Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:52

Hannanasjuh schreef:
nimbletje schreef:
Super goed dat je gegaan bent!
Ik ben afgelopen juni na 18 jaar weer voor het eerst naar de tandarts geweest. Heeft 3 jaar geduurd voordat ik durfde te bellen ☹ Maar ik heb gekozen voor de narcosetandarts. Kost wat maar ben wel in 1x klaar daardoor en durf nu weer naar de gewone tandarts. Ik schaamde me ook heel erg. Gelukkig zijn mijn tanden wel keurig maar heb 4 kiezen laten trekken en twee wortelkanaalbehandelingen gehad en 1 gaatje gevuld. Ruim 2,5 uur heeft het geduurd. Ik heb er niks van meegekregen. Napijn bijna niet gehad, ook geen dik gezicht of zwelling. 10 dagen zacht voedsel gegeten en maar 3 dagen paracetamol genomen. Wel 2 weken gespoeld met speciale spul. En na iedere maaltijd ook gespoeld met warm water en wat zout.

Mag ik vragen wat daarvoor de kosten waren? Mag ook in een pb.

Ik durf al 7 jaar niet echt naar de tandarts. Steeds doen ze alleen een controlle waarbij ik paniekaanvallen krijg en daarna nooit meer terug ga. Maar iedere keer hoor ik dus wel dat er wat werk aan is :') nu zit ik dus ook aan de narcose tandarts te denken maar zie een beetje op tegen de kosten.

De kosten voor de narcose moet jezelf betalen. Bij de kliniek waar ik geweest ben is dat 295 euro per uur. Ik heb dus ongeveer 900 euro zelf extra moeten betalen. De rest van de behandelingen zijn dezelfde kosten als bij een reguliere tandarts en dan ligt het eraan hoe je verzekerd bent wat je vergoed krijgt. Ik wist dat het een flinke kostenpost zou worden, maar ik heb er voor gespaard en ben heel blij dat ik het zo gedaan heb.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:59

_Mir schreef:
Mag ik vragen waar jullie angst vandaan komt? Puur interesse

Ik was vroeger al geen held bij de tandarts. Toen door verhuizing een tijdje niet geweest. 2 kinderen gekregen, 2 kiezen afgebroken. ( ze zeggen wel eens ieder kind kost je een tand). Bij de tandarts geweesten paniek bij wortelkanaalbehandeling. Ik kreeg het heel benauwd van zo'n tentje op mijn mond. Behandeling gestopt, noodvulling erin. Later wel weer afgemaakt. Toen moesten de verstandskiezen eruit, maar ik was weer bang voor de paniekaanval. Dus ben niet meer gegaan. Later durfde ik ook niet meer uit schaamte. Ik heb nooit pijn gehad gelukkig al die jaren ondanks dat er 4 kiezen in 1x uit gehaald zijn. Anders had ik waarschijnlijk wel eerder gemoeten.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:43

LWDaisy schreef:
tokedri schreef:
Omg weet je waarom dit zo kwam?

Sowieso niet het sterkste gebit, en deels ook niet goed genoeg verzorgd gok ik..

Ik probeer het echt te onderhouden nu. Investeren in een goede tandenborstel, zonder uitzondering minstens 2x per dag poetsen, degelijke tandpasta, netjes om de 6 maanden op controle, ...

Ik bedoelde die ontsteking
Ik moet laten trekken en ben doodsbang -O-

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 09:04

tokedri schreef:
LWDaisy schreef:

Sowieso niet het sterkste gebit, en deels ook niet goed genoeg verzorgd gok ik..

Ik probeer het echt te onderhouden nu. Investeren in een goede tandenborstel, zonder uitzondering minstens 2x per dag poetsen, degelijke tandpasta, netjes om de 6 maanden op controle, ...

Ik bedoelde die ontsteking
Ik moet laten trekken en ben doodsbang -O-

Ontsteking kwam doordat het draadje foetsie was. Ik heb proberen uitspoelen, heb gecontroleerd met spiegeltjes ed, maar was dus niet gelukt.. En daardoor een ontsteking.

