Lichaam ontzuren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30577
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:19

de huisarts van mijn moeder denk ik...
Zij had jicht en moest basisch water gaan drinken.
Dus niet alle medici zijn zo sterk negatief hierin als bokt.
Echt wel een bokt dingetje trouwens.

Ibbel

Berichten: 49314
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:21

Jicht is nou toevallig één van de weinige aandoeningen (en een akelig pijnlijke) waarbij dieet effect heeft. Niet zozeer basisch of zuur eten trouwens, maar met name voeding die hoog in purine is vermijden.

https://reumanederland.nl/jicht-en-voeding/

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:23

DuoPenotti schreef:
de huisarts van mijn moeder denk ik...
Zij had jicht en moest basisch water gaan drinken.
Dus niet alle medici zijn zo sterk negatief hierin als bokt.
Echt wel een bokt dingetje trouwens.

Ja maar laten we ook niet doen alsof dokters verstand hebben van voeding...

Ibbel

Berichten: 49314
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:24

Bij jicht heeft 'basisch water' ook geen enkel effect. Het is het urinezuur dat níet in de urine terecht komt dat problemen geeft. Je urine basisch maken in de hoop het urinezuur te neutraliseren heeft dus totaal geen nut :D

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:24

De ts doelt denk ik op Alka 'thee' als zuur-base thee om te ontzuren. Dit is overigens geen echte thee, maar een zakje met gedroogde kruiden die je in water doet. Men noemt dit thee, maar voor zover ik weet bevat Alka geen theeblad om officieel thee te mogen heten (maar rooibos is officieel ook geen thee bijvoorbeeld).
Er zit een hele theorie achter, maar of zoiets werkt, ik denk dat het vooral tussen de oren zit. Ongezond is deze 'thee' niet. Ik heb ook Alka in huis en het voordeel voor mij is dat ik het zakje in een thermos bij het water kan doen en aan het einde van de dag is het en niet te sterk, het smaakt prima de hele dag (ook koud), en je hebt na afloop niet zo'n vervelende bruine aanslag in je mok of thermos.

Stoppen met roken werkt beter en sterker dan het drinken van Alka.

Wel is het zo dat urine soms een wat andere ph kan hebben, je hebt strips om dat te meten. Geen idee wat je er mee moet, maar er zijn heel complete strips te koop die suiker, eiwitten, ph, en of je in ketose bent e.d. kunnen meten. Heb er zelf geen ervaring mee, wel over gelezen.

Voeding kan echt wel veel doen met je lichaam en hoe je je voelt. Te veel suiker maakt je sloom. Light frisdranken bevatten nog steeds suikers chemisch gezien, maar je lichaam kan er niets mee. Dus ze dragen niet bij aan omzetting naar vet uiteindelijk, maar kunnen wel slecht zijn als je er te veel van neemt.

Sommige mensen reageren sterk op vetsin/mononatrium glutamaat. En dat zit ook bijna overal in. Dan moet je elke saus zelf gaan maken wil je het zonder doen.

Dus 1 is stoppen met roken
2 is kijken naar je voeding
3 denk eens na over tekorten qua vitamines. Sommige mensen hebben een chronisch B of D tekort. Dit kun je laten onderzoeken bij je huisarts ofzo.
4 is Alka 'thee' bestellen en er van gaan drinken omdat je dan geen theïne meer binnen krijgt wat wel in gewone thee zit. Hier kun je je fitter van gaan voelen, al heeft het niet met je zuur-base balans te maken.

DuoPenotti

Berichten: 30577
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:25

secricible schreef:
DuoPenotti schreef:
de huisarts van mijn moeder denk ik...
Zij had jicht en moest basisch water gaan drinken.
Dus niet alle medici zijn zo sterk negatief hierin als bokt.
Echt wel een bokt dingetje trouwens.

Ja maar laten we ook niet doen alsof dokters verstand hebben van voeding...

bokkers wel :j

waarvan een gros op kantoor zit en geen medische achtergrond heeft :') _O-

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:33

DuoPenotti schreef:
waarvan een gros op kantoor zit en geen medische achtergrond heeft :') _O-

Maar wel een loi cursus gevolgd heeft. :P

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:37

DuoPenotti schreef:
secricible schreef:
Ja maar laten we ook niet doen alsof dokters verstand hebben van voeding...

bokkers wel :j

waarvan een gros op kantoor zit en geen medische achtergrond heeft :') _O-



Eensch, dat heb ik ook al meer dan eens tot mijn irritatie ondervonden (als opgeleid dietist).
Maar over het algemeen weegt het woord vd dokter meer dan van een bokker. Niet voor niets gebruik je zelf ook de mening van een arts als argument.

