Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:34

Sunnda schreef:
Iemand vatte het imo perfect samen.
Er zijn twee geslachten: want als we over 100 jaar allemaal onder de grond liggen kunnen ze vertellen of je man of vrouw was aan je overblijfselen. Meer niet.

Niet helemaal correct, aan die overblijfselen, of althans in het DNA in de overblijfselen, kunnen ze ook afleiden of je XX, XY of een ander aantal geslachtschromosomen had, en dus ergens tussen die twee geslachten in hebt gezeten. Echt, ook chromosomaal zijn er al meer dan 2 opties.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:37

Ik zeg heel eerlijk dat ik soms niks meer begrijp van alle gender varianten. Maar ik vind het heel veelzeggend dat het er zo veel over gaat. Dat komt mijns inziens doordat er dus eigenlijk helemaal geen acceptatie hiervoor is. In ieder geval dus niet bij iedereen en zolang die volledige acceptatie er niet is zullen degene die zich niet geaccepteerd voelen ook blijven roepen.

Ik denk dat als het er niet meer over gaat gewoon omdat dus iedereen inderdaad echt alles prima vindt van een ander, als er geen mensen meer de behoefte voelen om te moeten vertellen dat ze man zijn en op mannen vallen (waarom is dat eigenlijk, ik heb mijn ouders nooit verteld dat ik hetero ben), als kinderen over de hele wereld bij alle ouders gewoon kunnen aankomen met iemand van welke sekse of welk gender dan ook en die voorstellen als hun nieuwe partner en dat altijd oké is, dan…. En ook echt dan pas is er volgens mij een wereld met volledige acceptatie.

En dan hebben we het nu alleen nog maar over gender/sekse.
Er zijn nog zoveel andere onderwerpen waar nog dagelijks gestreden wordt voor acceptatie.

Vul maar in: kleur, religie etcetera. Volgens mij zijn we steeds verder van een maatschappij waar echt voor alles en iedereen plaats is.

Nou ja dit voorgaande zijn zomaar wat van mijn gedachten erover.

Tytonidae

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:44

Ik vind dat iedereen moet zijn wat zij willen zijn, binnen bepaalde morele grenzen die voor iedereen gelden.

Echter ben ik vrouw. Niet cisvrouw. Vrouw - net zoals ik vind dat (trans)vrouwen ook 'gewoon' vrouwen zijn. :j Natuurlijk respecteer ik iedereen - als ik merk dat iemand bijvoorbeeld zichzelf anders identificeert of bepaalde pronouns gebruik probeer ik er altijd z.s.m. naar te vragen - respect is belangrijk. Echter vind ik dat dit respect wederzijds moet zijn en mij dan ook niet gelijk het label cisvrouw moet worden opgeplakt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:49

Ik vind het allemaal prima. Weet je, ik maak mezelf er niet druk om en als mensen zich daar prettig bij voelen, wie ben ik dan om er wat van te zeggen.

Misschien ben ik bijzonder hypocriet maar ik vind de xenogenders wel een beetje vergezocht. Mensen die zich dus meerdere (tot aan meer dan 10 genders aanmeten). Dan krijg je van die zaken als:

IRIS (her/herself, xe/xeself, cat/catself, shadow/shadowself, demonborn/demonbornself).
En alles heeft weer zn eigen vlag. Meer te lezen: https://nonbinary.wiki/wiki/Xenogender

Ik heb juist het gevoel dat deze extremen ervoor zorgen dat er weerstand komt bij 'de gemiddelde mens' en dat dat niet zorgt voor een fijne en open discussie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:51

Vjestagirl schreef:
Over genderneutraal opvoeden is dit wel een heel erg interessant filmpje (3,5 minuut) waar onderzoekers jonge kinderen (te jong om zichzelf uit te spreken) hebben aangekleed in kleertjes die traditioneel voor het andere geslacht bedoelt zijn en ze in een ruimte vol met speelgoed gezet. Vervolgens hebben ze volwassenen gevraagd om met deze kinderen te gaan spelen.

