Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Baloedebeer

Re: Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 02:47

Ik vraag me af of mensen die hier reageren met nee ik ga een zorgmedewerker zoeken of bij dementie laat ik mijn ouder opnemen wel bekend zijn met de zorgsector in NL? Hier staan complete afdelingen leeg ivm personeelstekort. Opname van de buurvrouw van 97 jaar omdat het niet meer houdbaar is? Helaas u kunt over 3 weken een halfuur extra thuiszorg krijgen. Het is gewoon verschrikkelijk wat voor situaties dit teweeg brengt. In de praktijk mantelzorg is vaak geen keuze…

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 05:32

Mijn schoonouders zijn de mening toegedaan dat zij jarenlang voor hun kinderen hebben gezorgd en die kinderen nu dus de verplichting hebben om voor hen te zorgen.
Dat alleen al stuit me tegen de borst, maar goed. Mijn zwager is geëmigreerd, wij wonen zelf niet om de hoek, man heeft een eigen bedrijf waar hij veel meer dan fulltime mee bezig is dus ik ben uiteindelijk de aangewezen persoon. En ik heb de tijd daar eigenlijk ook niet voor.
En ik wil best boodschappen doen en schoonmaken, maar de fysieke zorg, daar pas ik voor. Komt ook nog bij dat schoonouders koppig en halsstarrig ten onder willen gaan in hun veel te grote, oude, onpraktische huis en dito tuin dat véél onderhoud vergt en schoonmoeder ook al jaren fysiek aftakelt, daar alleen nog kan wonen omdat schoonvader dat nu nog fysiek kan faciliteren maar zelf fysiek ook steeds belabberder wordt en heel veel klaagt maar geen actie onderneemt. Ze willen ook eigenlijk geen hulp tot het echt onhoudbaar is. Wij en familie roepen al jaren dat ze de hut moeten verkopen, cashen en lekker in het centrum(of terug naar hun roots in de buurt van de grote familie die zorg van elkaar overneemt) iets gelijkvloers moeten huren, gaan brainstormen wat er nog aan hulp te krijgen is en hoe, en zo comfortabel hun laatste jaren doorbrengen, maar nee, daar valt niet over te praten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 06:59

Nee, het hoort er niet bij. Het zou een keuze moeten zijn.

Ik ben alleen bang dat het binnen nu en een paar jaar geen keuze meer is, maar een verplichting wordt. Ik denk niet dat de maatschappij daar ook maar iets mee opschiet :).

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:10

Voor mij hoort mantelzorg er wel bij. Mijn ouders leven niet meer, maar ik heb mijn moeder (fysiek) mantelzorg gegeven.
Tegen de tijd dat mijn schoonvader mantelzorg nodig heeft, zullen we de schuur ombouwen tot mantelzorgwoning.

Wel grappig, in mijn omgeving hoor ik best veel dat men zegt: we moeten opkomen voor de ouderen, zij hebben dit land opgebouwd etc. Terwijl hier wel een ander beeld wordt geschetst.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:13

Ik ben een tijdje mantelzorger voor mijn moeder geweest. Mijn moeder is altijd al lastig geweest maar zeker nu ze ouder wordt nog meer. Ik heb een tijdlang de boodschappen gedaan, bed verschonen, was gedaan, mee naar afspraken in het ziekenhuis e.d. Mijn moeder wil altijd de controle houden, dus hoe ik het bed verschoonde, vooral ook hoe ik haar was deed en de boodschappen waren ook nooit goed. Om te voorkomen dat de boel ging exploderen van beide kanten ben ik er mee gestopt. Nu regel ik nog wel een gedeelte van haar financiën maar meer ook niet meer. Er is thuiszorg welke mijn taken heeft opgepakt. Voor de boodschappen doen houdt niemand het lang vol, dus nu worden deze ook thuis bezorgt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:15

neline11 schreef:
Voor mij hoort mantelzorg er wel bij. Mijn ouders leven niet meer, maar ik heb mijn moeder (fysiek) mantelzorg gegeven.
Tegen de tijd dat mijn schoonvader mantelzorg nodig heeft, zullen we de schuur ombouwen tot mantelzorgwoning.

