Enkelbreuk en belasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:34

Heerlijk, geeft zoveel vrijheid!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 22:27

Ja ik kan gewoon ff een boodschap gaan doen nu. Ik hoef echt niet al heel Nederland door hoor

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 21:31

Goed inmiddels gaat hrt redelijk goed, ik loop weer hoewel dat nog wel beperkt is.
Nu gaan ze in sept een scan maken om het materiaal eruit te kunnen hslen evt.
Iemand daar ervaring mee? Ik denk dan wachten tot de wonden dicht zijn en hop weer verder maar is dat echt zo makkelijk of zit er een revalidatie aan vast?
Ik dacht nl ook dat ik na 6 weken gips wel snel weer op de been zou zijn :(

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:36

Dat stelde hier niks voor de plaat er uit halen, kon gelijk alles weer doen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:37

Bij mij zit al het ijzerwerk er gewoon nog in. Orthopeed was geen voorstander van verwijderen zo lang ik er geen last van heb, is toch weer een ingreep waar je van moet herstellen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 22:06

gaucho schreef:
Bij mij zit al het ijzerwerk er gewoon nog in. Orthopeed was geen voorstander van verwijderen zo lang ik er geen last van heb, is toch weer een ingreep waar je van moet herstellen.

Ik heb er dus wel last van dus jouw verhaal is hier niet relevant denk ik

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:07

Billy schreef:
Goed inmiddels gaat hrt redelijk goed, ik loop weer hoewel dat nog wel beperkt is.
Nu gaan ze in sept een scan maken om het materiaal eruit te kunnen hslen evt.
Iemand daar ervaring mee? Ik denk dan wachten tot de wonden dicht zijn en hop weer verder maar is dat echt zo makkelijk of zit er een revalidatie aan vast?
Ik dacht nl ook dat ik na 6 weken gips wel snel weer op de been zou zijn :(

Van wat ik ervan weet ben je dan vrij snel weer op de been, maar ik heb zelf geen ervaring met het permanent laten verwijderen van osteosynthesemateriaal. Mijn orthopeed laat het bij mij het liefst minimaal 2 jaar zitten en het materiaal is bij mij vorig jaar vervangen, dus op z'n vroegst zou ik het in juli 2025 kunnen laten verwijderen. Wat is de reden dat je het wil laten verwijderen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 22:11

Er steekt een schroef nogal ver uit en het trekt bij het lopen
Was de arts die het er over had dat het er uit moet, hij wil daar in sept een scan van maken

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:13

Dat is wel heel erg vervelend :(. Hoop dat je in september groen licht krijgt om die schroef te laten verwijderen, want dit is ook niks natuurlijk

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 22:16

Nee beetje onhandig, bij sommige schoenen zit de rand van de schoen er net tegenaan en hoge schoenen gaat al helemaal niet nu… maar goed ook dat komt wel weer goed

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:37

Materiaal wat bij mij verwijderd is, was inderdaad een kwestie van wond laten genezen en klaar. Maar je loopt natuurlijk wel, net als bij elke operatie, kans op complicaties, dus je kan pech hebben.

6 weken gips is echt heel anders, omdat je dan al je spierkracht en aansturing kwijt bent.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:46

Ik heb na een jaar alle schroeven laten verwijderen omdat ik ontzettend veel pijn had, moeite had met langer dan een half uur lopen. Kon niet meer paardrijden etc.

Het verwijderen ging goed, kort herstel en daarna werd de enkel wel nog wat dik bij belasten maar het is nooit meer zo pijnlijk en belemmerend geweest in het dagelijkse leven als met schroeven. Ik liep na een paar jaar halve marathons. Ik ben na 10 jaar altijd nog blij dat alle schroeven verwijdert zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 22:49

Ik heb er ook last van. Loop beetje kreupel en hou het idd maar kort vol zonder pijn

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 18:25

Voorlopig nog geen materiaal verwijderen helaas het is nog lang niet vast gegroeid..
Nu gaat de arts met zn collega’s overleggen wat de beste aanpak nu is