Daarna hebben ze meer draad gebruikt, meer knoopjes gelegd, en die draad heeft het heel mooi gehouden :j

Laten trekken, het is niet leuk.. Maar ik moet eerlijk zijn: ik heb het niet gevoeld. Natuurlijk vinden we het eng, het idee alleen al.. Maar de verdoving werkt wel hoor.

Voor mijn wijsheidstanden ga ik onder narcose :')

Hannanasjuh

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:12

Ok... ik heb denk ik besloten dat ik naar een narcose tandarts ga. Sinds een week heb ik enorme pijn in mijn kiezen als ik wat eet. Warm, koud, met suiker, zonder suiker. Het maakt niet uit wat het is. Ik kan dan ongeveer 10 min. Niet eten en wordt misselijk van de pijn.

Het voelt echt alsof ik opgeef nu ofzo. Beetje een lafaard maar dit is ook niet te doen.

Wie zouden jullie aanraden? De narcose zelf vind ik ook spannend. Bang dat ik alsnog alles mee krijg.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 09:16

Hannanasjuh schreef:
Ok... ik heb denk ik besloten dat ik naar een narcose tandarts ga. Sinds een week heb ik enorme pijn in mijn kiezen als ik wat eet. Warm, koud, met suiker, zonder suiker. Het maakt niet uit wat het is. Ik kan dan ongeveer 10 min. Niet eten en wordt misselijk van de pijn.

Het voelt echt alsof ik opgeef nu ofzo. Beetje een lafaard maar dit is ook niet te doen.

Wie zouden jullie aanraden? De narcose zelf vind ik ook spannend. Bang dat ik alsnog alles mee krijg.

Joh, je geeft niet op, je zet net door omdat je van plan bent om te gaan! Maakt niet uit dat je dan helemaal onder narcose wilt.

Ik heb zelf geen ervaring met narcose tandartsen, dus kan je er ook geen aanraden, maar ik wens je hoe dan ook goede moed toe. Komt goed, en hou vooral het resultaat voor ogen, dat werkte bij mij heel erg om door te zetten :j

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:10

Super lief van je. Je hebt ook gelijk hoor, vind het wel lastig om het zo te zien. Ieder normaal volwassenen mens moet toch gewoon naar de tandarts kunnen 8)7

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:19

Hannanasjuh schreef:

Hier ook iemand die echt extreme angst heeft (ook alleen al voor naalden en verdoving spuiten bv maar ook de hele tand behandelingen eromheen nog) en ik ga al bijna 10 jaar naar een angst kliniek - Amalia Kliniek in Kerkrade - waar ik onder narcose behandeld word. Toevallig ga ik aankomende week weer nadat ik het toch weer veel te lang heb uitgesteld maar ik ging langs de muren omhoog van de pijn dus ik moest echt gaan. Slik ook via de huisarts momenteel zwaardere ibuprofen, anders was ik echt helemaal niks meer waard geweest de afgelopen weken. Nu kan ik in ieder geval weer een beetje slapen.

Ik kan deze kliniek echt aanraden. Ik weet niet hoever je er vandaan zit natuurlijk, ik woon er goddank heel kort bij (15min). Qua verzekering is het afhankelijk van waar je verzekerd bent. CZ en nog 2 andere (ik weet even niet meer welke) vergoeden de narcose bv. Maar Zilveren Kruis waar ik zit, vergoed die alleen als je een doorverwijzing hebt of van de psycholoog een aantekening dat je een angststoornis hebt. Wij betalen de narcose dus zelf nu en die is bij hen altijd een vast tarief; tussen 500-600e.

Je krijgt daar een intake met de tandartsen, die ook heel prettig zijn en ook niet oordelen en ook niks zomaar Doen maar alleen kijken, en alles word heel goed met je doorgenomen. Dan krijg je nog aparte medische pre-check met de anesthesist assistentes die dan alles met je doornemen hoe de narcose in z'n werk gaat - er zijn verschillende opties bij hen mogelijk, naast volledige narcose kun je ook andere dingen doen nog zoals oa lachgas ed - en alles word echt tot in de puntjes geregeld voor je. Maar ik kan je garanderen: volledige narcose is ook echt: licht uit en je krijgt 100% niks mee! Ze hebben een heel anesthesie team in huis wat echt zeer kundig en ervaren is.

