Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10854
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:54

Ik zie er ook zo uit na mijn fietstochtje daarom heb ik me met lopen gister voor het eerst ook ingesmeerd dat is hier ook echt nodig.

Piekosjj

Berichten: 5483
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:14

Zie ik opeens een nieuw hardloop-topic op de voorpagina! Jaren geleden actief meegekletst maar nu met een eigen paard (waar ik vééls te veel tijd aan besteed :') ) is het hardlopen een beetje op de achtergrond gevallen. Maar nu het weer zomer is, paard op het land staat, en het lekker lang licht is wil ik toch weer echt wat actiever gaan hardlopen. Niks bijzonders maar zou wel graag weer met gemak een 10 km kunnen lopen. Wellicht dat het zien van dit topic elke dag me wat motivatie gaat brengen :+

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:24

BeFunny schreef:
Het probleem is dat de 40 maar ook de 20 km heel veel door de polder en open stukken ging (ik loop vanuit Alphen een deel van die route vaak) Echt anders dan door een bos. En het was hier echt al stik benauwd. En de zon staat dan vol op je de hele tijd. Ondanks dat er wel iets wind stond was het hier echt warm en is zo'n loop zo open eigenlijk m.i niet verantwoord, zeker niet smiddags. Ik verbaas me er meer over dat de 40 en 20 wel zijn doorgegaan. Want de 10 was minder open zeg maar.

In Gieten was dat zaterdag ook het geval en ook erg warm met veel vals plat. Zondag was het nog wat warmer (maar bij ons stond er ook meer wind).
Je kunt daar als organisatie natuurlijk niets aan doen en er zijn natuurlijk in het verleden met 23 graden meer dan genoeg runs gewoon vlekkeloos verlopen.
Ik denk dat het gewoon echt pech was. Wel balen voor zowel de lopers als de organisatie natuurlijk.

En als de 10km als laatste gestart zou worden, dan kan ik me voorstellen dat je zegt we stellen de starttijd even uit. Dan probeer je het te redden (en reken er maar op dat zowel de lopers als de organisatie echt wel door willen gaan zolang het kan). Zonde en pech dus.

Suliko

Berichten: 4353
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:34

Ik had het er gister nog over met iemand, dat we de indruk hadden dat er bij wegwedstrijden veel vaker mensen uitvallen dan bij trails. Misschien doordat snelheid toch vaak belangrijker is bij wegwedstrijden. Warmte in de natuur scheelt natuurlijk ook, maar toch.
Het was zaterdag en gister absurd warm in zuid Limburg en de routes gingen ook grotendeels door en over velden in de volle zon, en ook met de langere afstanden van 30, 43 en 80 kilometer zijn er voor zover wij hoorde en hebben gezien geen mensen uitgevallen, veel mensen van die afstanden over de finish zien komen, het waren uitzonderingen die even moesten bijkomen door de hitte en dat bestond dan uit koelen en even rustig aan doen. Ook bij de kortere afstanden die we zelf liepen op een enkele val hier en daar niets geks gezien.
Eigenlijk absurd dat de druk op een ziekenhuis te veel kan oplopen door een sportevenement.

Welkom aan alle nieuwkomers en herkomers!

Soepblik, alles is normaal als het maar goed voelt! Bij langere afstanden wandel ik regelmatig een stukje, voor een foto, om te genieten van een uitzicht, om te eten of gewoon omdat ik dat even wil. Steile heuvels op is wandelen ook regelmatig sneller en energiebesparender dan rennen. :D

Namiro, wat ontzettend gaaf, maar ook zwaar, in de Dolomieten lopen! Ik kan me voorstellen dat je er tegen op kijkt als je voorbereiding niet optimaal voelt. Maar je kan altijd stukken lopen toch? Het is niet dat als de tijdslimiet verstrijkt je helemaal niet meer mag lopen of doorgaan lijkt me? Totaal niet vergelijkbaar, maar ik liep afgelopen weekend niet fit de Koning van Spanje trail en heb de tijdslimiet gewoon losgelaten. Uiteindelijk wel er binnen gefinisht, maar heel veel mensen niet, die werden nog steeds enthousiast onthaald en kregen een medaille. Uiteindelijk doe je het voor jezelf toch?

