Mag de apotheek dit doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:53

Dit zou niet mogen nee. Maar praat gewoon even met die apotheek , dan komt dat hopelijk niet meer voor.

Tucht klachten etc , gaat mij veel te ver.

En hoe rot ook , als iemand zich niet uitschrijft of adres / gegevens bij een huisarts wijzigt , moet je de schuld niet daar leggen imo :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:57

gomir schreef:
Het hoort inderdaad niet, maar de eerste stap is toch echt dit bespreken met de apotheker.

Nou ja, een tweede stap. De eerste stap is al gezet en het is aangegeven bij de apotheek, en daar vond iemand (waarschijnlijk een assistent) in elk geval dat er niets fout gedaan was.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:57

Ik vind een tuchtklacht indienen idd wel erg ver gaan, maar de apotheek erop aanspreken zou ik wel doen.

Het hoort niet, TS voelt zich er kennelijk ook niet fijn bij dat het gebeurd is, dat mag je gewoon terugkoppelen naar de apotheek.

@Getup: Het gaat er toch niet om dat ze op hetzelfde adres woont?
Het gaat erom dat de apotheek privacy gevoelige informatie niet alleen open en bloot meegeeft aan haar moeder, maar ook besproken heeft met haar moeder.
Als de apotheek haar moeder een brief in dichte envelop had meegegeven om aan haar dochter te geven, omdat ze op hetzelfde adres woont, was er niks aan de hand geweest.
Het gaat om het feit dat er daadwerkelijk informatie is uitgewisseld, wat TS niet fijn vindt en wat ook gewoon niet hoort.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:59

Marije _Jiplover: nee , dat wbt adres was een reactie op een andere post ergens op pagina 1

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:03

gomir schreef:
Ista zegt toch ook dat ze eerst het gesprek aan moet gaan met de apotheek Senna?

Petpa schreef:
Een apotheker heeft een beroepsgeheim waardoor dit hem / haar tuchtrechtelijk aan te reken is. Ik zou een tuchtklacht indienen.

Het hoort inderdaad niet, maar de eerste stap is toch echt dit bespreken met de apotheker.
Het zal ongetwijfeld geen opzet geweest zijn dus waarschijnlijk schrikken ze hier zelf ook van als ze dit terug horen en treffen ze maatregelen om herhaling te voorkomen.
Een tuchtklacht kost niet alleen de maatschappij een hoop geld, maar levert ook voor de betrokken zorgverlener (en jezelf) veel stress op en is een aanzienlijke tijdsinvestering. Prima om dat traject in te gaan als er echt iets fout gegaan is en je niet serieus genomen wordt bij het bespreken, maar in dit geval is dat wel echt een overtrokken reactie in mijn ogen.

Overigens is het wel deze houding in de maatschappij waardoor zorgverleners steeds defensiever worden (met duurdere zorg tot gevolg en soms ook meer nevenschade) of gewoon iets anders gaan doen met hun leven.

Ik heb het bericht van TS zo geïnterpreteerd als dat ze al met (iemand van) de apotheek gesproken heeft.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:11

Zoals ik het begrijp: TS heeft al met de apotheek gesproken en de medicijnen die werden ogpehaald waren niet voor haar, dus het was geen advies hoe in te nemen.

Ik vind het echt niet kunnen, ongeacht wat er in de brief staat.
Maar afhankelijk van het onderwerp zou ik wel/geen klacht indienen.
Voor jezelf is het te laat, maar om andere mensen in de toekomst te beschermen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 21:27

Ik heb direct contact opgenomen met de apotheek, maar ik kreeg van de apotheker reactie dat ze me gelijk gaven dat het niet hun normale manier van werken is, maar dat zij vinden dat ze niks verkeerd gedaan hebben.

