Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:54

Laatste keer was in 1999.
In die tijd waren het voornamelijk zoete mixjes als passoa jus en bessen jus en af en toe een wijntje.
Maar eigenlijk vond ik het nooit echt lekker en toen heb ik besloten dan maar gewoon geen alcohol meer te drinken.
Voor mezelf hoefde het niet en voor een ander ga ik niet drinken :+
Heb eigenlijk nooit dat mensen er wat van zeggen en bij sociale gelegenheden drink ik vaak een sapje of ice tea green.
Ik drink ook geen koolzuurhoudende dranken en dan blijft er niet heel veel keuze over.
In het buitenland heb je trouwens wel veel vaker keuze uit verschillende verse sappen.

Ik kook trouwens wel af en toe met rode wijn. Dan is de alcohol verdampt en vind ik het wel iets toevoegen.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:54

Ik drink ook niet meer. Je kan er steeds minder goed tegen als je ouder wordt en het ging me ook gewoon steeds meer tegenstaan. Toen ik eind 2020/begin 2021 corona kreeg en daar moeilijk van herstelde, ben ik gestopt. Niet dat ik daarvoor veel dronk, maar het heeft wel degelijk verschil gemaakt.

Ik ben de ene kant van mijn familie volledig verloren aan de gevolgen van alcohol en zie het nu dicht in mijn omgeving ook weer langzaam mis gaan met iemand (geen familie).

Super knap dat je gestopt bent Karlijn! :) En van jou ook Rien10, dat je steeds minder gaat drinken! :j

tamary

Re: Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:08

Nooit begonnen, paar keer proeven, maar altijd vies smaakje door de alcohol. Dus nooit de interesse gehad, het lekker gevonden of een noodzaak gezien om het te leren drinken (eerder juist niet).

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:08

SplashIsLief schreef:
Ik drink niet. Eigenlijk al mijn hele leven niet (wel eens wat geproefd of een nipje champagne maar dat mag geen naam hebben). Ik ben dus niet gestopt, dus kan je daar niet over adviseren. Wat je goed is om te realiseren dat de omgeving het vaak heel gek vindt als je niet drinkt, want alcohol staat gelijk aan "gezellig". Iets wat ik nooit heb begrepen, maar ik heb me heel vaak moeten "verdedigen" waarom ik niet dronk.
Het bevalt mij prima, ik vind het niet lekker, ben niet nieuwsgierig, heb geen last na een feestje en kan me prima vermaken zonder (ook tijdens bv. carnaval).

Ik zou zeggen probeer het een tijdje, je ontdekt vanzelf of het lukt en hoe je je er bij voelt.

Ik sta hier hetzelfde in. Ik voel mij ook niet prettig bij dronken en aangeschoten mensen.
Ik rij altijd zelf met de auto, want er zijn zoveel mensen die toch in de auto stappen na 1 of 2 drankjes ( en soms nog meer)omdat dat mag. Ik vind als je nog moet rijden geen alcohol drinken. Als ik hier ook lees dat mensen al in een lekker roesje komen na 1 glas wijn bijvoorbeeld

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:19

Wat leuk om te lezen dat er meerdere mensen niet drinken!
Ik drink zelf niks en word daar vaak ook gek op aangekeken, al helemaal als ze er achter komen dat ik nog nooit dronken ben geweest. Vaak krijg ik dan te horen dat ik niet weet wat ik mis, dat het zo leuk is enzo.

Tuurlijk heb ik ooit wel dingen geprobeerd, maar niks vond ik lekker. Wat ik dan vaak hoor is dat ik het moet leren drinken, maar snap de nut daar niet van er is toch niks positiefs aan alchol.