Tiggs, goed gedaan!

Calipso, voelt het anders nu je weer in Duitsland loopt? Mooie loop in ieder geval!

Balen Myka, dat het gecanceld was!

Ik heb de Koning van Spanje Trail overleefd en uitgelopen ondanks de kinkhoest! *\o/*

Zoals ik in het vorige topic al deelde, 11,65 kilometer op de zaterdag gelopen met 323 hoogtemeters in 1 uur en 23 minuten (7.12 tempo). Hartslag was absurd hoog, dus ik heb het losgelaten om daar op te letten. De hitte, hoogtemeters en kinkhoest maakte dat onmogelijk. Heerlijk op gevoel gelopen, steile stukken gewandeld en bij de finish had ik het gevoel nog door te kunnen, dus dat maakte dat ik de 18 kilometer van zondag ook ging proberen.

Zondag nog een stuk warmer, maar mijn benen voelde prima, het hoesten werd ook steeds minder. Samen met vriendin gestart. Normaal loop ik sneller dan haar, maar zij ging ook lekker en we vonden het heel gezellig om eindelijk samen te lopen. Onderweg kreeg ik meer last van mijn longen, steek en alsof ik niet goed/diep kon ademhalen, bijna alsof ik ging hyperventileren. Rustiger aan gedaan en het ging weer beter. Tot na de verzorgingspost halverwege, flinke hoestbui en niet kunnen ademen, de winegums kwamen er helaas weer uit. :=
Daarna alsnog weer hele fijne stukken kunnen rennen, omhoog vooral gewandeld. Tegen het einde ging het echt bagger, piepende ademhaling en meer hoestbuien. Laatste stukje was gelukkig naar beneden.
Ik was echt kapot erna, de grap is dat mijn ribben enorm pijn deden, terwijl mijn voeten en benen prima voelde. _O-
17,5 kilometer en 424 hoogtemeters gelopen in 2 uur en 5 min (7.11 tempo).

Vandaag voel ik me weer prima! Lichte spierpijn in mijn benen, maar valt me alles mee. Luchtwegen zijn duidelijk iets geïrriteerd, maar het hoesten is weer minder, ribben zijn wel flink beurs. :')

Trots en blij dat ik wel heb doorgezet, heb grotendeels enorm genoten! Wat een gezellige sfeer en prachtige omgeving. Na het rennen ook goed genoten van onze B&B met bad en mega tuin met uitzicht op de heuvels.

Zaterdag vertrek bij de start, finish met Limburgse vlaai en paar foto’s onderweg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zondag onderweg, kon nog lachen op het einde ondanks zuurstoftekort en na gedoucht te hebben nog even een gezamenlijke foto en een heerlijke 0.0 gulpener!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Berichten: 28970
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:49

Wat heb je goed gelopen zeg! Mooi daar.

Supervixen

Berichten: 12945
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 09:49

Mooi verslag! Heel knap gelopen.

Wat betreft dat afgelasten. Ik denk dat er bij mensen een knopje om moet dat je bij warmte je plannen moet aanpassen. Tempo eruit, goed drinken, enz. Denk dat er ook veel mensen de druk voelen om hun marathon maar te finishen of om een bepaalde tijd te lopen, of gewoon niet goed getraind zijn.
En inderdaad trails gaan eigenlijk altijd gewoon door. Een marathon des sables zou dan nooit gehouden kunnen worden in 40 graden. Al doen daar natuurlijk mensen aan mee die hun lijf veel beter kennen en goed kunnen inschatten wat ze wel of niet aankunnen.

BeFunny

Berichten: 10854
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:51

Wat een vrolijkerd ben jij altijd Suliko :D heerlijke foto's en wat heb je het goed gedaan :j

Ik denk dat je gelijk hebt Suliko. Mensen zijn bezig met tijd en willen prs lopen en dat in de hitte. Als je je tempo aan kunt passen scheelt dat enorm. Het is ook zo dat veel mensen nog niet veel in hitte hebben getraind. Maar ook dat hier geen open stukken zijn. Maar eigenlijk 40km open. De schaduw plekken zijn in het centrum van de gebouwen. Wind langs het water is lekker maar de zon weerkaatst. Ik liep van 11:15 tot 12:30 ongeveer en dacht echt aan de marathon lopers en dacht wat ben ik blij dat ik gewoon kan wandelen stukken. Ik loop met zo iets nooit mee ivm de drukte maar ik zou er nu ook echt niet bij mee zijn om het uiterste eruit te halen met de hitte. En mensen willen dat toch of laten zich door de menigte verleiden.

