Ervaringen gastroscopie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:58

moonsparkle schreef:
Gelukkig vind ik naalden helemaal niet eng

Maar ik twijfel of ik er goed aan heb gedaan dit topic te starten, ik ga nu nog meer twijfelen maar ben ook blij met de eerlijke ervaringen. Bij mij was gezien op een slik video dat het eten heel lang in mijn slokdarm bleef hangen, maar ik heb ook geen idee of dat het iets kan betekenen en of er iets gevonden zal worden. Toen ik belde zeiden ze ook dat het geen prioriteit had met in plannen dus dan denk ik ergens straks doe ik het voor niks :o

Joh, ik zou gewoon het ziekenhuis bellen en je zorgen delen. Heb ik ook gedaan en dat heeft me echt gerustgesteld. En waarom niet vragen om diepe sedatie als je er zo tegenop ziet?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:00

Ik hen het zonder roesje gehad. Verschrikkelijk, wat was dat naar. De optie roesje is niet besproken, ik wist niet dat dat kon. Toen hoorde ik van iemand die in een ander ziekenhuis een restje had gehad. Pff, had ik dat geweten..

Janneke2

Re: Ervaringen gastroscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:28

Moraal van het verhaal: er zijn allerlei verschillende mogelijkheden.

Ik vond het goed te doen zonder roesje, al vind ik 'het pepermuntdrankje' - tegenwoordig kennelijk een spray- dat je braakreflex verdooft wel fijn.

Maar er zijn dus roesjes en het kan ook onder narcose.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:47

moonsparkle schreef:
amber15 schreef:
Ik heb aangegeven dat ik erg opzag tegen de gastro. Hij is bij mij daarom onder diepe sedatie gedaan. Ik heb de hele tijd geslapen en niks van het onderzoek meegekregen.
Met een roesje ben je wat slaperig. Sommige mensen slapen echt, sommigen krijgen het onderzoek wel mee. Als ik jou was, zou ik gewoon even bellen en om een diepe sedatie vragen.

Droom je dan ook? Tegelijk ben ik namelijk ook bang omdat ik vaak nachtmerries heb waar ik heel moelijk uit kan komen soms enkel als het slecht afloopt dan schrik ik normaal wakker, maar wat als ik er dan niet uit kan komen? Of kun je dan niet dromen?

Ik droomde niet van een roesje. :) Het schijnt dat ik het gehele onderzoek wakker geweest ben maar al kon ik mijn leven er mee redden het eerste wat ik me herinner na "ik ga u een roesje in spuiten, klein prikje." is dat ik koffie wilde en die niet kreeg. _O-

Ik heb mijn dokter eigenlijk gewoon gezegd dat ik doodsbang was voor het onderzoek en toen stelde hij zelf een roesje voor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:55

Zoals ik schreef, ben ik inmiddels in 5 ziekenhuizen geweest, vanwege oa verhuizingen en er is nog nooit gezegd dat het zonder roesje moest. Zou dat ook echt niet accepteren.

Alleen de laatste wilde niet iets extra's geven en werkte ruw. Dat wist ik niet toen ik wegzakte natuurlijk en dan begin je niks meer. Maar als ik hier nog een keer moet, geef ik gelijk aan dat hij kan wegblijven.

Was ook van die tig keren de eerste keer met napijn.

Toen ik nog midden in ziek zijn zat, was het wel gevoeliger en ook daarna wat anders, omdat ik ontstekingen had. Maar nu voor de controles gaat het best vlot en na uitslapen ook gewoon naar huis.

Met propofol zouden ze wel vaker mogen doen, maar snap dat het wat meer werk is.

Ze doen de onderzoeken niet voor niks, maar kiezen er wel vaak vrij snel voor. Als het niet goed voelt, of je hebt het idee dat ze niet luisteren naar je angsten, daar toch even over beginnen en desnoods iemand meenemen die even voor je opkomt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:38

germie schreef:
Net als een ruggeprik, daar kun je gewoon direct daarna weer mee sporten en autorijden (mits het natuurlijk iet om iets ging waardoor je daarna niet meer kunt sporten).

Dat klopt niet, na een ruggenprik mag je 24 uur sowieso geen autorijden en ook echt niet sporten, daarnaast komt het ook regelmatig voor dat je flinke hoofdpijn hebt enkele dagen.
Je mag pas naar huis als je hebt kunnen plassen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:27

Bij mij is de gastroscopie onder algehele narcose gedaan. Omdat ik vreselijk bang was en bekend ben met angst en paniekaanvallen. Moest wel een keer van te voren komen voor een pre-operatief onderzoek. Ik droom nooit met de narcose. Word ineens wakker met het idee dat er geen minuut voorbij is gegaan, maar dan is alles al klaar.

