Hilary schreef:Voor propofol is een sedatieteam nodig (anesthesiemedewerkers); daar is een tekort van en meestal gaat de OK voor.
Ik ben zijdelings betrokken bij de endoscopieafdeling van het ziekenhuis waar ik werk. De opties zijn:
- geen roesje, wel keelverdoving (een spray)
- roesje (dormicum / midazolam en fentanyl)
- propofol
- algehele narcose
De keuze voor het type sedatie wordt gemaakt obv wens van de patiënt, gezondheidstoestand van de patiënt en type scopie / ingreep.
Dat ‘pepermuntdrankje’ is volgens mij om schuimvorming in de maag te voorkomen oid.
Ja, dat schreef ik er ook bij. Maar met propofol is voor de patiënt wel fijner naar mijn ervaring, ook na het onderzoek.
Maar alles verschilt ook echt per arts en situatie. Heb zo vaak een scopie gehad en meestal ook dubbel en toch verschillende ervaringen.
1x ging de gastro echt niet. Geen idee wat ik heb gedaan, maar ze konden niet meer geven en moest dus terugkomen voor onderzoek met propofol. Zo zonde........
Maar ik ben geopereerd met een ruggeprik en dat ging niet goed, eerst morfine, toen propfol, maar ik bleef wakker, dus over gegaan op narcose. Lag toen wel op de OK al.
@Germie, dat is zo raar. Ik heb 5x een ruggeprik gehad en het duurt best een tijd voor alles is uitgewerkt. Het was maar 1x zonder opname, maar toen mocht ik echt niet gelijk alles doen en was een vrij simpele knieoperatie.
Die andere 4x was met opname en moest ik ook rustig aan doen en ben ik die dag niet eens veel uit bed geweest. Na de 2e mocht ik ook echt niet alleen naar het toilet lopen.
Ben lid van een paar patiënten groepen en hoor dit soort dingen ook echt nooit.