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 10:16

Ik loop zelf niet hard maar support altijd tijdens marathons mijn vriend en fiets waar het kan mee.
Gisteren tijdens de marathon van Leiden was het erg warm en zeker de stukken waar geen wind was of wind in de rug.
Wat ik eigenlijk niet snapte waarom ze de start niet hebben vervroegd, in Duitsland is de start vaak om 9 uur en soms nog wel vroeger.

Langs het parcours ook veel initiatieven met tuinslangen en douches.

Veel hardlopers idd onwel, ook hardlopers met lange mouwen of een lange broek.
Gelukkig ook veel lopers gingen wandelen en later is er ook gevraagd om te gaan wandelen ivm de hitte.
Gisteren ook een jongeman die onwel was geworden geholpen tijdens wachten op de ambu.

Voor mijn vriend was het zijn 50e marathon en uitgelopen in 4.14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12945
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 10:41

Knap van hem!

Idd de start vervroegen zou beter zijn, maar ja je bent afhankelijk van vrijwilligers en die moeten ook maar net eerder kunnen.
Ik vind dat een marathon sowieso een vroege starttijd moet hebben in de lente, zomer en begin van de herfst. Dan ben je in ieder geval een deel van de problemen voor.

Sall

Berichten: 6763
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 11:22

Hoi!!
Wat goed suliko!

Wat knap van je vriend Steppe!

Mijn man fiets ook vaak mee, maar die hoeft (nog??) niet zulke afstanden

Ik ben zo trots: ondanks dat het mij niet om de tijd ging, ben ik nog nooit zo snel geweest
Ik was vergeten mijn Watch na de finish uit te zetten en dit is de officiële tijd:
Afbeelding

Scheelt toch 5 minuten ;-) met m’n Watch tijd dan, Strava zegt weer wat anders, maar dan zou ik helemaal achterlijk hard zijn gegaan (voor mijn doen)

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 12:18

:wave: Hoi, mag ik me ook melden?

Waarschijnlijk vooral meelezer, probeer evt tips op te pakken uit jullie verhalen :-)

Sinds vorige week probeer ik het hardlopen weer beetje op te pakken na een periode van slechte conditie en weinig kunnen doen.

Ik merk ook dat vooral schenen protesteren en het onderweg beter wordt. Maar zullen pezen, banden en gewrichten wel zijn die weer sterker moeten worden dacht ik. Tzt wil ik wel ook weer eens voor nieuwe hardloopschoenen gaan kijken. Heb deze al even.

Ik doe nu wandelen, rennen op eigen gevoel afwisselen. Maar zou misschien beter met evy kunnen starten. Waar kan ik evy vinden?

Sall

Berichten: 6763
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:18

Hoi Bienotje
Er is een app ‘hardlopen met Evy’ beschikbaar in de Appstore

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:28

Meelezer hier die is meeverhuisd. Ik lees vooral mee omdat het hier zo ontzettend hard kan gaan :)) Maar wil wel weer een poging doen om actiever mee te lezen.

Over mij: Ik hoop 22 (?) juni de TT city run 5,5km onder de 25 minuten te kunnen lopen. Vorig jaar was het mega warm dus ik hoop dat het dit jaar wel een stuk koeler is. Ik train via Garmin. Gisteren een training gelopen waar ik ook goed bij stuk ging. Mede door de hitte. Wel binnenkort op vakantie naar Turkije, dus ik kan op hittetraining. Loopschoenen gaan dus ook zeker mee :D

(verder combineer ik hardlopen met survivalrun en kitesurfen)

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:57

Sall schreef:
Hoi Bienotje
Er is een app ‘hardlopen met Evy’ beschikbaar in de Appstore


Thanks!