Wel grappig, in mijn omgeving hoor ik best veel dat men zegt: we moeten opkomen voor de ouderen, zij hebben dit land opgebouwd etc. Terwijl hier wel een ander beeld wordt geschetst.
Ik denk dat ook veel te maken heeft met hoe de situatie is, als ik wel langer mantelzorger was gebleven voor mijn moeder was dat niet goed gekomen. De 1 is veel makkelijker in het hulp accepteren dan de ander. Dat zal vast ook mee werken in hoe iets loopt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:21

Opkomen voor de oudere is wat anders dan mantelzorg doen imo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:31

De ouderen moeten zelf ook een beetje moeite doen. De ouderen aan mijn moederskant hebben zijn realistisch en zijn zelf al tijdig op zoek naar goede oplossingen, idem aan de kant van mijn man.
Ze hebben oferl tijdig hun eigen huis om laten bouwen met badkamer en bed beneden of ze hebben al veel eerder hun huis verkocht en wonen nu gelijkvloers zonder tuin.
Ook de moeder van mijn vriendin heeft het allemaal prima geregeld.
We zien daar ook nog geen kritieke zorg problemen omdat ze er zelf ook voor open staan.

Mijn vaders moeder heeft, zoals vele koppig en boos zitten vasthouden aan haar huis, tja dan wordt het vanzelf een keer mensonterend en zover heeft ze het inderdaad laten komen.

Ik geloof niet dat er zo enorm bezuinigd wordt op ruimte. Het dorp van mijn ouders had vroeger 1 klein klassiek oud bejaardenhuis. Inmiddels is het hele gebied om de supermarkt heen volledig volgebouwd met zorgwoningen en is het oude bejaardenhuis nu een veel grotere verpleegafdeling. Het is gewoon een dorp in een dorp te noemen, zo groot is dat geworden.
De vergrijzing gaat echter gewoon verschrikkelijk snel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:35

ik doe gedeeltelijk mantelzorg.. ik heb het wat intensiever gedaan, voor mn moeder die een half uurtje rijden verderop woont. maar met een 40 urige werkweek erbij is dat knap ingewikkeld..
Voor iedere afspraak in het ziekenhuis moest ik met mn werk wat regelen.. ze wordt nu gelukkig ondersteunt door thuiszorg..
toen ze covid kreeg werd er van mij verwacht (!) dat ik bij haar in huis ging, of dat we haar achterlieten (en dat kon niet want valgevaar). Ze namen haar toen niet op want covid...
Ik vond dat echt heel pittig..
Ik hoop dat ze zich kan redden totdat ze omvalt, want een verzorginshuis is niet zo makkelijk te regelen voor iemand met een kleine beurs (als je geld genoeg hebt kan je prive zorg inkopen)

Oh, mijn moeder zei ook altijd "je hoeft niet voor mij te zorgen later hoor! Leef je eigen leven!!" En dan worden ze ziek.. en wat doen je dan? Je kan niet in de toekomst kijken... Zij wilde graag naar een bejaardentehuis, maar ja, dat kan niet meer. Dus ze zit thuis, en ze wandelt 2x per week naar de supermarkt.. ik ga er 1x per week heen... Gaaf joh...

@Sizzle..dan moeten ze dat wel kunnen betalen en lang genoeg helder blijven.. Want alle digitale toestanden zijn voor mijn moeder nu echt te ingewikkeld.. En ALLES gaat digitaal, over 700 schijven..De ene zit hier, de andere zit daar, dit moet je via dat en dan regelen, de huisarts, de thuiszorg, het steunpunt, de gemeente etc etc.. Ik word er al knettergek van naast mn eigen baan en huishouden..
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-07-23 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:36

_San87_ schreef:
Nee, het hoort er niet bij. Het zou een keuze moeten zijn.

Ik ben alleen bang dat het binnen nu en een paar jaar geen keuze meer is, maar een verplichting wordt. Ik denk niet dat de maatschappij daar ook maar iets mee opschiet :).

