Danuah schreef:Ik heb even bijgelezen en leg toch eens mijn kwestie voor. Ik heb nu 5,5 jaar een implanon. De eerste was top, nergens last van, geen menstruatie; ik teken voor dat ding. Nu 2,5 jaar een ‘nieuwe’ en deze doet wat dat betreft iets minder zijn werk. De HA zei al dat het puur mazzel is als hierdoor je menstruatie helemaal uitblijft (iets waarvoor ik ‘m heb) omdat er vrij weinig hormonen vrij komen.
Nu ga ik deze er één deze dagen uit laten halen, maar wat dan? Ik weet het nog niet. Weer eentje, terug naar de pil of iets anders? Een spiraaltje valt nog even niet onder de opties. Het zit vast en zeker tussen mijn oren, maar dat durf ik gewoon écht niet. Het liefst wil ik zo min mogelijk bende in mijn lijf, maar ook de kleinste kans op menstruatie, want die is vaak serieus erg.
De twee opties met een kans op geen menstruaties meer zijn de Implanon en de hormoonspiralen Kyleena en Mirena. Je beste kans, gebleken uit onderzoek, is de Implanon. Daar ligt het percentage amenorroe (uitblijven van menstruaties/bloedverlies) nèt iets hoger dan bij de hormoonspiralen.
Met alle hormonale anticonceptie worden je menstruaties wel minder heftig, ook met een pil. Maar een pil bevat meer hormonen dan een Implanon op dagelijkse basis.
Als je gaat kijken naar de combinatie minste hormonen in je lijf èn de beste kans op het uitblijven van een menstruatie kom je uit op hormoonspiraal Mirena. De hormonen worden vooral plaatselijk in de baarmoeder afgegeven en komen dus nauwelijks in je bloed terecht. De Implanon werkt via het bloed en daarmee zou je dus meer last kunnen hebben van de hormonale bijwerkingen.
Ik kan me voorstellen dat je een spiraal laten plaatsen spannend vind. Maar ik heb al bij meerdere (jonge) vrouwen, die nog niet bevallen zijn, spiralen geplaatst en dat gaat altijd goed, zolang je maar de tijd neemt, het rustig doet en alles uitlegt. En vooral de tijd nemen, dat gebeurt niet overal…mocht je toch een spiraal overwegen, kijk dan of er een kleinere verloskundigenpraktijk in de buurt zit, waar ze ook spiralen plaatsen. Je bent uiteraard ook welkom bij mij. Ik zit tussen Breda en Gorinchem in. Succes met je keuze!