Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:58

Heb die van 22.00u wel gekregen, maar dat was meer omdat de zuster bang was dat ik pijn zou krijgen.
Slaap ik in ieder geval goed.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 02:31

Ben ik weer. Qua angsten en hartkloppingen merk ik vooralsnog niets. Maar nogmaals, het kan ermee te maken hebben dat ik andere medicatie slik voor mijn angsten, daar heb ik dan geluk mee. Het enige wat ik even vergeten was, was dat ik altijd slecht sliep. Met de Pregabaline sliep ik wel erg lekker, en nu ben ik weer wakker. Ik ga er maar aan toegeven, maar van de week wel even de huisarts bellen. Helemaal als ik nu voorlopig niets mag doen, worden de nachten erg lang als ik weer niet slaap.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 07:52

Bokt heeft ook overal topics over he :+ , kom ik via google weer hier terecht. Een aantal (ik denk nu ongeveer 8) weken geleden ben ik vol goede moed begonnen met pregabaline tegen hernia/zenuwpijn. Helaas na alle ophogingen 0,0 succes en afgezien van de lelijke bijwerkingen geen grammetje pijn minder. Het plan was om komende week in samenwerking met de huisarts aan de afbouw te beginnen. Ik zat nu op 600 mg per dag. Domme ik kwam er gistermiddag achter dat ik was vergeten om bij de apotheek langs te gaan om mijn medicijnen op te halen. Gevolg, apotheek gesloten en pregabaline op. Ik had al gegoogeled en gezien dat er een flink afbouwschema is vanaf de 600 mg, wat zou betekenen dat ik over 7 weken een keer kan beginnen met een andere pijnstiller van het zwaardere segment. Nog 7 extra weken met die #€€@&* pijn lopen zie ik niet bepaald zitten en dus gisteren maar cold turkey gestopt in plaats van een nood apotheek gebeld. Is het slim? Vast niet, maar als dit even doorbijten is en dan komt er (in overleg met de pijnpoli) beter werkende medicatie, dan maar met liefde. Ik kan alvast zeggen dat ik de ervaringen van hier wel kan delen. Wat een troep moet dit zijn, maar dat was geen verrassing gezien de bijwerkingen die ik al had in het opbouwen. Mn eerste slapeloze nacht is nu gelukkig eindelijk achter de rug. Zweten doe ik (nog) niet, misselijk ook niet echt maar ik voel me wel flink onrustig/angstig/ 0 concentratie. Ik bel morgenochtend de huisarts wel even om ze op de hoogte te stellen van mijn actie, maar ik hoop er zo dan zo snel mogelijk maar vanaf te zijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:32

Gelukkig bestaan er nacht en weekendapotheken hiervoor. Dus dit was nergens voor nodig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:46

Utixo schreef:
Gelukkig bestaan er nacht en weekendapotheken hiervoor. Dus dit was nergens voor nodig.

Ik denk dat je niet alles hebt gelezen. Ik heb hiervoor nu gekozen zodat ik hopelijk niet nog 7 weken onnodig langer met deze pijn hoef te lopen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:22

Als je cold turkey stopt, kan je epileptische aanvallen krijgen. En uiteraard alle andere afkick verschijnselen.

Ik heb nog nooit in mijn leven zo’n hel gehad als van deze troep afkicken.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:36

Wat vreselijk dat jullie hier zo'n last van hebben! Ik heb in 15 jaar tijd 6 keer lange tijd Lyrica geslikt en ik zou echt niet weten hoe ik deze periodes zonder Lyrica door had moeten komen. Ik heb nooit problemen ervaren met het afbouwen. Ik gun iedereen de ervaringen die ik heb gehad!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:17

Tallie1979 schreef:
Als je cold turkey stopt, kan je epileptische aanvallen krijgen. En uiteraard alle andere afkick verschijnselen.

Ik denk dat je epiletische aanvallen kunt krijgen als je het middel hebt genomen tegen epileptische aanvallen. Ik heb dat niet, ik had het tegen zenuwpijn.

Ik heb inmiddels ook een pagina gevonden waarop een heleboel ervaringen staan van mensen die ermee gestopt zijn. De meesten netjes volgens schema afgebouwd, verschillend van mensen die het korter tot jarenlang hebben geslikt, van lichtere doses tot en met de maximum dosering. Echt niet normaal hoeveel klachten veel mensen ervaren om hier vanaf te komen en ook niet even maar sommigen maandenlang.

Tot nu toe heb ik zelf last van slapeloosheid/dromen en ben ik bij vlagen heel flauw op mijn maag en bibberig. Beetje griep-achtig. Maar liever dit nu dan nog langer mijn lichaam vol pompen met troep die voor mij niet doet wat het zou moeten doen (pijn verlichten).