Kijk hoe de volwassenen omgaan met deze kinderen: de kinderen die ze aanzien voor jongetjes krijgen robots in hun handen gedrukt, de kinderen die ze aanzien voor meisjes poppen. Dat doen die volwassenen niet opzettelijk, ze handelen vanuit hun onderbewuste.
[ Video ]

Dit is dus waarom ouders hun kinderen gender neutraal opvoeden, zodat ze zelf kunnen beslissen wat ze willen, wat ze interessant vinden.

Ik heb 2 oudere broers, en toen kwam ik.
uiteraard kocht mijn moeder poppen voor me en deed me jurkjes aan.

Maar ik speelde met de auto's en had een reuze hekel een jurkjes en rokjes.

Bijna 50 jaar geleden, mijn moeder vond dit jammer, maar heeft nooit de auto's uit mijn had gerukt oid

Dus waarom moet het nu genderneutraal als 50 jaar terug er ook gewoon al een keuze was.
Waarom nu de kinderen het gender neutrale opdringen?
We zijn bij geboorte jongen of meisje, dat is zo.
En ze geven zelf wel aan wat ze aan willen of waarmee ze willen spelen.
Dat je dan niet doordrukt als ouders DAT is van belang.
Maar niet of je ze jongen of meisje noemt. Dat laat ze maar beslissen als ze daarvoor echt oud genoeg zijn.

Ik las een hele poos terug juist een verhaal van een moeder die het andere gender erg doordrukte bij haar kind.
Dat kind was 5 of zo. Laat die eerst zelf ontdekken wie ze is.
Juist dat doordrukken vond ik zo fout. En dat past dus wel in dit topic. Het extreme dus weer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:51

Wildgirl schreef:
Ik accepteer iedereen zoals hij/zij/whatever wil zijn c.q is. Waar ik moeite mee heb is het opgedrongen stukje.

Maar er wordt helemaal niemand iets opgedrongen. Op een paar (en eigenlijk heel weinig) plekken komen iets ruimere mogelijkheden die eigenlijk voor het geheel niets uitmaken. Een paar mensen voelen zich daar veel gelukkiger door, de meeste andere hebben er eigenlijk helemaal geen last van.

Helaas pushen social media en zeker ook gevestigde kranten de hele tijd verhalen dat het 'zo enorm opgedrongen' wordt. Dat is niet zo, maar als dat verhaal maar vaak herhaald wordt, gaan mensen het toch geloven.

(En waarom de aandacht eraan gegeven wordt: vooral omdat er een hele nare conservatieve stroming bezig is om dit te gebruiken om allerlei rechten weer aan te vallen en af te nemen. Vrouwen gewoon weer als broedplaats voor het nageslacht, aan de ketting achter het aanrecht en verder kop dicht. Die lichten dus voortdurend en opzettelijk elk kleinste detail uit context om te doen alsof het Echt Heel Erg is, maar dat is gewoon haatzaaierij en misinformatie.)

Maar... verlies je niet teveel in de verhalen die op internet verteld worden. In het dagelijks leven is het vooral belangrijk wat iemand over zichzelf vertelt. Die 'meer dan 100 genders' zijn niet heel erg realistisch (ik ken in levende lijve in elk geval niemand voorbij m/v/x en eigenlijk zelfs niet echt non-binair) maar ik ken wel veel mensen met uiteenlopende hobby's. De veelheid is niet het probleem. Je hoeft het niet allemaal te kennen, je wordt niet overhoord, en in de meeste gevallen is het gewoon genoeg om het te houden bij wat iemand over zichzelf vertelt.

Dat maakt het een stuk eenvoudiger.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:52

Ibbel schreef:
Sunnda schreef:
Iemand vatte het imo perfect samen.
Er zijn twee geslachten: want als we over 100 jaar allemaal onder de grond liggen kunnen ze vertellen of je man of vrouw was aan je overblijfselen. Meer niet.

Niet helemaal correct, aan die overblijfselen, of althans in het DNA in de overblijfselen, kunnen ze ook afleiden of je XX, XY of een ander aantal geslachtschromosomen had, en dus ergens tussen die twee geslachten in hebt gezeten. Echt, ook chromosomaal zijn er al meer dan 2 opties.

Bedoel je dan het Klinefelter syndroom?

Volgens mij zijn er heel veel chromosomen, maar twee geslachtschromosomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:59

Ik heb niet alles gelezen hoor.