Ook als het een stukje rijden is, is het imo echt de moeite waard om eens naar te kijken. Ik weet dat er mensen vanuit het hele land naartoe gaan al jaaaren. En mocht er iets nodig zijn van prothese e.d. hebben ze een aparte kliniek - Oranje Kliniek - welke in dezelfde straat ligt en waar ze net zo kundig en netjes zijn en begripvol met je omgaan.

Mocht je, of iemand anders, meer willen weten over deze kliniek en mijn ervaring ermee: m'n pb staat open. Ben er al een aantal keren onder narcose behandeling geweest nu. Ik weet helaas maar al te goed hoe velen zich hier voelen. Sterkte aan eenieder wie het nodig heeft!

Dit soort angsten zijn moeilijk om over te praten, want veel mensen wie het niet zo ervaren, vinden er vaak wat van als je zo'n angst hebt en erover praten is dan gewoon echt niet makkelijk en doe je dan vaak niet meer. Soms ga je jezelf dan dingen aanpraten; dat je je niet moet aanstellen, etc maar zo werkt het gewoon niet. Bij mij gaat het vaak ook gepaard met schaamte, zeker omdat ze vaak veel moeten doen omdat ik dan jaren uitstel om te gaan e.d. en dan voel ik me extra rot, wat eigenlijk niet zou moeten. Maar dit soort klinieken zijn echt goud waard wat mij betreft. Mijn angst gaat gewoon echt nooit meer weg, dus ik ben maar wat dankbaar dat zoiets als een Amalia (en anderen) Kliniek bestaat tegenwoordig.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:40

nimbletje schreef:
Hannanasjuh schreef:

Mag ik vragen wat daarvoor de kosten waren? Mag ook in een pb.

Ik durf al 7 jaar niet echt naar de tandarts. Steeds doen ze alleen een controlle waarbij ik paniekaanvallen krijg en daarna nooit meer terug ga. Maar iedere keer hoor ik dus wel dat er wat werk aan is :') nu zit ik dus ook aan de narcose tandarts te denken maar zie een beetje op tegen de kosten.

De kosten voor de narcose moet jezelf betalen. Bij de kliniek waar ik geweest ben is dat 295 euro per uur. Ik heb dus ongeveer 900 euro zelf extra moeten betalen. De rest van de behandelingen zijn dezelfde kosten als bij een reguliere tandarts en dan ligt het eraan hoe je verzekerd bent wat je vergoed krijgt. Ik wist dat het een flinke kostenpost zou worden, maar ik heb er voor gespaard en ben heel blij dat ik het zo gedaan heb.

Er zijn verzekeringen die de narcose betalen als onderdeel van een angstreductietraject. Even navragen kan helpen...

Edit: en ook ik ben bij de Amalia Kliniek geweest. Hun zusterorganisatie (Alexia kliniek) zit op meerdere plekken en daar loop ik dichter bij huis bij de mondhygiëniste/angstcoach en voor de narcose twee keer naar Kerkrade geweest. Ik was wel wat meer kwijt aan narcosekosten dan hierboven genoemd, da's geen vast bedrag. Hangt af van hoe lang ze nodig hebben. En ik ben meer dan 24 uur echt beroerd geweest van de narcose nog. Ik zou de volgende keer niet meer onder narcose gaan tenzij het echt, echt nodig is. Vond de nawerking ervan (misselijk, heel groggy, doodmoe, duf in m'n hoofd) best heftig.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:45

Bij de Amalia kliniek is er een vast tarief voor een narcose (afhankelijk wel van hoelang ze nodig hebben maar het zijn wel vaste prijzen bedoelde ik meer) en dat is al zo sinds ik er onder behandeling ben gegaan de eerste keer - en die prijzen zijn heel stabiel gebleven tov 10 jaar terug ook. En er waren sowieso 3 verzekeraars waar zij mee werken waar je narcose sowieso vergoed krijgt zonder een verwijzing of bericht van psycholoog bv: CZ en nog 2 anderen (toevallig laatst met de nieuwe intake naar gekeken nog met de tandarts).