Heb zelf ook niks met dronken mensen en gezellig kan ik ook zonder zijn :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 00:28

Kikka schreef:
SplashIsLief schreef:
Ik drink niet. Eigenlijk al mijn hele leven niet (wel eens wat geproefd of een nipje champagne maar dat mag geen naam hebben). Ik ben dus niet gestopt, dus kan je daar niet over adviseren. Wat je goed is om te realiseren dat de omgeving het vaak heel gek vindt als je niet drinkt, want alcohol staat gelijk aan "gezellig". Iets wat ik nooit heb begrepen, maar ik heb me heel vaak moeten "verdedigen" waarom ik niet dronk.
Het bevalt mij prima, ik vind het niet lekker, ben niet nieuwsgierig, heb geen last na een feestje en kan me prima vermaken zonder (ook tijdens bv. carnaval).

Ik zou zeggen probeer het een tijdje, je ontdekt vanzelf of het lukt en hoe je je er bij voelt.

Gek eigenlijk he? Waarbij je als vrouw onder de 40 ook nog vaak de vraag krijgt of je soms zwanger bent.

Ik heb het wel vaker een poos gedaan (onder andere de keren dat ik dus daadwerkelijk zwanger was :+, maar ook wel eens een dry january) en dat is prima te doen. Maar de rest van mijn leven lijkt me dus heel ingewikkeld, door alle sociale constructen die er aan alcohol vast zitten.

Gewoon altijd met de auto gaan en niemand die vraagt waarom je niet drinkt :')
Ik vind een biertje lekker. Ook doordeweeks, zeker niet elke dag. Eigenlijk drink ik op feestjes vrijwel nooit omdat ik bijna altijd met de auto ben. Alcoholvrij bier is veel te zoet, dus dan hoeft het voor mij al niet meer. Maar een Heineken Silver is soms gewoon lekker. Maar niet anders dan dat ik soms zin heb in een cola, reep chocola of een kroket :9 . T is dat er alcohol zit in het bier dat ik het beste vind smaken, anders was ik ook zo goed als alcohol vrij.
Als het heet is en de zeldzame situatie doet zich voor dat ik op een terras zit en niet met de auto ben maak ik een uitstapje naar een Aperol Spritz. Maar dat is 1-2 keer per jaar, en afgelopen zomer hadden ze hem ook nog eens niet. Oké, doe dan maar een ijsthee :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 00:33

kosseh schreef:
Wat ik dan vaak hoor is dat ik het moet leren drinken, maar snap de nut daar niet van er is toch niks positiefs aan alchol.

Altijd zo’n onzin! Net als met koffie… het leren drinken… moeten we dan ook maar leren roken ookal is de eerste peuk goor? Of leren snuiven? Wees blij dat iemand iets wat slecht is voor de gezondheid niet lust.
Net zoals dat men de opmerking “ongezelllig” maakt als je geen wijntje meedoet maar een water neemt. Hoezo is het gezelliger als het glas een andere inhoud heeft?
“Zullen we lekker een biertje nemen?”
“Nee dank je ik hoef niet.”
“Oh, dan neem ik ook niet.” De zin vergaat acuut als ik er ook geen zin in heb. Heel bijzonder.

Iedereen moet lekker doen wat ie wil, zo lang ik er maar geen of weinig last van heb. Mijn zus besteld al haar leven lang melk bij het eten in restaurants. Wordt ook zo bijzonder gevonden :')

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 00:46

Toen ik 16 was een paar keer goed ziek er van geweest. Sindsdien geen druppel meer gehad, snap ook niet wat mensen er lekker aan vinden, die alcoholsmaak. :')

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 04:47

Ik drink gemiddeld 2 glazen per maand. Dan vaak een speciaalbier of koffie met likeur op bv een terrasje. Ik vind het gezellig, maar zou ook goed zonder kunnen. Ik vind de smaak van alcohol stevig.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:31

Ik was altijd wel een gezellige drinker, maar nu sinds een jaar of 2 helemaal gestopt. Ik mis het ook totaal niet. Je hebt tegenwoordig hele lekker vervangers, ik drink graag ginger beer of een mocktail.

De reden dat ik gestopt ben is dat ik het gevoel niet fijn vindt, dat verdoofde, dat je ver van jezelf staat. Ik wil graag in verbinding met mezelf blijven.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:46

secricible schreef:
Groot nadeel vind ik dat er in de horeca echt heel weinig "volwassen" drankjes zijn. Het is dan water of thee en dat ben ik soms ook wel moe...