Ik accepteer iedereen zoals hij/ zij is. Maar persoonlijk vind ik ook dat de genderneutraliteit nogal doorslaat.

Voor mij blijft het ook gewoon jongen of meisje en kies zelf maar bij welke afdeling je hoort.

Ik voel me ook geen doorsnee vrouw/ vrouw.. maar heb geen behoefte om daar een labeltje aan te hangen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:01

Verara schreef:
Hard schreeuwen is trouwens nou eenmaal de meest gangbare manier om gezien te worden. Je moet eerst gezien worden, om eventueel geaccepteerd te kunnen worden immers.

Wildgirl schreef:
Ik moet me zeker wel aanpassen en ik wordt regelmatig niet geaccepteerd zoals ik ben omdat ik te dik ben en onder de tattoos zit.
Je moest eens weten hoeveel scheve gezichten dat geeft.

Dat doe jij dus ook Wildgirl. Je (flinke) lichaam helemaal onder de tattoos zetten vind ik ook erg schreeuwerig en je wordt gegarandeerd gezien. Jij doet het alleen op een andere manier. Iedereen wil gezien worden, dat zou jij dan juist als geen ander moeten begrijpen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:02

Ik ben ook een beetje verdwaald in alle afkortingen en soorten, maar voor mij is iedereen gewoon "mens". Het maakt me niet uit hoe je er uit ziet of hoe je aangesproken wil worden, als je je maar geaccepteerd voelt.

Mars

Tja voor mij zijn er ook maar 2 geslachten op de minieme uitzondering na van mensen die bvb hermafrodiet geboren zijn.

Of jij je vrouw/man/iets ertussen/geen van beiden voelt is helemaal prima, maar wel persoonlijk. Ik vind et ietswat vermoeiend dat er allerlei standaard woorden ineens taboe zijn of veranderd moeten worden voor die 1% die er een probleem mee heeft. Borstvoeding, moeder, vader, baarmoeder, het 'dames en heren' van de NS... mag allemaal niet meer of is ineens kwetsend. :?

Tampons moeten ineens ook in het mannentoilet want de woke cummunity heeft bedacht dat er ook mannen zijn die menstrueren :n Of mannen die zwanger zijn en zo meer. Mannen menstrueren niet en ze kunnen ook niet zwanger worden. Als we dit soort basic biologie ineens gaan vervormen raken we als mensheid wel heel erg de weg kwijt.

Shadow0

Iris82 schreef:
Misschien ben ik bijzonder hypocriet maar ik vind de xenogenders wel een beetje vergezocht. Mensen die zich dus meerdere (tot aan meer dan 10 genders aanmeten). Dan krijg je van die zaken als:

IRIS (her/herself, xe/xeself, cat/catself, shadow/shadowself, demonborn/demonbornself).
En alles heeft weer zn eigen vlag. Meer te lezen: https://nonbinary.wiki/wiki/Xenogender

Vind ik ook vergezocht. Maar ja, heb je wel eens gezien hoe ze paarden en afstammingen aanduiden? Of de splitsingen, samenvoegingen, afscheidingen en reformaties van kerkelijke stromingen? (Mooie verhalen over hoe je in een minuscuul dorpje meerdere kerken kunt hebben, met de bijbehorende langdurige onvrede, waarbij je natuurlijk niet naar de groenteboer of bakker van de andere kerk ging.)

We schijnen dat als mensen soms op te zoeken, dat heel erg inzoomen op het detail.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:03

DuoPenotti schreef:
Vjestagirl schreef:
Over genderneutraal opvoeden is dit wel een heel erg interessant filmpje (3,5 minuut) waar onderzoekers jonge kinderen (te jong om zichzelf uit te spreken) hebben aangekleed in kleertjes die traditioneel voor het andere geslacht bedoelt zijn en ze in een ruimte vol met speelgoed gezet. Vervolgens hebben ze volwassenen gevraagd om met deze kinderen te gaan spelen.

Kijk hoe de volwassenen omgaan met deze kinderen: de kinderen die ze aanzien voor jongetjes krijgen robots in hun handen gedrukt, de kinderen die ze aanzien voor meisjes poppen. Dat doen die volwassenen niet opzettelijk, ze handelen vanuit hun onderbewuste.
[ Video ]

Dit is dus waarom ouders hun kinderen gender neutraal opvoeden, zodat ze zelf kunnen beslissen wat ze willen, wat ze interessant vinden.