Dus ja, nogal dubbel. Aan de ene kant geeft ze toe dat het niet oke is, aan de andere kant vind ze dat het gewoon moet kunnen ofzo :+

gomir

Re: Mag de apotheek dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:58

Bijzonder. Meestal zijn apothekers nogal van de regeltjes en vermijden van alle theoretische risico's.
Zijn ze onderdeel van een keten? Want dan zou je daar nog een klacht in kunnen dienen. Minder zwaar dan geschillencommissie en dergelijke (die tijd zou ik er zelf niet voor over hebben), maar dan wordt het hopelijk wel serieus genomen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:57

Daphne__ schreef:
Ik heb direct contact opgenomen met de apotheek, maar ik kreeg van de apotheker reactie dat ze me gelijk gaven dat het niet hun normale manier van werken is, maar dat zij vinden dat ze niks verkeerd gedaan hebben.

Dus ja, nogal dubbel. Aan de ene kant geeft ze toe dat het niet oke is, aan de andere kant vind ze dat het gewoon moet kunnen ofzo :+

Na deze reactie zou ik wel stappen ondernemen. Dat ze vinden dat er niks verkeerd is, maakt het nog niet dat het okee is.

luuntje

Re: Mag de apotheek dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:04

Eens met miss lizsje.
Ik zou na deze reactie vanuit de apotheek ook een klacht indienen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:32

Als het goed is staat op hun website hoe ze omgaan met de privacy.
Kijk daar ook even naar en onderneem dan zeker stappen! Dit zou echt niet mogen gebeuren.

Marije_jiplover schreef:
Als de apotheek haar moeder een brief in dichte envelop had meegegeven om aan haar dochter te geven, omdat ze op hetzelfde adres woont, was er niks aan de hand geweest.

Vind dat ook dat niet moet kunnen. Want ze weten niet hoe die relatie is. Het gaat hier niet om een minderjarige. En alleen om een postzegel te besparen ontstaat op die manier de kans dat de patiënt de informatie in de brief niet krijgt.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:35

Dit zou zeker niet mogen, feitelijk is het een datalek: persoonsgegevens van TS zijn zonder toestemming aan iemand anders gegeven en besproken. Dat dit de moeder van TS betreft maakt daarin niet uit, er was geen toestemming gevraagd/gegeven, dus het mag niet, punt.

Dus wat je eigenlijk zou moeten doen is melding maken bij de autoriteit persoonsgegevens dat er een datalek is. En dan is het aan hen om verder actie te ondernemen om dit in het vervolg te voorkomen. Mogelijk krijgt de apotheek dan bijv een boete van de autoriteit persoonsgegevens.
Hier kun je een datalek melden: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/datalek-melden

edit; nog een toevoeging; het meegeven van de brief in een gesloten envelop mag ook niet, want wie zegt dat de brief dan niet geopend wordt voordat de TS hem in handen krijgt? Dit staat echt los van het feit dat het de moeder van TS is, je mag persoonsgegevens (en zeker bijzondere persoonsgegevens, zoals medische gegevens) niet delen zonder toestemming. Dus de apotheek had de TS moeten bellen, of de brief gewoon op moeten sturen naar TS.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:56

Ik zou dus wel die klacht indienen
Waarom?

In de eerste plaats omdat als niemand het doet de apotheek zo knullig om kan blijven gaan met privacy van klanten.

In de tweede plaats omdat ts al gesproken heeft met de apotheek en daar een niet bevredigende reactie kreeg en ook geen excuus zoals ik het lees. Maar dat ze zelf vinden dat ze niks fout gedaan hebben, dus ze zien de ernst er niet van in. Stel hè dat ts iets in vertrouwen heeft besproken met huisarts of psych. Iets wat ze juist niet wil dat haar ouders het zouden weten dan zijn ze echt hun boekje te buiten gegaan. Maar de inhoud maakt niet uit ze hebben nou eenmaal te maken met privacy wetgeving en zijn dus fout.

Maar dan nog een vraag aan ts.
Hoorde de brief bij medicatie die al opgehaald was en bijv de brief vergeten? Dat de brief nu alsnog werd mee gegeven. Want dat is wat ik niet helemaal begrijp waarom ligt er een brief bij de apotheek zonder medicatie?