Het zal per kliniek verschillend zijn ivm afspraken die zij maken met verzekeraars en dan idd hun eigen manier van prijzen maken. Dus het loont dan wel om bij verschillende klinieken te kijken als iemand dat fijn vind. Maar ja als je t hele land door moet om bv naar kerkrade in het zuiden af te reizen, of elders wat verder weg is voor iemand, ben je daar weer extra kosten aan kwijt wel haha.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-11-23 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:52

Tink89 schreef:
Er zijn verzekeringen die de narcose betalen als onderdeel van een angstreductietraject. Even navragen kan helpen...

Edit: en ook ik ben bij de Amalia Kliniek geweest. Hun zusterorganisatie (Alexia kliniek) zit op meerdere plekken en daar loop ik dichter bij huis bij de mondhygiëniste/angstcoach en voor de narcose twee keer naar Kerkrade geweest. Ik was wel wat meer kwijt aan narcosekosten dan hierboven genoemd, da's geen vast bedrag. Hangt af van hoe lang ze nodig hebben. En ik ben meer dan 24 uur echt beroerd geweest van de narcose nog. Ik zou de volgende keer niet meer onder narcose gaan tenzij het echt, echt nodig is. Vond de nawerking ervan (misselijk, heel groggy, doodmoe, duf in m'n hoofd) best heftig.

Edit

Ik had dat wat ongelukkig neer gezet maar idd vaste prijzen aan de hand van hoelang je behandeling duurt. Maar je krijgt dat sowieso vooraf duidelijk verteld wat de precieze kosten worden dus geen verrassingen. Voor mij is de narcose nu wel hetzelfde als beide behandelingen welke ik in het verleden heb gehad, behandeld duur ligt wel redelijk bij elkaar van alle behandelingen ja.

Voor mij wegen de bijwerkingen van narcose niet op tegen het voordeel wat het me brengt dus dat is zo persoonlijk natuurlijk. Al reageer ik er ook niet zo heel heftig op als wat jij beschrijft dus dat scheelt ook vanuit mij gezien. Ik was er idd wel groggy van ed maar daar had ik vooraf op voorbereid. Dag erna ging het al een heel stuk beter bij mij beide keren. Maar ja het is zeker iets om over na te denken natuurlijk. Het heeft een impact op je lichaam en het is idd niet alsof het niks met je doet nee. Ik doe het ook alleen omdat ik echt niet anders kan en durf (zeker gezien wat ze gaan doen ook weer) dus dat soort beslissingen worden idd niet lichtjes gemaakt.

Ik word nu in de middag geholpen dus kan wel vrij snel erna de nacht doorslapen, helpt misschien ook weer.

Qua kosten plannen wij vooraf voor onszelf sowieso altijd veel in en dan kan het alleen maar meevallen. We weten meestal wel dat het qua narcose bv toch niet boven een X bedrag uit gaat en wat er voor de rest vergoed word door verzekering schatten we laag in en dan valt het meestal alleen maar mee. Dus wij weten meestal wel wat we dan sowieso wel kwijt kunnen zijn. Nu krijg ik bv van de ruwweg €2000 €1200 nog wat vergoed bv dus de narcose van 500-600 moeten we zelf betalen bij zilveren kruis en dan nog een bedragje wat van de behandeling zelf niet vergoed word. (En dan heb ik geen extra tand verzekering want die krijg ik niet)

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:29

Ik las nu op de website van het ziekenhuis/tandheelkundige afdeling, dat ze daar middels een doorverwijzing ook mensen met extreme angst helpen. Door therapie in te zetten en pas veel later de echte behandeling te gaan toepassen.

Omdat ik narcose ook behoorlijk eng vind, en prijzig, ga ik dit toch eerst nog proberen. Ik verwacht dat de doorverwijzing geen probleem gaat zijn omdat ik vorig jaar letterlijk uit de tandarts stoel gesprongen ben en het jaar daarvoor met een paniekaanval thuis kwam. Mijn onregelmatige tandarts bezoek draagt hier ook wel aan bij. Volgens mij mag ook de huisarts als ook de tandarts de doorverwijzing toepassen.

