Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:38

Zoals Maren ook zegt, vind ik dat er toch een wezenlijk verschil is in het paranormale waar ik zelf sceptisch tegenover sta, en hoogsensitief. Dat laatste kan verschillende vormen hebben maar bv. een paard wat een erg gevoelig wezen is, kan op afstand voelen wanneer we gestresst zijn. Waarom zou een mens dat bij een ander mens niet kunnen voelen dan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:29

Lukasje schreef:
Zoals Maren ook zegt, vind ik dat er toch een wezenlijk verschil is in het paranormale waar ik zelf sceptisch tegenover sta, en hoogsensitief. Dat laatste kan verschillende vormen hebben maar bv. een paard wat een erg gevoelig wezen is, kan op afstand voelen wanneer we gestresst zijn. Waarom zou een mens dat bij een ander mens niet kunnen voelen dan?

Ik snap je punt niet zo. Waarnemen dat een ander individu gestresst is, is toch gewone waarneming, daar hoef je niet hoogsensitief voor te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:46

Klopt en klopt niet. Het is vaak niet zo duidelijk dat waarnemen dat de een en de ander doet..

Maar de kindjes van mij oppakken bij voetbalwedstrijd van NAC en zeggen tegen een bekende van school dat hij beter met zijn kinderen kan vertrekken daar de pleuris zo uitgaat breken dat is een ander iets.

Hij bleef zitten want begreep er niets van, ik was op tijd weg, het was zeer gezellig nog en de andere dag op school vroeg hij hoe ik dat wist. Hij en de kinderen hadden een zeer nare ervaring opgelopen want 15 minuten later was inderdaad de pleuris uitgebroken in ons vak.

Tja....ik voelde het omslagpunt, wist dat het fout ging lopen en heb mijn kinderen in veiligheid gebracht. Dat ook verteld.

Dus Kuggur zo simpel ligt het helaas niet. Was dat maar waar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:24

Tja het lastige is denk ik dat zowel hoogsensitiviteit als spirituele/paranormale gaves voor iedereen anders zijn. Er is geen standaard voor (wat ook niet hoeft, en wat naar mijn idee juist heel fijn is). Ik kan mij voorstellen dat mensen die er weinig afffiniteit mee hebben het daardoor nóg verwarrender vinden dan de mensen die het wel voelen en meemaken.

Zo kan ik geen aura's zien of telepathisch communiceren met dieren. Maar dat betekent natuurlijk niet dat andere mensen het ook niet kunnen, of dat het raar zou zijn. Dit zijn van die dingen die ik niet heb of kan, en iemand anders wel. Voor mij ongeveer zoals dat de meeste mensen kunnen fluiten, maar ik niet.

Ik ben HSP en ik kan entiteiten en situaties zien en voelen. Het zijn wel (op 1 uitzondering na) situaties en entiteiten die met mij persoonlijk te maken hebben. Ik kan niet met andere mensen hun overleden oudtante praten bij voorbeeld. Maar toen een dierbare van mij vermist was kon ik wel zien dat diegene in leven was, wat er om haar heen was, dat er een keer iets was gebeurd wat haar bang had gemaakt en hoe dat eruit zag, en ook zag ik van tevoren hoe het eruit zou zien wanneer ze weer terug zou komen (in een ruimte die ik toen nog niet kende, ze kwam terug 6 dagen na een verhuizing). Ook weet ik van een aantal beelden en emoties inmiddels dat ze horen bij een leven in een andere tijd en op een andere plek.

Het verwarrende is dat het een ander soort "weten" is dan dat je met je academische hoofd weet (het is een ander soort kennis dan dat een sonnet uit 14 verzen bestaat). De eerste keer dat ik een entiteit zag vond ik dat eng, ook al was het iemand die mij heel dierbaar is. Inmiddels weet ik dat die entiteiten mij komen helpen of zelf hulp nodig hebben. Ik heb ook gidsen, die komen heel af en toe voorbij. En tegenwoordig vind ik dat fijn. Ze helpen mij om dingen beter te zien en om een beslissing door te zetten of juist niet. Ik probeer er maar mijn voordeel mee te doen, het is alsof er een soort wetend veld is op een ander niveau dan het stoffelijke.