Gewoon bellen, informeren en aangeven waar je mee zit.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:05

Storm schreef:
Ik heb het zonder roesje gehad, nooit meer. Ik bleef kokhalzen, kwijlen, het was bijna mensonterend.

Dit is precies hoe ik het heb ervaren. Mocht het ooit weer moeten, dan echt niet zonder roesje.

Narcose zou ik echt alleen doen als andere mogelijkheden echt geen optie zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:08

Brainless schreef:
germie schreef:
Net als een ruggeprik, daar kun je gewoon direct daarna weer mee sporten en autorijden (mits het natuurlijk iet om iets ging waardoor je daarna niet meer kunt sporten).

Dat klopt niet, na een ruggenprik mag je 24 uur sowieso geen autorijden en ook echt niet sporten, daarnaast komt het ook regelmatig voor dat je flinke hoofdpijn hebt enkele dagen.
Je mag pas naar huis als je hebt kunnen plassen.

Naar huis als je kunt plassen ja, maar daarna mag je echt wel alles direct weer doen. Dat werd tegen mij gezegd voordat ze die wond van die hondenbeet gereinigd hebben. Ik mocht direct daarna weer duiken en zwemmen. Dus heb diezelfde dag nog in het water gelegen en 10km gewandeld. Er is geen 24 uur genoemd, er is direct genoemd zodra ik weer gevoel zou hebben. Dus dat ook gewoon gedaan. En er is niets gebeurd hoor. Ik heb het advies opgevolgd, ik had me ingesteld op 3 dagen niets kunnen doen, maar het was gelukkig maar 3 uur.

Zoals gezegd zou ik dus een gastroscopie zonder roesje doen. Is beter voor je conditie en daarna
Laatst bijgewerkt door germie op 18-04-23 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:13

Ik heb een gastroscopie gehad zonder roesje, dit was voor mij geen prettige ervaring. Ik kreeg door de verdovende spray het gevoel dat mijn keel dicht ging zitten en moest al overgeven voor de slang überhaupt in mijn mond zat. Nou ben ik bekend met regelmatig en snel overgeven maar gedurende het gehele onderzoek had ik niet verwacht. Mocht het ooit over moeten ga ik zeker voor het roesje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:36

germie schreef:
Naar huis als je kunt plassen ja, maar daarna mag je echt wel alles direct weer doen. Dat werd tegen mij gezegd voordat ze die wond van die hondenbeet gereinigd hebben. Ik mocht direct daarna weer duiken en zwemmen

Dan ben ik heel benieuwd wie dat gezegd heeft, want dat is nl echt niet zo.

Ik heb er al meerdere gehad (helaas) en je kan zelfs nog een lekkage van ruggemergvloeistof krijgen bij te veel doen erna.
Citaat:
Nadat u een ruggenprik heeft gehad, reageert u tijdelijk wat minder snel. Als u op de dag van de operatie naar huis mag, zorg er dan voor dat u de eerste nacht na ontslag uit het ziekenhuis niet alleen thuis bent. Ook mag u niet zelf naar huis rijden. Zorg er dus voor dat iemand u naar huis brengt. Verder mag u die dag geen gevaarlijke machines bedienen en kunt u beter geen belangrijke beslissingen nemen.

Citaat:
Adviezen voor thuis:
-Doe het de eerste 24 uur na de ruggenprik rustig aan.
-In de eerste 24 uur na de ruggenprik kunt u niet zelf autorijden, fietsen of reizen met het openbaar vervoer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:57

superpony schreef:
Met propofol zouden ze wel vaker mogen doen, maar snap dat het wat meer werk is.

Voor propofol is een sedatieteam nodig (anesthesiemedewerkers); daar is een tekort van en meestal gaat de OK voor.

Ik ben zijdelings betrokken bij de endoscopieafdeling van het ziekenhuis waar ik werk. De opties zijn:
- geen roesje, wel keelverdoving (een spray)
- roesje (dormicum / midazolam en fentanyl)
- propofol
- algehele narcose

De keuze voor het type sedatie wordt gemaakt obv wens van de patiënt, gezondheidstoestand van de patiënt en type scopie / ingreep.

Dat ‘pepermuntdrankje’ is volgens mij om schuimvorming in de maag te voorkomen oid.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:00

Ik heb niet alles gelezen maar ik heb vorig jaa het onderzoek gehad en van het onderzoek zelf heb ik echt niks meegekregen. Roesje was ook heel chill, maar goed ik ben al zo'n 8 keer onder narcose geweest dus voor mij is dat niet meer zo spannend.
En dan ben ik ook nog iemand die heel gauw door de roes heen wakker wordt := (ben bij een ablatie wakker geworden, dat is geen aanrader) maar dat is dus behoorlijk zeldzaam ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:35

Brainless schreef:
germie schreef:
Naar huis als je kunt plassen ja, maar daarna mag je echt wel alles direct weer doen. Dat werd tegen mij gezegd voordat ze die wond van die hondenbeet gereinigd hebben. Ik mocht direct daarna weer duiken en zwemmen

Dan ben ik heel benieuwd wie dat gezegd heeft, want dat is nl echt niet zo.

