Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 01:23

Ja, herkenbaar. Ik ben chronisch depressief, met een angststoornis. Recent de diagnoses ADHD en ASS gekregen, wat een heleboel verklaart en enigszins helpt dat ook wel met te weten dat ik niet raar, dom of laks ben. Dat wist ik op zich wel, maar ik heb toch heel veel moeite met bepaalde dingen, wat bij een ander vanzelf komt en het kan dan overkomen alsof het me niet interesseert ofzo, maar zo is het niet.

Ik hoor regelmatig "Maar jij bent heel sociaal! En goed in kletspraat!" of "Maar je bent helemaal niet druk". Maar ik leef hier dus al 38 jaar onwetend mee en ik heb al die tijd mijn best gedaan me aan te passen aan alles en iedereen, omdat ik toch in deze wereld wil passen. Het leuke is dat onderzoekjes doen een soort van hobby is van mij, dus ik heb van kinds af aan altijd voor mezelf onderzocht hoe mensen op bepaalde dingen reageren en wat de beste manier is om met bepaalde dingen om te gaan. En druk ben ik vooral in mijn hoofd.

Ongeveer 3 jaar geleden ben ik in een burn out geraakt, waardoor ik een jaar in de ziektewet heb gezeten. In therapie kwam naar voren dat het slim was om eens wat onderzoek te doen naar ass en adhd, vandaar dat ik er nu achter ben. Maar ik ben voor de hobby (en hopelijk ooit voor mijn werk) concertfotograaf en dat was echt het énige waarvoor ik de deur uit wilde en waar ik een soort van zin in het leven van kreeg.

Daarmee stuitte ik op een hele boel onbegrip van collega's, waardoor ik nu inmiddels op een andere afdeling werk, omdat ze het mij heel erg kwalijk nemen.
Ik kon dat in zekere zin wel begrijpen. Dat ik niet werkte, maar wel een paar avonden per maand (als het meezat) ergens in Nederland in een concertzaal stond. Of op een festival. Maar wat niet gezien werd en wat ik ook niet uit kon leggen, want ze wilden het niet begrijpen, is dat om een concert te fotograferen je meestal maar 3 nummers mag doen. Dus het is even er heen rijden (autorijden werd ik ook relaxt van en vind ik erg leuk), een paar nummers mijn ding doen en ook al mag ik vaak wel blijven kijken, was ik toch vaak meteen weer buiten. Omdat ik het niet trok om in een drukte te blijven staan en omdat ik op dat moment toch ook al weer erg moe werd. Als ik naar een festival ging, dan was ik ook niet constant bezig, maar zat ik regelmatig op een rustige plek bij te komen en soms zelfs te slapen.

Dus het was voor mij een relatief vrijblijvende manier om toch het huis uit te komen, wat ik over het algemeen niet trok. Eerlijk gezegd werd ik elke ochtend teleurgesteld wakker omdat ik nog leefde en weer een dag door moest komen.
Een stuk met de auto, ik hoef maar even te blijven, verder was ik zo vrij om te kijken hoe lang ik het leuk vond en anders kon ik gewoon weer weg (met festivals ligt dat ietsje anders, maar omdat het vrijwilligerswerk is, ben ik ook niet heel erg veel verplicht), dus dat hielp mij met mijn leven als het ware weer op te bouwen. En mijn camera werkt als een soort "safety-blanket" waarmee ik het gevoel heb dat ik alles kan. Met camera bij me heb ik ook weinig tot geen paniekaanvallen. Hoe gek dat ook moge klinken.

Maar ik heb ook veel af moeten zeggen, tot mijn eigen verdriet, want ik wil van deze bezigheid eigenlijk echt niets missen.

Ik heb geluk gehad met een leidinggevende die het wel snapte. En dat mijn omgeving ook heel begripvol is, ook al snappen ze het niet allemaal. Mijn vriend heeft 0 benul van mentale ziekten, maar hij zag wel wat het met mij deed en heeft me altijd ondersteund.

p.s. ik las de titel van dit topic eerst als "de voordelen enzo" en vond dat moeilijk om iets voor te verzinnen :=

Whizz

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:41

Wat goed dat je dit onderwerp aansnijdt Earth! Mooi om te lezen hoe iedereen, gezond of niet, op zijn eigen manier reageert op anderen. Ik vond sommige reactie best veroordelend tot ik later de nuance las. Is het menselijk om overal iets van te vinden? Ik denk het wel, net zoals na uitleg of inzicht mensen vaak meer begrip tonen. Het is toch bijzonder dat een veel voorkomende reactie is “maar je kan wel” en vul dan maar in. Net als het bijzonder is dat toch veel mensen de behoefte hebben om uit te leggen of zich te verdedigen. Ik heb zelf vaak dat ik juist meegeniet bij bokkers waarvan ik weet dat er meer speelt. En toch verwoord ik dan soms minder goed hoe ik iets bedoel. Ik had dat pas nog. Ik schreef aan Karuna dat ik wilde dat ik zoveel energie had. Dat wil ik ook :D maar wat ik niet opschreef is dat ik ook besef dat het gebruiken of beter nog verbruiken van die energie consequenties heeft. Een zieke collega is niet “vrij”. Een zieke die op vakantie gaat doet dat misschien wel ondanks die ziekte of aandoening en ten koste van andere dingen. En die collega die zich met een loopneus ziekmeldt? Die heeft misschien de loopneus als excuus voor iets anders. Het draait om draagkracht en draaglast zowel fysiek als psychisch. Als dat uit balans is dan wordt je denk ik uiteindelijk gedwongen om iets te doen. We verdenken onze paarden er nooit van dat ze iets faken, dat doen we wel bij mensen. Eigenlijk heel gek toch? Bedankt voor dit topic Earth, goed om bij stil te staan!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:13

Texas benoemt ook nog het financiële.
En idd de vetpot is het niet, maar blij wel dat ik het ondertussen krijg. Voordat men zegt je bent niet dankbaar. :')
Maar voor het financiële plaatje zit je niet thuis. Je bouwt ook geen pensioen op.