Wat een leven na de dood betreft: ik ben het eens met degenen die schrijven dat je bewustzijn/energie/ziel (hoe je het maar wil noemen) weer terug gaat naar het collectieve bewustzijn.
In een hemel geloof ik niet. Dat is wat mij betreft een middel om de massa's in bedwang te houden. Priesters, predikanten enz die de simpele mensen een mooi hiernamaals voorhouden als ze in hun aardse leven maar precies doen wat God wil, uiteraard uitgelegd door diezelfde geestelijken. En als je dat niet doet volgt er hel en verdoemenis. Yeah right. Als je daarnaar moet leven dan leef je uit angst, niet uit liefde.

Voor mij is er geen leven na de dood. Er is leven na leven. Na leven, na leven. Steeds weer. Met steeds weer nieuwe lessen om te leren. Waarbij je inderdaad mensen en dieren tegen kunt komen die je herkent zonder ze in je huidige leven ooit eerder gezien te hebben. 14 jaar geleden kwam ik bij voorbeeld iemand tegen waarvan ik meteen dacht: "hee daar ben je. Je ziet er anders uit dan ik dacht. Je neus is anders, en wat heb je eigenlijk een gekke trui aan. Maar je bent het wel." Wat mij betreft geen alledaagse gedachten als je een sollicitatiegesprek in loopt :') En nee dat was niet iemand van wie ik van tevoren de naam had doorgekregen en die ik had gegoogled. Ik had het gesprek met iemand anders dan van tevoren was verteld, dat werd daar ter plekke even veranderd en zo had ik een gesprek met iemand waar ik nog nooit van had gehoord. Het grappige is dat diegene ook iets aan mij herkende. Maar dat hoorde ik pas later.

pien_2010

Re: Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:40

Koper voor mij is je verhaal ongelooflijk helder en duidelijk. Voor mij klopt het ook. Ook al zie of beleef ik geen entiteiten maar al het andere is zeer herkenbaar.
Ook de verschillen die je beschrijft tussen de ene die (hoog) sensitief is en de ander.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:13

pien_2010 schreef:
Koper voor mij is je verhaal ongelooflijk helder en duidelijk. Voor mij klopt het ook. Ook al zie of beleef ik geen entiteiten maar al het andere is zeer herkenbaar.
Ook de verschillen die je beschrijft tussen de ene die (hoog) sensitief is en de ander.

Terwijl ik juist bij jouw verhaal over de voetbaltribune - wat voor mij overigens een duidelijk en logisch verhaal is - meteen dacht: dat heb ik dus weer niet. Ik voel in zo'n situatie niet aan dat er iets mis gaat. Of althans niet zo duidelijk als jij beschrijft. Wanneer er iets staat te gebeuren (meestal een gebeurtenis of verandering die samenhangt met een levensles) voel ik de vooraankondiging als een soort druk/kriebel in mijn derde oog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:29

Het derde oog waar zit dat Koper? Ik ken dat begrip alleen uit sprookjes. Dus is een nieuw begrip en een serieuze vraag (tussen je ogen?).

Het is een aanvoelen van emoties bij mij en met name als het mis is (lees ruzie, geweld, dood).
Bv afgelopen zondag was ik met mijn volwassen kinderen bij de demonstratie in Brussel (was georganiseerd tegen de genocide in Gazastrook) en dan voel ik dat het ok is. De mensen waren fijn en de sfeer was veilig. Dat weet ik dan ook. Ik had van tevoren tegen mijn kinderen gezegd dat ik pleitte zou zijn, ongeacht wat zij zouden doen, als het niet ok zou voelen.
Dus dat wetende voelen zet ik dus wel af en toe bewust in en ik handel ernaar (realiseer ik me nu pas door dit topic dat ik dat doe).

Want dat is natuurlijk ook zo. Het extra waarnemen werd en wordt niet op prijs gesteld, maar het is er wel vaak, misschien altijd, maar het is voor mij zo normaal erbij horend dat ik het geïntegreerd heb in mijn leven en er naar handel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:47

Derde oog zit niet tussen je ogen, daar zit de bovenkant van je neus. Als je vanaf daar (bovenkant van je neus, en dan precies tussen je ogen) ongeveer twee vingerbreedtes (bij mij dan) naar boven gaat, dus op het voorhoofd, is het derde oog.

