Hielspoor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:15

Er is een verschil tussen hielspoor en peesplaatontsteking, maar de klachten zijn hetzelfde. Veel mensen hebben geen botgroei en dus feitelijk geen hielspoor, maar dat is wel de algemene naam voor beide dingen. Hier dus geen botgroei, en dus was het eigenlijk een peesplaatontsteking en geen hielspoor.
Ik mocht juist geen volledige rust nemen, moest in beweging blijven. Eventueel wel wat minder, maar eigenlijk was het zoeken naar schoenen die de pijn verminderden. En als je dat hebt, dan doe je feitelijk ook aan rust omdat je de belasting anders legt. Maar op een stoel gaan zitten en niets doen was juist uit den boze.
Zo zie je dus dat het weer verschilt van persoon tot persoon. Maar soms is er een standafwijking aan te wijzen als oorzaak, of overgewicht. Maar dat was bij mij bijvoorbeeld niet het geval. Daar moet je dan ook naar kijken. Maar het is wel iets wat gewoon altijd een gevoelige plek blijft helaas.
Ik heb in die tijd echt zo veel schoenen gekocht om ze vervolgens allemaal ongebruikt in de kast te kunnen zetten, en ook enorm veel zooltjes. Alleen die Multisorb deed dus wat. En eigenlijk heb ik wegens de pijn ook geminderd in sporten, want als ik 3km gewandeld had, dan moest ik op mijn tenen gaan lopen met beide voeten. Hardlopen ben ik wegens pijn mee gestopt, maar was niet nodig volgens fysio, maar alleen wat minder intensief, en was ook niet de oorzaak in mijn geval. Ik was echt heel blij toen het langzaam beter werd en ik uiteindelijk weer 10km kon wandelen. Nu lukt 30km ook.
Ik ken echter ook iemand die gewoon na 5 jaar nog aan het sukkelen is en werkelijk niets verlichting geeft. Die is zelfs gestopt met werken, stond voor de klas.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:28

Ik kreeg bij de 2 x peesplaat ontsteking ook Naproxen 2-3 x per dag, en ook zo nu en dan de rust pakken.
En ik loop ook op steunzolen die op maat zijn gemaakt bij een Podoloog.
Loop ook heel graag op blote voeten, dit doe ik alleen als ik thuis ben.

Naast blote voeten, loop ik sinds kort ook op Sketchers met iets dikkere/zachtere zool,
en op het werk loop ik op Haix Airpower XR3 werkschoenen met mijn op maat gemaakte steunzolen.
(De steunzolen is ook omdat ik X knieën heb en O enkels)

Tieneke

Re: Hielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:54

Haix is echt een zeer goed merk. Het zijn dure schoenen, maar ze zijn een investering.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:13

Hmmmm, ik zal er ook eens naar gaan kijken.
De modellen die ik net op internet zag lijken me wel vrij zware schoenen, denk ik?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:17

Het zijn inderdaad geen superlichte modellen over het algemeen, maar ze zitten zo bijzonder goed dat je dat niet echt voelt, vind ik. Ik heb voor het reddingswerk de XR1 ladies en ik loop er veel beter en langer op dan met mijn Quechua wandelschoenen die misschien een vierde wegen. Maar er zijn heel wat verschillende modellen, zeker ook lichtere. Wel opletten voor namaak.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:21

Thanks voor je tips!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:35

@Oscar : Tip ook ik heb de schoenen van HAIX wel gekocht op de site van HAIX zelf. :)
Ze zijn inderdaad wat zwaarder maar merk er zelf weinig van.
Heb hier voor (HAIX) ook op Magnums gelopen, en deze waren sneller kapot voor mijn gevoel, deze moest ik ieder halfjaar vervangen.
Heb de HAIX in 2-3 jaar moeten vervangen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:38

Ook bedankt voor je tips!
Ik zit even te kijken en ik ben bang dat het voor mij te zwaar is. Door wat medische toestanden (en dan hebben we het understatement van de dag ook weer gehad :D ) heb ik nog maar iets van 20% kracht (en gevoel) in mijn linkerbeen en voet. Een gewone schoen kan ik ook bijna niet optillen, dus ik vrees dat het 'm niet gaat worden.......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:54

Mijn man is al zeker 10 jaar super fan van MBT schoenen met die extreem bolle zolen. Ik denk dat het daar niet beter van wordt maar dat je het probleem er mee verdoezelt. Dat blijkt ook wel gezien hij niet van die hielspoor klachten af komt.

Maar voor hem geeft het in ieder geval verlichting.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:36

SusanH schreef:
Die sok lijkt me erg oncomfortabel :=.

Valt mee! Begin is onwennig, maar het effect was hier groot!

