Wat doen jullie om even 'af te schakelen'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:54

Ik volg een YouTuber die (zo'n 750) replays van een online spel dat ik ook speel op zijn YouTube kanaal heeft staan. Hij voorziet die replays van commentaar. Deze Brit heeft (voor mijn geest) een enorm rustgevende stem. Na 5-10 minuten ben ik vertrokken. :z

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:03

Ik denk dat dit een mooi moment is om je algehele levensstijl eens onder de loep te nemen :-)
wellicht kom je erachter dat hij is zoals je wenst en je ook goed voor je lijf zorgt, maar misschien kom je er ook wel achter dat bepaalde dingen die je doet, eigenlijk helemaal niet zo goed voor je zijn :-)

Ik heb hier zo'n 2 jaar geleden ook ontzettend last van gehad, en van denken aan het huishouden kreeg ik het al helemaal benauwd, ik wist niet waar te beginnen. Nu heb ik aan de bel getrokken voor ik in een Burn out zat en heb toen een coach ingeschakeld. Voor mij echt een eye opener geweest en heeft voor mij toen een hoop op de rit gezet.
Toen ben ik ook uit gaan zoeken waar ik energie van kreeg (En wat energie koste). Dat gaf al wel wat inzicht. Ik heb toen ook 5 dingen op moeten schrijven die ik gewoon eens een half uurtje zou proberen (voor mij waren dat kleuren/filmpjes kijken (was toen lid van Featherlight, maar nam nooit de tijd om eens goed te gaan zitten en ook echt te gaan kijken), wandelen, en nog wat, weet niet meer helemaal wat).

Dus daar zou ik eens mee beginnen. Zet eens 3 of 5 dingen op papier, en geef die eens een keer een half uur/uurtje de tijd om ze uit te voeren en kijk eens of er iets tussen zit wat je echt fijn vind om te doen.

Daarbij heeft het voor mij veel opgeleverd om de andere taken (dus in mijn geval het huishouden, naast mijn bijna fulltime baan op kantoor en fotografie wat ik er nog naast deed) in gedeeltes op te splitsen. Zodat ik me kon concentreren op 1 ruimte ipv op ALLES wat nog gedaan moest worden.
Hierdoor kreeg ik in mijn hoofd ook weer ruimte voor andere dingen, en daardoor kwam ik er ook sneller achter wat ik leuk vind om te doen.

Nu ben ik vorig jaar moeder geworden, en dan staat je leven gewoon weer op zijn kop, want je moet een heel nieuw schema ontdekken die werkt. En daar sta ik nu nog steeds middenin. Ik heb laatst een smartwatch gekocht, en die heeft me toch wel inzicht gegeven in bepaalde dingen.
Ik vond het altijd wel leuk om bijv. te winkelen of iets, maar blijkbaar, ervaart mijn lichaam erg veel stress daarvan. Dus daar loop ik echt op leeg. En zo zijn er nog wel wat dingen die dat doen (zoals bijv. op telefoon op Social media zitten, toch teveel prikkels waardoor ik niet uitrust).

Ik probeer dus soms gewoon echt even "niks" te doen, gewoon op de bank liggen en niks doen of moeten. Ook doe ik nu wat vaker een hazenslaapje. Dit kon ik vroeger nooit, maar met een baby wordt dat steeds makkelijker..hihi.

Verder vind ik knutselen nog steeds ontzettend leuk, maar ook tuinieren brengt me rust (dus gras maaien, onkruid plukken etc.).

Daarnaast heb ik nu toch ook mijn voeding weer onder de loep genomen (neem nu ook Omega3 supplement, en dat lijkt echt te helpen. Ik slaap beter, lijk minder in een "bubbel" te leven), en ben een 30 day springtouwchallenge gestart om weer in een bepaald ritme te komen die goed is voor me (ik wil graag nog wat zwangerschapskilo's verliezen).

