mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emj_23

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:34

Ooit begonnen met bitjes, maar die waren vaak binnen een week doormidden. Na jaren gedoe en veel schade aan mijn gebit een tandarts getroffen die inderdaad met ophogingen, kronen etc de stand van mijn gebit heeft aangepast. Bij stress klem ik nog wel, maar echt alles stuk knarsen kan niet meer. Nu al jaren heel stabiel gebit. Wel veel kronen door alle schade die eerst is aangericht. Heeft wel veel geld gekost, als je het redt met een bitje en geld een issue is.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 01:35

Schopje

Voor de mensen die botox jn de kaken gebruiken. Hebben jullie dit via de huisarts verwijzing naar kaakchirurg gevraagd of vij cosmetisch arts zonder huisarts?

Ik zie door bomen bos niet meer maar heb wel pijnklachten al jaren in mijn kaak maar laatste tijd toenemend. Bitje knars ik doorheen plus ik heb gevoel dat mijn tanden er scheef van gaan staan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:06

Eloya schreef:
Schopje

Voor de mensen die botox jn de kaken gebruiken. Hebben jullie dit via de huisarts verwijzing naar kaakchirurg gevraagd of vij cosmetisch arts zonder huisarts?

Ik zie door bomen bos niet meer maar heb wel pijnklachten al jaren in mijn kaak maar laatste tijd toenemend. Bitje knars ik doorheen plus ik heb gevoel dat mijn tanden er scheef van gaan staan.

Ik laat botox zetten tegen hoofdpijn en doe het bij een kliniek zonder verwijzing. Op Bokt is ook een topic over cosmetische behandelingen met veel ervaring over verschillende behandelingen en klinieken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:13

Ik heb een retainer, een nachtbeugel ipv een spalk. Dus op maat gemaakt en doorzichtig. Is bedoeld om mijn boventanden recht te houden maar helpt ook tegen het knarsen want dat kan nu niet meer. Ik vind het ideaal ik slaap er nu zelfs lekkerder mee dan zonder.

Prairy

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:39

Ik heb via de huisarts een verwijzing gevraagd naar de kaakchirurg (lange historie met mijn kaken). Botox deed bij mij overigens helaas niets.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:34

Ik heb ook mijn halve leven geknarst. Als kind al.
Een stuk of 7 wortelkanaalbehandelingen gehad, soms zonder dat er een ontsteking te ontdekken viel, maar meer in de hoop dat de pijn dan zou verdwijnen.
Toen ik een jaar of 20 was ging mijn kaak soort van op slot. Ik kon een paar weken mijn mond maar een heel klein stuk je openen, dus dingen afhappen (broodje kroket, appel, oliebollen), ging niet. Alles moest ik in kleine stukjes snijden en door de kleine opening 'naar binnen duwen'. Bij de kaakchirurg toen oefeningen gekregen, want ik bleek mijn mond abnormaal ver te openen doordat mijn kaken makkelijk uit de kom gingen (dat gaat nog steeds heel makkelijk, maar probeer ik niet meer te doen). Ik moest dagelijks een paar keer mijn mond recht openen (langs een verticale lijn op de spiegel getekend) met mijn handen op mijn kaakgewrichten en dan moesten de kaakgewrichten op hun plek blijven. Ik moest ook mijn onderkaak tegenhouden als ik moest gapen, zodat mijn kaakgewrichten bij konden komen.
Via de tandarts kreeg ik vanwege mijn beschadigde gebit anti-knars bitjes gehad voor 's nachts, wat verdere schade voorkwam. Dat waren zachte bitjes. Ik heb er een stuk of 3 versleten.
Toen ik ongeveer 12 jaar geleden naar de orthodontist ging om mijn gebit recht te laten zetten, ging het knarsen over. Mijn kiezen passen nu netjes op elkaar, waardoor ik niet meer kan schuiven met mijn gebit. Ik denk dat dat het knarsen gestopt heeft.
Klemmen kon ik nog wel, maar dat doe ik ook niet meer (ik word tenminste niet meer wakker met een pijnlijke kaak) en dat heeft denk ik te maken met schildklierhormoon dat ik alweer een aantal jaren gebruik. Dat werkt bij mij blijkbaar ook tegen hoge spierspanning, want ik heb ook veel minder last van stijve nek en schouders, of strakke kuiten.