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:40

Wat vervelend Billy :(. Volledige botheling is ook wel een proces dat jaren kan duren, maar begrijp ik goed dat er geen tot weinig heling te zien is, of is er wel botheling te zien, maar is het nog niet volledig geheeld?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 21:46

Weinig botaangroei helaas
Niet verwacht dat het zo zou gaan ik dacht ff materiaal eruit en hoppa

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:19

Ik had het voor je gehoopt, want dit is toch ook niet het bericht wat je direct zag aankomen :(

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 22:24

Nee ik had gewoon verwacht dat het geheeld zou zijn, er was eigenlijk geen enkele aanwijzing voor
Nu maar ff wachten wat ze willen gaan doen er zijn 3 opties maar er is geen een bij die duidelijk de oplossing is

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 06:48

Het materiaal verwijderen zal wel iets voor de lange termijn zijn, eerst die breuk maar heel krijgen. Ken het gevoel wel als de uitslag ineens heel anders is dan je verwacht, ik was zelf echt volledig in shock toen mijn fractuur een jaar na dato niet geheeld was en ik dus al een jaar vrolijk met een gat in m'n been rondliep. Geen pijn gehad, liep alleen mank, maar ik liep sinds het begin van de revalidatie al mank, dus dat signaal had ik genegeerd. Had ik achteraf beter niet kunnen doen, maar goed, achteraf is mooi wonen.
Is een bittere pil. Weet je wanneer je meer hoort?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 08:03

Hij zou over 2 weken bellen maar de afspraak is voor de 27e.. ik loop ook een klein beetje mank maar niet heel erg

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:27

Mama3 schreef:
Ik heb na een jaar alle schroeven laten verwijderen omdat ik ontzettend veel pijn had, moeite had met langer dan een half uur lopen. Kon niet meer paardrijden etc.

Het verwijderen ging goed, kort herstel en daarna werd de enkel wel nog wat dik bij belasten maar het is nooit meer zo pijnlijk en belemmerend geweest in het dagelijkse leven als met schroeven. Ik liep na een paar jaar halve marathons. Ik ben na 10 jaar altijd nog blij dat alle schroeven verwijdert zijn.

Ik ken iemand die de schroeven uit de enkel liet verwijderen in de ochtend en direct daarna doorgereden is naar de waterkant om een duik te maken. Toen kon het weer.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:43

Wat vervelend zeg..
Ik kan helaas over enkels genoeg meepraten..
Gebroken, 8 weken gips onbelast, daarna weer rustig belasten.
na een jaar materiaal eruit, want last ervan. Wondinfectie eroverheen, 2 schroeven laten zitten, kan je geen last van hebben, die na 7 jaar alsnog laten verwijderen en nog steeds loop ik na 11 jaar nog elke 2 weken bij de fysio.

Maargoed, ik had dan ook echt wel een mega lelijke breuk :')
Hoop voor jou dat ze snel weten wat ze kunnen doen voor je en het na het verwijderen gewoon soepel verloopt!
(bij de tweede keer schroeven eruit halen, 0 problemen gehad, wel direct weer stijf, maar dat is mijn enkel dus sowieso heel snel)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:51

Billy schreef:
Hij zou over 2 weken bellen maar de afspraak is voor de 27e.. ik loop ook een klein beetje mank maar niet heel erg

Dat duurt nog ff, helaas. :(

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 16:57

germie schreef:
Mama3 schreef:

Ik ken iemand die de schroeven uit de enkel liet verwijderen in de ochtend en direct daarna doorgereden is naar de waterkant om een duik te maken. Toen kon het weer.

Heel verstandig met verse wonden…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:14

Billy schreef:
germie schreef:

Heel verstandig met verse wonden…

Offtopic, maar. Hoezo is dat een probleem? Oh ja, ik ben even vergeten te melden dat de meeste duikers in Nederland in een droogpak duiken. Dan komt er geen water in een wond. Dus dan is er geen extra infectiegevaar, mocht dat er wel zijn bij zwemmen in oppervlaktewater.