Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
RanjaRietje schreef:Goed gedaan, kleine stapjes!! Bij mij werkte voor de rug een goed zittende bodyprotector, geen idee of je die al gebruikt of het helemaal niks vind maar die ving toch even die bewegingen wel goed op!
Trots kun je zijn nu! Goed gedaan
Puppetje schreef:Ik heb vandaag voor het eerst weer les gehad op mijn paard. Nou ja les....we hebben aan de longeerlijn gestapt en een klein beetje gedraafd.
Helaas heb ik nog behoorlijk last van mijn rug tijdens de overgang van draf naar stap, maar goed ik heb er weer opgezeten.
Mentaal is er ook nog wat werk te verzetten, want elke beweging vond ik spannend en wilde ik gaan knijpen. Binnenkort nog maar weer een keer.
Puppetje schreef:Wat fijn Peelie!!!
Wat is exposure therapie?
Ik rij ook alweer een tijdje op mijn paard en we gaan echt lekker moet ik zeggen. Gisteren ben ik er wel bijna weer afgevallen, omdat een duif zin had in een bijna frontale botsing met mijn paard.... Paard schrok zich rot en draaide razendsnel om en na een klein sprintje bleef hij staan. Mijn hartslag was 200 denk ik, maar ik ben blijven zitten en kon daarna gewoon weer verder rijden zonder spanning. Ik heb verder geen therapie gevolgd en het weekend dat ik zou volgen heeft helaas niet gebracht wat ik verwacht had, maar ik kom er zo ook wel. Ik kan weer een beetje genieten en plannen maken met hem.
Janneke2 schreef:...en het leuke van emdr is, dat ook dingen als naar stal gaan, opzadelen, opstijgen - al die stress kan je aanpakken en met wat mazzel gaat het gewoon weg.
Ik heb zelf emdr vooral als heel respectvol ervaren. Maar ja, het kan heftig zijn. (Maar elke dag weer een knoop in de maag is ook heftig...)
Peelie schreef:Janneke2 schreef:...en het leuke van emdr is, dat ook dingen als naar stal gaan, opzadelen, opstijgen - al die stress kan je aanpakken en met wat mazzel gaat het gewoon weg.
Ik heb zelf emdr vooral als heel respectvol ervaren. Maar ja, het kan heftig zijn. (Maar elke dag weer een knoop in de maag is ook heftig...)
Dat heb ik ook gedaan. EMDR vind ik niet heftig in vergelijking met Exposure btw.
Als je echt goed in de EMDR zit, dan kan je heel erg snel stappen vooruit maken.
Janneke2 schreef:Hmmm, dat zijn dus twee verschillende technieken.
...op zich heeft emdr aspecten van exposure in zich - en na een emdr sessie naar stal gaan 'en opmerken hoe het gaat' kun je ook zien als exposure. ("Alles ging goed, tot er X gebeurde, ik die ene geur weer rook", etc.)
Ik moet zeggen dat ik een groot fan van emdr ben, maar het niet zo heb op exposure "sec".
Het kan heel heftig zijn, en het idee dat een angst reactie na verloop van tijd vanzelf wel ophoudt vind ik twijfelachtig.