinatie topic van. :')

Haalt niet weg dat de entingen na zo’n 5-15 jaar uitgewerkt zijn en je als volwassene dus prima kinkhoest kan krijgen, geënt als kind of niet, maar het beschermen van zwangeren en de allerkleinste is dan nog wel belangrijk. Daardoor vond ik het ook zo laks dat de huisarts het niet opmerkte als kinkhoest, gelukkig waren we zo verstandig om zelf al niet in de buurt te komen van een hoogzwangere vriendin.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:23

2 collega's hebben kinkhoest gehad. De een rolde er makkelijk doorheen en was maar een paar dagen ziekgemeld. De ander had grote problemen met ernstige benauwdheid en langdurige klachten. Is na 2 maanden heel rustig aan het opbouwen.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 13:24

Hier ook. Kindlief begon midden augustus goed te hoesten ( 9 maand) en zelfs erg stikken in de hoest. Zodanig dat je ook moest helpen terug tot adem te komen.

Meerdere dokters gezien en de conclusie was snel gemaakt .

Mijn zoontje was erg geholpen met een puffer . Kreeg ook een hoestmiddel ( maar dat doet bijna niets) en een goede neusspray die huisgemaakte moet worden ( niet zo een standaard otrivine ofzo)

Ikzelf kreeg het niet veel later ook. Ik kreeg ook een straf hoestmiddel.

Ik denk dat mijn zoontje er na de puffer nog 3 weken over deed en lijkt nu nog maar weinig te hoesten.
Ikzelf heb nog een klein na hoestje en niet meer zoveel last .

Ik denk in totaal dat wij zo’n 8 weken gehoest hebben elks

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:21

Hoi! Ik heb kinkhoest gekregen.
Heeft iemand tips voor de hoestaanvallen? Wat laat het soepeler verlopen zonder dat je té veel naar adem moet snakken?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 20:29

Bij mij hielp het inhaleren wel iets. En verder vooral rustig blijven en het ondergaan, je kunt er erg weinig tegen doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 05:34

Idd er aan toegeven en jezelf lang maken. Inhaleren en er is 1 hoestdrank waar codeïne in zit. Volgens mij de natterman bij kruidvat te koop. 0,5 mg codeïne per ml. Die hielp mij hard om wat minder te hoesten. Het is echt tijd uit zitten en rustig blijven.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 19:12

Codeine zat ook in de puffer van mijn zoontje . Maar dat mag niet blijven gegeven worden.

Ik kreeg nu voor hem een aerosol … hopelijk helpt dit beter . Want het is idd ondergaan en merk bij zowel hem als mezelf dat het wel nog op en neer gaat.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 19:34

Ik kom me toch ook even melden nadat ik hier meegelezen heb en meegeleefd heb achter de schermen met iedereen wie zo ziek is geweest.

Ik ben zo’n 3 maanden terug heel erg ziek geworden van kinkhoest. In eerste instantie kwamen de klachten overeen met de ook rondgaande nieuwe corona variant en dacht ik dat het dat was - ik loop al 2 jaar met long covid en ben daar ook heel erg gevoelig voor dus dacht dat ik die pech weer had - maar uiteindelijk via bloedonderzoek erachter gekomen dat het kinkhoest was nadat ik steeds zieker werd met overgeven door de hoestbuien en constante bloedneuzen erbij kreeg. Ik kon niks meer doen behalve liggen, ik sliep niet meer en slikte non-stop pijnstilling omdat ik overal pijn had van de hoestbuien. Echt vreselijk. Ik ben nog steeds niet helemaal hersteld, en aan het opbouwen met dingen doen. Ik heb me echt verschrikkelijk gevoeld. Ik hoop het nooit meer mee te maken en had vooraf nooit gedacht dat je er zo ziek van kon worden. Ondertussen weet ik wel beter, ook met wat ik om me heen hoor en nu ook in dit topic lees.

Ik kan er dus wel echt inkomen dat ze zwangere personen willen vaccineren (zeker met hoe gevaarlijk het voor baby’s is als ze het oplopen. Mij werd ook geadviseerd om uit de buurt van zwangeren en baby’s onder de 3 maanden te blijven zolang ik nog flinke hoest klachten had bv) en ik twijfel erover om zelf ook een vaccinatie te gaan halen in de toekomst. Mijn zoon is gevaccineerd en maar mild ziek geweest (11 jaar), mijn man is na hem ziek geworden en ook een stuk heviger qua klachten als mijn zoon en ik heb jammer genoeg al een zwakker gestel en ben echt goed de sjaak geweest (ook omdat ik al met long covid loop en het hier helaas ook weer invloed op heeft gehad waardoor ik met een flare up zit nu met klachten daarvan). Zat bijna elke week bij de huisarts omdat ze me in de gaten wilde houden, en heb in de eerste weken ook een AB kuur gehad en erna aanvullende onderzoeken gehad waarbij we er achterkwamen dat het kinkhoest was.

Niet iedereen komt er zo makkelijk doorheen en het kan echt langdurig verlammend zijn qua impact. Ik ben toch blij dat mijn zoon gevaccineerd is en maar mild ziek is geweest (ervan uitgaand dat de vaccinatie deels heeft geholpen, dat zullen we niet 100% zeker weten natuurlijk). Ik had dit bij hem echt niet zo erg willen zien, dan was ik gek geworden denk ik. Bij hem bleef er wel heel lang zo’n hoestje aanhouden na inspanning maar ondertussen is dat wel zo goed als weg. Bij mijn man ook. Bij mij dus nog niet jammer genoeg. Wat iedereen dus doet qua vaccineren moet je echt zelf weten, maar zo lopen schreeuwen naar anderen toe die het over vaccineren hebben, is imo wat onnodig.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 02:20

Ik schop dit topic naar boven...

Sinds ruim een maand dacht ik inmiddels verkouden te zijn, maar het is de laatste dagen/weken dusdanig verslechterd, dat ik inmiddels ook kinkhoest vermoed.

Mijn huisarts heeft nu een afspraak voor maandag gemaakt om een röntgenfoto te laten maken van mijn longen, maar een bloedonderzoek is dus eigenlijk een veel beter idee? Andere huisarts heeft me op oudjaar antibiotica voorgeschreven in de hoop dat het misschien iets zou helpen, maar daar merk ik niks van. Mosterd na de maaltijd dus. Zo'n drie jaar geleden ben ik nog geënt tijdens mijn zwangerschap.

Het 's nachts constant wakker worden is ontzettend vervelend. Te pas en te onpas heftige hoestbuien krijgen is irritant (helemaal in het openbaar). Ik blijf bij die buien aan het drinken, maar dat zorgt er ook voor dat ik steeds weer een volle blaas heb. Paar keer overgeven ook gehad. Opgezette hals, waardoor slikken moeilijker wordt. Hoofdpijn door het intense hoesten. En sinds vandaag ook nog jackpot met gekneusde ribben erbij.

Dank voor de al genoemde tips hier in het topic. Ik ga kijken welke ervan ik om kan (laten) zetten.