Dat valt toch wel mee? Bij veel kaarten zie je div smaken ice tea, tonic, rivella, bitter lemon, crodino en mocktails. Ook vaak wel alcoholvrije wijn en bier. Bij mijn favoriete restaurantje in de buurt hebben ze ook altijd wat wisselends, dus op een groot krijtbord promoten ze juist de alcoholvrije dranken.

Ik drink eigenlijk niet, heel af en toe eens een prosecco maar dat gaat om een paar glazen per jaar, vind de smaak van alcohol weinig toevoegen aan de meeste dranken en ben het ook gewoon niet gewend.
Ja je hoort wel eens van bv collega’s “drink jij niet?”, maar over het algemeen wordt “nee” gewoon geaccepteerd hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:55

Het enige waarbij ik een borrel wel gezellig vind is bij een tentfeest, maar ook dan geen probleem als ik niet drink. Ik drink dus zelden. Ik heb er weinig mee, vind fris sowieso lekkerder en heb vrij veel drank nodig om er überhaupt iets van te merken.. Voor mij maakt wel of niet drinken dus niet erg veel verschil.

Mijn vriend drinkt helemaal niet, ook nooit gedronken en daardoor heb ik nog minder de behoefte om te drinken ook al rijdt hij altijd :D

Mensen vinden het dan altijd raar dat ik ook aan de fris ben terwijl mijn vriend rijdt, maar op een gewone verjaardag dronk ik sowieso al nooit, vind dat niks toevoegen :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:00

eilleen333 schreef:
Iedereen moet lekker doen wat ie wil, zo lang ik er maar geen of weinig last van heb. Mijn zus besteld al haar leven lang melk bij het eten in restaurants. Wordt ook zo bijzonder gevonden :')

Thuis drink ik melk bij het eten. In een restaurant niet, omdat ze het daar niet hebben (dacht ik).

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:00

Ik nu ongeveer een jaar!

Ik dronk vanaf me 16de met uitgaan of bijzondere avonden. Gin tonic was zeker favoriet.

Maar ik merkte dat ik veel darmklachten kreeg, en ook mentaal het mij niet helpt. Ik ben dus gaan proberen helemaal te stoppen en dat gaat me prima af.
Heel af en toe mis ik wel echt een goede gin tonic. De 0.0% zijn het vaak net niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:02

boeflover schreef:
secricible schreef:
Groot nadeel vind ik dat er in de horeca echt heel weinig "volwassen" drankjes zijn. Het is dan water of thee en dat ben ik soms ook wel moe...

Dat valt toch wel mee? Bij veel kaarten zie je div smaken ice tea, tonic, rivella, bitter lemon, crodino en mocktails. Ook vaak wel alcoholvrije wijn en bier. Bij mijn favoriete restaurantje in de buurt hebben ze ook altijd wat wisselends, dus op een groot krijtbord promoten ze juist de alcoholvrije dranken.

Ik vind het hier dus wel echt tegenvallen.
Alcoholvrij bier is mierzoete rader. Soms een gewoon alcoholvrij biertje maar ik ben geen echte bierdrinkers. Alcoholvrije wijn staat hier nooit op de kaart. Rivella en crodino ook niet. Bitter lemon en tonic vind ik niet lekker.
Mocktails drink ik dan idd regelmatig maar vind ik vaak wel echt heel duur voor wat je krijgt, alleen vanwege het idee van een cocktail...

Als ik dat vergelijk met de 12-15 wijnen op een gemiddelde drankenkaart (4-5 van ieder) vind ik dat idd beperkt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:11

@Eileen: niet alle alcoholvrij bier is zoet.
Degene die ik ken die sinds 2,5 jaar volledig is afgekickt van (veel te) veel drinken (in een detoxkliniek, zelfstandig stoppen was geen optie meer), heeft ongeveer alle merken en smaken getest en zijn nu ook niet zoete alcoholvrije biertjes (Affligem Blond 0.0, Leffe Blond 0.0, Dors 0.0).