Vroeger ooit als mp3 op de mp3 speler ooit wel gehad, maar tijden zijn veranderd. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken gewoon als app te zoeken :P

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 14:15

Lees nu pas dat Leiden gecanceld is geweest, wat vervelend. -O- Krijg je je inschrijvingsgeld wel terug dan of hoe doen ze dat? Vervelend dat er zoveel mensen zijn afgevallen door de warmte. Moet best heftig zijn om iedereen zo te zien, maar ik denk zoals SV zegt dat er ook veel mensen zijn die niet goed getraind zijn of hun doelen niet aanpassen met zo'n hitte en dan over hun eigen grens gaan. Ik ben blij dat mijn volgende wedstrijd een nachtmarathon is :Y)

Goed gedaan Myka!

Oh nee Imay, dat is heftig verbrand. :(:)

Welkom weer aan iedereen die zich nieuw meld. :D

Wat cool Suliko! *\o/* *\o/* Gefeliciteerd met je prestatie. Heel knap tempo ook met zulke hoogtemeters. Het rennen hier (in België) is zeker een pak aangenamer dan in Istanboel. Op dat vlak mis ik het niet :') Ook gek om andere sporters te zien, in Istanboel zie je zelden mensen rennen en als je iemand ziet schreeuw je echt bijna naar elkaar uit enthousiasme _O-

Wat leuk Steppe! Ook ongelofelijk knap van je vriend dat hij al zoveel marathons op de teller heeft :j

Knap Sall! Heb je je PR verbroken?

Mooi doel Winged!

Ik wou vandaag proberen m'n PR te verbreken op de 5km, maar m'n bloeddruk is niet goed dus ik wacht nog eventjes af :( Wil deze week ook een duurloop doen van 17 à 18km. Morgen ook weer een afspraak bij de fysio nu ik terug ben, merk dat m'n adduktoren dringend los gemasseerd moeten worden :=

Sall

Berichten: 6763
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:00

Jaaa ik heb m’n pr op de 5 verbroken *\%/*

Sterkte met je bloeddruk, doe maar voorzichtig

LaDonna75

Berichten: 2194
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:05

Hoi allen, mag ik ook voorzichtig meekletsen? Ik heb tot 3 jaar terug fanatiek hardgelopen, tot 30 km aan toe maar helaas door nog steeds onbekende oorzaak (mogelijk Q-koorts) kreeg ik enorme gewrichtsklachten waardoor hardlopen niet meer ging. Maar inmiddels gaat het eindelijk weer beter en kan ik prima bewegen, dus begint het ook weer te kriebelen om te gaan hardlopen. Ik zou dan graag tot 10 km willen opbouwen, maar eerst tot 5. Ik heb nog oude mp3's van de atletiekunie, misschien dat ik die ga gebruiken om op te bouwen. Dus ik kan af en toe een schop onder mijn k*nt gebruiken ;)

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:42

Winged schreef:
Meelezer hier die is meeverhuisd. Ik lees vooral mee omdat het hier zo ontzettend hard kan gaan :)) Maar wil wel weer een poging doen om actiever mee te lezen.

Over mij: Ik hoop 22 (?) juni de TT city run 5,5km onder de 25 minuten te kunnen lopen. Vorig jaar was het mega warm dus ik hoop dat het dit jaar wel een stuk koeler is. Ik train via Garmin. Gisteren een training gelopen waar ik ook goed bij stuk ging. Mede door de hitte. Wel binnenkort op vakantie naar Turkije, dus ik kan op hittetraining. Loopschoenen gaan dus ook zeker mee :D

(verder combineer ik hardlopen met survivalrun en kitesurfen)

Die TT run lijkt geen maximale eindtijd te hebben. Dan wordt de 15.4 wel aantrekkelijk om te proberen. Heb die afstand nog nooit gelopen, maar dat lijkt me wel leuk. Ben wel meer dan 2 uur onderweg dan. Maar dat maakt me niet uit.

Ik kan alleen slecht tegen de warmte.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:48

Houd er rekening mee dat als je de rondes over de baan meepakt (dus bij de 10 1 ronde over het circuit, de 15 2 rondes over het circuit) dat je op de baan geen schaduw hebt. Je kan natuurlijk ook na 1 ronde alsnog afhaken om toch de 10 te doen ipv de 15 mocht het niet gaan.

