Eelmo schreef:Wat een fijn topic dit zeg! Ik ben ook 'zusje van'. Welliswaar een jonger zusje, maar alsnog moest ik altijd beterweten, wijzer zijn dan, aanpassen en rekeninghouden met want 'hij kan er niets aan doen'. Ik heb het me nooit zo gerealiseerd, maar de laatste tijd zit ik er steeds meer mee in de knoop.
Ik krijg vanuit mijn ouders wel druk om later als zij er niet meer zijn de mentor/curator van mijn broer te worden. Iets wat ik eigenlijk liever niet zou willen. Maar spreek dat maar eens uit...
Mijn ouders hebben altijd heel hard hun best gedaan, echt, maar zeggen dat ik schadeloos mijn jeugd ben doorgekomen kan ik niet. En nee, daar kan mijn broer weinig aan doen. Maar dat doet niets af aan dat het zo is.
Ik kan mij voorstellen dat dat heel moeilijk is om aan te geven bij je ouders.
In welke mate kan je broer zelf beslissen over de hulp die hij nodig heeft en van wie hij die wil krijgen? Misschien wil hij ook liever hulp van iemand anders dan jij, gunt hij jou ook jouw leven... Je bent inderdaad niet verplicht om die rol op je te nemen, al is de druk daarvoor in sommige gezinnen wel erg hoog en is het moeilijk om daaronder uit te komen. Als je broer daar zelf zijn keuzes in kan maken en hij jou begrijpt, is het misschien wel makkelijker aan te kaarten bij je ouders.
meggiemeg schreef:Heb het idee dat de ouders van mijn man zich altijd schuldig hebben gevoeld dat hij dat syndroom heeft, waardoor alles werd goedgekeurd en nog steeds
Dat zou heel goed kunnen. Schuldgevoelens komen regelmatig voor bij ouders, al kunnen ze er doorgaans ook niet aan doen.