@MarijeR: ik heb ooit eens een tv programma gezien waarbij ze gingen testen hoever de alcohol echt verdampte tijdens het koken en dat viel uiteindelijk vies tegen. Een gerecht waar je rode wijn in gooit (stoofvlees oid) is zelfs na 2 uur pruttelen nog niet alcoholvrij, kwam daar toen uit.

Ik vind het idd zelf vreemd dat alcohol nuttigen als "gezellig" wordt bestempeld en als er dan water of Rivella in mijn glas zit i.p.v. wijn of bier, dan zou ik minder gezellig zijn?
Overigens ervaar ik dat zelf niet, maar ik heb het om mij heen wel zien gebeuren, dat er gezegd wordt "drink jij water? Joh ik had me juist zo verheugd om samen met jou een wijntje te drinken, nu ik je eindelijk weer eens zie en nu drink jij alleen maar water -O- "
En dat zegt dan iemand tegen een goede vriendin van haar :?

Ik heb het hier wel eens met een collega over gehad, die ook van heel dichtbij problemen met alcoholverslaving had ervaren en die zei dat het samen drinken voor sommige mensen als excuus gebruikt wordt om goed te praten dat ze zelf op dat moment drinken, terwijl ze eigenlijk ook beter op dat moment niet zouden drinken.
Dat zou kunnen verklaren, Eileen, dat iemand 'spontaan geen trek meer heeft in bier' als jij een frisje besteld, want als jij niet drinkt, ben je op dat moment niet het excuus voor die persoon om wel te drinken.
Ik weet niet of dat zo is, overigens, juist omdat ik in mijn directe omgeving niet tegenkom dat mensen mij ongezellig vinden met mijn alcoholvrije drankje.
Mocht iemand dat ooit wel tegen mij zeggen, dan ga ik denk ik antwoorden in de trant van: "je vind mij alleen gezellig als er iets met alcohol in mijn glas zit? Ik dacht dat het om mij als persoon ging, niet wat ik drink, dan weet ik ook weer waar ik sta."
Ik ga dan ook geen dingen zeggen als: "ik moet nog rijden" maar gewoon dat ik niet/nauwelijks drink en dat ze het maar met mijn Rivella moeten doen, of niet.

Ik heb trouwens geen moeite met de horeca kaart.
Rivella staat er bijna altijd op en anders idd iets van tonic, er is steeds meer keus in Mocktails en alcoholvrij bier (alleen drink ik zelf dus geen bier, ook geen alcoholvrij, vind de smaak van bier gewoon niet lekker, nooit gevonden). Maar een Leffe Blond 0.0 of een Affligem 0.0 staan in steeds meer horecazaken op de kaart, het hoeft niet alleen die zoete radler te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:17

Ik drink al 17 jaar niet meer, deels noodgedwongen omdat ik er niet meer tegen kan. Maar spijt heb er ook een niet van. Heb om me heen zoveel ellende gezien wat veroorzaakt werd/ wordt door drank. Veel mensen zijn veel meer verslaafd en afhankelijk dan ze denken en maar weinigen worden er een leuker mens van vindt ik. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:17

Ach als mensen zeggen, wat ongezellig dat je niet drinkt zeg ik altijd "klopt, ik ben heel ongezellig" :Y)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:22

Ik drink ook al jaren niet meer, omdat ik alle alcohol niet lekker vind :+ Of in ieder geval zeker niet lekkerder dan een koud colaatje :D Waarom zou ik iets eten/drinken, wat ik niet lekker vind?
En ik heb ook de leeftijd niet meer dat ik nog 'mee wil doen', dus daarom drink ik eigenlijk nooit.

Als mensen er naar vragen (gebeurt niet vaak) en ik vertel bovenstaande, dan krijg ik eigenlijk nooit negatieve reacties

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:29

boeflover schreef:
secricible schreef:

Als je geen koolzuurhoudende dranken, thee of koffie wil en geen 0.0 versies van wijn of bier enzo valt er heel veel af. Van jouw voorbeelden drink ik niks, want ook de meeste mocktails zit een frisdrank in die ik niet lust.