Ik heb 2 oudere broers, en toen kwam ik.
uiteraard kocht mijn moeder poppen voor me en deed me jurkjes aan.

Maar ik speelde met de auto's en had een reuze hekel een jurkjes en rokjes.

Bijna 50 jaar geleden, mijn moeder vond dit jammer, maar heeft nooit de auto's uit mijn had gerukt oid

Dus waarom moet het nu genderneutraal als 50 jaar terug er ook gewoon al een keuze was.
Waarom nu de kinderen het gender neutrale opdringen?
We zijn bij geboorte jongen of meisje, dat is zo.
En ze geven zelf wel aan wat ze aan willen of waarmee ze willen spelen.
Dat je dan niet doordrukt als ouders DAT is van belang.
Maar niet of je ze jongen of meisje noemt. Dat laat ze maar beslissen als ze daarvoor echt oud genoeg zijn.

Ik las een hele poos terug juist een verhaal van een moeder die het andere gender erg doordrukte bij haar kind.
Dat kind was 5 of zo. Laat die eerst zelf ontdekken wie ze is.
Juist dat doordrukken vond ik zo fout. En dat past dus wel in dit topic. Het extreme dus weer.

Omdat je als kind (en volwassene trouwens ook) door de maatschappij vaak onderbewust wel een bepaalde kant op gedrukt wordt.

Dat is ook precies waar het filmpje over gaat; over het feit dat alle volwassenen, die zichzelf allemaal als heel open minded beschouwen en totaal geen vooroordelen hebben, tóch het roze popje pakken voor het 'meisje' en tóch de robot voor het 'jongetje'.

In onze maatschappij hangen we labels aan gedrag. Een meisje wat graag in bomen klimt is jongensachtig, een jongetje wat graag knutselt is meisjesachtig.
De boodschap die op kinderkleertjes staat verschilt tussen jongenskleding en meisjeskleding. Geloof je het niet; probeer maar eens een roze dinosaurus shirt te vinden, of een blauw shirtje met "my mummy thinks I am cute". Zelfs de maatvoering verschilt; jongetjes krijgen brede bandjes, meisjes spaghettibandjes.

Of je nou wil of niet; er wordt onderscheid gemaakt. Ik denk dat je een kind misschien wel een veel eerlijker kans geeft om ècht tot zelfexpressie te komen als je genderneutraal opvoedt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:04

Wow rustig Luxx..

Het zou fijn zijn als men elkaars ideeen en meningen zou kunnen respecteren zonder persoonlijk te worden. :knuffel:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:06

Ik begrijp niet zo goed waarom hetero cis-vrouwen zo’n afkeer hebben van iets wat niet eens over henzelf gaat, en dit ‘hele gebeuren’ overdreven vinden :?

Geslacht is meer dan alleen lichaam, je bent als persoon meer dan alleen je lichaam.
Hoe is het raar dat sommige mensen zich niet kunnen identificeren met hun lichaam en daardoor een andere aanspreektitel willen?

Vjestagirl

Elisa2 schreef:

Ik accepteer iedereen zoals hij/ zij is. Maar persoonlijk vind ik ook dat de genderneutraliteit nogal doorslaat.

Voor mij blijft het ook gewoon jongen of meisje en kies zelf maar bij welke afdeling je hoort.

Ik voel me ook geen doorsnee vrouw/ vrouw.. maar heb geen behoefte om daar een labeltje aan te hangen.

Over het dik gedrukte; wat jij doet is hetzelfde als zeggen "ik ben niet racistisch. Maar [insert racistische opmerking]". Alles wat voor de maar staat is een leugen die je jezelf en anderen vertelt.

Als jij werkelijk iedereen accepteert zoals ze zijn, dan accepteer je ook dat er mensen zijn die geen jongen of meisje zijn, maar misschien wel geen van beiden, of allebei.

Anoniem

Mars schreef:
Tampons moeten ineens ook in het mannentoilet want de woke cummunity heeft bedacht dat er ook mannen zijn die menstrueren :n
Maar er zijn wel mensen geboren als vrouw die in de overgang naar man zitten en nog niet alles hebben laten aanpassen (en misschien ook niet gaan doen).
Dan is het fijn als die optie er is.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:07

Sunnda schreef:
Wow rustig Luxx..

