Dat het voor kan komen weet ik, ik heb het zelf... Plus het hele gevecht voor goede diagnose en hulp. Vooral revalidatie is erg gebrekkig nog in Nl, terwijl buitenland vele malen verder is. Ik ken heel wat mensen die het ook hebben, juist door patiënten contact. Ook mensen die eraan overleden zijn waarvan
ze eerst dachten dat het 'maar" Heds was en later toch andere variant bleek te zijn.
Jouw lijstje is fijn om te weten als je al een diagnose hebt dat het erbij kan horen, want daar hoor je veel te weinkg over en wordt vaak als niet belangrijk gezien. Ik heb het zelf allemaal moeten uitzoeken wat er wel bij hoort, gevolg van is en wat iets is wat er compleet
van los staat. Maar je moet toch echt eerst aan de criteria voldoen
Ze moeten juist wel eerst van allerlei dingen uitsluiten, omdat Heds een diagnose is die door middel van uitsluiting gestelt wordt icm klinisch onderzoek. Juist omdat de andere varianten WEL gevonden kunnen worden en andere bindweefselziektes ook. Anders ga je alsnog mensen misdiagnoses geven. Dat is een criteria juist vior Heds. Net als dat een hoop eds patiënten eerst de diagnose fibromyalgie kregen, als we niet oppassen krijg je dat straks met Heds wat andere varianten of hele andere ziektes blijken te zijn. Juist omdat artsen, maar ook therapeuten, nogal blind kunnen zijn is het van belang dat ze niet zomaar meteen van heds uitgaan, maar netjes de criteria volgen. Die trouwens al sinds 2017 gelden dus als jij er zoveel mee te maken hebt zou je je daar ook in moeten verdiepen om geen verkeerde informatie te verspreiden.
Citaat:In de nieuwe criteria voor hEDS is er geen verschil meer in hoofd en neven criteria. Er zijn 3 criteria, die alle drie aanwezig moeten zijn.
Criteria 1 is de Beighton score, als je daar te weinig punten haalt voor leeftijd krijg je nog een vragenlijst. Hoe ouder je wordt, hoe minder punten je hoeft te halen, omdat stijfheid juist vaak voorkomt naarmate je ouder wordt.
Criteria 2 zijn aantal kenmerken waarvan je er 2 moet hebben. Zoals extreem elastische huid of typische littekens of familie die ook de diagnose heds heeft. Of luxaties meerdere keren NIET door trauma.
Criteria 3 kopieer ik, want daarom zeg ik dat ze juist wel eerst de rest moeten uitsluiten.
Citaat:Aan al deze voorwaarden MOET voldaan zijn:
Afwezigheid van ongewone kwetsbaarheid van de huid. In dat geval moeten andere typen van EDS overwogen worden.
Andere aangeboren of ontstane bindweefselaandoeningen moeten uitgesloten zijn, alsook auto-immuun reumatische aandoeningen. Bij patiënten die een verkregen bindweefselaandoening hebben (bijvoorbeeld Lupus of reumatoïde artritis) moet een patiënt voor een bijkomende diagnose met hEDS voldoen aan kenmerk A en B bij criteria 2. Kenmerk C telt in dit geval niet mee voor de diagnose.
Het uitsluiten van andere diagnoses die gewrichtshypermobiliteit kunnen veroorzaken door hypotonie (verminderde spierspanning) en/of bindweefselzwakte zoals neuromusculaire aandoeningen, andere erfelijke bindweefselaandoeningen (bijvoorbeeld Marfan, andere types EDS en Loeys-Dietz syndrome) en skeletdysplasie (botgroeistoornis zoals osteogenesis imperfecta).
Citaat:Er zijn veel andere kenmerken bij hEDS beschreven maar het verband met hEDS is van de meeste kenmerken op dit moment niet voldoende bewezen om in de officiële criteria te worden opgenomen. Naar het verband moet meer onderzoek worden gedaan in de toekomst.
Op dit moment moet er wel aandacht en eventueel behandeling zijn voor deze symptomen aangezien ze vaak invloed hebben op de kwaliteit van leven.
Deze symptomen zijn onder andere:
Slaapstoornissen
Vermoeidheid
POTS, de hartfrequentie stijgt buitensporig als iemand staat, hij stijgt meer dan 40 slagen per minuut of is boven de 120 (Dit is een vorm van dysautonomie)
Maag- en darmproblemen
Dysautonomie, ontregeling van het autonome zenuwstelsel dat onder andere bloeddruk, hartslag en lichaamstemperatuur regelt
Angst
Depressie
Quote komen van ehlers-danlos.nl
Ben het er dus wel mee eens dat er meer aandacht moet komen voor dingen zoals in die laatste quote, want we worden na diagnose vaak aan lot over gelaten, ook door revalidatie en therapeuten.