Dat van integratie in je leven en ernaar handelen herken ik ook. En daarom ben ik er ook echt blij mee. Ik zou graag willen dat ik eerder de wonky vibes van kon oppikken van mensen die niet goed zijn voor mij. Dan zou ik bij voorbeeld waarschijnlijk ook niet wonen waar ik nu woon ;(

En zo zou ik dat ook met plekken en situaties willen kunnen. Dat je goed aanvoelt als iets onveilig is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:49

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar je dat onder moet scharen, maar wat jij hier omschrijft Pien dat is voor mij wel iets dat ik herken, dat je zeg maar je antenne aanzet om de situatie te "peilen" zeg maar :) Voelt het goed en okee om daar die dag te zijn of voelt het als iets waar je beter niet kan zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:52

pien_2010 schreef:
Dus Kuggur zo simpel ligt het helaas niet. Was dat maar waar.

Nee. Het is jouw interpretatie dat het zo simpel niet ligt.
En dát is heel wat anders.

Overigens zijn het óók jouw interpretatie én woorden dat het naar mijn mening dan "simpel" zou liggen. Alsof dat de enige optie is buiten ESP talenten.

Ik zie het in de paardenomgang, waar bijvoorbeeld sommige mensen hier in IJsland die hun hele leven met paarden omgaan niet zien of een paard gestresst is of niet.

Terwijl het overduidelijk is als je het gedrag en de uitdrukking, orenspel, kortom de hele lichaamstaal van het dier ziet.
Niets hoogsensitief, laat staan paranormaals aan.

Maar wellicht niet zo simpel... :)*

Je wil zó graag dat mensen die niet geloven in dit soort zaken "verdicht" zijn en de boel "helaas te simpel" zien.
Ik denk dat ik wel begrijp waar dat vandaan komt...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:16

Citaat:
Waarnemen dat een ander individu gestresst is, is toch gewone waarneming, daar hoef je niet hoogsensitief voor te zijn.

Daarop reageerde ik met mijn zo simpel is het niet. De een kan het zoals jezelf beschrijft met de paarden niet waarnemen de ander dus wel in precies dezelfde situatie. De een is er gevoeliger voor als de ander, pakt de signalen beter op als de ander.
Paranormaal is een woord dat ik niet gebruikt heb voor mezelf. Want dat ben ik niet.

Verder is je post als het om je laatste alinea gaat suggestief en invullend voor mij en niet waar dus :evaw: de groeten....

Bedankt Koper. Duidelijk.

Pmarena klopt. Met name door jouw opmerking realiseerde ik me dat ik het wel af en toe bewust inzet. Dus bedankt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:26

Ik geloof dat alles energie is in ons universum. Ik geloof ook dat er mensen zijn die daar beter op kunnen in tappen dan anderen. :)
Ik ben niet bang voor de dood en toch denk ik niet dat de dood een echt einde is. Meer een transitie. Naar wat? Geen ide. De tijd zal het leren.

En van mij hoeft niemand dat te geloven. Als je je gelukkiger voelt met een andere denkwijze dan kan ik alleen maar blij voor je zijn. :) iedereen moet uiteindelijk zijn eigen plek en standpunt vinden in dit leven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:04

Ja, gevoeliger is wel een goede omschrijving. Maar die ligt ook al besloten in het lemma hoogsensitief dus ik begrijp even niet waarom daar nu over gediscussieerd moet worden.