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:39

Brainless schreef:
*KNIP*
Heeft echt geen zin te reageren op mensen die geen verstand hebben van het menselijk lichaam en alle andere onzin geloven wat te vinden is.


Ik heb getemd.

Onvolwassen reactie, je hoeft het niet eens te zijn met elkaar maar toch gewoon andere meningen en visies te kunnen respecteren.

Over verstand en wie dat wel en niet hebben valt ook een heleboel over te discussiëren. ;)

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:53

Elisa2 schreef:
Brainless schreef:
*KNIP*
Heeft echt geen zin te reageren op mensen die geen verstand hebben van het menselijk lichaam en alle andere onzin geloven wat te vinden is.


Ik heb getemd.

Onvolwassen reactie, je hoeft het niet eens te zijn met elkaar maar toch gewoon andere meningen en visies te kunnen respecteren.

Over verstand en wie dat wel en niet hebben valt ook een heleboel over te discussiëren. ;)

En niet alles wat zgn. niet zou werken werkt ook daadwerkelijk niet. Al zit het maar tussen de oren. Bij een ontzurende 'thee' is het gewoon wat onschuldigs in mijn ogen.
En het is natuurlijk wel zo dat als voeding wel bij jicht of tegen jicht zou helpen, waarom dan niet bij andere kwalen? Ik ben geen expert, ik geef geen advies, maar ik lees wel graag de visie van anderen die dat deels baseren op eigen ervaringen. Daar is in mijn ogen niets mis mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:55

Goh, ik had nog nooit van basisch water gehoord.
Weer wat geleerd :D

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:57

Cayenne schreef:
Goh, ik had nog nooit van basisch water gehoord.
Weer wat geleerd :D

Ik ook niet. Al is cola toch zuur water met bubbeltjes? :P

Melzazu
Berichten: 1867
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:00

Ik vind de volgende uitspraken nog wel interessant in deze:

“Wie geneest heeft gelijk”

“Laat voedsel uw medicijn zijn en een medicijn niet uw voedsel”

Ibbel

Berichten: 49314
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:06

Cayenne schreef:
Goh, ik had nog nooit van basisch water gehoord.
Weer wat geleerd :D


Tja, los wat soda op in water en je hebt basisch water. Net zoals je zout water kunt maken door er wat keukenzout in te gooien, en zuur water door er wat azijn in te gooien.

Lekker zal het niet zijn, en het doet verder niets, maar wij zeiden vroeger altijd: "het werkt niet maar het helpt wel" als dit soort alternatieve dingen langskwamen...

Oh, enne 'kwalificaties': medisch bioloog en 30 jaar ervaring in de wereld van (onderzoek naar) chronische ziekten :+

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:10

Ibbel ik heb altijd begrepen dat verzuring in je bloed komt doordat je spieren verzuren
Klopt dat?

Ibbel

Berichten: 49314
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:20

Bij anaerobe verbranding wordt melkzuur geproduceerd. Dat wordt vanuit je spieren via je bloed naar je lever getransporteerd, waar het deels als brandstof kan functioneren maar grotendeels wordt uitgescheiden. Het kan een half uur tot een uur duren voordat je bloed weer gebufferd is tot normale waarden, het is dus een zeer tijdelijk effect.
Maar bij zware verzuring en dus hoge anaerobe inspanning kan de pH van je bloed idd tijdelijk lager dan normaal zijn. Atleten trainen er op om hun lichaam te 'leren' melkzuur mede als brandstof te gebruiken om zo de negatieve effecten van anaerobe inspanning zo klein mogelijk te houden.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:31

Kan iemand mij uitleggen hoe deze zin uit het artikel van elisa2 zou kunnen werken?:

‘Een zure citroen daarentegen maakt het lichaam licht basisch’

Volgens mij zit een citroen vol met citroenzuur en heeft citroensap een pH vergelijkbaar met maagsap (2-3)? Dus hoe?

Ibbel

Berichten: 49314
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:36

Dat is ook complete BS.
Een citroen is idd zuur, en het lichaam ís licht basisch (pH is 7,2 - 7,4)

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:43

Elisa2 schreef:
Brainless schreef:
*KNIP*
Heeft echt geen zin te reageren op mensen die geen verstand hebben van het menselijk lichaam en alle andere onzin geloven wat te vinden is.


Ik heb getemd.

Onvolwassen reactie, je hoeft het niet eens te zijn met elkaar maar toch gewoon andere meningen en visies te kunnen respecteren.

Over verstand en wie dat wel en niet hebben valt ook een heleboel over te discussiëren. ;)


Waarom? Ze zegt niet iets wat feitelijk onjuist is.
En haar mening is toch net zo goed onderdeel van zo’n topic -met de insinuatie dat je toch op moet passen naar wie je luistert want de meeste mensen hebben er de ballen verstand van en roepen onzinnige dingen.