Dus dat lekker thuis zitten is zo voordelig niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:20

Ik denk zelf dat iedereen die thuis zit ivm ziekte of depressie, veel liever zou willen werken en "onafhankelijk" zijn.

Dat onafhankelijk geeft een vrij gevoel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:22

Ik wel iig :j

Daarnaast mis ik mijn werk ook.
Niet de struggle om het vol te houden, maar wel het werk opzich.
Heb zoveel bijzondere dingen mee gemaakt. Nu komen er geen bijzondere dingen meer bij.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:24

Ik zou de wereld geven om voltijds te kunnen werken en “ ook mee te mogen doen in de grote mensen wereld”.
Helaas…
Loop ook constant tegen vooroordelen aan.
Word er vreselijk verdrietig van, en ook redelijk wanhopig soms.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:34

Ik herken het. Hier ook chronisch ziek en ik ga per 1 juli het 3e ziektejaar in. Ik werk momenteel wel (re-integratie) maar het is heel zwaar en ongelooflijk vermoeiend. Het kost me ongelooflijk veel energie.

Ik heb zenuwschade en dus heel veel pijn. Ik heb ook spier afbraak door de zenuwschade. Ik heb gelukkig wel medicatie die op dit moment wel ondersteunt.

Een middag winkelen zit er voor mij niet in. Een concert bezoeken evenmin. Ik ging vorig jaar naar de Efteling en ben de hele dag rond gereden in een rolstoel, op die manier kon ik het wel volhouden.

Als ik iets doe, dan lukt dat in eerste instantie nog wel. zoals paardrijden bijvoorbeeld. Rondje met mijn paard gaat goed. Maar zodra ik af stap, gaan mijn benen branden en steken, soms steekt het al terwijl ik nog zit. Wandelen lukt ook, zo lang ik maar niet stil ga staan.

Op mijn werk vullen mensen in dat ik de boel in de maling neem. Mijn leidinggevende weet wat ik mankeer, maar de rest gaat het geen fluit aan. Dus ze oordelen maar. (Dat komt door mijn voormalig leidinggevende die het ook zelf maar invulde en hele rare dingen heeft gedaan.)

Als ik met iemand sta te praten, dan sta ik te wiebelen. Meestal ga ik ergens tegenaan staan leunen om te kunnen blijven staan. Soms denken mensen dat ik heel nodig moet plassen, omdat ik zo sta te wiebelen. Nope, mijn zenuwen en spieren hebben genoeg gehad, dus ik moet gaan zitten. -O-

Maar ik snap het dus zeker wel, die vooroordelen. Mensen zijn ook echt heel hard, vandaag de dag. Als ze iets niet zien, zoals een gebroken arm of been, dan vullen ze gewoon in dat je je aanstelt. Sterker nog, ik kwam een keer een bureau tegen wat mensen zou laten re-integreren. "Ziek zijn is een keuze" was hun leus. -O-

Maar goed, ik vind mezel alles behalve zielig. Ik knok gewoon door en hou het positief. De dagen dat het goed gaat, vier ik ook gewoon. :) De mensen waar ik om geef, weten alles en zijn het inmiddels gewend dat ik sta te wiebelen of ineens ga zitten :D En ze behandelen me niet als een zielig hoopje mens, gewoon normaal, met wat gekreukte zones, haha :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:43

Is het niet zo dat het vaak ook onwetendheid is waardoor mensen een mening hebben/vormen? Ik heb vorig jaar mijn moeder verloren, niet zo lang daarvoor mijn zus. Dit alles is mij boven mijn petje gegroeid. Heb een aantal paniekaanvallen gehad, gelukkig heeft hulp bij de rouwverwerking mij heel goed gedaan. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik mij niets voor kon stellen wat het hebben van een paniekaanval was of maar in kon houden. Daar kijk ik nu wel heel anders tegen aan.
Het is vaak ook zo dat als mensen niet iets zichtbaars zien dat ze dan ook voorbij dat kijken wat er speelt. Een gebroken been in gips is duidelijk maar iets wat van binnen zit of niet zichtbaar wordt vaak wel lastiger zeker als iets langere tijd speelt. Dat is wat ik vaak in mijn omgeving zie en hoor.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:48

DuoPenotti schreef:
En idd de vetpot is het niet, maar blij wel dat ik het ondertussen krijg. Voordat men zegt je bent niet dankbaar. :')
Maar voor het financiële plaatje zit je niet thuis. Je bouwt ook geen pensioen op.

Ja, ik ben ook dankbaar dat ik het krijg hoor, voordat er mensen gaan denken dat dit niet zo is. Het is alleen echt niet zo dat het net zo goed uit kan om een uitkering te krijgen dan dat je werkt, zoals sommigen denken. Dat wilde ik er even mee benadrukken.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:51

Ik kan hier ook aansluiten in het rijtje.
Ik werk wel "gewoon" (zo gewoon vind ik het niet, ik vind het vooral zeer vermoeiend en het beperkt mij echt in de rest van de mogelijkheden, maarja, als je kan werken moet je werken..) maar daar houdt het ook op.