Ik heb er al meerdere gehad (helaas) en je kan zelfs nog een lekkage van ruggemergvloeistof krijgen bij te veel doen erna.
Citaat:
Nadat u een ruggenprik heeft gehad, reageert u tijdelijk wat minder snel. Als u op de dag van de operatie naar huis mag, zorg er dan voor dat u de eerste nacht na ontslag uit het ziekenhuis niet alleen thuis bent. Ook mag u niet zelf naar huis rijden. Zorg er dus voor dat iemand u naar huis brengt. Verder mag u die dag geen gevaarlijke machines bedienen en kunt u beter geen belangrijke beslissingen nemen.

Citaat:
Adviezen voor thuis:
-Doe het de eerste 24 uur na de ruggenprik rustig aan.
-In de eerste 24 uur na de ruggenprik kunt u niet zelf autorijden, fietsen of reizen met het openbaar vervoer.

De chirurg die de boel schoongemaakt heeft. Ik heb al die dingen niet gelezen of als 'advies' gehad. Ik ben ook zeker gewoon alleen geweest, zou ook niet weten waarom niet. Het duurde wat lang vond ik voor de zooi was uitgewerkt, toen vonden ze dat ik rustig naar de wc moest lopen, maar Germie was toen al niet meer te hanteren, want ik mocht immers direct weer duiken en zwemmen, dus ik kon niet wachten nadat ik dat al maanden niet had kunnen doen.
Ik had verwacht dat ze de boel zouden hechten en dat ik het dus een paar dagen rustig aan zou moeten doen, want ik wilde hoe dan ook naar Egypte. Dus ik zo tegen die man voordat ie begon: je maakt het wel even netjes he, want over 2 weken zit ik in het vliegtuig. Oh zegt hij, je mag vanavond al gewoon weer zwemmen en duiken hoor. Oh? zeg ik nog. Ja zegt hij, kan dan niets meer mee gebeuren, ze zullen in een zwembad misschien niet blij zijn met dat bloed wat nog uit de wond komt, maar er kan niets meer mee gebeuren. Ook zwemmen in buitenwater? Ja hoor, het is nu open, niet bang zijn.
Nu duik ik normaal in droogpak, dus die ook gepakt, maar na al die tijd niet duiken was dat toch echt iets waar ik meer dan dringend aan toe was. Dus tja, toen moest de zooi heel snel uitgewerkt zijn. Ook die verpleegkundige die nog even de wond bekeek voordat ik wegging zei nog van veel plezier. Die wist ook dat ik direct naar huis en dan naar het water zou gaan.

Dus nee, je hoeft niet altijd rustig aan te doen. Kennelijk zijn er uitzonderingen. In mijn geval was dus echt alles mogelijk, rust was totaal niet nodig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:45

Ik weet het niet hoor maar dit topic gaat over gastroscopie :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:06

chanicha schreef:
Ik weet het niet hoor maar dit topic gaat over gastroscopie :=

klopt, maar ik noemde ergens dat mijn voorkeur naar niets uit zou gaan, want dan kon je net als een ruggeprik direct daarna alles weer doen zeg maar. Maar dat werd betwist. Maar je kunt dan dus wel alles weer doen, mits ze natuurlijk niet iets kapot maken zeg maar.

Zoals gezegd, ik zou kiezen voor niets en dan maar dat kokhalsgevoel voor lief nemen. Puur om wille van conditie en fitheid daarna.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:53

Hilary schreef:
superpony schreef:

Voor propofol is een sedatieteam nodig (anesthesiemedewerkers); daar is een tekort van en meestal gaat de OK voor.

Ik ben zijdelings betrokken bij de endoscopieafdeling van het ziekenhuis waar ik werk. De opties zijn:
- propofol
- algehele narcose

De keuze voor het type sedatie wordt gemaakt obv wens van de patiënt, gezondheidstoestand van de patiënt en type scopie / ingreep.

Dat ‘pepermuntdrankje’ is volgens mij om schuimvorming in de maag te voorkomen oid.

Ja, dat schreef ik er ook bij. Maar met propofol is voor de patiënt wel fijner naar mijn ervaring, ook na het onderzoek.

Maar alles verschilt ook echt per arts en situatie. Heb zo vaak een scopie gehad en meestal ook dubbel en toch verschillende ervaringen.
1x ging de gastro echt niet. Geen idee wat ik heb gedaan, maar ze konden niet meer geven en moest dus terugkomen voor onderzoek met propofol. Zo zonde........