Dus… waarom respecteer je haar visie/mening dan niet?

TS, in veruit de meeste gevallen is een detox kuur, welke dan ook, de grootste onzin. In sommige gevallen kan het zelfs negatief werken (stel je drinkt een week alleen maar thee of sapjes -ze bestaan). Een ander smaakje thee kan niet zo veel kwaad, dus als je die lekker vindt, lekker doen. Maar detoxen kan je lichaam goed zelf. Vaak zie je dat mensen die gaan “detoxen” ook wat extra bewegen en bewuster omgaan met wat ze eten… ja, daar ga je je beter van voelen. Niet van de detox zelf :=

Ja placebo effect is een ding maar als je effectievere dingen kan veranderen in je lichaam lijkt me dat dat de voorkeur heeft?

Richt je op het (verder) stoppen met roken, voldoende bewegen (3x pw sport + 10.000 stappen per dag wordt wel eens aangeraden) en gezond en gevarieerd eten (dus bijv 2 stuks fruit en 300gr groenten per dag, voldoende vezels, niet te veel “lege” voedingsmiddelen). 8 uur per nacht slapen.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:53

Melzazu schreef:
Ik vind de volgende uitspraken nog wel interessant in deze:

“Wie geneest heeft gelijk”


Dit is echt flauwekul want je weet gewoon nooit of je patiënt geneest door je geweldige behandeling, je lieve lach of je blauwe ogen of je fijne aandacht.
In het geval van medicatie weten we wél dat het werkt want dat is onderzocht en dus bewezen werkzaam.
Van heel veel andere behandelmethoden is dit niet onderzocht of is er uit onderzoek gekomen dat het niet beter werkt dan placebo.

Onder een behandelmethode die niet is onderzocht moet iig een gedegen theoretisch construct liggen die wel wetenschappelijke basis heeft.

Als het wel is onderzocht en niet werkt mag je het niet toepassen als arts/therapeut/big-geregistreerd persoon.
Als mensen dat dan wel doen zijn het kwakzalvers.

Citaat:
“Laat voedsel uw medicijn zijn en een medicijn niet uw voedsel”


Ook rare uitspraak, want voedsel is geen medicijn, maar goed voedsel wel een voorwaarde voor goed onderhoud van je lichaam. En medicijnen worden nooit je voedsel maar altijd ondersteuning.

Babootje

Berichten: 26629
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:58

Molfre schreef:
Je lever houdt niet van caffeïne [/b].


Dat is ook alweer achterhaald.
Koffie droogt je lichaam niet uit. Daarnaast heeft het een paar gunstige effecten op je gezondheid: 2-4 koppen per dag geeft een 10% lager risico op coronaire hartziekten (aandoening van de kransslagaders) en een beroerte. 5 koppen per dag: geeft een 30% lager risico op diabetes type 2. *\o/* *\o/*
https://www.consumentenbond.nl/espresso ... fie-gezond

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:01

Cayenne schreef:
Goh, ik had nog nooit van basisch water gehoord.
Weer wat geleerd :D


Ach...
Water is idealiter neutraal (pH 7).
...men kope een kilo natrium bicarbonaat bij de echte drogist à raison de 6 euro,
doe een theelepeltje in een glas water -
en dan is het water (... nu ja, het mengsel...) basisch.

Drink je het op als je dorst hebt, dan maakt je maag een soort geultje zodat het spul in no time in de darm terecht komt - anders burp je het uit als koolzuur.
(En ik vind het akelig smaken en ik doe liever dingen via voedsel, 'zie PRAL tabel'.)

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:21

Citaat:
dan maakt je maag een soort geultje


Wat een onzin :')

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:52

Bovendien is de uitspraak

"Laat voedsel uw medicijn zijn, en uw medicijn voedsel.”

De beste man is al genoeg woorden in de mond gelegd...

Melzazu
Berichten: 1867
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:45

secricible schreef:
Bovendien is de uitspraak

"Laat voedsel uw medicijn zijn, en uw medicijn voedsel.”

De beste man is al genoeg woorden in de mond gelegd...



Aahh ja sorry maar de strekking was denk ik duidelijk.

Over de reactie op: wie geneest heeft gelijk
(Weet even niet meer wie) en het stukje over placebo. Misschien ben ik heel simpel hoor maar als het werkt dan vind ik het prima.

Ik bedoel helemaal niet trouwens dat ik een bepaalde kant kies. Vind het wel een zeer interessante discussie en ook de informatie die gegeven wordt boeit mij.