Stoppen met de pil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:05

Een hormoon spiraal geeft veel minder hormonen af. Het hoeft maar plaatselijk te werken. De mensen die natuurlijke anti conceptie gebruiken die ik ken hebben allemaal een oepsje gehad. Een virusje kan alles al in het 100 gooien. Zelf zou ik niet elke keer als ik sex zou willen erbij stil willen staan of het dit keer wel kan. Ik denk dat het een leuke manier is om extra veiligheid in te bouwen naast een condoom.

Echter helpt dit ts ook nog niet, gezien ze aangeeft veel last te hebben van de menstruatie.

Zelf zou ik een hormoon spiraal aanraden omdat ik daar ervaring mee heb.

Het blijft toch uitproberen wat goed voor je werkt.

Janneke2

Re: Stoppen met de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:12

Nou, ik zou graag 'een verhaal met kop en staart' willen ipv uitproberen:
waar komt de migraine vandaan?
Waar komt de buikpijn vandaan?
Hoezo gebeurt het dat bij pil X het libido verdwijnt...?
Etc.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:15

scrabbel schreef:
De mensen die natuurlijke anti conceptie gebruiken die ik ken hebben allemaal een oepsje gehad.

Ja maar dit is dus precies het probleem. Kijk... alle anticonceptiepillen worden ook op 1 hoop gegooid. Het ene merk is het andere niet. Maar bij de anticonceptiepil is de betrouwbaarheid van de ene pil versus de andere wellicht ietsje verschillend, maar het scheelt niet heel veel.
Bij natuurlijke anticonceptie is dit anders. Voor het zingen de kerk uit is ook natuurlijke anticonceptie, maar een goede, veilige methode als sensiplan krijgt de slechte verhalen van voor het zingen de kerk uit ook zijn dak. Terwijl het twee totáál verschillende methodes zijn, met totáál verschillende (on)betrouwbaarheidspercentages. En ook die methodes zoals de temperatuurmethode, maar ook daisy en weet ik veel welke apps mensen allemaal gebruiken, zijn niet betrouwbaar genoeg. Maar als het dan misgaat, krijgen “natuurlijke methodes” de schuld. Allemaal.
En dat is dus waar het probleem zit. Want de ene is de andere niet.

scrabbel schreef:
Een virusje kan alles al in het 100 gooien. Zelf zou ik niet elke keer als ik sex zou willen erbij stil willen staan of het dit keer wel kan. Ik denk dat het een leuke manier is om extra veiligheid in te bouwen naast een condoom.

Tja het is net wat je leuk vindt. Ik vind het leuk om met partner mee te leven met mijn cyclus. Met de kansen en beperkingen die mijn cyclus op dat moment biedt. Je wordt uitgedaagd creatiever met dingen om te gaan en je partner begrijpt je ook beter omdat hij zelf ook kan zien op welke hormonen jij op dat moment aan het trippen bent :D

En een virusje is uiteraard in de methode opgenomen. We houden daar in de interpretatie rekening mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:06

Janneke2 schreef:
Robin_S schreef:
Hoezo is buikpijn niet normaal tijdens de menstruatie? Oprechte vraag :)

Gewoon, dat is zo.
Het komt vaak voor.
Dat kan te maken hebben met je onderrug niet correct gebruiken (ooit had ik een nieuwe fiets en treuzelde wat met het zadel goed af te laten stellen - AU!!!).

En uiteraard zijn er meerdere oorzaken mogelijk, maar laat je dus niet op de mouw spelden 'dat het normaal is' of dat dat bij menstruatie hoort.

Dus dan bestaan weeën ook niet volgens jou? Die liggen immers in dezelfde lijn als menstruatiepijn.

Sommige vrouwen kunnen ook hun eisprong voelen, wat vergelijkbaar is met de super korte versie van menstruatiepijn.

Dus natuurlijk bestaat het wel, net zoals PMS gewoon bestaat, maar in welke mate je hier last van hebt hangt van verschillende factoren af.

En uiteraard is het zo dat hormonale anticonceptie dit kan verergeren, en in dat geval is het goed om te zoeken naar iets wat beter past.

Maar een vrouw zonder anticonceptie kan dus ook gewoon PMS ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:11

Janneke2 schreef:
Robin_S schreef:
Dorine bedoelt dat van zodra het ei weg is, je lichaam heeft verlaten, dat je voor de rest van die cyclus 0% kans hebt op zwangerschap. Dat klopt.

Nope.

Onder invloed van heftige emoties van het type 'wauw, knappe knul...!!!' is een tweede eisprong mogelijk.

Heb je een betrouwbare bron die dit verder toelicht?
Anders is het behoorlijk foute info om zomaar online te gooien.

Er kunnen 2 eitjes vrijkomen in 1 eisprong, maar dat bedoel je niet volgens mij?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:18

Oejjj...

Ik voel me vrij om informatie die mij in mijn studie is verteld zonder bronvermelding door te vertellen.