Helaas zijn ze met verhuizen kwijt geraakt. Had gehoopt ze niet meer nodig te hebben maar hier is de hielspoor weer terug gekomen. Binnenkort maar weer nieuwe kopen :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:17

@Germie
Mijn fysio zei dat ik het er maar uit moest lopen, dus lopen totdat de pijn echt vervelend werd.
Gelukkig vertelde mijn orthopeed wat anders en ben ik er nu vanaf (heb het 2x gehad).
Loop met bepaalde schoenen nog steeds standaard met scholl zooltjes of gel hakjes, omdat zonder weer voor klachten gaat zorgen.
Thuis ook niet te veel zonder schoenen lopen en dat scheelde al heel veel.
Geen hoge strakke schoenen meer, dus helaas voor mijn werkschoenen en stalschoenen, want ik moet wel ruimte hebben in mijn schoenen en niet gedwongen worden in een houding.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:00

Oscar schreef:
Ook bedankt voor je tips!
Ik zit even te kijken en ik ben bang dat het voor mij te zwaar is. Door wat medische toestanden (en dan hebben we het understatement van de dag ook weer gehad :D ) heb ik nog maar iets van 20% kracht (en gevoel) in mijn linkerbeen en voet. Een gewone schoen kan ik ook bijna niet optillen, dus ik vrees dat het 'm niet gaat worden.......

Ik zelf loop al jaren op werk op deze Haix en geloof me ze zijn geweldig!
Behalve dat ze licht zijn, is de rits aan de zijkant ook een uitkomst en zelf heb ik op deze schoenen geen last van mijn hielspoor. Enige nadeel is dat ze niet echt waterdicht zijn.

https://www.haix.nl/haix-black-eagle-at ... -mid-black

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:07

Mijn moeder had vorig jaar ook hielspoor. Had al een afspraak staan bij de podotherapeut toen een medewerkster van de lokale schoenwinkel haar Gabor Rollingsoft aanraadde. Binnen een week liep ze weer zonder klachten rond en bij de podo is ze nooit weer geweest.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 08:15

Zijn die schoenen van Haix ook in een fysieke winkel te passen? Ik ben een beetje huiverig voor online bestellen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:19

Ik heb ze zelf bij de officiële site gekocht, dan waren ze wel iets duurder maar wist ik ook zeker dat het goed zat. Ik heb normaal maat 39.5/40, maar heb ze in 39 gekocht en die zijn prima, ik kan er met gemak een dikkere sok nog in aandoen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:20

Mri schreef:
SusanH schreef:
Die sok lijkt me erg oncomfortabel :=.

Valt mee! Begin is onwennig, maar het effect was hier groot!

Bij mij dus ook. Ik had in 2007 mijn eerste hielspoor en daarna nog drie keer. Alle keren lang (tot een jaar) lopen tobben met schoenen en zooltjes, maar de laatste keer met die sok heel snel klaar. Het verbaast me dat zo weinig mensen die kennen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:43

DIe sok gaat hier niet, het trekt de tenen krom, dus na een uurtje zenuwpijnen. Het is dus ook niet voor iedereen iets wat gaat.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:20

SusanH schreef:
Zijn die schoenen van Haix ook in een fysieke winkel te passen? Ik ben een beetje huiverig voor online bestellen.

Je zou het bij Nijhof Safety - Hengelo kunnen proberen die verkopen Haix.

Ik heb deze schoenen ooit als Vrijwilliger gedragen op een stal, en wist welke maat ik nodig had.
Dus had een voordeel er door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:11

Sok werkt hier ook helemaal niet, oprekken zorgt voor ernstig pijn.
Kreeg na een half uur een pijnlijke kramp in mijn voet, een soort zwemmerskramp dat amper weg ging, ook bij minder oprekken kreeg ik veel pijn en dan vooral in de basis van mijn grote teen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:47

Skechers heeft ook warme winterschoenen en hogere modellen. Ook stevige pantoffels hebben ze. Ik merk dat ik daar ook het beste op blijf lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 11:49

Ja helpen die sloffen van Skechers ook? Ik ga toch maar eens snel naar de Skechers winkel hier in het centrum.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:51

Ik liep toen het beste op Nike Air met zo’n inleghakje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:51

Ze zijn stevig en hebben een fijn voetbed vind ik. Ze zitten wel mega warm die sloffen vind ik in vergelijk met andere sloffen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:28

Damesmodellen van Skechers gaan maar tot maat 41 en soms 42 en vallen dan klein uit. Dus ik heb er bijvoorbeeld niets aan, ik heb gewoon maat 42, en niet 43, maar toch zijn ze te klein. De meeste herenmodellen vind ik niet mooi omdat je dan direct aan model 'sportschoen' vast zit.
Ik denk dus dat je ook bij skechers gewoon moet gaan passen. Ik heb in ieder geval nog geen fijn model gevonden, terwijl ik geregeld wat probeer te passen in een winkel.

Rollingsoft van Gabor valt helaas ook niet altijd even groot uit. Ik heb schoenen in maat 7.5, maar ook in maat 9. En vorig jaar moest ik een online bestelde 8.5 terugsturen wegens te klein.

Het enige merk wat tot nu toe consistent lijkt te zijn in de maatvoering is Wolky.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:40

Ik heb maat 42 en de maat 41 van Skechers past prima. Ik merk juist bij de heren maten meer afwijken. Mijn man heeft maat 46 en past zelfs de 47 niet is nog te klein.