Ik hoop vooral dat ik dan voor langere termijn geholpen ben ipv deze ene keer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:59

Ik denk dat je gewoon nodig hebt dat je vaak in die stoel zit. Dat er weinig van je verwacht wordt. Dat je ervaart dat er naar je geluisterd wordt en je op elk moment aan kan geven te willen stoppen en ze dat ook direct doen. Dan gaat de angst er geleidelijk vanaf :(:)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 08:31

pmarena schreef:
Ik denk dat je gewoon nodig hebt dat je vaak in die stoel zit. Dat er weinig van je verwacht wordt. Dat je ervaart dat er naar je geluisterd wordt en je op elk moment aan kan geven te willen stoppen en ze dat ook direct doen. Dan gaat de angst er geleidelijk vanaf :(:)

Akkoord!
Bij mij ging het steeds beter, naargelang ik vaker ging. Enkel de 4de keer kreeg ik het nog moeilijk, omdat die afspraak langer duurde dan de andere afspraken. Dat wist ik wel op voorhand, maar na anderhalf uur werd het toch echt wel zwaar. Maar dan mag ik gewoon mijn hand opsteken, en dan probeert ze af te ronden.

Wat hier ook werkte, was dat ze de afspraken heeft opgedeeld in blokken van een uurtje. Dat kan ik mentaal wel aan. Oké, je moet wat vaker gaan, maar liever 4x een uurtje dan 2x 2u.

Ik wens jullie allemaal veel moed en succes toe. Angst is iets raars..

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:38

pmarena schreef:

Nee zo simpel is het helaas niet anders kan ik dat namelijk ook gewoon afspreken met een tandarts. Vind het dan ook wel jammer en kwetsend dat het zo versimpeld wordt. Als het zo simpel was, dan zou mijn gebit allang goed onderhouden zijn.

Vaak liggen er hele andere dingen ten grond slag zoals dingen uit je jeugd, gevoeliger voor angsten of paniekaanvallen. Zo maar even in die stoel zitten is het voor dan ook niet. Ik ben 3 dagen van te voren al onrustig, misselijk. Juist het in de stoel liggen vind ik al vreselijk. De hele houding van de stoel is logisch en toch ook heel denigrerend omdat je daar voor overgave ligt. Als ik een pup zou zijn zou ik dan een plasje doen :')

Helaas is het ook niet zo simpel dat de tandarts naar je luistert ook al spreek je dat met ze af. Ook heb je nog met assistenten te maken die net als de tandarts gewoon hun werk willen doen. Persoonlijk heb ik ervaren dat iemand zich al heel erg makkelijk een angst-tandarts noemt en uiteindelijk het probleem verergerd.

Daarbij als ik al mijn hand op durf te steken en niet compleet zou bevriezen, heeft luisteren van een tandarts pas nut. Dan ligt het dus niet bij de tandarts maar bij mij.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 09:16

Hannanasjuh schreef:
pmarena schreef:

Nee zo simpel is het helaas niet anders kan ik dat namelijk ook gewoon afspreken met een tandarts. Vind het dan ook wel jammer en kwetsend dat het zo versimpeld wordt. Als het zo simpel was, dan zou mijn gebit allang goed onderhouden zijn.

Vaak liggen er hele andere dingen ten grond slag zoals dingen uit je jeugd, gevoeliger voor angsten of paniekaanvallen. Zo maar even in die stoel zitten is het voor dan ook niet. Ik ben 3 dagen van te voren al onrustig, misselijk. Juist het in de stoel liggen vind ik al vreselijk. De hele houding van de stoel is logisch en toch ook heel denigrerend omdat je daar voor overgave ligt. Als ik een pup zou zijn zou ik dan een plasje doen :')

Helaas is het ook niet zo simpel dat de tandarts naar je luistert ook al spreek je dat met ze af. Ook heb je nog met assistenten te maken die net als de tandarts gewoon hun werk willen doen. Persoonlijk heb ik ervaren dat iemand zich al heel erg makkelijk een angst-tandarts noemt en uiteindelijk het probleem verergerd.

Daarbij als ik al mijn hand op durf te steken en niet compleet zou bevriezen, heeft luisteren van een tandarts pas nut. Dan ligt het dus niet bij de tandarts maar bij mij.

Het zal van persoon tot persoon afhangen, denk ik.
Bij mij werkt het nl. wel, "vaak genoeg in die stoel liggen". Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik schiet ook een paar dagen op voorhand al in de stress.