(Maar ik heb even op pubmed gespiekt. Er is wel één en ander te vinden mb: facultative ovulators, coitus induced, resp. spontaneous of reflex ovulation.)

Trouwens, in 4 VWO heeft de biologie leraar enige 'hobbels' rond anticonceptie met ons doorgenomen.

Zoals de extra eisprong onder invloed van emoties,
voorvocht en chemotaxis (hoe zeg je dat...? ) bij de terugtrek methode (zo ongeveer letterlijk het zaadje zwemt naar het eitje omdat hij haar ruikt)
en bij de temperatuurmethode dat je ook om andere redenen temperatuurschommelingen kunt krijgen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:52

Janneke2 schreef:
Oejjj...

Ik voel me vrij om informatie die mij in mijn studie is verteld zonder bronvermelding door te vertellen.

(Maar ik heb even op pubmed gespiekt. Er is wel één en ander te vinden mb: facultative ovulators, coitus induced, resp. spontaneous of reflex ovulation.)

Trouwens, in 4 VWO heeft de biologie leraar enige 'hobbels' rond anticonceptie met ons doorgenomen.

Zoals de extra eisprong onder invloed van emoties,
voorvocht en chemotaxis (hoe zeg je dat...? ) bij de terugtrek methode (zo ongeveer letterlijk het zaadje zwemt naar het eitje omdat hij haar ruikt)
en bij de temperatuurmethode dat je ook om andere redenen temperatuurschommelingen kunt krijgen.

Ja maar nu gooi je een paar Engelse termen erbij die niks te maken hebben met de onzin die je net vertelde over dat je een tweede eisprong zou kunnen krijgen als je een knappe knul ziet. Dit is echt onzin.

Dat je om andere redenen dan progesteron temperatuurschommelingen kunt krijgen is waar, maar na de cursus laat je je echt niet foppen hoor... bovendien is het meten van je temperatuur maar een deel van de methode, en is het niet de temperatuur die beslist of het kan ja of nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:00

Ik ben gaan lezen op pubmed en dat gaat hoogstens over de dubbele eisprong, waarbij dus 2 eitjes vrijkomen in 1 sprong. En er bij succesvolle bevruchting een twee-eiige tweeling ontstaat. Verder gaat het om het triggeren van een eisprong door gemeenschap etc. Maar niet een extra eisprong los van de eerste.

Ik wil zeker niet vervelend doen en je heel de tijd weerleggen. Maar op dit moment lijkt het dus geen correcte info en dat is met dit onderwerp toch wel erg belangrijk.

Al is het natuurlijk interessant om van mekaar te leren! Dus wie weet heeft iemand aanvullende info.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:23

@TS de anticonceptiering (Nuvaring, Ornibell, ...) vond ik een verademing. Hiermee ben ik veel meer mezelf dan met de pil. Menstruatie is ook milder.

Heb met belangstelling de discussie over Sensiplan gelezen. Die houd ik zeker in gedachten voor na een volgende zwangerschap (borstvoeding), want de minipil neem ik nooit weer...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:30

Kan gemeenschap een eisprong triggeren? Dat wist ik niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:53

JorineV schreef:
@TS de anticonceptiering (Nuvaring, Ornibell, ...) vond ik een verademing. Hiermee ben ik veel meer mezelf dan met de pil. Menstruatie is ook milder.

Heb met belangstelling de discussie over Sensiplan gelezen. Die houd ik zeker in gedachten voor na een volgende zwangerschap (borstvoeding), want de minipil neem ik nooit weer...

Voor mensen die borstvoeding geven is er een speciale cursus want dan zijn de signalen van je lichaam en de hormonen waar je op gaat heel anders.

De cursus is trouwens ook interessant voor mensen die juist wél zwanger willen worden. En als je bijv heel graag een meisje of juist heel graag een jongen zou willen, zijn er zelf opties om de kans op het krijgen van een baby van het gewenste geslacht door middel van je eigen keuzes wat te vergroten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:56

Suzanne F. schreef:

Zou op zich wel logisch zijn want dan zit het zaad al mooi te wachten en is de kans op bevruchting groter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:07

Suzanne F. schreef:

Verschillende bevindingen. Onder bepaalde erotische omstandigheden wel, niet altijd (volgens het artikel). Dus geen eenduidig besluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:12

JorineV schreef:

Ik vind het zeker een aanrader.

Niet voor je tienerdochter, maar als bewuste volwassene die het helemaal heeft gehad met het traditioneel aanbod kan het interessant zijn, zoals Dorine uit eigen ervaring ook aangeeft :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:19

Robin_S schreef:
Suzanne F. schreef:

Verschillende bevindingen. Onder bepaalde erotische omstandigheden wel, niet altijd (volgens het artikel). Dus geen eenduidig besluit.

Op gegeven moment in dit topic werd gesproken over
'als het ei je lichaam uit is, ben je voor deze cyclus 100% veilig'.