Dat vrees ik ook inderdaad. Dus als het moet, dan zal ik dit voor m’n ouders doen. Al roepen zij vaak ‘stop me maar weg hoor’.

Idealiter hoop ik om met de buurt samen collectief zorg in te kunnen kopen, om het ook voor een langere periode draaglijk te maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:52

Cer, zoeel mijn ouders als schoonouders zitten niet ruim, maar zijn gewoon al vanaf hun pensioen heel realistisch naar hun leven gaan kijken. Zo heeft mijn moeder altijd gezegd: ik ga nu nog de grote klussen in huis doen voor het geval straks mijn knieen niet meer meewerken. Dat heeft ze gedaan.

Mijn oma had niet eens een pensioen maar die heeft zich gewoon overal op tijd gemeld en toen de tijd er was kwam ze in aanmerking. Natuurlijk niet zonder horten en stoten, dat niet.
De moeder van een vriendin is ook zeer recent naar een verzorgwoning gegaan. Dat was even een hoop geregel maar in haar eigen huis zou het uit de klouwen gelopen zijn.
Mijn moeder is zelf heel zorgzaam voor buren en die ziet ook iedere keer weer hoe toch veel ouderen vooral klagen maar niets willen. Zo kwam een van de buren al jaren in aanmerking voor een gelijkvloerse zorgwoning omdat hij steeds viel maar hij wilde perse niet zijn huis verlaten. Hij is uiteindelijk zo verschrikkelijk hard gevallen en niet gevonden dat hij alleen nog maar spoed opgenomen kon worden.

Ik ontken niet dat er niet vreselijk veel fout gaat en ik huiver voor de dag dat wij zover zijn, maar ik ben mezelf ook vewust dat wij geen huis hebben waar je slecht ter been in kan zijn. Daar zullen we dus zelf ook op tijd over moeten gaan nadenken.

Dementie is uiteraard een ander probleem, dat is gewoon heel heftig en intensief omdat de realiteitszin dan ook weg is. Maar mantelzorgen voor een dement persoon is ook haast geen doen ivm de weg kwijt raken en gas open laten etc.
Een tante van mijn man is net een soort van gedwongen door de familie overgeplaatst van haar woonhuis naar een verplegingsinstelling. Ze woonde op 2 uur van de familie en zit nu in een instelling waar enkele zussen in 20 min. kunnen zijn. Ze heeft geen kinderen meer.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-07-23 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:57

Citaat:
en die ziet ook iedere keer weer hoe toch veel ouderen vooral klagen maar niets willen.

Die heb je ook, maar soms lukt het ook gewoon niet.. :)
Mijn vader deed de klussen thuis, maar ja, die was ineens overleden.. toen was mama alleen..
Je hebt mensen die gewoon goed over later nadenken (ik probeer dat ook, maar ik heb geen idee wat de situatie over 20 jaar is..) en je hebt mensen die met de dag leven.
En je hebt mensen die denken "nou, als ik het zo en zo doe en dan naar een bejaardentehuis kan, dan is het prima" en dan is er geen bejaardentehuis meer ineens bijvoorbeeld :+

Ik heb hier een appartement met trap. Als ik ooit met een rollator moet, kom ik de flat niet meer uit. Ik zou dan moeten verkopen, maar als ik niks gelijkvloers kan vinden tegen die tijd zou ik het verder ook niet weten. Een appartement met lift kon ik nu al niet betalen :')

Ik hoop dat ik goed bij verstand blijf, maar ook daar heb je niks over te zeggen...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:57

Ik mantelzorg niet op dit moment en dat is een keuze die deels ook gemaakt wordt door de hulpbehoevende zelf. Nu zie ik ook niet helemaal hoe ik de boel rond moet breien als ik mijn baan moet opzeggen voor de zorg van andere. Verder lees ik hier heel veel dingen over het helpen met bepaalde zaken. Dat doe ik wel maar dat reken ik niet als mantelzorg. Iemand naar het ziekenhuis rijden, de nieuw aangelegde elektrische units controleren op veiligheid, een boodschapje doen, een keer een badkamer schoonmaken, de hond wassen, een nieuw laminaat leggen en ook de tuin maaien doen wij zonder na te denken. Maar het volledige huishouden runnen zou verrekte lastig worden naast onze banen en zorg voor ons kindje. Dat staat los van willen. Maar ik vermoed (en corrigeer dit vooral) dat er geen potje is dan mijn inkomen vanuit een werkgever kan opvangen wanneer er “gemantelzorgt” moet worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:59