Het zou fijn zijn als men elkaars ideeen en meningen zou kunnen respecteren zonder persoonlijk te worden. :knuffel:

Huh? Wat zeg ik verkeerd?

Soepblik

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:08

Als iedereen de tijd neemt om naar elkaar te luisteren, hoeft niemand meer te schreeuwen. Het komt echt van twee kanten.

Shadow0

Mars schreef:
Tampons moeten ineens ook in het mannentoilet want de woke cummunity heeft bedacht dat er ook mannen zijn die menstrueren :n Of mannen die zwanger zijn en zo meer. Mannen menstrueren niet en ze kunnen ook niet zwanger worden. Als we dit soort basic biologie ineens gaan vervormen raken we als mensheid wel heel erg de weg kwijt.

Maar eh, wat voor vreselijks gebeurt er dan precies als we het aanpassen? Wat is eigenlijk het onbeschrijfelijk erge van tampons op de mannentoilet? Waarom zou je je daar druk om maken? Op welke manier raakt jou dat, op welke manier heb jij er last van?

Vjestagirl

Mars schreef:

En wat wordt het mannentoilet er slechter van als er tampons staan? Wie heeft daar last van?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:10

Sunnda schreef:
Wow rustig Luxx..

Heel eerlijk zie ik het probleem rondom Luxx' post niet zo. Het is wel vrij duidelijk, maar daardoor niet minder waar. Tatoeages neem je omdat je datgene wat je inspireerde, of datgene wat je mooi vind, wilt laten zien op je lijf. Er is niemand die tatoeages enkel en alleen voor zichzelf neemt, want dan zou je die mooie afbeelding of tekst wel op je nachtkastje leggen of in je portemonnee doen, dat zie je ongeveer even vaak als het betreffende lichaamsdeel waarschijnlijk.

Daar is he-le-maal niks mis mee. Ik heb zelf twee tatoeages met nog een aantal op de planning. Maar het is wél je identiteit willen laten zien en daarmee niks anders dan een genderneutraal shirt aan willen (kunnen) trekken, bijvoorbeeld. Zonder dat er gelijk bovenop gedoken moet worden dat dat niet hoort.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:13

Waarom hebben mensen (met name hetero cis), zo'n last van alles wat niet over hun gaat.
We zijn toch allemaal mensen? Hoe moeilijk is het dan om een mensen toilet te hebben, beste reizigers te zeggen in de trein, iemand aanspreken bij het voornaamwoord waar zij/hij/die comfortabel bij voelt, een kinderkleding afdeling. Als je alles prima vind, waarom er dan toch opmerkingen over maken? Als we iedereen kunnen aanspreken met kleine veranderingen, dat is toch alleen maar prachtig?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:14

Mars schreef:

Hoe precies heb jij daar last van? Of ga je zelf ook graag naar het mannentoilet en val je dood van de wc als je ze daar ziet staan?
Raken mannen over de flos als ze een tampon zien?

Ik vraag me overigens ook af of het echt maar om 1% gaat, maar als het om 1% gaat zijn dat wel 180.000 mensen in NL, vind ik op zich wel echt een behoorlijke groep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:17

Vjestagirl schreef:
Elisa2 schreef:

Over het dik gedrukte; wat jij doet is hetzelfde als zeggen "ik ben niet racistisch. Maar [insert racistische opmerking]". Alles wat voor de maar staat is een leugen die je jezelf en anderen vertelt.

Als jij werkelijk iedereen accepteert zoals ze zijn, dan accepteer je ook dat er mensen zijn die geen jongen of meisje zijn, maar misschien wel geen van beiden, of allebei.

Nee hoor,zo zie je maar weer hoe snel zaken uit hun verband getrokken worden.

Ik accepteer dat er mensen zijn die geen jongen of meisje zijn of allebei oid. Ik vind het alleen te ver gaan dat daar aparte aanspreektitels of toiletten voor moeten komen. Ik denk als zij zichzelf zouden, zien, horen en accepteren zoals ze zijn dat ze dit ook niet zo op de buitenwereld hoeven te projecteren.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-05-23 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt