Schuur_ schreef:Elkaar motiveren in het topic, ik snap niet zo goed hoe je dit bedoelt. Meer als 'doe het' typen kunnen we toch niet? Ik denk dat een groot deel hier heeft gedeeld dat ze vaak tegen dingen opzien maar het achteraf toch leuk was en daardoor de drempel lager wordt.
Een ander deel heeft gereageerd dat het voor hen niet zo moet en ze dus geen dingen doen waar ze tegenop zien.
Nou, ik zie dat als volgt. Ik roep zowat elke dag dat ik me moet schamen voor mijn luiheid, laksheid en halfslachtigheid, dat ik het toch ook moet kunnen als het anderen lukt. Dat werkt averechts. Wat ook averechts werkt, is als anderen laten zien hoeveel ze al gepresteerd hebben. Zeker als het medeautisten zijn. Dan schiet het door je heen: o jee, ik ben zelfs binnen deze groep een loser. Ook onzin natuurlijk, maar je dénkt het.
Maar weet je wat niet averechts werkt? Het besef dat er heel veel in hetzelfde schuitje zitten. En dat zag ik de laatste tijd om me heen. Mensen die gewoon minder deden dan ooit tevoren en dat toeschreven aan zeer lage energieniveaus. En van daaruit kun je verder. Je kunt het samen hebben over waartegen je aanloopt, en samen je kleine succesjes laten zien. Geen grote, want dat ontmoedigt weer. Maar als iemand al maandenlang niet aan een of ander project heeft gewerkt en h/zij pakt dat ineens weer op, dan inspireert dat heus wel. Ik hoopte dus stiekem op een topic vol heropgepakte draadjes: Jantje doet dit, Marietje doet dat, zou ik dan misschien ook iets kunnen gaan doen? Met behulp van anderen kun je dan in een positieve spiraal komen.