Nope.

Natuurlijk zijn er verschillende bevindingen, zal de ene vrouw dit makkelijker/ sneller / vaker hebben dan de ander - maar die 100% moest je toch maar niet op vertrouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:20

Robin_S schreef:
Ik ben gaan lezen op pubmed en dat gaat hoogstens over de dubbele eisprong

Echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:23

Dan kan ik het niet vinden wat je bedoelt, maar ik blijf benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:26

Als je eisprong geweest is, komt er geen andere aan, een week later bijvoorbeeld. Dat heb ik echt nog nooit gehoord. Mocht jij daar een concreet stuk tekst van vinden wil ik dat echt graag lezen.

Het punt van de cyclus is dat na een onbevrucht ei, er hormonen in werking treden die ervoor zorgen dat het lichaam zal menstrueren.

Dat zijn andere hormonen dan de hormonen die ervoor zorgen dat de eisprong kan plaatsvinden.

Zou echt heel wat zijn als dat allemaal kriskras door mekaar kan gebeuren.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:32

Dorine92 schreef:
JorineV schreef:

Voor mensen die borstvoeding geven is er een speciale cursus want dan zijn de signalen van je lichaam en de hormonen waar je op gaat heel anders.

De cursus is trouwens ook interessant voor mensen die juist wél zwanger willen worden. En als je bijv heel graag een meisje of juist heel graag een jongen zou willen, zijn er zelf opties om de kans op het krijgen van een baby van het gewenste geslacht door middel van je eigen keuzes wat te vergroten

Hoe zou je kunnen beïnvloeden of je een meisje of jongen krijgt dan? Ben benieuwd wat voor wetenschappelijk onderzoek daaraan ten grondslag ligt…

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:33

Ook een ei heeft maar beperkt leven natuurlijk.

Ook als het nog niet uit het lichaam verdwenen is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:38

Janneke2 schreef:
Robin_S schreef:

Op gegeven moment in dit topic werd gesproken over
'als het ei je lichaam uit is, ben je voor deze cyclus 100% veilig'.

Nope.

Natuurlijk zijn er verschillende bevindingen, zal de ene vrouw dit makkelijker/ sneller / vaker hebben dan de ander - maar die 100% moest je toch maar niet op vertrouwen.

Tuurlijk wel. Zonder ei geen bevruchting. Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar is niet best hoor

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:41

Safiy93 schreef:
Dorine92 schreef:

Hoe zou je kunnen beïnvloeden of je een meisje of jongen krijgt dan? Ben benieuwd wat voor wetenschappelijk onderzoek daaraan ten grondslag ligt…

Nou jongenszaad zwemt wat harder maar leeft korter. Dus tijdens je eisprong seks is iets meer kans op een jongetje. Heel erg ruim voor je eisprong geeft meer kans op een meisje omdat die dus langer leven en de jongetjeszaadjes dan al dood zijn zegmaar
Is trouwens wel een omstreden theorie hoor...
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 06-08-23 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:44

Aangezien net niet elke cyclus één moment van eisprong kent,
maar er soms laten we zeggen een week later een tweede eisprong plaatsvindt.
(Termen die in de wetenschappelijke literatuur gebruikt worden zijn oa: coitus induced ovulation, olfactory, emotionally induced en zelfs 'spontaneously' induced ovulation) (spontaan in reactie op, of echt spontaan maakt niet elk artikel even duidelijk - dus zet ik het tussen aanhalingstekens; 'in reactie op iets' vind ik weinig spontaan).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:44

Janneke2 schreef:
Aangezien net niet elke cyclus één moment van eisprong kent,
maar er soms laten we zeggen een week later een tweede eisprong plaatsvindt.
(Termen die in de wetenschappelijke literatuur gebruikt worden zijn oa: coitus induced ovulation, olfactory, emotionally induced en zelfs 'spontaneously' induced ovulation) (spontaan in reactie op, of echt spontaan maakt niet elk artikel even duidelijk - dus zet ik het tussen aanhalingstekens; 'in reactie op iets' vind ik weinig spontaan).

Dit is niet waar. Je kunt niet een week later een tweede eisprong hebben.
Het enige wat kan is je eisprong vroeger of later hebben dan normaal. Maar je kunt er niet meerdere hebben met veel tijd ertussen. Je kunt alleen twee heel vlot na elkaar hebben. Dus op dezelfde dag. Dan kun je een tweeling krijgen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:50

Wat een ellende he een vrouw zijn? :')

Ik ben ook sinds een paar weken weer opnieuw met de pil gestopt omdat ik toch merkte dat ik zonder hormonen beter in mijn vel zit en echt zichtbaar gelukkiger ben.

Echter ben ik al eerder 2 jaar hormoonvrij geweest maar wel met veel heel veel ellende en daarom uiteindelijk weer begonnen. Hopelijk gaat mij al die ellende deze keer bespaard blijven.