Ik krijg trouwens meer rare opmerkingen over geen frisdrank, thee en koffie drinken dan over een glas alcohol overslaan. Voor de koffie en als je dan aangeeft ook geen thee te drinken word je helemaal voor gek verklaart. (Dus ook geen ice tea) Dat schijnt helemaal raar te zijn en in de horeca is het soms helemaal irritant. Ik drink veel water, maar dat word ik ook zat, maar de opties zijn voor mij erg klein dan.

Heb vanaf mijn 20e een heel aantal jaar niet gedronken. Ook niet met uitgaan, feestjes en noem maar op, terwijl de omgeving juist stevig kon drinken. Nu af en toe als ik er trek in heb. Dat kan soms maandenlang niet zijn en soms ineens een paar glazen in dezelfde week. Maar ik merk geen verschil tussen wel een glas drinken of niet. Ik vind het wel lekker :') maar drink niet met iemand mee voor de gezelligheid, alleen als ik er zelf trek in heb. Herken, gelukkig, het verlangen naar einde van de week wijntje ook niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:29

Ik heb hetzelfde als enkele anderen hier: drink niet want niet lekker, nooit dronken geweest, als ik 1 keer in 't jaar een speciaalbiertje neem heb ik een wild jaar zeg maar.

Ik studeer nog en ben zo'n 10 jaar ouder als mijn klasgenoten. Die vinden het best als ik niet drink, maar het grappige is wel altijd dat als we het over alcohol hebben ze met de wildste, leukste verhalen aankomen maar als we dan bij mij komen en ik zeg dat ik nooit alcohol drink oprecht de standaardreactie is "oh maar dat is prima, je mist helemaal niks hoor!". Terwijl ze net met z'n allen hebben zitten gieren om weer één of ander dronken verhaal, beetje tegenstrijdig wel :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:37

Marije_jiplover schreef:
@MarijeR: ik heb ooit eens een tv programma gezien waarbij ze gingen testen hoever de alcohol echt verdampte tijdens het koken en dat viel uiteindelijk vies tegen. Een gerecht waar je rode wijn in gooit (stoofvlees oid) is zelfs na 2 uur pruttelen nog niet alcoholvrij, kwam daar toen uit.

Oh dat geloof ik graag!
Scheelt misschien dat ik de wijn vooral in de slowcooker gebruik bij gerechten die dan uren staan te pruttelen.
De voor mij vieze smaak van de alcohol is er dan iig wel uit :D
Terwijl ik bv een bonbon met alcohol echt niet lekker vind.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:43

future_vet schreef:
Ik nu ongeveer een jaar!

Ik dronk vanaf me 16de met uitgaan of bijzondere avonden. Gin tonic was zeker favoriet.

Maar ik merkte dat ik veel darmklachten kreeg, en ook mentaal het mij niet helpt. Ik ben dus gaan proberen helemaal te stoppen en dat gaat me prima af.
Heel af en toe mis ik wel echt een goede gin tonic. De 0.0% zijn het vaak net niet.

Tonic krijg ik altijd last van. Trillerig. Misselijk. Hoofdpijn.
Dat is niet de gin, want als ik alleen tonic dronk, had ik het ook.

Ik vind frisdrank veeeeel te zoet. En alcohol vrije wijn is echt mega smerig. Sap vind ik ook te zoet. Ik drink veel thee, water of af en toe waterdrop.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:46

MyWishMax schreef:
Als je geen koolzuurhoudende dranken, thee of koffie wil en geen 0.0 versies van wijn of bier enzo valt er heel veel af. Van jouw voorbeelden drink ik niks, want ook de meeste mocktails zit een frisdrank in die ik niet lust.

Oprechte non-judgmental vraag, want ik kan het echt niet bedenken.
Maar wat drink je normaal gesproken dan? Het enige wat mist in jouw opsomming hierboven zijn volgens mij vruchtensappen (ok, en water), en jus d'orange is vaak wel te krijgen in de horeca.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:46

Ik drink graag half water, half vruchtensap en soms een scheutje gembersap.