Maar goed. Vergelijk het maar met dat je in een T-shirtje op een terrasje zit en een bekende komt langs en die tikt/klopt/beukt (afhankelijk van hoe diegene vriendschappelijk met jou omgaat). In dit voorbeeld is iemand die hoogsensitief is iemand die onder dat T-shirt stevig verbrand is. Waardoor die tik/klop/beuk anders aankomt. Het is dezelfde begroeting. Maar voor de ontvanger een heel verschil.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:19

Gevoeliger zijn dan een ander is een quantificatie.
En dáár gaat het hier niet om.
Topictitel "leven na de dood spiritueel of een illusie."
De TS werpt de vraag op of deze fenomenen bestaan of niet.
Het wel of niet kunnen oppikken van emoties/stress/pijn van iemand die je ontmoet heeft daar niets mee te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:20

Kuggur schreef:
Gevoeliger zijn dan een ander is een quantificatie.
En dáár gaat het hier niet om.
Topictitel "leven na de dood spiritueel of een illusie."
De TS werpt de vraag op of deze fenomenen bestaan of niet.
Het wel of niet kunnen oppikken van emoties/stress/pijn van iemand die je ontmoet heeft daar niets mee te maken.

Ze heeft het in haar openingspost wel over energie op pikken dus dat heeft ze er wel degelijk bij betrokken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:29

Ayasha schreef:
Ik geloof dat alles energie is in ons universum.

Factueel onjuist. Een deel van ons universum is inderdaad energie, het andere deel is materie (dat je materie in energie kan omzetten betekent niet dat materie energie is, en dat is géén muggezifterij...).

Maar afgezien daarvan, de energie in ons universum is direct of indirect meetbaar. Dit geldt per definitie niet voor het type energie waar in paranormaal verband aan wordt gerefereerd.

We zijn in staat neutrino's te meten, deeltjes die bijna geen interactie met materie hebben. Maar energie die in vergelijking gigantische interactie zou hebben met organismen is volledig ongrijpbaar voor onze meest geavanceerde meetmethoden?

Ik zal nooit zeggen "onmogelijk", maar wel "aan nul grenzende waarschijnlijkheid"...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:43

En ik respecteer jouw mening. Beleefd zou zijn als jij datzelfde doet nu je je punt gemaakt hebt. :)

En neen, ik ben niet van plan om wat ik geloof te verdedigen. Dat is nl. geheel mijn zaak.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:04

Citaat:
In een hemel geloof ik niet. Dat is wat mij betreft een middel om de massa's in bedwang te houden. Priesters, predikanten enz die de simpele mensen een mooi hiernamaals voorhouden als ze in hun aardse leven maar precies doen wat God wil, uiteraard uitgelegd door diezelfde geestelijken. En als je dat niet doet volgt er hel en verdoemenis. Yeah right. Als je daarnaar moet leven dan leef je uit angst, niet uit liefde.

Zo zie ik dit ook ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:09

Ik geloof wel in een soort van hiernamaals. Maar niet in een hel of hemel. Het hiernamaals is voor iedereen gelijk. En daar kijken we wel terug naar onze levens.
Wat we geleerd hebben en nog willen leren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:11

Ayasha schreef:
En ik respecteer jouw mening. Beleefd zou zijn als jij datzelfde doet nu je je punt gemaakt hebt. :)

En neen, ik ben niet van plan om wat ik geloof te verdedigen. Dat is nl. geheel mijn zaak.

Vreemd. Ik zie niet in waar ik "onbeleefd" was.

Alles wat ik schrijf heeft een solide wetenschappelijke basis. Vind je dat er onjuistheden in staan (of dat het van a tot z bullshit is), dan discussieer ik daar graag over.

Je hoeft helemaal geen respect te hebben voor mijn mening, dat is maar een mening.
Ik heb voor geen enkele mening respect enkel en alleen omdat het een mening is. Vele meningen zijn baarlijke nonsens. Andere zijn valide, en alles daartussen.

Ik heb wél (véél) respect voor jou, niet in het minst omdat ik dankzij je blog hier wat van je achtergrond weet.

Als je te gevoelig bent voor kritiek op je mening/geloof dan discussieer ik eerlijk gezegd liever niet met je. Waarom zou ik je onnodig overstuur willen maken?

Maar dan begrijp ik niet zo waarom je aan een dergelijk discussietopic deelneemt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 22:12

Mirranda schreef:
Voor degene die geïnteresseerd zijn in wie/wat we nu eigenlijk zijn kan ik de podcasts en bijeenkomsten van Marcel Messing aanraden.