Ik heb wel eens iets gelezen dat dat vanuit de PGB van degene die zorg nodig heeft, betaalt kan worden, maar ik weet niet hoe dat werkt.
(ik bleef al steken bij gezeik met de zorgverzekering..)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:03

neline11 schreef:

Dat hangt toch helemaal van de situatie af? Niet iedereen kan mantelzorg leveren en niet iedereen kan of wil dat ontvangen. Mijn moeder wil het beslist niet en heeft daar maatregelen voor getroffen nu ze nog “goed” is. Zij wil ons daar niet mee belasten.
Leuk als je komt, prima als je eens een wasje draait, een keer wat schoonmaakt of een boodschapje doet, maar het hoeft niet.

Mijn schoonouders eisen het van ons(van mij dus)maar pas als het zó slecht gaat dat mantelzorg eigenlijk niet meer te doen is. Terwijl het al jaren duidelijk is dat er grote fysieke problemen zijn, zij er warmpjes bij zitten en ook al lang maatregelen hadden kunnen treffen om zo gerieflijk mogelijk met hulp van buitenaf hun laatste jaren door te brengen.
Maar nee, er wordt koppig doorgemodderd in een huis dat langzaam met hen ten onder gaat tot de boel volledig in de oliebol loopt en dan mogen wij komen opdraven. “Want wij hebben voor jullie gezorgd, nu is het jullie beurt”.

Wij lopen tegen de 50 en hebben onze oude dag ook al uitgestippeld. Ik wil mijn kinderen niet verantwoordelijk maken voor onze zorg later als het even kan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:03

Toch zou ik niet in de schoenen willen staan van diegene die thuiszorg verlenen. Ik spreek regelmatig diegene die bij mijn moeder komen, ze geven allemaal aan dat ze het onnodig lastig maakt, voor haarzelf maar ook voor anderen. Ze snappen heel goed dat ik toen ben gestopt. IK had die luxe, zij hebben dat niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:07

Mijn moeder en schoonmoeder zijn ook al op tijd kleiner gaan wonen.
gelijkvloers.
Maar bij echte zorg red je het daar nog niet mee.

Maar heb ook ooms en tantes die wel kleiner willen, maar de huizen die kleiner zijn zijn duurder als wat ze nu hebben. Dus blijven ze zitten.
Is dat niet willen of ook weer begrijpelijk?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:14

Dagelijkse taken als wassen, medicatie, zorg in de zin van kousen aan trekken enz. Dus dingen die op de tijd staan, die zou ik niet op me willen nemen.

Overige taken als boodschappen, maaltijdvoorziening, bank en verzekeringswerk enz enz, daar zou ik wel voor open staan.

Het is zo afhankelijk van de situatie. Mijn ouders hebben elkaar nu nog, dito voor broers/zussen en schoonouders. Maar als 1 er alleen voor staat, dan spring je toch eerder bij.

Voor mijn partner zou ik wel de dagelijkse zorg willen dragen, mits dat financieel kan. Maar moet ook dat per situatie bekeken worden, we hebben niet voor niets zorgprofesionals opgeleid in NL natuurlijk. Andersom zou ik graag zien dat hij profs inhuurt voor de zorg voor mij mocht dat zover komen (wij hebben geen kinderen).