Wat ik vreselijk vind: de wachtruimte. Daar hoor je het boren ed al heel erg :') Maar ik wil echt op tijd komen, dusja, dan zit ik daar te luisteren naar al die vreselijke geluiden :') Ik heb wel een boek bij ter afleiding.

Mijn tandarts is een "gewone" tandarts, geen angst-tandarts. Maar wel een héél lieve en begripvolle. Gelukkig maar, anders had ik nooit durven (terug) gaan..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:00

Ik bedoel het uiteraard absoluut niet denigrerend Y;(
En ben meer dan me lief is bekend met dat soort achtergronden.

Maar al met al is dat uiteindelijk toch in de basis de manier om van angsten af te komen.
Bij een normale tandarts willen ze toch wat gedaan krijgen maar als je bij wijze van spreken elke week naar een angst tandarts gaat en er daar niks van je verwacht wordt behalve een praatje pot, misschien wat niet te ver achterover liggen, een keer tanden bekijken met een spiegeltje en weer naar huis.....dan pas kan je leren ontspannen.

Of je moet met lachgas gaan werken ofzo, om sneller ontspannen te worden en te ervaren dat het eigenlijk allemaal wel meevalt :) De ellende blijft natuurlijk wel dat je dan nog steeds een tandarts nodig hebt die niet door gaat zitten duwen.

Die kleine van ons vindt de tandarts erg spannend doordat er vervelende dingen zijn gebeurd in zo'n dokters-setting :(:) Wat bij hem goed werkt is het geheel in hapklare brokjes opdelen. Dan vragen ze aan hem van hoeveel tellen gaan we je tanden schoon borstelen? Drie? En dan voelt hij zich heel stoer als hij zegt: 10 tellen!

Daarna stoppen ze dan, laten hem even overeind komen als hij dat wil, kwebbelen even over koetjes en kalfjes en vragen dan van nou nu willen de andere tanden ook nog graag schoon worden, zullen we weer 3 tellen?

Dat gaat heel fijn zo :) Dan hoef je ook niet bang te zijn voor een freeze reactie want na elke zoveel tellen kom je dan weer omhoog en praat je even en moet de tandarts even goed peilen of je door wilt gaan of niet :)

Dit verhaal bedoel ik wederom niet kleinerend ofzo, maar gewoon om aan te geven wat goed kan werken. Hier een hele lieve tandarts maar er gingen toch wat dingen niet helemaal lekker waardoor de angst weer toesloeg. Vandaar uit voorzorg naar een nòg lievere tandarts binnen dezelfde praktijk gegaan. Die ook een beetje denkt aan dwingend taalgebruik van "het zal toch moeten!" ofzo waardoor hij niet in de Piet Paniek stand schiet met angst dat ze hem vast gaan pakken ofzo :(:)

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:51

Ik denk dat je dan heel veel geluk hebt met jouw tandarts. Ik denk ook dat een tandarts het beter kan begrijpen bij een klein kindje ipv een volwassen vrouw.

Ik heb 3 zogenaamde angst tandartsen geprobeerd.

De eerste had niets in de gaten van mijn freeze toestand en werkte gewoon lekker door. Vroeg ook niks tussendoor oid. Gevolg was thuis een paniekaanval.

De tweede angst tandarts moest nog even goed en pijnlijk aanprikken waar mijn tandvlees ontstoken was na een behandeling. Ik heb deze behandeling zo goed als het kon uitgezeten. Dan nog even een pijnprikkel geven op het laatste is gewoon dom en banketstaaf. Zonder fysiek te zijn had ik het ook wel begrepen.

De 3e angst tandarts was heel lief en fijn maar overzag de situatie niet. De assistente ging in discussie met mij over de postitie van de stoel en tot hoe ver die kon gaan voor mij. Assistente ging over mijn grens met gevolg dat ik huilend omgesprongen ben weg gelopen ben om verdere discussie te voorkomen. Het enige positieve hieraan is dat ik mijn freeze durfde te verbreken. Alleen werd dat dus een flight respons.