Nadat ik van hem eea had gezien vielen er bij mij veel puzzelstukjes op zijn plaats (ook ervaringen en dromen uit kindertijd). IK heb altijd met het gevoel rondgelopen wat ik hier nu eigenlijk kwam doen en de overtuiging dat we hier echt niet gekomen zijn om als 4 jarige in een systeem gepropt te worden om na 16-18 jaar volledig geïndoctrineerd aan ons werkzame leven te beginnen, de ratrace te lopen om vervolgens kort voor of na je pensioen het loodje te leggen, zonder hoger doel :n

Zijn voordrachten resoneerden bij mij enorm.
Overigens ben ik niet gelovig opgegroeid, dus de vragen die ik altijd heb gehad komen daar niet vandaan.
Wel veel ervaringen, gevoel, intuïtie en spirituele gebeurtenissen, maar als heel jong meisje liep ik hier al mee rond.

Bedenkt dat alles een frequentie heeft, dus energie uitstraalt, trilling en vibratie. Dat geld voor ons, voor elke cel in ons lichaam afzonderlijk, maar ook voor alles om ons heen (planten, dieren, de grond, de lucht, de aarde zelf.

Voor mij is duidelijk dat we spirituele lichtwezens zijn en onderdeel van een groter bewustzijn (collectief) en dat na je sterven van lichaam je bewustzijn weer daar is waar het vandaan komt, het collectieve bewustzijn :)

Bedankt voor de tip! Staat dit op spotify?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:14

Veel op Youtube en hij heeft ook een eigen website waarop ook video's staan (marcelmessing.com)

Als deze man begint te praten....... Nou ja, kijk zelf maar ;)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 22:15

Ik heb 1 gerustellend antwoord.
1 het is er wel
2 het is er niet
:')
Toch wel fijn om te weten dat we maar 2 opties hebben van de normaal gesproken 100 opties in t leven

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:16

Kuggur schreef:
Ayasha schreef:

Vreemd. Ik zie niet in waar ik "onbeleefd" was.

Alles wat ik schrijf heeft een solide wetenschappelijke basis. Vind je dat er onjuistheden in staan (of dat het van a tot z bullshit is), dan discussieer ik daar graag over.

Je hoeft helemaal geen respect te hebben voor mijn mening, dat is maar een mening.
Ik heb voor geen enkele mening respect enkel en alleen omdat het een mening is. Vele meningen zijn baarlijke nonsens. Andere zijn valide, en alles daartussen.

Ik heb wél (véél) respect voor jou, niet in het minst omdat ik dankzij je blog hier wat van je achtergrond weet.

Als je te gevoelig bent voor kritiek op je mening/geloof dan discussieer ik eerlijk gezegd liever niet met je. Waarom zou ik je onnodig overstuur willen maken?

Maar dan begrijp ik niet zo waarom je aan een dergelijk discussietopic deelneemt.

Ik begrijp niet waarom jij het zo persoonlijk wil maken. Ik zeg enkel dat ik jouw mening respecteer en ik het beleefd zou vinden als je datzelfde deed vanaf mijn vorig bericht. Nergens insinueerde ik dat je vorige reactie onbeleefd was. Verder vertel ik je dat ik mijn mening niet ga verdedigen en dat is mijn goed recht. TS vraagt naar wie wat geloofd. Niet naar wie wil discussiëren er over. Dus ik zie niet in hoe mijn keuze iets te maken heeft met mijn achtergrond waarover je iets denkt te weten of blogs gezien die bij mijn weten nog nooit dit specifieke onderwerp besproken hebben. En de dag dat ik overstuur geraakt van bokt kap ik er mee. _O- maak je daar maar geen zorgen om. Als jij zoals je zelf zegt, voor geen enkele mening respect hebt sterkt mij dat eigenlijk vooral in mijn standpunt om geen discussie te voeren over mijn mening. Ik heb hem gedeeld met TS zoals TS vraagt en dat is voldoende. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:22

Tsja. Je leest toch echt veel meer in wat ik schrijf dan wat er staat.
De opmerking over je blog was slechts vriendelijk en complimenteus bedoeld, maar zelfs dat schijnt je te triggeren.
Mijn excuses.