Veel te lang verhaal geworden, dus wellicht heb je niet alles gelezen, maar mijn tip zou zijn: Probeer eens in helikoptervieuw naar je hele leven op dit moment te kijken, en bedenk je eens of het meeste wat je doet/wat er met je gedaan wordt in het belang is van jezelf en je gezondheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:15

Cowboy55 schreef:
Ik volg een YouTuber die (zo'n 750) replays van een online spel dat ik ook speel op zijn YouTube kanaal heeft staan. Hij voorziet die replays van commentaar. Deze Brit heeft (voor mijn geest) een enorm rustgevende stem. Na 5-10 minuten ben ik vertrokken. :z

Oh wie? Ik luister graag naar Zackscottgames of Zeltik. Zeltik heeft een heel mooi Brits accent en een fijne stem.

BarbaraNova

Re: Wat doen jullie om even 'af te schakelen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:25

Sky_As zeker waar, maar ik zit al jaren in een heel ongezonde relatie en vier jaar geleden besloten uit elkaar te gaan, helaas krijg je via sociale huur geen urgentie en dan heb je er soms maar mee te dealen. Maar voor ieder ander die wel er iets aan kan veranderen, zeker doen! Stress maakt zoveel kapot....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:27

Suzanne F. schreef:
Cowboy55 schreef:

Oh wie? Ik luister graag naar Zackscottgames of Zeltik. Zeltik heeft een heel mooi Brits accent en een fijne stem.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:39

BarbaraNova schreef:
Sky_As zeker waar, maar ik zit al jaren in een heel ongezonde relatie en vier jaar geleden besloten uit elkaar te gaan, helaas krijg je via sociale huur geen urgentie en dan heb je er soms maar mee te dealen. Maar voor ieder ander die wel er iets aan kan veranderen, zeker doen! Stress maakt zoveel kapot....

Klopt, sinds ik moeder ben weet ik als geen ander dat je soms situaties hebt waarmee je maar te dealen hebt ;-) je kunt je kind tenslotte niet even een uurtje in de schuur leggen omdat je nu echt even "op" bent, en dan heb ik echt het allermakkelijkste kind wat je maar kan wensen.
Toch kun je altijd kijken naar de dingen waar je wel invloed op hebt. Dus voeding, bewegingspatroon, tijd vrijmaken voor jezelf daar waar kan.
Stress maakt heel veel kapot, maar de dingen die je positief kunt beïnvloeden, moet je wel zelf aan pakken :) .

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:42

Ja in het begin ga je inderdaad dat soort dingen proberen maar als je jaar in jaar uit vast zit, kom je in een ander patroon. Dus iedereen probeer dat aub te voorkomen of voor te zijn...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:17

Wat betreft beweging: ik kan niet zo maar het huis meer uit omdat ik 24/7 mantelzorger ben voor mijn man. Ik heb een hometrainer, daar zit ik 3 x per dag een half uur tot een uur op en dan kijk ik tv op een iPad. Ik ben dan toch thuis, mocht mijn man vallen o.i.d. en kan toch relaxen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:21

Morrie schreef:
Wat betreft beweging: ik kan niet zo maar het huis meer uit omdat ik 24/7 mantelzorger ben voor mijn man. Ik heb een hometrainer, daar zit ik 3 x per dag een half uur tot een uur op en dan kijk ik tv op een iPad. Ik ben dan toch thuis, mocht mijn man vallen o.i.d. en kan toch relaxen

Top oplossing Morrie! Ook knap dat je dat iedere dag meerdere keren kan!

zo heb ik sinds kort een springtouw en een hoepel gekocht. Ik zit wat krap in tijd, dus kan nu met een kwartier per dag een vrij intensieve workout doen. En hoepelen is echt leuk!
Eerst 1,5 á 2 minuten touwtje springen, dan ben ik lekker opgewarmd en is mijn hartslag ook even lekker opgehoogd. En dan nog een 10 minuten hoepelen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:37

Sky_As schreef:
Morrie schreef:

Top oplossing Morrie! Ook knap dat je dat iedere dag meerdere keren kan!