Ik denk dat het op dit moment wel redelijk ok is qua vooroordelen in mijn omgeving ed, of toch in mijn gezicht, wat er achter mijn rug gebeurd weet ik niet. Waar ik zelf wel heel erg moeite mee heb is hetgeen de maatschappij verwacht/ophangt.

Dingen als "je bent zo ziek als je jezelf voelt", "als je positief in het leven staat kan je alles", "gewoon de pijn negeren en doorgaan en je wordt er beter van" etc. enerzijds werkt mij met momenten heel erg op mijn systeem. Alsof het zo makkelijk is. Ik heb jaren alles genegeerd en er alles aan gedaan om beter te worden en gewoon te kunnen functioneren, ben er alleen maar slechter door geworden.

En dan anderzijds dat ze verwachten dat je wel gewoon gaat werken, zelfs als je compleet aan de grond zit toch steeds die gesprekken, controlemomenten en steeds maar weer moeten verantwoorden en verdedigen. Ik begrijp het ergens wel dat die momenten er moeten zijn, maar ze zijn enorm vermoeiend en geven toch altijd stress, want wat als ze ineens zeggen "ga jij maar gewoon weer werken, het is nu wel goed geweest".

Er wordt ook gezegd dat mensen die chronisch ziek zijn alles zouden geven om gewoon te kunnen functioneren en te werken, en dat is ook zo, maar dan wel zoals een gezonde persoon. Werken en na het werk nog energie hebben voor huishouden, hobby's, ... Niet zoals velen nu zitten: wel werken en daarna geen energie meer om ook maar iets te doen. Dan ben je wel goed bezig, want je werkt en je draait mee in de maatschappij. Maar tegen welke kost? Dat zien ze niet.

Dus ja, ik vind het een hele dubbele.
Zelf werk ik, en ik functioneer (soort van) maar misschien zou ik liever niet werken en wel kunnen leven. Maarja, dan vinden mensen daar ook weer wat van .. Naast het financiële plaatje uiteraard. Het is altijd iets.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:13

Het is zo lastig. Ik vind het mooi dat er overal steeds meer openheid komt mbt ziek zijn en vooral geestelijk.
Aan de andere kant merk ik ook dat er weerstand ontstaat door bijv het snel roepen dat iemand iets mankeert of heeft zonder dat daadwerkelijk te weten. Niet alleen zichzelf maar ook anderen. Ik merk t op bokt al snel, hoe mensen een label opgeplakt krijgen door een paar woorden van een onbekend iemand op bokt.
(Bijv een ex vriend waarover geschreven wordt en die de noemer narcisme krijgt)

Mbt openheid is ontzettend mooi, toch denk ik dat in denkwijze en uitingen ook wat behaald kan worden.
Iemand die constant verteld wat er mis is, welke medicatie er gebruikt wordt, wat allemaal niet kan... daar gaan mensen ook iets van vinden. Terecht of onterecht.
Ik ken er die helemaal niks zeggen en alleen de mooie dingen posten/laten zien. Dat geeft een misplaatst vooroordeel omdat mensen niet weten hoe of wat. De andere kant idem, als elk gesprek alleen over kommer en kwel gaat en wat niet kan dan is dat voor anderen ook lastig, wat ik ook begrijp.
De gulden middenweg, openheid mbt wat er aan de hand is, de leuke dingen delen en de minder leuke dingen delen, in balans zou misschien kunnen helpen ?

Ik denk dat meer begrip naar elkaar al zoveel zou helpen. De "niet zieken" naar "zieken" en andersom.
Iemand die een opmerking maakt mbt "al die vakanties" die iemand maakt in de ziektewet kunnen kwetsend overkomen maar wellicht moet die ander wel elk dubbeltje omdraaien door schulden en daarom alleen maar aan het werk en voelt dit rot. Beide kanten mogen er zijn.

De zin - maar wat ze niet zien - mag denk ik ook naar de ander :)

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:31

Earth schreef:
_San87_ schreef:
We zijn nu bijna 4 weken verder van mijn USA reis en ik ben nog steeds niet hersteld. Maar dat neem ik voor lief en calculeer ik van tevoren in, want ik weet natuurlijk dat dit gebeurt.

Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik vooroordelen heb over sómmige mensen in de ziektewet. Van sommige mensen die hier reageren snap ik het honderd procent dat ze niet, of weinig, werken. En ik doe echt mijn best om mijn vooroordelen bij te stellen… Maar dit soort dingen over reizen naar de USA ‘want dat vind ik leuk, en dan moet ik 4 weken bijkomen’ helpen mij niet. En ja, dat zal ongetwijfeld mijn vooroordeel zijn. Maar ik denk dan toch: als je zó veel uur achter elkaar in een vliegtuig kunt zitten, kunt stormchasen etc, dan moet aangepast werk toch ook mogelijk zijn? Misschien niet het werk wat je altijd gedaan hebt, misschien niet het werk waar je voor bent opgeleid. Maar wel naar de USA kunnen, maar niet kunnen werken, vind ik gewoon heel moeilijk te begrijpen… dat vind ik dan ook met keuzes te maken hebben…Ik (zelf ook chronisch ziek maar nu nog niet zo erg, wel progressief) zal nooit naar de USA (of überhaupt ver op vakantie) kunnen omdat werken mij al te veel inspanning kost om daarbuiten nog zulke grote dingen te ondernemen. Maar dat is nu eenmaal zo en dat zal ik accepteren.
Maar nogmaals: ik geef gelijk toe dat dat mijn vooroordelen zijn.

Mijn vooroordelen komen vooral door de mensen die weigeren aangepast werk te doen als ze hun originele werk niet meer kunnen (of dat nou door ziekte is of door ontslag, of…) omdat ze zich er te goed voor voelen… Dat te vaak meegemaakt… Niet willen schoonmaken, asperges steken, paar uur achter de kassa, geen vrijwilligerswerk, etc, ‘want ik heb een hbo-diploma! Dan maar thuis!’.
Ik zeg absoluut niet dat dat bij jou het geval is!!!! Maar dat soort mensen voeden de vooroordelen en verzieken het voor de mensen die echt niet meer kunnen werken, en aan huis geluisterd zijn.
Laatst bijgewerkt door Zelda_Link op 21-06-24 09:35, in het totaal 2 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:32

Texas02 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, ik ben ook dankbaar dat ik het krijg hoor, voordat er mensen gaan denken dat dit niet zo is. Het is alleen echt niet zo dat het net zo goed uit kan om een uitkering te krijgen dan dat je werkt, zoals sommigen denken. Dat wilde ik er even mee benadrukken.

Ligt er ook wel aan wat voor uitkering en wat voor werk is mijn ervaring.
Ik zit met een volledige wajong ongeveer gelijk met wat ik toen aan salaris kreeg als ik fulltime werkte (schoonmaak, productie).
Overigens ben ik in ik geloof 2017 met die grote herkeuringsactie definitief volledig afgekeurd en zal ik niet opnieuw opgeroepen worden voor herkeuring, dat doen ze niet als je nog toekomstperspectief hebt qua werk.
Ook hier zeer dankbaar dat ik een uitkering ontvang, ik kan er prima mee rondkomen maar een paard kopen en onderhouden lukt bijvoorbeeld niet omdat er dan geen budget meer is om bijvoorbeeld een kapotte wasmachine te vervangen (al is het maar via een kringloopwinkel ofzo) en ik zeer grote problemen krijg als dat paard medisch wat gaat mankeren.
Geen paard = geen kosten als stalling = budget overhouden om te sparen voor dierenartskosten, vervangen apparatuur, opvangen onverwachte rekeningen, eens een dagje uit of de reiskosten kunnen betalen voor een weekend naar mijn ouders ofzo.

Over weekend naar mijn ouders gesproken, daarvoor moet ik minimaal 1 dag ervoor rust inplannen en de week erna ook zoveel mogelijk vrij houden.
Het is ±1,5u met het ov, wat ik theoretisch mss op 1 dag retour kan doen maar door 1-3 nachten daar te blijven is het veel beter te behappen en ben ik niet een week ziek na thuiskomst want te overprikkeld/vermoeid.
Dit doe ik ±3-5x per jaar, mijn ouders komen ook af en toe hierheen en verder bellen/appen we elkaar regelmatig.
Van hen uit was er in het begin ook onbegrip, inmiddels hebben ze gezien dat het me echt niet lukt en hoeveel rust ik nodig heb om de dagen te behappen.

Er is een paar keer een behoorlijk conflict geweest met mijn moeders andere dochter.
Die vond dat ik niet moest zeuren want ik had geen kind en ik kon dus uitslapen en zij kon dat niet.
Dat ik op dat moment zwaar depressief was, een vitamine D gehalte van 14 had, midden in de chemotherapie zat ivm borstkanker, 1-4x per week op haar kind paste én regelmatig bijsprong in het bedrijf van haar toenmalige vriend vergat ze voor het gemak maar even.
Dat was het moment dat ik het oppassen en bijspringen in het bedrijf gestopt heb en na nog een aantal akkefietjes haar volledig uit mijn leven geband heb.
Was een verdrietige beslissing maar het gaf ontzettend veel rust, ademruimte en energie om mezelf weer wat meer bij elkaar te rapen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:09

@Zelda

Ik denk dat je dat tegenwoordig niet meer gaat lukken, geen werk doen wat je niet wilt.
Er rolt toch zo'n lijstje uit met wat men nog wel kan volgens de arts (met dingen waarbij je vraagtekens hebt maar dat is een andere discussie :P )

Maar ik begrijp verder wel wat je zegt hoor.
Ik kan ook niet op vakantie, want dan weet ik gewoon dat ik toch de helft van de tijd met migraine zit, heb je er ook niks aan. En lekker door de stad slenteren en dingen bekijken hou ik ook maar een uurtje vol.
Zo heb ik een poos op een NAH pagina gezeten, lees je dat mensen een wandel vakantie doen en dan meerdere dagen 10 km en meer gaan wandelen. En dan denk ik hoe, dan, op een hele goede dag kan ik er 3,5 op een gewone 2,5 maar meestal niks. Dan zijn de gewone dingen rondom huis al genoeg.
Die mensen waren helemaal afgekeurd en ik was nog in gevecht met het UWV en ik geef toe, dat stak enorm, kon dat niet begrijpen.
Maar goed zie dan ook alleen maar wat ze plaatsen op facebook en meer niet.
Maar het ziet er raar uit, dat heb ik dan ook.
Maar is geen eerlijk gedachte vind ik dan.

Zo had ik afgelopen zaterdag een bruiloft, we waren daggast, ik vind het leuk, maar zie er als een berg tegenop.
Dinsdag, woensdag en donderdag had ik migraine, raar maar was daar blij mee, de kans dat ik 2 aanvallen direct na elkaar krijg is klein. Waar je al niet blij mee kunt zijn.
Ik ben totaal over mijn grenzen gegaan die dag, de gegarandeerd dat er mensen zijn die gedachte hebben: ja ja >;)
Gisteren voelde ik me weer een beetje in het land der levenden aangekomen .
En dat ziet men niet... dat maakt het zo moeilijk.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:18

Ik heb lang gelden een zware burn-out gehad. Het was een hel, maar niemand ziet wat aan je en dat maakt het zo lastig. Het is ook vreselijk dat zelfs professionals er niks van snappen. Ik weet nu dat je door een (echte) burn-out hersenbeschadiging krijgt, dus bij een burn-out is er sprake van NAH. Zo voelt dat voor mij ook. Ik ben nooit meer helemaal de oude geworden, maar aan de buitenkant zie je niks.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:30

Zelda_Link schreef:
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik vooroordelen heb over sómmige mensen in de ziektewet. Van sommige mensen die hier reageren snap ik het honderd procent dat ze niet, of weinig, werken. En ik doe echt mijn best om mijn vooroordelen bij te stellen… Maar dit soort dingen over reizen naar de USA ‘want dat vind ik leuk, en dan moet ik 4 weken bijkomen’ helpen mij niet. En ja, dat zal ongetwijfeld mijn vooroordeel zijn. Maar ik denk dan toch: als je zó veel uur achter elkaar in een vliegtuig kunt zitten, kunt stormchasen etc, dan moet aangepast werk toch ook mogelijk zijn? Misschien niet het werk wat je altijd gedaan hebt, misschien niet het werk waar je voor bent opgeleid. Maar wel naar de USA kunnen, maar niet kunnen werken, vind ik gewoon heel moeilijk te begrijpen… dat vind ik dan ook met keuzes te maken hebben…Ik (zelf ook chronisch ziek maar nu nog niet zo erg, wel progressief) zal nooit naar de USA (of überhaupt ver op vakantie) kunnen omdat werken mij al te veel inspanning kost om daarbuiten nog zulke grote dingen te ondernemen. Maar dat is nu eenmaal zo en dat zal ik accepteren.
Maar nogmaals: ik geef gelijk toe dat dat mijn vooroordelen zijn.

Mijn vooroordelen komen vooral door de mensen die weigeren aangepast werk te doen als ze hun originele werk niet meer kunnen (of dat nou door ziekte is of door ontslag, of…) omdat ze zich er te goed voor voelen… Dat te vaak meegemaakt… Niet willen schoonmaken, asperges steken, paar uur achter de kassa, geen vrijwilligerswerk, etc, ‘want ik heb een hbo-diploma! Dan maar thuis!’.
Ik zeg absoluut niet dat dat bij jou het geval is!!!! Maar dat soort mensen voeden de vooroordelen en verzieken het voor de mensen die echt niet meer kunnen werken, en aan huis geluisterd zijn.

Ergens vind ik het woord (voor)oordeel ook niet altijd terecht. Het is een gevoel van iemand anders, een mening. Zodra het als feiten doorgedrukt wordt ok..maar teniet doen aan een mening van een ander omdat het "niet uit komt" (<- ff harder omschreven dan bedoeld)

Waarom is de zin "wat ze niet zien is dat daarna..." waarom niet laten zien dan ?
De leuke dingen delen (delen is al weten dat anderen er iets van gaan vinden zowel positief als negatief, daar hoef je niet ziek voor te zijn) is leuk, maar een ander kan niet ruiken wat er daarna gebeurd. Die zien idd alleen het leuke dan.
En zoals hierboven anderen al zeiden is bekijken wat verstandig is om te doen mbt je eigen gezondheid miss ook handig in sommige gevallen. Niet vanwege andere mensen, voor je eigen gezondheid.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:39

Wat een goed topic om aan te halen, dank voor het openen! Ik lees veel schrijnende verhalen over jezelf steeds moeten verdedigen, verantwoorden en het moeten verdedigen dat als je een hobby nog wel kunt beoefenen je dus ook kunt werken. :(:) Dikke knuffels voor iedereen. Wat fijn dat jij als chronisch zieke nog wél van een hobby kan genieten! Ga ervoor hoor, schijt aan ieder die er wat van vindt!

Ik wilde graag de kant belichten van de partner van, als dat ook mag. :) Mijn vriend is chronisch ziek, ik denk dat we er nu zo'n 5 jaar druk mee zijn (we zijn 15 jaar samen <3 ). Ik vind het vreselijk te moeten aanschouwen hoe hij periodes heeft waar hij beetje bij beetje steeds verder wegkwijnt. Hoe hij het idee heeft dat hij niks (meer) heeft te bieden en weinig vooruit durft te denken. Hoe weinig sociaal contact hij heeft en als hij dat wel aangaat het eigenlijk alleen over zijn ziekte gaat, terwijl hij echt meer is dan dat!

Bijna 2 jaar geleden werd zijn WIA ingetrokken omdat de verzekeringsarts beoordeelde dat hij nog wel 36 uur zou kunnen werken. Zelfs toen de arbeidsdeskundige - die het rapport van de arts met hem moest bespreken - na 10 minuten inzag dat werken voor hem een utopie was, hebben we toch bijna 2 jaar moeten steggelen met een advocaat in de arm om gelijk te krijgen. Dit terwijl de (specialistische) artsen die we gezien hadden allemaal negatief werkadvies hadden uitgebracht zonder zicht op verbetering. Het is eigenlijk echt te belachelijk voor woorden hoe mis het allemaal gelopen is.

Vorige week hebben we gehoord dat de beslissing teruggedraaid wordt en hij 100% duurzaam afgekeurd wordt zonder enige herkeuring in de toekomst. Bizar hoe "blij" je kunt zijn met zo'n beslissing. De validatie voor zijn ziekzijn betekent ENORM veel voor hem! Hij krijgt weer een stukje autonomie terug. Eigen tempo, eigen beslissingen, eigen geld.

Ik heb ontzettend veel begrip voor mijn partner en heb altijd voor hem gevochten. En toch heb ook ik wel eens zulke "ja ja" >;) gedachten. Ik heb het ook wel eens zwaar met mezelf. Mijn werk vraagt ook veel van me, de energie is soms ook op, ik voel me ook wel eens slecht. Dat zijn momenten dat ik ook wel eens "wens" voor een dag dat ik niets hoef. Kan blijven liggen, of alleen dat doe waar ik energie van krijg. Dat is toch menselijk? Ik spreek dat ook gewoon uit met hem, en laat er tranen over. Betekent niet dat ik met hem zou willen ruilen, my dear nooo :=

Ik buig de hele situatie maar om naar een "voordeel": ons maandelijkse inkomen wordt straks een stukje hoger. Dat geeft ademruimte, en dat kunnen we al jaren echt heel goed gebruiken :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:59

Ook ik ben chronisch ziek.
Progressief en mijn lijf takelt hard af.

Ik speel sax in een orkest 1 avond per week. Leuk want dan zie ik mensen.
Alleen de apotheker zien en artsen word ik wel zat.
Die ene avond moet ik 3 dagen van bijkomen. Het levert enorm veel pijn op.
Op dit moment weegt de lol nog zwaarder dan de pijn. Maar die weegschaal gaat doorslaan naar de pijnkant.

Wij (man en ik) zijn op reis geweest naar Amerika. Was al 4 jaar uitgesteld (corona).
Veel verklaringen mee ivm zware medicatie die mee moest.
Op vakantie veel medicatie moeten slikken. Daar ook nog gevallen.

Wat anderen niet zien is dat ik een heupoperatie (nieuwe heup) heb verzet.
Deze reis wilden mijn man en ik al zo lang. Met krukken/rollator is zo’n reis niet te doen.

Rechterheup wordt vervangen in september en daarna gaan we door voor linkerheup.
Ellebogen lopen zenuwen niet goed in hun gootje (veel pijn). Is dat niet beter geworden moetn armen ook geopereerd gaan worden.

Mijn man zegt altijd, is hetgene wat je wil gaan doen het waard om de pijn voor te hebben?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:02

Misschien niet helemaal passend, maar toevallig een artikel over het uwv vandaag
https://archive.is/UOI62

Verschrikkelijk...maar ja zo is het echt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:03

Als het gaat om depressie: vandaag in de krant: de Spinoza prijs gaat naar de psycholoog mw prof dr. Elzinga voor haar onderzoek naar depressieve jongeren. (De "nobel prijs" binnen de Nederlandse wetenschap.)

En haar bevindingen zijn, dat opgroeien met ouders die kleineren, zelf depressief zijn (etc etc etc) de grote voorspeller zijn of iemand zelf depressief gaat worden.
Een spiraal, die van generatie op generatie wordt doorgegeven dus.

En er is het verschijnsel 'dat je leert overleven': je wil zo graag, doet je best, meer dan je best - oejjjj.
En dan gaat het mis, en niet zelden krijg je iets te horen als "Ja, maar jij bent zo sterk, nou moet je niet gaan zeuren..."

Dus: vooroordelen tegengaan: heel erg graag.
Depressie, en al die andere ellende die je niet aan de buitenkant ziet: het is hartstikke zwaar.

...ik brak op mijn zestigste voor het eerst een bot. Mensenkinderen nog aan toe: wat is dàt een warm bad. Buschauffeurs die strijk en zet eerst opletten of je zit, mensen die zomaar een praatje maken 'of het gaat en of het goedkomt', wildvreemden die aanbieden om je te helpen en dingen uit handen te nemen - ik had het bot liever heel gehouden, maar ik vond het warme bad echt heerlijk!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:13

Hutcherson schreef:
Ik vind mensen die geen ambitie, doelen of wensen hebben zielig. Kunnen ze een gezond lijf hebben maar nul mentale wensen en leven per minuut dan denk ik jeetje wat sneu.

Mag ik vragen waarom je dat sneu/zielig vindt? Ik ken meerdere mensen die gelukkig zijn zoals ze zijn en hoe ze leven, zij denken er niet over na anders te willen/doen.
Waarom zou je zielig zijn als je gelukkig bent zoals het nu is? Ik vind dat juist een uitdaging om niet mee te gaan in dat alles beter moet en je alles uit het leven moet halen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:19

Percy schreef:
Zelf ben ik chronisch ziek met meerdere aandoeningen, zelf echt klagen doe ik zelden.

Over het gros hier heb ik ook geen oordeel. Waar ik wel moeite mee heb is als iemand in vrijwel elk bericht zegt dat ze iets mankeert maar wel kan tuinieren, klussen, in een tent slapen en weet ik nog wat meer.
Jaloers ben ik niet maar verdikkeme, ik zou in mijn handjes knijpen als ik daar nog toe in staat zou zijn en ja, daar word ik wel pissig van.

Iris82 schreef:
Ik val zelf onder de categorie chronisch ziek. Maar dat maakt me eerder gezegd niet altijd minder veroordelend. Hoe graag dat ik dat ook zou willen, want ik vind het ook niet fijn als mensen mij veroordelen. Maar in mijn geval is dat dan een soort combinatie van jaloezie met eenzaamheid.

Je hebt van die mensen die chronisch ziek zijn en wel van alles doen 'ja ik moet er wel even een dagje plat van' en daarnaast ook vreselijk veel aandacht naar zich toe trekken met hun ziek zijn. Terwijl ik hier al jaren opgesloten zit in mn huis want het licht is te licht en de zon is te warm en de wind waait te hard en het geluid maakt teveel geluid en de kou is te koud en de regen te nat. Dan denk ik: paasei heej, je moest eens weten hoe muf het leven ook kan zijn. Maar het is niet eerlijk om zo te denken dat besef ik ook wel. Alleen het is heel lastig om dat om te buigen omdat ik gewoon blijvend jaloers ben. :')

Dit heb ik ook, ja. En ik haat dat van mezelf.
Heeft ook met uwv te maken wat gewoon achterlijk is. Want ja, dan ga je toch vergelijken en kom je erachter dat mensen die nog veel meer kunnen wel afgekeurd worden en jij in de bijstand terecht komt. Iedere arts en instantie die je moet beoordelen geeft aan dat je niet aan het werk kan, dat je jezelf continu overbelast met alleen voor jezelf zorgen en je met elke keer wel proberen slechter wordt en niet meer op oude niveau komt, maar uwv ziet die beperkingen niet zo ernstig.

Of mensen die nooit behandelingen afmaken, omdat ze denken het beter te weten of telkens stoppen met medicatie voor de aandoening. Hoe slecht dat van mezelf ook is, daar kan ik echt geïrriteerd van raken. Dat er mogelijkheden zijn om het 'beter'/dragelijker te maken, maar dat men daar gewoon geen zin in heeft. En mijn hele leven bestaat bijna uit zulke behandelingen en medicatie om te zorgen dat ik minder hard achteruit ga. Dan ben ik wel eens jaloers ja dat mensen die keuze dus kunnen maken.
En daarna geef ik mezelf een schop onder mijn hol,want ik vind dat een heel vervelende eigenschap van mezelf. Maar soms heb ik dat blijkbaar nodig om even in een hoekje te huilen, balen en schelden.

Earth, je beseft dat je zelf nu ook een vooroordeel hebt over chronische ziekte he? Dat volgens jou er groter onbegrip is voor psychische problemen dan lichamelijke. Er zijn ook zat onzichtbare lichamelijke problemen waar men geen begrip voor toont. Het hele onzichtbare zorgt voor onbegrip, van beide vormen.

Dat artikel van DP is idd hoe ik het ook ervaren heb en wat mijn advocaat ook zei. Ook de onafhankelijke keuringsarts (die vroeger voor uwv werkte) en arbeidsdeskundige gaven datzelfde aan. Mijn bezwaar bij uwv duurde 15 minuten en dossier van artsen en revalidatie is niet meegenomen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:56

Ik heb uiteindelijk vier herkeuringen gehad, in de oude wao en uiteindelijk bij de laatste was het ok. Je bent gewoon kansloos voor de arbeidsmarkt omdat je geen continuiteit kunt bieden. Daar zit ook mijn allergrootste nuk. Ik weet niet wat ik morgen kan, wel weet ik dat ik geen weken achter elkaar kan presteren. Dan wordt ik keihard geteruggefloten door mijn lichaam.

Mijn laatste werkgever heeft me na een zoveelste poging te komen werken me naar huis gebracht en me verboden me nog te laten zien daar. Ik wel, kan een paar weken me nog bij elkaar rapen om 4 uur per week te kunnen "presteren" en daarna is het voor weken ook echt volledig klaar.

Best zonde van mijn goede opleiding, de studieschuld die ik had gemaakt. Ik mag nog geen uur werken of vrijwilligerswerk doen. Dan heb ik meteen de uwv op mijn nek zitten. Omdat ik ruimschoots heb aangetoond dat ik het gewoonweg niet lang kan volhouden.

Zou ik zo graag mijn eigen broek financieel ophouden, niks liever dan dat. Maar ik ben zo dom geweest te willen blijven werken wat me uiteindelijk zowel mijn gezondheid als financieel de das heeft omgedaan. -O-

Wat me wel opvalt is dat Nederlanders sneller een oordeel klaar hebben over gehandicapten en daar ook geen enkele moeite mee hebben die mening luidkeels rond te strooien. Dat "men" zich aanstelt, lui is, uitvreter, hand ophouder enz. Maar je mag wel de volle mep betalen voor alles. De gehandicapten toiletten zijn als ze bezet zijn door niet gehandicapten in gebruik nagenoeg altijd door nederlanders, waar ook ter wereld,

Over de grens wordt er meest wel een stuk milder gedacht ben ik achter. Grappig bijvoorbeeld in zowel duitse als franse skioordern krijg je korting op je skipas met je gehandicapten kaart. Onder het mom, het lopen gaat niet best maar af en toe naar beneden glijden zal wel gaan. Nederlanders denken je hebt die kaart dus kun je geen meter meer lopen. En als je dan loopt ben je dus een profiteur.

Waar dat door komt geen idee. Er wordt zo hard geoordeeld als je niet volledig volgens "de norm" kunt werken. Iemand zonder benen is zielig terwijl die misschien top fit is en verder naast missende benen kerngezond is. Iemand die continue echt heel moe is. Iedereen is wel eens moe. Nee je hebt ook moe moe zoals ik dat noem. Verlammende vermoeidheid waarvan je omvalt als je iets wilt doen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:36

Wat een hoop mensen hier die wat mankeren, van sommigen wist ik het al maar het zijn er nog veel meer als dat ik dacht. Eigenlijk schrik ik er een beetje van, want hoe komt dat toch dat zo veel mensen ziek uitvallen, en er alsnog vooroordelen en onbegrip zijn en men nog altijd gepusht wordt of zich gepusht voelt. Het leven is soms zo oneerlijk.

Meerdere dingen die ik ervaar zijn hier al genoemd, die zal ik niet herhalen en ik zal kijken of ik dingen kan toevoegen.

Waar ik soms een beetje van sta te kijken is opgedrongen ongevraagde en ongewenste hulp die ik soms krijg. Ik heb zenuw problemen en ook chronische pijn daardoor, ik heb mijzelf in de loop van de jaren aangeleerd hoe ik mijzelf met zo min mogelijk pijn kan aankleden. Wanneer ik een jas aantrek of een schoudertas over mijn schouders hang, dan ziet dat er anders uit als bij een gewoon persoon, soms heb ik ook moeite met het dichtmaken van knopen van een jas of de rits. In een openbare ruimte is dit dus zichtbaar als handicap.
Mensen die ongevraagd mijn jas uit mijn handen trekken omdat zij vinden dat zij mij moeten gaan aankleden, die doen mij pijn want dat wat voor hun weinig kracht is, komt voor mij als een klap binnen wanneer mijn handen of armen erbij betrokken zijn, pijnlijk. Of mensen die terwijl ik mijn jas zelf aan het aantrekken ben, even nonchalant met een korte ruk die jas vlot omhoog trekken of een mouw even een rukje geven zodat die meteen goed zit of iets dergelijks zodat ik 'sneller' die jas aan heb ofzo.
ik haat het echt, zulke acties doen mij lichamelijk echt pijn, en daarbij: ik kom toch ook niet ongevraagd aan jouw spullen of aan jouw lichaam? Doe mij ajb geen pijn, blijf gewoon van mij af.
Zulk gedrag zal ongetwijfeld een naam hebben maar ik kom er niet op: mensen die zich goed voelen als ze een ander kunnen helpen en hun hulp daardoor opdringen, en zichzelf daar ongetwijfeld een schouderklopje voor geven. Maar totaal voorbij gaan aan het feit dat iemand met een handicap een persoon is zoals zij zelf, met een eigen gevoel, eigen wensen en waardigheid. Ze zijn geen algemeen bezit voor iedereen die zichzelf een veer in hun reet willen steken omdat het helpen van zo iemand een goede daad zou zijn ofzo. Vraag toestemming voordat je aan iemands spullen zit, en al helemaal voordat je aan iemand zelf zit. En accepteer ook een 'nee ik doe dit zelf'.
Dat is voor sommigen echt moeilijk.

-

Nog eentje waar ik vooral mentaal last van heb, dat is geen erkenning krijgen. Ook ik zit in de bijstand, ik heb hetzelfde inkomen en krijg dezelfde behandeling als mensen die niet WILLEN werken. Ik ben uitgevallen in de periode dat ze de Wajong gingen afschalen, ik ben al ziek sinds mijn 14 maar Wajong heb ik dus nooit gekregen. Omdat mijn werkervaring en uren die ik maakte zodanig laag zijn (duh, ik was al jong niet in orde) had ik geen hoog inkomen, en daardoor geen recht op een uitkering voor arbeidsongeschikten want dat heeft te maken met het inkomensverlies wat je krijgt zodra je als werkende arbeidsongeschikt raakt.

Weet je, ik kom rond met de uitkering die ik heb. Daar ben ik ook dankbaar voor. Wat ik graag zou willen, is om niet elke keer in 1 adem te worden genoemd met mensen in de bijstand die niet willen werken, mensen in de bijstand die zwart erbij werken (zij doen dat dus ik zal dat ook wel doen).
Ik zou erkenning fijn vinden, dat ik niet meer kan, en dat het geen kwestie is van luiheid of niet willen. Maar dat krijg je niet, en ik voel mij dan ook geregeld met de nek aangekeken door mensen wanneer het over 'mensen in de bijstand' gaat.
Edit, toevoeging: in mijn beleving zou het fijner zijn als mensen die echt wat mankeren niet in de bijstand zou zetten. Het inkomen hoeft van mij niet te veranderen, maar geef het alleen al een andere naam wanneer mensen een uitkering hebben omdat zij echt niet meer kunnen.

Mand
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 21-06-24 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:45

@karuna ik denk dat je de plank een klein beetje misslaat mbt dat Nederlanders er zo erg in zijn. Er zijn genoeg landen waar je weggestopt zit als je wat mankeert. Kijk in de US eens na over hoe mensen die ziek zijn behandeld worden, letterlijk en figuurlijk.

Nl heeft echt veel kansen maar... en dat zal vast tegen t zere been kunnen stoten... de hulp is overbezet. En ik vraag me af waarom.

Daarbij, hoe weet jij of het toilet in gebruik is door iemand zonder handicap? Omdat die geen rolstoel heeft of niks zichtbaar ?