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:15

Mijn oudere familieleden hebben allemaal op tijd hun huis verkocht en zijn van de opbrengst gelijkvloers gaan huren en hebben een potje gemaakt om hulp in te kopen.
Nu zal dat uiteraard lang niet iedereen lukken want lang niet iedereen heeft een koophuis en dat moet ook nog maar genoeg opbrengen, maar als het wél kan, wat let je?
En als je van een groot huis wat je eigenlijk niet meer kunt behappen naar een duurder kleiner huis kunt waar je je wel redt en je kunt dat financieel aan, zou ik het ook wel weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:55

En juist als je heel weinig hebt, dan is het zaak dat je echt heel vroeg al begint met reageren op sociale huur. Dus echt vroeg, niet op je 72e.
Mijn grootouders zijn toen in een flat gaan wonen die welliswaar weg was van hun vertrouwde dorp maar in een destijds minder gewenste regio (dus niet duurder) en vlak bij grote zorgvoorzieningen. Toen mijn opa stervende was kon mijn oma dan met haar rollator prima nog daarheen schuivelen. De instelling van mijn oma was: als ik vroeg genoeg ga dan maak ik wel weer nieuwe vrienden. Ze hebben toch zeker wel tranen gelaten denk ik om van een lieflijk huisje naar zo‘n grijs blok te gaan. Zij hadden geen pensioen, geen eigen huis en geen spaargeld. Via familie kregen ze af en toe wel wat toegestopt maar dat was ook niet enorm of zo. Toch waren ze altijd positief. Daar heb ik enorm veel bewondering voor.

Mijn broer heeft MS, heel mild gelukkig. Maar hij is destijds meteen na die diagnose op zoek gegaan naar een flat met lift in de buurt van OV puur uit voorzorg. Gelukkig is het nu haast 10 jaar later nog altijd maar heel mild maar als het omslaat dan zit hij al goed ookal is het niet zijn droomplekje.

Ik ga er niet vanuit dat mijn kind gaat mantelzorgen aangezien we betrekkelijk oude ouders zijn. Als wij bejaard zijn, zit zij nog in de bloei van haar leven. Ik hou er serieus rekening mee dat we al voor ons pensioen na gaan denken over bereikbaarder wonen en ik ga er ook vanuit dat we alles tot de laatste cent zullen moeten opeten en dat we concessies zullen moeten doen kwa idealen. Welliswaar hebben we nu een goed inkomen maar ook een aanzienlijk pensioengat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:07

Sizzle schreef:
En juist als je heel weinig hebt, dan is het zaak dat je echt heel vroeg al begint met reageren op sociale huur. Dus echt vroeg, niet op je 72e. .

Dat is helemaal waar :j
Alleen als je daar pas achter komt op je 70ste ben je idd wat laat.. soms is dat zo..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:16

Ik heb mijn ouders een paar jaar geleden al verplicht om zich in te schrijven. Dat zijn al niet de meest gezonde mensen en zullen op termijn wel iets gelijkvloers moeten hebben. Mijn schoonouders hadden het zelf allemaal al geregeld. Die zijn gelukkig wel realistisch en denken vooruit.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:20

Cer schreef:
Ik heb wel eens iets gelezen dat dat vanuit de PGB van degene die zorg nodig heeft, betaalt kan worden, maar ik weet niet hoe dat werkt.
(ik bleef al steken bij gezeik met de zorgverzekering..)

Ja dit kan. Als er een pgb indicatie is afgegeven dan kunnen daar ook eventueel famillie leden uit betaald worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:30

Het tijdig op zoek,of inschrijven, op een meer levensbestendige woning is zeker wijs!
Dat hebben mijn ouders wel gedaan waardoor mijn moeder in een rolstoel in haar eigen huis kan blijven zonder grote aanpassingen.
Alle voorzieningen zijn ook vlakbij.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:16

zonnebloem18 schreef:
Ik heb mijn ouders een paar jaar geleden al verplicht om zich in te schrijven. Dat zijn al niet de meest gezonde mensen en zullen op termijn wel iets gelijkvloers moeten hebben. Mijn schoonouders hadden het zelf allemaal al geregeld. Die zijn gelukkig wel realistisch en denken vooruit.

Je kunt ze toch niks verplichten? Mijn schoonouders laten zich niets verplichten ook al is ze vanuit verschillende kanten gezegd dat het echt beter zou zijn als… en wij hebben gezegd niet te gaan mantelzorgen. Ze gaan er van uit dat we ze niet laten liggen als ze letterlijk om gaan zeg maar.