Is ook wel noodzakelijk anders groeit mijn been, dat ik in 2023 brak, nog schever dan het nu al is

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 00:10

Ouderwets vakantiefoto"s in een plakboek met kaartjes en zo, lego, feelgoodbook

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 00:42

Mijn echte hoofdleeg maak moment is op 1 van m'n verzorg paarden zitten.

Bij de 1 vind ik het heerlijk om met barebackpad rond te stappen/draven en tussen door om z'n hals heen te hangen voor knuffels. <3

De andere (die niet van knuffels houd) is juist heerlijk om mee te racen in het duin. Trandende ogen door de wind, voelt ook altijd als of alle gedachten ook met de wind mee weg waaien.

Vanavond voor de knuffel sesie gegaan. Heeft mij weer zo veel rustiger gemaakt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 06:46

Ik lees graag. Of kijk een serie/film, maar ga dan echt voor "iets makkelijks", brainless entertainment.
Als het weer een beetje meewerkt, hang ik in de tuin.
Of ik hang in de zetel, met de katten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 06:56

Vakanties bekijken/plannen, boek/tijdschrift lezen, kruiswoordpuzzels maken, kijken naar de lucht dat kan echt heel fijn zijn, wandelen, yoga met YouTube filmpjes, tv kijken of gamen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:52

Wat een heerlijk topic <3

Eens zien wat nog niet genoemd is:
  • Yin Yoga, ik heb zelf een kaartendeck gekocht, en dan kan ik intuïtief een kaartje trekken en een oefening doen. Of een set van oefeningen. Bij de kaartjes horen ook instructie filmpjes voor als je het nog nooit gedaan hebt (die staan hier en hier)
  • Lachen, er gaat zo'n filmpje rond op social media van lachyoga, een vrouw zegt: doe mij na, ha, haha, hahaha, hahahaha :') deze bedoel ik (Linda Leclerc heet ze).
  • Aarden door met je blote voeten op het gras te lopen, of een andere manier waarom je blote lichaam contact maakt met de aarde. Naakt zonnen en zwemmen bijvoorbeeld ook, of met een boom knuffelen.
  • Fysiek contact zoeken, minimaal 20 seconden knuffelen geeft een release van oxytocine in je lichaam.
  • Een massage is om die reden ook heel helend voor je lijf. Je kunt ook zelf massage toepassen. Kokosolie is daar heel fijn voor.
  • Koud water dippen of douchen, zoek maar eens op Wim Hof (hij heeft ook fijne ademhalingsoefeningen).
  • EFT (Emotional Freedom Technique) / tappen, werkt heel goed tegen stress. Google er maar op en je vindt uitleg en filmpjes. Werkt net als acupunctuur op bepaalde energiebanen waardoor je lijf gaat ontspannen.
  • Polyvagaal theorie (nervus vagus), er is één zenuw in je lichaam die van je hersenen naar al je organen gaat, als je die kunt stimuleren dan ontspant je lichaam meteen. Ik vond hier een heerlijke oormassage die wonderen doet voor me (ik ga dan binnen een paar seconden al diep zuchten of gapen).
  • Ademhalingsoefeningen zoals box breathing (4 tellen in - 4 tellen vast - 4 tellen uit - 4 tellen vast), of 4 tellen in 8 tellen uit (langer uitademen dan inademen zorgt voor ontspanning in je zenuwstelsel) en de variant 4 tellen in 7 tellen vast 8 tellen uit.

Wat al genoemd is maar wat ook op mijn lijstje staat:
Dansen op een liedje, meezingen, tuinieren, wandelen, dieren knuffelen, boek lezen, tijdschrift lezen, koken, bakken, vriendin bellen, tekenen, kleuren, schilderen, legpuzzelen, puzzelboekje, meditatie en mindfulness (yoga nidra), bad met magnesium zout, spelletje (zoals keer-op-keer, kun je alleen doen), naar de sauna, suppen, de natuur in, zwemmen, zonnen.