Maar: de verzorging en drinkposten onderweg zijn over het algemeen heel goed. En tja, de kosten zijn toch voor de hele dag? Extra lang van genieten :D

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 17:37

Winged schreef:
Houd er rekening mee dat als je de rondes over de baan meepakt (dus bij de 10 1 ronde over het circuit, de 15 2 rondes over het circuit) dat je op de baan geen schaduw hebt. Je kan natuurlijk ook na 1 ronde alsnog afhaken om toch de 10 te doen ipv de 15 mocht het niet gaan.

Maar: de verzorging en drinkposten onderweg zijn over het algemeen heel goed. En tja, de kosten zijn toch voor de hele dag? Extra lang van genieten :D

Ik heb nooit meegedaan. Zit ook even met parkeren en hoe je dan terugkomt, want daar moet je zelf weer voor zorgen? Die kilometers komen er dan wandelend nog bij, want ik doe dat niet met het OV, haha.
Normaal mijd ik Assen in een TT weekend, veel te druk. :+

Die zgn. recreantenloop waarbij men zegt tussen de 4 en 8km per uur vind ik niets. Ik loop dan wel net geen 8 in het uur, maar dat is weer geen uitdaging. }:0 Ik hoef geen tijdsregistratie eigenlijk, maar de afstand is me te kort. Als ze de 15.4 ook zonder tijdsregistratie deden was dat wel een optie. De tijd hou ik zelf wel bij. Dus de recreantenloop valt voor mij af.

Sherivey
Berichten: 8769
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 17:43

Pfoe, wat is het hier hard gegaan! :oo

Welkom voor de nieuwe mensen. :wave:

Heb bijgelezen, maar niet de puf om een bijleespost te maken. :o

sanowa

Berichten: 904
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 17:49

Ik meld mij ook :)

Lees al een heel tijdje mee, en super knap hoeveel kilometers sommigen maken zeg 8-)

Ik ben 14 weken geleden met Evy begonnen samen met mijn man, maar die is helaas gestopt omdat hij ontzettende last van z'n benen kreeg.
Ik ben doorgegaan en heb de eerste 5 km goed afgerond.
Inmiddels ben ik met de 7,5 begonnen.

iiSunshine

Berichten: 1275
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:11

welkom winged. succes met de voorbereidingen van de tt run. 5,5 km in 25 minuten, knap hoor.

meh, balen calipso, maar even rustig aan.

wat super zeg sall!!

welkom sanowa, goed dat je het zo aan het opbouwen bent.

ik ga woensdag een 10km lopen. collega is helaas afgehaakt, dat is wel jammer, maar nu kan ik wel gewoon op m’n eigen tempo lopen zonder me opgejaagd te voelen. ik wou hem gewoon ‘rustig’ gaan lopen, maar kan het denk ik toch niet laten om een PR te proberen. die is nu 1:06, 6 weken geleden en sinds dien niet echt weer geprobeerd. 5k lukt nu net onder het halfuur dus in theorie zou het best moeten lukken. vooral als je in een groep loopt. ik heb er iig zin in *\o/*

-Namiro-

Berichten: 1952
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:38

Welkom alle nieuwe lopers! :wave:

Dit bedoel ik nu met ‘jullie gaan zo hard!’.. pff.. krijg geen kans om op iedereen te reageren..

Suliko, wat goed dat je Koning uitgelopen hebt en genoten hebt! En zeker gezien de omstandigheden.. heel knap!!
Het is helaas wel zo dat je uit de wedstrijd gehaald wordt als je niet op een bepaalde tijd voorbij bepaalde punten bent. Dus de timecap is helaas wel heel belangrijk.. anders had ik me er niet zo druk om gemaakt.

BeFunny

Berichten: 10854
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:55

Welkom nieuwe mensen :j
Succes met opbouwen.
Evy is fijn om tot de 5km mee te trainen daarna ben ik zelf op mijn eigen gevoel gaan lopen.

Ik kan het ook niet allemaal meer volgen merk ik. Ik doe alles van achter mijn telefoon scherm en bijlezen is soms al een opgave, dus als ik mensen vergeet in mijn posts oprecht sorry.