Dit zijn dus mijn ervaringen met angst tandartsen. Ik geloof dat het gewoon een hippe naam is geworden om maar klanten binnen te helpen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 14:31

Ach wat erg.. en dat uitgerekend bij een angst-tandarts.. Dan heb ik het echt ontzettend getroffen met mijn "gewone" tandarts..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:06

Echt ontzettend klöte :(:) Maar dat soort dingen zijn dus precies waarmee ze het kapotmaken, je moet echt iemand hebben die het al prima vindt om elke week een keer een praatje te maken waarbij je rechtop zit in de stoel. En dat je dan zelf aan kan geven wat je wel wil doen en hoe lang.

Ik heb geen idee of je dat af kan spreken met een tandarts in de buurt die er voor openstaat.
Als je alleen al de druk voelt van ze willen toch wat gedaan krijgen, dan lukt het al niet natuurlijk als je echt erg bang bent :(:)

Ik vond het hier ook zo balen, echt super lief hoor maar angst is geen dwarsheid. En erg jammer dat er dan eerst dikke paniek moet ontstaan voordat blijkt dat de stoel TOCH niet zo diep hoeft ofzo....

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:46

Tandartsen moeten simpelweg ook geld verdienen en zonder codes voor de verzekering kan dat niet. Als ze altijd alleen een viste rekenen kan ik mij voorstellen dat daar door de verzekering vragen over komen.
En persoonlijk gezien ga ik geen geld meer uitgeven om het nogmaals te proberen om het te laten werken met een normale tandarts. Voor het zelfde geld kan ik dan onder narcose en heb ik meer garantie.

Hier zijn dus schijnbaar ook speciale tandheelkundige afdelingen voor in het ziekenhuis zoals ik al beschreef en dat ga ik nu nog proberen.
Alhoewel het toch kijken blijft hoelang ik het met de pijn in mijn mond vol houd want bij iedere maaltijd zak ik door de grond van de pijn. Ik mag wat kilos kwijt maar dit lijkt mij ook niet de manier :roll:

Ik kan mij dus ook nog best voorstellen dat hun alsnog eerst met narcose aan de slag gaan, om alles voor nu op te lossen. En daarna op therapeutische basis verder gaan, om het voor de toekomst op te lossen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:17

Zouden er geen speciale codes voor zijn...?

Ja wellicht. Wat rot joh, van die pijn moet je ook gewoon af. Hopelijk is er niet al teveel werk :(:)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 20:40

pmarena schreef:
Zouden er geen speciale codes voor zijn...?

Ja wellicht. Wat rot joh, van die pijn moet je ook gewoon af. Hopelijk is er niet al teveel werk :(:)

Code error :')

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:51

Lijkt mij toch dat, als er speciale codes is, dat juist 1 van de 3 angst tandartsen dat wel aangeboden had.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 11:15

Update

En ik kan wel huilen hahaha.

Een week of 4 geleden had ik een stukje.. tand/vulling? of is het een nootje? tussen mijn vingers.
Twijfel, twijfel. Afspraak gemaakt, want na alle gedane werken ga ik een gat niet groter laten worden!

Ik mocht vandaag naar de tandarts, en het is idd een stukje vulling. Heb ik helaas toch goed gevoeld.
Ik heb er gelukkig geen last van - maar we zijn dus nog niet klaar.

Ik kon kiezen: vandaag opnieuw laten opvullen, met het risico dat het binnen x weken weer afbreekt.
Of volgende week naar een specialist, en een wortelkanaalbehandeling van minstens 445 euro.

Dus allemaal duimen voor mij, want volgende week lig ik dus weer in die stoel :')
En vooral: kaarsjes branden dat een stiftopbouw mogelijk is, ik zou het ZO erg vinden om die tand te laten trekken, ik hoop echt ZO hard dat er nog genoeg tand overblijft om de stiftopbouw te kunnen laten doorgaan!

Ik heb nog geen idee hoe lang ik in de stoel zal moeten blijven zitten, er is "ruim volgende tijd voorzien om alles (stiftopbouw) in 1x te kunnen doen", en wat minstens even eng is: het zal een andere tandarts zijn dan de engel die mij al zo goed begeleid en geholpen heeft. Een specialist, dus dat is fijn, maar ik hoop maar dat ze ervaring heeft met angsthazen en die net zo lief wilt begeleiden..

Het voorschot is in ieder geval alvast betaald, dus ik wil er niet meer van tussen muizen haha.
Duimen & kaarsjes please!