Ik heb inmiddels contact gehad met de huisartsassistente en moet morgenochtend terugbellen om een plan te bespreken. Waarschijnlijk wordt dat amytriptiline.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 14:24

Je kunt ook informatie krijgen bij de Regenboogapotheek. Daar word je echt heel goed en eerlijk geholpen.
Er zijn helaas maar weinig artsen of apothekers die weet hebben van deze klachten, of daar in ieder geval eerlijk over zijn.

Dit middel is bedacht als anti-epilepticum. Een toevallige bijkomstigheid was dat het zenuwpijn kan verzachten.
Het werkt op het hersendeel dat de pijnprikkel zendt of ontvangt, pin me daar niet op vast.
Maar het werkt ook op het angstcentrum. Mensen kunnen emotioneel dus enorm ontregelt raken wanneer dit middels gestaakt wordt. Zelfs wanneer het afgebouwd wordt naar richtlijnen van de fabrikant. Die sprongen zijn voor de meeste mensen nog steeds te groot.
Maar ja, de meeste klachten ontstaan een poosje na onttrekking en zijn volgens de meeste artsen of apothekers 'onzin', waardoor de patiënt afdruipt of naar een GGZ gestuurd wordt. En dus blijven ze het vrolijk voorschrijven terwijl er ook middelen zijn die rechtstreeks op de zenuw werken.

Zorg dus dat je jezelf goed informeert. Ook daar kan de Regenboogapotheek adviseren. Bijzondere vogel, die apotheker, maar veel verstand van zaken.
Wanneer je nou meer klachten krijgt van die onttrekking, neem dan ook contact op met hem.
Zorg in ieder geval dat je niks anders gaat slikken... zeker geen benzo's!!!!

Het komt goed.... maar het is echt een vreselijk stom middel. Sterkte!!!!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:03

Mijn eigen pijnarts in het umc utrecht is fel tegen cold turkey stoppen van dit soort middelen. Omdat je lijf hele nare ontwenningsverschijnselen kan krijgen. Het is niet voor niets dat je een afbouwschema krijgt. Als het simpel cold turkey stoppen en even door de vervelende bijwerkingen heen komen was, hadden ze echt niet een afbouwschema opgesteld.
Epeleptische aanvallen kun je ook krijgen als je het middel NIET gebruikt voor die euvel. Je kunt er gewoon hartstikke ziek van worden.

Overigens vind ik 7 weken afbouwen ook wel wat aan de lange kant. Je zou eerder kunnen overleggen of het niet iets versnelder kan.
En een nieuw middel toepassen deed ik gewoon terwijl het andere middel werd afgebouwd.

En in noodgevallen kun je áltijd aan medicatie komen! Een nood apotheek is er ook savonds en in het weekeind, ook voor dit soort dingen. Het is maar net hoeveel moeite je er dus voor wil doen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:16

Muronia schreef:
Tallie1979 schreef:

Ik denk dat je epiletische aanvallen kunt krijgen als je het middel hebt genomen tegen epileptische aanvallen. Ik heb dat niet, ik had het tegen zenuwpijn.

Ik heb inmiddels ook een pagina gevonden waarop een heleboel ervaringen staan van mensen die ermee gestopt zijn. De meesten netjes volgens schema afgebouwd, verschillend van mensen die het korter tot jarenlang hebben geslikt, van lichtere doses tot en met de maximum dosering. Echt niet normaal hoeveel klachten veel mensen ervaren om hier vanaf te komen en ook niet even maar sommigen maandenlang.

Tot nu toe heb ik zelf last van slapeloosheid/dromen en ben ik bij vlagen heel flauw op mijn maag en bibberig. Beetje griep-achtig. Maar liever dit nu dan nog langer mijn lichaam vol pompen met troep die voor mij niet doet wat het zou moeten doen (pijn verlichten).

Ik heb inmiddels contact gehad met de huisartsassistente en moet morgenochtend terugbellen om een plan te bespreken. Waarschijnlijk wordt dat amytriptiline.

Ik had het ook tegen zenuwpijn en ben na afbouwen over gegaan op amytriptiline. Bij mij werkt het laatste overigens wel een stuk beter.

Dus, goed dat je het met je huisarts overlegt!! Maar ik heb nog nooit in mijn leven epilepsie gehad. ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:46

Top ik hoop dat mij dat ook beter gaat helpen, het zal waarschijnlijk blijvende medicatie worden, maar als ik er weer een beetje mee kan functioneren dan graag. Troep slikken terwijl het ook nog niks helpt, nee.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:50

Ik ben er na de max dosering cold Turkey mee gestopt en nergens last van gehad..(en ja ik besef dat ik daar heek veel geluk mee heb gehad)het werkte ook echt gewoon niet tegen de zenuwpijn, en ik voelde me juist door de medicatie enorm down en kon nergens meer van genieten
Heb kanaal stenose op meerdere plekken en een hernia