Maar ik ben geopereerd met een ruggeprik en dat ging niet goed, eerst morfine, toen propfol, maar ik bleef wakker, dus over gegaan op narcose. Lag toen wel op de OK al.

@Germie, dat is zo raar. Ik heb 5x een ruggeprik gehad en het duurt best een tijd voor alles is uitgewerkt. Het was maar 1x zonder opname, maar toen mocht ik echt niet gelijk alles doen en was een vrij simpele knieoperatie.
Die andere 4x was met opname en moest ik ook rustig aan doen en ben ik die dag niet eens veel uit bed geweest. Na de 2e mocht ik ook echt niet alleen naar het toilet lopen.

Ben lid van een paar patiënten groepen en hoor dit soort dingen ook echt nooit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:43

superpony schreef:
Hilary schreef:

- propofol
- algehele narcose

Ja, dat schreef ik er ook bij. Maar met propofol is voor de patiënt wel fijner naar mijn ervaring, ook na het onderzoek.

Maar alles verschilt ook echt per arts en situatie. Heb zo vaak een scopie gehad en meestal ook dubbel en toch verschillende ervaringen.
1x ging de gastro echt niet. Geen idee wat ik heb gedaan, maar ze konden niet meer geven en moest dus terugkomen voor onderzoek met propofol. Zo zonde........

Maar ik ben geopereerd met een ruggeprik en dat ging niet goed, eerst morfine, toen propfol, maar ik bleef wakker, dus over gegaan op narcose. Lag toen wel op de OK al.

@Germie, dat is zo raar. Ik heb 5x een ruggeprik gehad en het duurt best een tijd voor alles is uitgewerkt. Het was maar 1x zonder opname, maar toen mocht ik echt niet gelijk alles doen en was een vrij simpele knieoperatie.
Die andere 4x was met opname en moest ik ook rustig aan doen en ben ik die dag niet eens veel uit bed geweest. Na de 2e mocht ik ook echt niet alleen naar het toilet lopen.

Ben lid van een paar patiënten groepen en hoor dit soort dingen ook echt nooit.

Ik lieg niet. Dit was zonder opname en stelde niets voor feitelijk. Schijnt alleen dat de plek lokaal verdoven niet gaat.
Dus ja, ik mocht alles direct weer. En mocht er ooit weer een ruggenprik nodig zijn, dan geldt dat ook. Rust is altijd slecht als je verder fit bent. Dus meerderen hebben gezegd dat alles direct weer mocht, inclusief zwemmen met open wond. Had het niet verwacht, maar is de waarheid. En tja, dan doe je het ook. Dan neem je geen rust meer. Had ook nergens last van.
Het uitwerken duurt helaas een paar uur, maar daarna ben je gewoon fit. En kun je dus sporten e.d. tenminste ik wel. Mocht dus ook. Was slechts wat huid open. Geen spieren ofzo geraakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:45

Het pepermuntdrankje is om de keel te verdoven. (Braakreflex niet te laten optreden.)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:20

Janneke2 schreef:
Het pepermuntdrankje is om de keel te verdoven. (Braakreflex niet te laten optreden.)

En als je geen pepermunt lust? hebben ze ook andere smaakjes of dat weer niet?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:36

Ik krijg altijd een zoet drankje (Maasstadziekenhuis)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:22

Ik had ook het idee dat het meer naar banaan smaakte

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:32

Om hem toch even op te rakelen, na 2 scopen zonder roesje was ik wat huiverig voor de scopie van vandaag met roesje.

Ik ben flinke flarden kwijt van het onderzoek, ik weer dat ik ergens een keer gekokhalsd heb, dat ik weg gereden werd en terug op de uitslaap kamer was.

Ik schijn ontzettend aan het kokhalzen zijn geweest etc, maar weet hier dus echt niks meer van. Het onderzoek viel mij deze keer dus alles mee!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:26

billy3105 schreef:
Om hem toch even op te rakelen, na 2 scopen zonder roesje was ik wat huiverig voor de scopie van vandaag met roesje.

Ik ben flinke flarden kwijt van het onderzoek, ik weer dat ik ergens een keer gekokhalsd heb, dat ik weg gereden werd en terug op de uitslaap kamer was.

Ik schijn ontzettend aan het kokhalzen zijn geweest etc, maar weet hier dus echt niks meer van. Het onderzoek viel mij deze keer dus alles mee!

Maar je kunt niet direct in de auto stappen en weggaan. Dat is dan wel het grootste nadeel. Want dit kost wel meer tijd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 08:31

Oke ja iemand moet me ophalen, maar als dat het nadeel is tegenover het voordeel dat je het onderzoek amper meemaakt dan weet ik wel wat ik kies