Geknelde zenuw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:21

Tieneke schreef:
Als ik andere zaken voor deze pijn zit, kan je jezelf ook bedenken van welke ernst hetgeen kan zijn wat voorbij steekt.
Ik heb geen excuses, maar ik zet mezelf nooit op de eerste plaats en heb bij medische zaken uitstelgedrag omdat ik heel erg ziek ben geweest in het verleden en ik nu liever mijn kop in het zand steek dan het in handen te nemen. Maar daar ben ik mezelf meer dan bewust van. Een topic op Bokt openen was voor mij een tussenstap om toch iets te doen. Maar jouw bijdrage eerder gaf me weer meteen spijt.

Dit is echter geen uitstelgedrag, het is de realiteit van de dag.

Maak je niet druk. Je hoeft jezelf echt niet te verantwoorden op een online forum hoor. Gewoon doen wat kan gezien de omstandigheden.

Zou voor nu vooral pijnstillers blijven innemen, zodat je in ieder geval blijft bewegen en niets forceren wat erg pijn doet. Hopelijk gaat het dan vanzelf langzaam beter.

Tieneke

Re: Geknelde zenuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 21:25

Ik ga voor nu even voort op pijnstillers, al snap ik ook wat Hutcherson zegt natuurlijk.

En stress, ja, ik weet het. Ik vrees echter dat ik daar niet meteen van af ga komen...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:44

Zorg voor jezelf. Y;(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:45

Je hoeft je niet te verantwoorden ;)

Wat anderen bedoelen is, dat als jij in staat bent deze pijn opzij te schuiven het geen zenuwpijn is. Dan ga je echt dood van de pijn namelijk, die is niet te negeren, opzij te schuiven, uit te stellen. Maar dat betekent dat het spieren zijn, wees blij ;)
Sterkte met de situatie.
Laatst bijgewerkt door Goof op 19-06-24 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:45

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus wellicht is deze vraag al voorbij gekomen.

Slaap je met je hoofd op de bankleuning/klein sierkussen of op je kussen uit je bed?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:49

Goof schreef:
Je hoeft je niet te verantwoorden ;)

Wat anderen bedoelen is, dat als jij in staat bent deze pijn opzij te schuiven het geen zenuwpijn is. Dan ga je echt dood van de pijn namelijk, die is niet te negeren, opzij te schuiven, uit te stellen. Maar dat betekent dat het spieren zijn, wees blij ;)
Sterkte met de situatie.

Bedankt Goof, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 21:54

LieZ_Horses schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus wellicht is deze vraag al voorbij gekomen.

Slaap je met je hoofd op de bankleuning/klein sierkussen of op je kussen uit je bed?

Beide. Met een kleiner kussen lig ik stabieler, maar minder comfortabel op zich. Mijn hoofdkussen is heel comfortabel, maar het zakt altijd van plaats, waardoor het ervoor zorgt dat mijn rug holler getrokken wordt. Kan het moeilijk uitleggen.

Momenteel is de pijn vanuit de rug naar mijn been onderaan terug meer de kop op aan het steken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:55

Wanneer ik toevallig een nacht op een ander kussen slaap heb ik de volgende dag oplopende pijn in nek en linkerschouder , daar zit wel wat slijtage maar het ligt echt aan het verkeerde kussen. Pijnstiller en blijven bewegen en oude kussen weer pakken is bij mij de oplossing. Bij jou
waarschijnlijk ook wanneer je weer in je eigen bed kunt slapen. Sterkte.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:57

Hutcherson schreef:
tengeltje11 schreef:
Dokters in België zijn niet vaak pro osteopaat…. Behoort jammergenoeg nog niet tot de reguliere geneeskunde.

Toch gaat de osteo je hier mee kunnen helpen, je huisarts niet.

Osteopathie bestaat al sinds 1870 (net als acupunctuur etc). De 'reguliere' geneeskundige pas 50 jaar.... Dus wat is dan 'regulier' en wat is het verst ontwikkeld... En bovendien, wat is het doel. Van osteopathie is het doel om het lichaam zelf in staat te stellen te herstellen en alle systemen weer in homeostase te krijgen. Van geneeskunde staat meer de farmacie centraal. Dus symptoombestrijding.

Dat moet je mij niet uitleggen hoor, is het systeem in België.
Zelf loop ik meer naar de osteo dan naar de huisarts, maar huisarts wordt terugbetaald omdat het regulier is en osteo 3keer 20 euro omdat het nog als alternatief gezien wordt(jammergenoeg).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 22:02

Terugbetaling osteo is, dacht ik, afhankelijk van de mutualiteit omdat het via de aanvullende verzekering loopt, op dat vlak zit ik alleszins niet slecht. Dat is alleszins geen drempel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:23

Tieneke schreef:
Momenteel is de pijn vanuit de rug naar mijn been onderaan terug meer de kop op aan het steken.

Vanuit je onderrug? Dat klinkt dan toch als een beginnende isiasch. Is diclofinac vrij verkrijgbaar bij jullie? Mijn ostheopaat raadde mij toen aan dit een poosje als een soort kuurtje te gebruiken. Dus echt een paar dagen achter elkaar. Ik had er wel baat bij maar je mag het ook weer niet te lang gebruiken. Is niet zo fijn voor je maag, hoewel ik daar geen last van had.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 22:25

Vanuit de onderrug/mijn bil. Is op recept hier bij mijn weten. Ik heb wel nog voltapatch liggen, kan dat iets zijn?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:33

Tieneke schreef:
Vanuit de onderrug/mijn bil. Is op recept hier bij mijn weten. Ik heb wel nog voltapatch liggen, kan dat iets zijn?

Dat kun je proberen. Bij mij deed het niets. Van Voltare heb ik gel en tabletten. Misschien is dat wel vrij verkrijgbaar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:34

Hutcherson schreef:
tengeltje11 schreef:
Dokters in België zijn niet vaak pro osteopaat…. Behoort jammergenoeg nog niet tot de reguliere geneeskunde.

Toch gaat de osteo je hier mee kunnen helpen, je huisarts niet.

Osteopathie bestaat al sinds 1870 (net als acupunctuur etc). De 'reguliere' geneeskundige pas 50 jaar.... Dus wat is dan 'regulier' en wat is het verst ontwikkeld... En bovendien, wat is het doel. Van osteopathie is het doel om het lichaam zelf in staat te stellen te herstellen en alle systemen weer in homeostase te krijgen. Van geneeskunde staat meer de farmacie centraal. Dus symptoombestrijding.

Reguliere geneeskunde bestaat pas 50 jaar? Dat is apart, ik dacht altijd dat het toch iets langer bestond :?

Er zijn kinesten die ook osteopathie hebben gestudeerd, die worden wel vergoed als ze het als kinesie behandeling declareren.

Dat je het verschil niet weet tussen spierproblematiek en zenuwpijn is niet heel gek, je bent per slot van rekening geen arts.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:38

Het klinkt alsof je gewoon even met een tennisbal in de weer moet. Spierknopen geven wel degelijk heel veel pijn als je pech hebt, maar op een andere manier dan zenuwpijn. Zenuwpijn is ondragelijk en zoals hierboven gezegd kun je dat niet aan de kant zetten. Wees blij dat het “gewoon” spieren zijn. Dat doet gewoon heel veel pijn maar heeft verder geen ernstige gevolgen en ook een minder spannende oorzaak meestal. Voel gewoon even je spieren af met een tennisbal tussen je rug en de muur dan kom je vanzelf zere plekken tegen. Die plekken kun je dan losmaken met een tennisbal. Bij ischias/piriformis syndroom kun je dat doen op een harde stoel. Waarschijnlijk brengt dit snel verlichting. Het zal niet na 1x weg zijn maar het helpt wel de verkramping wat te ontspannen waardoor er herstel kan plaatsvinden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 23:48

Zenuwpijn is echt een hele andere (schietende, tintelende of dove) pijn ten opzichte van spierproblemen.

TS. Zoek eens op ischias (ook wel piriformis syndroom genoemd). Kijk eens naar die klachten. Als je op je zitbeenknobbel (midden in je bil) duwt wordt de pijn erger... Daar zijn echt hele goede bewegingen voor (vanuit osteopathie en chiropractie)om de zenuw meer te laten glijden en bewegen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 04:01

TS hopelijk zijn je klachten snel weg met goede comfortabele nachtrust. Zou wel naar een goede fysio gaan, het klinkt in mijn ogen alsof je flinke spierknopen hebt en dat kan echt een hel zijn. Evt zou spierontspanner kunnen helpen voor het slapen? Iets als tramadol werkt spierverslappend en pijnstillend maar is wel meteen weer erg heftig. Wel enkel via huisarts verkrijgbaar.

Zenuwpijn is helaas niet iets wat je even opzij kan schuiven, ik heb mijn hoofd tegen een muur staan bonken toen ik het kreeg om maar ergens anders pijn te voelen :+ niks hielp, alleen vodka had enigszins wat effect , vooral op de mentale gemoedstoestand :Y) maar raadt het niet aan om te doen. :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 07:06

Ik heb allerlei plannen bedacht hoe ik een einde aan m’n leven kon maken terwijl ik m’n bed niet uit kon. Heb overwogen mezelf uit het raam te gooien maar bedacht net op tijd dat ik op de eerste verdieping slaap en dat dus geen zin heeft. Tegelijkertijd dacht ik nog ik wou dat ik in een flatgebouw woonde dan was dit eindelijk voorbij. En zonder gein, ik had het gedaan. Geen moment nadenkende over wat ik achter liet. Zenuwpijn drijft je tot waanzin. Ik lig nu weer in bed met rugpijn maar dit is spieren. Dit doet gewoon echt veel pijn maar zo lang ik stil blijf liggen voel ik niks/minder. Zenuwpijn stopt geen seconde. Het is rensport van tsunami doe je elke seconde blijft overspoelen zonder ook maar iets ruimte te geven om adem te halen.

Tramadol en dyclofinac zie ik genoemd worden. Dit is best heftig spul maar als het nodig is is het nodig. Maar ts weet wat deze klachten veroorzaakt (op de bank slapen) en kan het simpel oplossen door gewoon een matras (of desnoods een luchtbed van een tientje) in de woonkamer te gooien. Zolang je daar niet voor kiest ben je in mijn ogen niet op het punt dat je dit soort zware pijnstillers nodig hebt. Vergis je niet. Die pillen doen je lijf leed aan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:21

Je omschrijft het idd correct pluisje, het voelt alsof je dood gaat maar weet dat het niet gebeurt maar je wilt dat het stopt. Het drijft je tot wanhoop. Helaas (of gelukkig) kan je ook aan zenuwpijn gewend raken en op een gegeven moment accepteer je de pijn. In mijn geval belemmerd het vooral mijn nachtrust nog maar overdag kan ik functioneren (ik heb aangezichtspijn aan beide zijde, wel ingrepen gehad wat de klachten minder heeft gemaakt maar nog steeds dagelijks vele aanvallen die gelukkig niet langer dan secondes duren, maar met slapen voelt het vaak alsof ik overreden ben door een truck of in elkaar getimmerd ben en kan nog steeds wakker worden van de pijn). Het is gewoon zwaar poedersuiker als je zenuwpijn hebt en vaak iets wat erg onderschat word.

Tramadol is inderdaad vrij heftig spul, maar idd niet de oplossing, het is symptoombestrijding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:31

Pfff rennie. Ik voel met je mee. Twee keer vier weken was verschrikkelijk. Dagelijks is echt horror. Je kunt het ook niet parkeren of andere prioriteiten stellen want het legt je gewoon lam. Hoe erg iets anders ook was, ik kon gewoon niks. Ik wist amper nog hoe ik moest ademen.

Wat goed dat je aangeeft ermee te kunnen zijn. Ik heb het geprobeerd maar als iets zo heftig is dat je amper kunt ademen dan is “ermee zijn” heel erg lastig. Wel een goede oefening trouwens ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:37

@pluisje88

Het willen plannen van je einde komt mij helaas bekend voor.
Ca 2.5 jaar terug met de hernia die ik had,zocht ik allerlei mogelijkheden om zelf een einde te kunnen maken.
"Helaas" had ik toen echt niet de mogelijkheid om zelf "iets" te doen.

Nu ben ik natuurlijk echt blij dat ik het niet kon. Maar ik werd gek van de pijn en de mensen die dachten dat ik mij aanstelde.
Pas na de operatie aan mijn rug was ik van de ergste pijn af.
Maar man man man..... nooit maar dan ook nooit weer wil ik zoveel pijn.

Ik doe braaf wel rug oefeningen en let op mijn houding tijdens het staan en lopen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:40

Ik heb het inmiddels al een paar jaar dus helaas moet je er wel mee leren leven. Ik kan mijn pijn het best omschrijven als een wortelkanaal ontsteking aan beide kanten van je gebit wat uitstraalt naar je hele gezicht in aanvallen. In het begin kon ik ook echt niet goed functioneren, veel pijnstilling, janken van de pijn etc, maar op een gegeven moment moet je wel verder en het naast je leggen als je nog een leven wilt hebben. Ik ben nu een jaar van de pijnstilling af, het werkte toch niet meer dus ipv het te verhogen was het beter om te stoppen. Het heeft mentaal ook veel met mij gedaan en mijn omgeving was niet altijd even begripvol tot uitspraken van dat ik het verzon zelfs. Gelukkig wel veel steun gehad aan veel uit mijn directe omgeving

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:53

Hier ook zenuw klachten, bij mij is een onduidelijke vernauwing in mijn nek gezien op de mri (de arts vond het niet duidelijk genoeg om 'nekhernia' er aan te plakken) en ik heb zenuwpijn in allebei mijn armen, rechts erger als links. Ik ben inmiddels ook aan 1 arm geopereerd, de pijn is hierdoor wel minder maar niet weg, ik hoop echt voor je dat je iets anders hebt want ik ervaar het naast pijnlijk ook als heel beperkend in het leven. Wat iemand anders al zei, dit gun je je vijand nog niet.

Ik ga zelf wel heel goed op warmte en helemaal wanneer ik een pijn aanval heb. De theorie die ik erover weet is dat je spieren dan meer ontspannen, wat de zenuw dan minder zou irriteren. Zelf ben ik groot fan van mijn stoov kussentje (infrarood warmte, elektrisch) maar die zijn prijzig, misschien dat je toevallig al een verwarmde deken in huis hebt of iets dergelijks? Proberen kan altijd, denk ik :) kruikjes enzo begin ik zelf niet meer aan, het gevoel van 'te warm' en kort daarna 'net te koud' vind ik frustrerend, ik wil gewoon doodstil kunnen zitten met een constante comfortabele warmte en niet steeds op moeten staan wanneer ik mij zo ellendig voel. Kou maakt bij mij dat de boel nog erger verkrampt, wat dus nog meer pijn doet.