Koolhydraatarme recepten gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Koolhydraatarme recepten gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:50

Ik snap niet zo heel goed waar het koolhydraatarme vandaan komt, want uit al je berichten blijkt dat dat totaal onnodig is -> überhaupt een dieet? Wat ik vooral lees is overmatig eten en ongezond. Frituurzooi, ijs, saus, heel veel saus etc. Vervang dat veel eens voor normaal en dan heb je al je "dieet". Denk dat het bij jullie vooral de slechte/verzadigde vetten zijn. In plaats van aardappels met (waarschijnlijk een flinke lepel?) jus zou je ook eens een aardappel kunnen poffen in de oven met een wit sausje erbij. Ipv witte rijst bijvoorbeeld notenrijst of zilvervliesrijst. Ipv gewone pasta volkorenpasta. Etc. Meer groente/vlees in de sauzen verwerken. Kleine aanpassingen die toch een stukje gezonder zijn. En normale porties koken. Als je vriend na zijn maaltijd nog honger heeft, pakt-ie toch lekker een appel :+ ? Lust ie toch :D :)).

Vriendin van mij sport heel veel en eet veel eiwitten. Met een yoghurtje en fruit kan zij gerust een flinke hike lopen, heeft ze een maand geleden bewezen. Ik doe het weer heel slecht op eiwitten; heb na een half uur alweer honger. En echt gewoon buikkrampen-honger. Ik moet dus echt iets van koolhydraten en vetten hebben om actief te kunnen zijn. Wil hier eigenlijk alleen maar mee zeggen dat elk lichaam anders is. Experimenteer eens, misschien vindt je wel iets waar hij wel wat sneller vol van zit. Gewoon wat bewuster bezig zijn met wat er naar binnen gaat, denk dat jullie er dan al voor een heel groot gedeelte zijn :).

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:55

Aight schreef:
ik denk dat meerdere met mij dachten dat je vriend veel rundvleeskroketten at :') Maar je bedoelt aardappelkroketjes. Kun je misschien proberen om hetzelfde te koken als je nu doet, maar dan een halve zak kaas te gebruiken i.p.v. een hele? Of een half pakje boter voor de saus? Of proberen je recept voor 2 porties te maken ipv voor 4 man en dat je vriend 2x op kan scheppen?

Kleine stapjes! Verder klinken je uitgezochte recepten wel lekker, maar ook die kan je zo gezond & ongezond maken als je wil :o

Ik vond het zo leuk. Iemand die dagelijks kroketten eet. Nu is het verpest. :+

Lintworm of niet. Elke dag friet kroketten met veel saus, veel kaas, Mac. Klinkt als een droomleven, of je nou een lintworm hebt of niet. Maar het is gewoon niet gezond. Zorg dat je volgend de 80-20 regel gaat eten. 80% gezond, en af en toe wél dat kroketje of sausje of kaas. Maar dat kroketje en sausje en kaas horen geen standaard te zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 18:25

Ik lees straks verder bij, wilde even snel al heel blij de overheerlijke aspergeragout showen...
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:26

Dat ziet er heeeeerlijk uit!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 19:31

Yv_ schreef:
Ik snap niet zo heel goed waar het koolhydraatarme vandaan komt, want uit al je berichten blijkt dat dat totaal onnodig is -> überhaupt een dieet? Wat ik vooral lees is overmatig eten en ongezond. Frituurzooi, ijs, saus, heel veel saus etc. Vervang dat veel eens voor normaal en dan heb je al je "dieet". Denk dat het bij jullie vooral de slechte/verzadigde vetten zijn. In plaats van aardappels met (waarschijnlijk een flinke lepel?) jus zou je ook eens een aardappel kunnen poffen in de oven met een wit sausje erbij. Ipv witte rijst bijvoorbeeld notenrijst of zilvervliesrijst. Ipv gewone pasta volkorenpasta. Etc. Meer groente/vlees in de sauzen verwerken. Kleine aanpassingen die toch een stukje gezonder zijn. En normale porties koken. Als je vriend na zijn maaltijd nog honger heeft, pakt-ie toch lekker een appel :+ ? Lust ie toch :D :)).

Vriendin van mij sport heel veel en eet veel eiwitten. Met een yoghurtje en fruit kan zij gerust een flinke hike lopen, heeft ze een maand geleden bewezen. Ik doe het weer heel slecht op eiwitten; heb na een half uur alweer honger. En echt gewoon buikkrampen-honger. Ik moet dus echt iets van koolhydraten en vetten hebben om actief te kunnen zijn. Wil hier eigenlijk alleen maar mee zeggen dat elk lichaam anders is. Experimenteer eens, misschien vindt je wel iets waar hij wel wat sneller vol van zit. Gewoon wat bewuster bezig zijn met wat er naar binnen gaat, denk dat jullie er dan al voor een heel groot gedeelte zijn :).

Ik heb voor kha gekozen, omdat er hier iets moet veranderen. En ik heb een beetje houvast nodig, een richtlijn, anders sla ik zo de plank weer mis, vrees ik.

Ik heb vandaag bijvoorbeeld de aspergeragout gemaakt. Ik vind hem echt mega lekker haha.
Mijn vriend moet zometeen nog eten - geen idee wat die er van zal vinden. Als ik hem een beetje ken: "eww, asperges!!" Als ik dan "ja, maar het is kha" kan antwoorden, zal hij het wel opeten, in de hoop dat hij dan toch iets gezonds heeft gegeten. Als hij dan al grote porties wilt eten, kan hij maar beter gezonde(re) voeding eten, dacht ik toen ik met het kha plan kwam aanzetten. Dat werkte met die bloemkoolschotel wel haha.

Wij eten al bijna 8 jaar "hetzelfde". En het komt echt mijn oren uit. Op deze manier kan ik me verschuilen achter "het is kha", en hij apprecieert de moeite wel die ik daar in steek, want hij is tenslotte degene die vroeg om gezonder te gaan eten.

Ik ben dus nog volop zoekende :) We zullen zeker niet alle dagen kha eten, maar ik wil tegenwicht kunnen bieden voor de vele ongezonde dagen/maaltijden :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 07:41

DuoPenotti schreef:
Dat ziet er heeeeerlijk uit!

Dat was het ook! *\o/* Ik had wel verwacht dat ik het zou lusten, maar het was écht heel lekker!

Wonder boven wonder vond mijn vriend dat ook _/-\o_ Ik had bewust niet gezegd wat er in zat (wel dat het geen vol au vent was), en hij meende andijvie te proeven :') Zo zie je maar hoe weinig groenten hij normaal eet haha. Maar hij vond het echt lekker en zeker voor herhaling vatbaar <3

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:30

LWDaisy schreef:
Ik ben dus nog volop zoekende :) We zullen zeker niet alle dagen kha eten, maar ik wil tegenwicht kunnen bieden voor de vele ongezonde dagen/maaltijden :)

Dit is het belangrijkste!
Je pasteitjes zijn volgens mij niet KHA in het gerecht, of heb je ze zelf gemaakt?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:17

BloemBloem schreef:
LWDaisy schreef:

Dit is het belangrijkste!
Je pasteitjes zijn volgens mij niet KHA in het gerecht, of heb je ze zelf gemaakt?

Zo zien ze er niet uit en anders heel graag een recept want zo mooi krijg ik ze niet hahaha